NAS-setup, hemmanätverk, streaming av film, musik m.m.

Permalänk

NAS-setup, hemmanätverk, streaming av film, musik m.m.

Hej,

Jag kämpar med att sätta upp ett hemmanätverk. Tyvärr är jag bara en glad amatör (okunnig!) samtidigt som det har visat sig vara mer komplicerat än jag trodde.

Min idé är att etablera ett trådlöst nätverk via en router. Till routern ska en NAS vara kopplad. NAS:en ska ha mellan 4-8 TB lagringsutrymme. NAS:en får gärna ha egen programvara såsom Bittorrent, Plex Server, antivirusprogram etc. som gör att jag kan direkt ladda ner dokument till NAS:en utan att först behöva ladda ner till bärbara och sedan överföra. NAS:en ska hanteras/administreras via en bärbar dator med windows 7. NAS:en ska vara energisnål och automatiskt gå i sparläge när den inte används, utan att jag ska behöva slå på/av den. Routern och NAS:en förvaras på ett och samma ställe, vid internetuttaget (100 Mbit). Från detta är det ca 7 m till TV:n och 10 m till datorplatsen. Från NAS:en ska filmfiler i HD:format och subtitlefiler kunna streamas till TV, dator och ipad utan att hacka.

Det jag har idag är:

Bärbar dator med Windows 7.
Ny modell av Samsung Smart-TV.
Jensen-router (glömt modellnr, ca 3-4 år gammal).
Ipad.

Det jag behöver:
NAS - har funderat på en QNAP TS-221 med 2 st 4TB-diskar för ca 5 000 kr. Är denna bra? Snabb? Uppfyller den kraven ovan? Behövs något separat inköp av programvara för att kunna hantera den? Finns det någon bättre för samma peng (Syntology?). Vad jag förstått måste NAS:en kunna köra Plex Server för att samsung-TV:n ska kunna nyttjas fullt ut. Jag tycker 5 000 kr är mycket för en lagringslösning. Finns billigare alternativ som samtidigt uppfyller ovanstående utan att vara saktfärdiga?

ROUTER - Vilken typ behöver jag? Tror ni det funkar med befintlig?

Puh, många frågor = glad amatör. Jag uppskattar all hjälp jag kan få!

Med vänlig hälsning // Johan

Permalänk
Medlem

Hej,

Routern behöver du inte byta ut baserat på det du beskriver om du är nöjd med den idag.

Vill dock ge dig lite tips på saker som du behöver tänka på.

Media filer som du har liggande på din dator (NAS) i framtiden är i olika format, och även inom samma format så kan de vara kodade på olika sätt.

Detta gör att du behöver testa ifall din TV klarar av att spela dessa filer rakt av. Du gör det enklast genom att "dela ut" dem på din dator och sedan bläddra till dem från din TV för att spela dem.
Jag misstänker att det kommer att vara mest problem med riktigt gamla filer eller sådana med hög upplösning.

Vad du redan kommit fram till är att du smidigast löser detta genom att köra PLEX, vad PLEX gör är att den transcode:ar filen som du vill visa till ett format som TVn stödjer.

Denna transcode är CPU krävande och inte många (några alls?) NAS:ar klarar av att göra detta ifall de har Atom (eller långsammare/sämre ur prestanda synpunkt CPU).

Det finns dock enheter som har möjlighet att göra denna transcode i HW även med en CPU som på egen del inte skulle klara av det.

Ett exempel är Synology DS214Play.

Jag har aldrig själv ägt en sådan så här behöver du läsa in dig, kanske på Synologys forum hur detta fungerar och ifall du måste använda deras mediebibliotek eller om det även fungerar för Plex.

Du ställer också frågan kring pris. Det hade kanske varit möjligt att bygga en egen lösning för samma eller mindre pengar som hade haft en kraftfullare CPU. Men samtidigt så kommer en sådan enhet att vara större fysiskt (har inte så stor koll på de minsta lådorna men du ska ju få plats med 2 x 3.5 HDDs), du måste själv installera operativsystem och konfigurera all programvara - och hålla den uppdaterad.

Det är lite upp till dig om du vill gå den vägen, gör du det så kommer du säkert få mer "bang for the buck" men samtidigt så kommer du lägga ner 10-tals (100-tals ?) timmar på att få det att fungera.

Skulle rekommendera att du läser lite i lagrings delen i forumet, kanske söker på NAS och läser det som är intressant (1 2 är två inlägg som jag skrivit - kanske är till hjälp.)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Skulle reka synology över Qnap, men det är min personliga åsikt.
Och som sägs ovan är det oerhört viktigt med en stark CPU i NAS'ar.
Snegla inte ens på nånting som inte har minst en Intel ATOM.

Sista Synologyn jag pillrade med var en DS412+
http://www.dustinhome.se/product/5010627080/synology-disk-sta...
Lite över din budget, men jag har hittills inte hört någon ångra att dom köpt en bra och snabb NAS

Ett mycket billigare (och lika snabbt) alternativ kan ju vara en liten server och köra XPEnology på den (Synologys mjukvara moddad så att den fungerar på "vanliga" datorer).
Kolla in:
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1241106-hp-n54l/
för tips.

Permalänk

Hej och tack för svaret. Suck, misstänkte att det inte var så enkelt att bara "fixa" en NAS och sen köra

Enkelhet är guld för mig så jag passar på specialbygget. Färdigpaketerade lösningar passar mig bättre.

Ok, jag har en Samsung UE46F8005. Försökt googla tv:n och enligt specifikationen har den stöd (dekodrar) för:

JPEG/JPG
MP3
SMI, SRT, SUB, TXT
AVI
DivX HD
DivX
FLV
H.264
Matroska (MKV)
MOV
MPEG1
MPEG2
MPEG4
TS
WMV
Xvid
3GP/3GPP

Vad jag förstått kräver Samsungs Smart-TV en Plex Server för att funka optimalt? Mot bakgrund av ovannämda stödda dekodrar borde jag alltså inte behöva "transcoda" mina filmfiler, både i 720p och 1080p, för att kunna spela upp i TV:n? Jag kanske klarar mig på de lite enklare NAS:arna mao?

Jag googlade lite på "transcoda" och givetvis dök det upp nåt problem med uppspelning av nåt ljud, "DTS", som kan göra att filmfilens ljud inte spelas upp på TV:n? Har jag det problemet?

Kollade förslaget, DS214Play, men den verkar ha problem med stödet för Plex Server och "DTS", annars bra. Kanske QNAP är bättre i detta avseende? Vet nån nåt om strömförbrukning och ljudnivåer på dessa? Ju mindre och tystare desto bättre. Finns något annat förslag på NAS?

Med vänlig hälsning // Något klokare..

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att skippa TV'ns usla mediaspelare och handla en riktig en.
Då klarar du dig med vilken NAS som hellst (=betydligt billigare) och du behöver inte oroa dig för problem med udda format på ljud/bild.

Och vill du verkligen snitsa till det så kör du XBMC eller liknande på en liten HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanpanter:

Vad jag förstått kräver Samsungs Smart-TV en Plex Server för att funka optimalt? Mot bakgrund av ovannämda stödda dekodrar borde jag alltså inte behöva "transcoda" mina filmfiler, både i 720p och 1080p, för att kunna spela upp i TV:n? Jag kanske klarar mig på de lite enklare NAS:arna mao?

Jag googlade lite på "transcoda" och givetvis dök det upp nåt problem med uppspelning av nåt ljud, "DTS", som kan göra att filmfilens ljud inte spelas upp på TV:n? Har jag det problemet?

Kollade förslaget, DS214Play, men den verkar ha problem med stödet för Plex Server och "DTS", annars bra. Kanske QNAP är bättre i detta avseende? Vet nån nåt om strömförbrukning och ljudnivåer på dessa? Ju mindre och tystare desto bättre. Finns något annat förslag på NAS?
.

