Sennheiser PC360, behöver jag ett ljudkort?

Permalänk
Medlem

Sennheiser PC360, behöver jag ett ljudkort?

Hej, införskaffade mig ett Sennheiser PC360 igår och är lite besviken över ljudet i t.ex. CS:GO. Har det ganska svårt att höra var motståndaren är om man jämför med mitt gamla Siberia v2 och att ljudet känns ganska dåligt överlag i spelet. Har läst en massa på forum att för att få ut det mesta av dom här hörlurarna så behöver man antingen ett riktigt ljudkort eller en hörlursförstärkare, men då dom här trådarna har några år på nacken så blir jag lite fundersam om det inte behövs längre och att dagens moderkort har tillräckligt bra inbyggda? Moderkortet jag har MSi Z68A-GD65.

Så är det något jag behöver ställa in på mitt inbyggda ljudkort för att få ut det mesta av hörlurarna, eller ska jag införskaffa ett ASUS Xonar DGX som jag har sett ska vara bra för dom här hörlurarna?

Permalänk
Medlem

pc360 har 50ohms impedans(vs. 32ohm för siberia) så dom är rätt tungdrivna, ditt inbyggda ljudkort orkar inte med något så tungt så en hörlursförstärkare eller helst dac är defenitivt nått du behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

pc360 har 50ohms impedans(vs. 32ohm för siberia) så dom är rätt tungdrivna, ditt inbyggda ljudkort orkar inte med något så tungt så en hörlursförstärkare eller helst dac är defenitivt nått du behöver

Mina pc360 fungerar fint för mig med det inbyggda ljudkortet.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Mekarawr:

pc360 har 50ohms impedans(vs. 32ohm för siberia) så dom är rätt tungdrivna, ditt inbyggda ljudkort orkar inte med något så tungt så en hörlursförstärkare eller helst dac är defenitivt nått du behöver

En dac (digital analog converter) omvandlar bara den digitala signalen till en analog signal. Den behöver fortfarande förstärkas, dock finns det kombo enheter med både dac och förstärkare i samma låda.

ASUS XONAR DGX har en inbyggd hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem

Jag har ett gammalt billigt Xonar DG som har en amp i sig. Som jag använder till mina PC360 och det är markant skillnad.
Det inbyggda ljudkortet levererar inget tryck alls..

Permalänk
Medlem

kolla lite på det här klippet innan du bestämmer dig

https://www.youtube.com/watch?v=d1rXcJuEsy0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

pc360 har 50ohms impedans(vs. 32ohm för siberia) så dom är rätt tungdrivna, ditt inbyggda ljudkort orkar inte med något så tungt så en hörlursförstärkare eller helst dac är defenitivt nått du behöver

Nej.
50ohm är inte tungdrivet alls. och ska inte vara nå som helst problem för ett inbyggt ljudkort att kunna driva.

kolla lite på det här klippet innan du bestämmer dig

https://www.youtube.com/watch?v=d1rXcJuEsy0

Det du kan göra är att leka lite med EQ för att få det att låta som du vill att det ska göra. pc360 är ett bra headset som spelar ljudet nästan som det ska låta. Och inte med en dundrande bas som tar över hela ljudbilden.
Men som sagt kolla lite på klippet jag länkade till. dom har en del vettiga saker som kan vara tänkvärda.