Permalänk
Medlem

Dreamhack första gången

Hej ska på dreamhack för första gången nu på dhs14. Jag åker dit med en kompis och undrar hur vi ska göra när vi ska gå iväg o kolla på scenaktiviteter osv.
Har vi snälla bordsgrannar så kan vi ju samarbeta med dom, men om dom verkar lite skumma, hur ska vi göra då? Undrar om det finns några övriga allmänna tips ni kan ge som är viktiga ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lurvas99:

Hej ska på dreamhack för första gången nu på dhs14. Jag åker dit med en kompis och undrar hur vi ska göra när vi ska gå iväg o kolla på scenaktiviteter osv.
Har vi snälla bordsgrannar så kan vi ju samarbeta med dom, men om dom verkar lite skumma, hur ska vi göra då? Undrar om det finns några övriga allmänna tips ni kan ge som är viktiga ?

Lås fast det som går att låsa fast, ta med dig allt löst. Se till att ditt chassi inte går att öppna (finns ibland en ögla där man kan sätta ett lås så att det inte går att öppna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

I vilken hall sitter ni?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av giplet:

Lås fast det som går att låsa fast, ta med dig allt löst. Se till att ditt chassi inte går att öppna (finns ibland en ögla där man kan sätta ett lås så att det inte går att öppna.

Tror du att folk snattar skärm? Och du får gärna utveckla med lås fast, ska man ta med lås då eller?

Permalänk

Pfft.. Onödigt att låsa fast sina saker. Jag har vart på 5st Dreamhack och inget har blivit stulet.. Förutom min tröja som någon tog av mig medans jag sov. Lesson learned: Ha inte dyra märkeskläder på dig.

Jag brukar bara lägga ner headsetet och musen i min sportväska. I sportväskan har jag en kudde över alla prylar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chickendealer:

Tror du att folk snattar skärm? Och du får gärna utveckla med lås fast, ska man ta med lås då eller?

Finns vajer med ögla i varje ända som är skitbra att använda tillsammans med ett hänglås. Dra den genom prylarna och runt ett bordsben eller liknande så blir det mycket meck om någon ska sno grejerna. Inte omöjligt att sno, men eventuell tjuv drar till sig uppmärksamhet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Tror du att folk snattar skärm? Och du får gärna utveckla med lås fast, ska man ta med lås då eller?

finns ju folk som fått deras datorer snodda så en skärm borde man kunna ta ganska lätt

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem

Jag har varit där 8ggr med div polare och även varit där själv ett antal ggr. Aldrig blivit av med någonting. Skulle dock aldrig ta en plats långt ut på raderna. Sitter nästan alltid i mitten.

Dom flesta man sitter bredvid är helsköna, alla på DH har ju samma intressen så brukar vara väldigt lätt att snacka med folk som sitter runt en och be dom hålla ett öga på prylarna medans man sticker iväg en stund, dom kommer ju själva behöva knalla iväg vid flera tillfällen och då är det du och din polare som får hålla kolla åt dom istället. Annars är det vanligt folkvett, lämna inte kvar plånbok/telefon samt andra lätt tillgängliga prylar för någon att stoppa i fickan...

Visa signatur

Eller kort och gott använda argument som "för att det är roligt" eller "för att jag kan", alternativt "alltid retar det någon". Det motiverar det mesta i livet.

Permalänk
Skrivet av Izeen:

Jag har varit där 8ggr med div polare och även varit där själv ett antal ggr. Aldrig blivit av med någonting. Skulle dock aldrig ta en plats långt ut på raderna. Sitter nästan alltid i mitten.

Dom flesta man sitter bredvid är helsköna, alla på DH har ju samma intressen så brukar vara väldigt lätt att snacka med folk som sitter runt en och be dom hålla ett öga på prylarna medans man sticker iväg en stund, dom kommer ju själva behöva knalla iväg vid flera tillfällen och då är det du och din polare som får hålla kolla åt dom istället. Annars är det vanligt folkvett, lämna inte kvar plånbok/telefon samt andra lätt tillgängliga prylar för någon att stoppa i fickan...