Det går att komprimera de olika formaten med olika inställningar, en mkv fil kan vara ospelbar på TVn fast än den fungerar hur bra som helst att spela på din dator. Samma för DivX, Xvid etc. Det var därför jag föreslog att du skulle testa av att spela lite av de filer du har idag på TVn, koppla upp den mot en utdelat folder på din dator och se om det fungerar - eller lägg den på en USB sticka och spela upp det på det sättet på TVn.

Om du inte har några problem så är det ju nice (har ingen Samsung TV att prova med själv:) ).

Detta med DTS ljud har jag också läst men inte satt mig in i, om det är superviktigt för dig så ska du inte "räkna med" att det blir fixat såvida du inte sett att någon som utvecklar det har "komittat" till det.

Eftersom du ska strömma filer till en platta också, så kommer du att för den behöva göra transcode, men det är kanske underordnat för dig jämfört met att det ska fungera för TVn.

Jag såg på Synologys forum att en person med en DS1513+ strömmade via Plex och transcode till iEnheter. Han hade inga problem med 1080P material - som då transcodades ner till något mindre innan det skickades till iEnheterna - dock så skrev han inte mer än en mening om det så jag rekommenderar fortfarande att du själv undersöker om NASen du är intresserad av fungerar för transcode i de forum som finns för märket.

Om du står och väger mellan QNap och Synology så kanske detta kan hjälpa dig att ta ställning.
Jag äger själv en QNap 5-bay Nas och tycker att deras uppdateringar har varit helt bedrövliga de senaste 2 åren. Registrerar du dig på deras supportforum så får du tillgång till några forumdelar för både stabil och beta diskussioner av deras firmware.

Det har varit både elementära som riktigt kritiska fel som har sluppit igenom och själva grundpaketen som anävnds är flera år gamla - trots att nya paket finns tillgängliga.

Kan väl säga att jag inte uppdaterat min QNap på hela denna tiden då jag sett andra göra det fröst och uppleva problem ganska omedelbart.

Så min nästa NAS kommer inte att bli en QNap, jag funderar istället på Synology. Mest för att jag inte har sett samma användarprobelm i deras forum. Att deras community verkar vara större och mer aktivt samt att det finns flera andra SW repositories förutom Synologys egna som man på ett mycket enkelt sätt kan använda för att installera program som inte finns i det officiella.

Finns andra tillverkare av NAS men de tilltalar mig inte just pga ovan - mindre (i jämförelse) communities etc.

Så jag fortsätter att vänta på att DS18xx+ eller DS24xx+ kommer i 2014 eller 2015 årsmodell.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

I mitt tycke är det nästan lättare att bygga en liten "server" som du kan ha t.ex. Windows 7 på eller Windows Server 2012, vilket som fungerar.
På det sättet slipper du bry dig om att kolla om NASen har stöd för det ena eller det andra.
Styra denna "server" gör du genom fjärrskrivbord/remote desktop, smidigt! Det som du inte eftersöker är väl det med viloläge.

Men man kan säkerligen ställa in så att den vilar om det inte används.
Dock vet jag inte hur det blir med att väcka den. Kanske måste man gå och klicka på knappen då (?).

Lycka till!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk

Hmm, lite att tänka på. Jag hoppar nog över QNAP m.a.a. erfarenheterna. Finns det något motsvarande till DS1513+, fast med färre slottar för HD:s (2-3 st räcker gott) och till lägre pris men med bibehållen prestanda och transcodingmöjligheter? Googlade lite och drunknade i alla benämningar och versioner. Ni kanske vet på rak arm nåt som skulle passa. Som sagt, jag kan tänka mig lägga ca 5.000 kr inkl. HD. Kan gå upp något i pris om ni har något riktigt bra förslag. Men de större enheterna, inkl. diskar, torde väl ligga runt 10.000 kr och det är alldeles för mycket. Tack

Permalänk

Med mediaspelare, menar du typ Apple TV? Har jag förstått det rätt att NAS:en skulle streama till mediaspelaren, som står permanent uppkopplad till TV:n via sladd, och denna skulle sköta transcodingen istället för NAS:en innan överföringen till TV:n? Nackdelarna då är sladdarna, ökad elförbrukning, en extra fjärrkontroll för mediaservern(?) men fördelen att NAS:en kan strippas till en enkel lagringsbox? Finns det då inte fortfarande överföringsproblem mellan NAS:en och mediaservern om man inte har en tillräckligt kraftfull NAS? Tack

Skrivet av Svensktiger:

Ett alternativ är ju att skippa TV'ns usla mediaspelare och handla en riktig en.
Då klarar du dig med vilken NAS som hellst (=betydligt billigare) och du behöver inte oroa dig för problem med udda format på ljud/bild.

Och vill du verkligen snitsa till det så kör du XBMC eller liknande på en liten HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanpanter:

Hmm, lite att tänka på. Jag hoppar nog över QNAP m.a.a. erfarenheterna. Finns det något motsvarande till DS1513+, fast med färre slottar för HD:s (2-3 st räcker gott) och till lägre pris men med bibehållen prestanda och transcodingmöjligheter? Googlade lite och drunknade i alla benämningar och versioner. Ni kanske vet på rak arm nåt som skulle passa. Som sagt, jag kan tänka mig lägga ca 5.000 kr inkl. HD. Kan gå upp något i pris om ni har något riktigt bra förslag. Men de större enheterna, inkl. diskar, torde väl ligga runt 10.000 kr och det är alldeles för mycket. Tack

Då jag själv "håller på att köpa" min andra NAS just nu, som lutar åt Synologys nya serie som de inte utannonserat ännu (och jag har inga uppgifter på) så har jag svårt att ge dig råd baserat på egna erfarenheter.

Jämfört med DS1513+ så har DS713+ samma hastighet på CPU och borde därmed också prestera lika bra (dåligt?) gällande PLEX.

När du väl kommer till kritan så kan du väl uppdatera denna tråden med hur det fungerar för dig, och vad du valt ?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanpanter:

Med mediaspelare, menar du typ Apple TV? Har jag förstått det rätt att NAS:en skulle streama till mediaspelaren, som står permanent uppkopplad till TV:n via sladd, och denna skulle sköta transcodingen istället för NAS:en innan överföringen till TV:n? Nackdelarna då är sladdarna, ökad elförbrukning, en extra fjärrkontroll för mediaservern(?) men fördelen att NAS:en kan strippas till en enkel lagringsbox? Finns det då inte fortfarande överföringsproblem mellan NAS:en och mediaservern om man inte har en tillräckligt kraftfull NAS? Tack

Ungefär så ja.
Fast det handlar inte om streaming i ordets rätta mening
Apple TV vet jag ingenting om, men det finns mediaspelare från hundralappar upp till fullfjädrade PC's med custom mjukvara som hanterar- allt-.
Men även billiga mediaspelare brukar ha bättre funktioner och kompatibilitet än t.om bra TV's.

Permalänk
Medlem

Jag körde en WD TV Live HD innan jag gick över till en Chromecast och Plex. Jag kan gömma Chromecasten bakom TVn och behöver därmed inte ha den i TV bänken (eftersom jag kunde rationalisera bort den lilla switchen så kunde jag plocka bort två enheter från TV bänken).

Med nästa NAS och TV så kommer jag vilja ha möjlighet att streama direkt till TVn för att slippa alla dessa extra enheter - men visst finns det alltid "ett annat sätt" som man kan få samma funktion...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Jag har väl "hyfsat" lik setup som du.

Mitt ser ut såhär..

Asus rt56u (denna är väl lite gammal nu, men rullar på fin fint , kanske kolla på nyare modeller i samma serie)
Hp n54l med 4x3tb diskar som körs i raid5 (ska uppdateras till 2 diskar till med raid6) men iallfall denna kör jag dsm på (finns väldigt bra guider i forumet) Denna går att köra plexserver , antivirus och torrentnerladdning på. Jag provade plex och det fungerade bra , men plex finns inte officiellt i min smarttv utan finns skriven utav ett community och tycker det gick segt så använder inte plex och kan inte uttala mig så mycket mer än att det fungerade när jag provade)
Kör sen till tv en intel nuc med xbmc och detta fungerar skitbra till nasen
Dessutom en macbook air retina som kommer åt filerna på nasen utan problem och kan styra via webbinterfaces , två plattor (en ipad air och en androidplatta som också lirar fint med nasen och kan kolla på filmer.

Denna lösningen är kanon.
Oja, 5000 kr är inte mycket för en lagringslösning med 8tb skulle jag vilja påstå.

Permalänk

Ok, har hittat en sammanställning över NAS:ar och Plex.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4...

Inte särskilt uppmuntrande läsning. Nästan ingen klarar av att transcoda ordentligt, såvida man inte hostar upp +20 kkr. Börjar luta åt att skippa NAS helt och hållet och köpa en sån där serverdator med inbyggd lagring ni pratat om. Några färdigpaketerade sådana ni kan rekommendera (dvs. behöver inte själv köpa delar och montera ihop...) som funkar bra och som är tysta och strömsnåla? Vill helst inte ha skärm till den så jag kan gömma undan den där jag slipper se den, utan istället fjärrstyra från min bärbara från vilken jag instruerar serverdatorn att t.ex. ladda ner filer via bittorrent, arrangerar mappstrukturer, sköter installationer etc. samtidigt som serverdatorn kör plex server. Vilket operativsystem behöver man på serverdatorn då? Räcker det med plex server eller behöver jag typ windows 7 också?

Att det ska vara så jäkla svårt allt sånt här. Fattar varför Apples allt-i-ett lösning är så förbannat populär...

En annan tanke är att skaffa en speldator i mini-itx format som har wifi, fylla den med lagring, gömma den i tv-möbeln, koppla upp till tv:n med en sladd, använda tv:n som skärm, köra plex server (för hantering av filerna) på serverdatorn tillsammans med windows 7 (för spelandet) och få den att streama filer till ipad/iphone? Jag misstänker att detta blir lika kostsamt som att hålla på med NAS:er m.m. ovan samtidigt som man kan spela lite också.. Några förslag på bra spelmini-itx? Tack

Permalänk
Medlem

Synology har inte annonserat sina nya modeller av 15xx, 18xx, eller 24xx serien. De kan rimligtvis förväntas under hösten.

QNap har lanserat en TS-x51 serie, 4, 6 och 8 diskar.

Den har en Celeron processor och deras hemsida skriver explicit att den ska klara av PLEX transcoding.
Så om du vill ha NAS så ge inte upp utan be kanske någon om de kan uppdatera listan med QNaps modell.
Deras senaste FW till NASarna sägs också ha löst de akuta problemen som det pratats om i deras supportforum.

Citat:

Några färdigpaketerade sådana ni kan rekommendera (dvs. behöver inte själv köpa delar och montera ihop...) som funkar bra och som är tysta och strömsnåla?

Jag har faktiskt inte letat nu. För flera år sedan så tyckte jag att de generellt var för dyra, hade fel komponenter osv. Tanke var ju att om jag nu ska köpa ett system byggt av komonenter som jag själv kan köpa så vill jag ju hade till mitt smak och tycke.

Jag har spenderat en 50+ timmar nu i sommar att läsa om olika "NAS" programvaror. Tittat på vilken hårdvara som rekommenderas och sedan lusläst deras supportforum för att se vad andra användare har för problem.

FreeNAS som använder ZFS som filsystem kräver sin tid att förstå då det skiljer så markant från tanken med hur Raid fungerar, tekniskt. Funktionen med 1 eller 2 diskars redundans finns ju i båda.

Själv är jag också i en "beslutskarusell".
Ska jag köpa en QNap TS-851 nu? Det kommer en 853 i Augusti som kommer ha kraftfullare CPU (och naturligtvis vara dyrare). Ingen av QNaparna har tillräckligt bra fulldisk krypterings prestanda för att fylla ett Gbit LAN.
Eller så köper jag en Synology 5 eller 8 diskar modell som lanserades för två år sedan och inser att jag inte kommer att köra Plex på den.
Slutligen så är det ju möjligt att bygga en FreeNAS med Xeon CPU, 32 GB RAM och 10 diskar för samma pris (nästan) som det skulle kosta att köpa Synology eller QNap med 8 diskar. Få mer prestanda, fulldiskkryptering som inte påverkar överförings hastigheten och framförallt mer lagring för ungefär samma pengar. Nackdelen är att jag själv kommer att behöva pilla med installationen och uppgraderingarna framöver.

Så jag har inget direkt att rekommendera då jag inte själv kommit till insikt ännu gällande detta.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

operativsystem?

Ok, det blev

- HP Proliant Microserver Gen8
- 4 gb Kingston 1600 ram (för tot. 6 gb)
- 1 st 500 gb wd black
- 1 st 6 tb wd red

Eftersom jag är en komplett amatör på server och OS för servrar så vad rekommenderar ni? Jag tänkte, efter lite kort läsning, installera senaste versionen av Ubuntu Server men skräms av interfacen. Kan inget om kommandopromptar och liknande förutom lite gammal DOS-kunskap.. All hårdvara är monterad (HD:ar och extraminne). Nu vill jag göra följande.

1) kontrollera att serverdatorn funkar, att serverdatorn "hittar" HD:arna och extraminnet, att dessa funkar samt konfigurera dem ifall det är nödvändigt,
2) formatera HD:arna i NTFS så att de funkar i windowsmiljö i framtiden,
3) installera OS (ubuntu server) på 500 gb disken i serverdatorn,
5) konfigurera OS:et så det internet funkar (direktkopplat till en server via sladd)
6) uppdatera OS:et,
7) konfigurera OS:et så det går att fjärrstyra via en windows 7 bärbar dator (och installera ev. styrningsprogram både i serverdatorn och bärbara datorn)
8) installera Plex server på serverdatorn
9) lägga upp mappsystem på serverdatorn på 6gb disken (t.ex. "filmer", "musik", "bilder", "tv serier", "dokument" etc.
10) föra över alla filer till mapparna på serverdatorn fr. externa hårddiskar kopplade till bärbara datorn via fjärrstyrningen,
11) konfigurera OS och mapparna i serverdatorn så att filerna på dessa kan hittas, visas/spelas och i förekommande fall transcodas av tv, iphone, ipad, etc.
12) Även konfigurera OS och serverdatorn så att jag via internet kan logga in på min server (säkerhet viktigt!) via t.ex. webben eller via särskild app och streama filmer/visa bilder etc..

Och allt annat jag kan ha missat men som måste fixas för att få allt att funka. Puh! Mycket att göra och lite kunskap... All hjälp uppskattas! Vad tror ni? Vilka program lär jag behöva på Ubuntu / bärbara datorn för att få det att funka, finns någon bra guide för detta (på amatörnivå!!) etc?

Permalänk
Medlem

Med din Microserver så har du ett ILO gränsnitt där du kan administrera det mesta ifrån och även få upp information om hur saker och ting mår - koppla in en nätverkskabel i ILO porten, ta reda på vilken DHCP adress den får och gå in på den IP'n från din PC i valfri webbläsare, logga in med uppgifterna från lappen du fick med servern.

Min egen lösning är att jag kör Vmware ESXI från ett SD kort då denna server har det inbyggd på moderkortet - därigenom virtualiserar jag alla servrar jag behöver, vilket just nu främst är en mediaserver där jag kör Plex, torrent mfl.

Allt administration gör du via en klient på valfri dator som ansluter till servern - finns en tråd här i denna sektion om hur du virtualiserar där all bra att ha information finns.

På min server så har jag löst lagringen såhär - satte en 500GB SSD där cd-läsaren är idag (krävs en liten adapter, hojta till om du vill ha länk) där jag låter alla mina virtuella maskiners C: vara på ett eget datastore.
Sedan har jag ytterliggare ett datastore i vmware där jag har mina 4x4TB WD Red diskar i RAID 10 för all min lagring, dvs alla viruella maskiners D, E, F mfl.

Permalänk
Medlem

Vill du lära dig linux/ubuntu tycker jag du ska köra på det. Om du är mindre intresserad och bara vill att det ska fungera, kör in Windows.