Haha själv beställde man längst ut

Permalänk

Jag brukar köra 4-5 buntband av tjockare modell bakom datorn, snurra ihop alla kablar liksom så om dom ska sno tex musen måste dom knyta upp knuten + klippa alla buntband. Eller bära med sig dator skärm och allt :P.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Jag brukar köra 4-5 buntband av tjockare modell bakom datorn, snurra ihop alla kablar liksom så om dom ska sno tex musen måste dom knyta upp knuten + klippa alla buntband. Eller bära med sig dator skärm och allt :P.

Buntband! För osmart för att tänka på det! Tack!

Permalänk
Skrivet av chickendealer:

Buntband! För osmart för att tänka på det! Tack!

Går ju alltid klippa men hade jag varit tjuv hade tagit någon annan av de 10 000tals möss som finns på DH

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Har vart där 2 gånger, senast glömde jag en 100ing + iphonen på musmattan medans jag sov, när jag kom tillbaks va den kvar, har aldrig blivit av med någon mus eller liknande, det är rätt lugt på dh men kanske dumt att lämna synliga kontanter. Gå på din magkänslade flesta är bara goa hederliga gamers som är där för att lira

Permalänk
Medlem

Du behöver nog inte oroa dig direkt, om något tas är det med största sannolikhet om du lämnar lättillgängliga saker som en telefon etc, skadar inte att prata med någon bredvid osv, som tidigare nämnt de flesta som är där är helsköna människor :)!

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
99:e percentilen

Ett bra grundtips är att ha väskan under bordet och kanske täcka över den med en filt eller liknande. Då kan du nog ha saker i den utan större risk.

Lämna aldrig saker som mobil, plånbok etc lättåtkomligt. Datorn eller skärmen tror jag är extremt liten risk att bli av med, om jag ska vara ärlig. Mus, headset och liknande ska du kanske inte lämna synligt när du lämnar platsen, men du kan nog lägga dem i väskan under bordet utan problem.

Buntband runt kablarna har redan nämnts. Själv använde jag hänglås! Låste även fast skärmen med en kedja då jag verkligen inte ville bli av med den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar, känner mig mycket tryggare nu!

Skrivet av daskedennis:

I vilken hall sitter ni?

sitter i B hallen, Det är mest stölder i D-hallen där alla går förbi va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Pfft.. Onödigt att låsa fast sina saker. Jag har vart på 5st Dreamhack och inget har blivit stulet.. Förutom min tröja som någon tog av mig medans jag sov. Lesson learned: Ha inte dyra märkeskläder på dig.

Jag brukar bara lägga ner headsetet och musen i min sportväska. I sportväskan har jag en kudde över alla prylar.

Faktiskt väldigt mycket som blir stulet, har klasskamrater som varit med om detta,
en i klassen som t.o.m känner en person som har tagit mängder av saker, även en skärm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurvas99:

Tack så mycket för alla svar, känner mig mycket tryggare nu!

sitter i B hallen, Det är mest stölder i D-hallen där alla går förbi va?

Oftast tillfälligheten som gör tjuven. Sitter man inte där folket går hela tiden i "transportgångarna" eller vad man ska kalla dem så är det nog ingen jätterisk direkt.

Vi satt rätt långt ner i C-hallen, där var det hur lugnt som helst, liksom ingen som har något där att göra om man inte har sin plats där.

Men är du orolig så bunta ihop sladdarna med lite tejp och så. Lämna inte något löst uppe på bordet när du inte är där. såna självklara saker liksom.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Inaktiv

Göm din dator, göm din brud. Det är sjukt många som snor och raggar på Dreamhack.

Permalänk
Medlem

Mitt tips, ta inte med dig för mkt! Jag hade (även fast jag tog med mig en bärbar dator) en bra bit större än en ikea kasse fullt med prylar, sedan hade jag också (!) min bärbara väska med mig och kanske ifall jag kommer ihåg korrekt en extremt stor ryggsäck. Jag använde knappt något, köp dricka och sådant på plats om du kan etc.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

kingston låsvajer och kedjelåsvajer Bunt band till tusen och ett 10keyless tangentbord så man lätt får med sig det i väskan som man alltid bar med sig när man var yngre ;D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel