Missljud - ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Missljud - ASUS Xonar Essence STX

Hej,

Har sedan 2011 haft ett ASUS Xonar Essence STX i min dator, kört både hörlurar samt kopplat till en Receiver via RCA, men inte hört några störningar alls. Allting har fungerat fint med bra ljud. Nu köptes jag in ett par nya lurar samt en amp, kopplade från RCA på ljudkortet till RCA på ampen, kopplade in hörlurarna och fick direkt ett konstigt ljud. Konstant knastrande som är extremt störande. Kör man igång musik så låter det underbart, men knastret är fortfarande där.

Trodde först att det var min nyinköpta amp men när jag kopplade bort kablarna från datorn så försvann missljudet direkt. Kopplade då tillbaka till min receiver vid teven och när jag verkligen försökte så fanns även ljudet där, dock mycket mycket lägre. Så det verkar vara något från ljudkortet som spökar. Nu har jag dock ingen möjlighet att prova från en annan källa än i alla fall.

Vad kan det vara för fel, eller mer specifikt, finns det något sätt att reda ut varför det blir som det blir. Såg att det ibland kan vara nätagget, men samtidigt är det frågan om man vill punga ut 1000kr på ett nytt agg utan att veta säkert att det är det som är orsaken.

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.

Permalänk
Skrivet av Magatsu Taito:

Hej,

Har sedan 2011 haft ett ASUS Xonar Essence STX i min dator, kört både hörlurar samt kopplat till en Receiver via RCA, men inte hört några störningar alls. Allting har fungerat fint med bra ljud. Nu köptes jag in ett par nya lurar samt en amp, kopplade från RCA på ljudkortet till RCA på ampen, kopplade in hörlurarna och fick direkt ett konstigt ljud. Konstant knastrande som är extremt störande. Kör man igång musik så låter det underbart, men knastret är fortfarande där.

Trodde först att det var min nyinköpta amp men när jag kopplade bort kablarna från datorn så försvann missljudet direkt. Kopplade då tillbaka till min receiver vid teven och när jag verkligen försökte så fanns även ljudet där, dock mycket mycket lägre. Så det verkar vara något från ljudkortet som spökar. Nu har jag dock ingen möjlighet att prova från en annan källa än i alla fall.

Vad kan det vara för fel, eller mer specifikt, finns det något sätt att reda ut varför det blir som det blir. Såg att det ibland kan vara nätagget, men samtidigt är det frågan om man vill punga ut 1000kr på ett nytt agg utan att veta säkert att det är det som är orsaken.

Vad är det för hörlurar du har köpt?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog störningar pga olika jordpotentialer mellan datorn och hörlursförstärkaren pga att de har olika nätdelar.
Det kan gå att åtgärda med en galvanisk isolator mellan dem eller genom att man isolerar dem genom att plocka ut ljudet till en dac som matar hörlursförstärkaren, jag har gjort en liten videosnutt som visar skillnaden mellan galvanisk isolation eller inte mellan datorn och ljudsystemet, 30 sekunder in bryter jag den galvaniska kontakten och allt som då hörs är brus från webbkameran jag spelade in det med, uppspelningen av ljud blir däremot helt störningsfri.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog störningar pga olika jordpotentialer mellan datorn och hörlursförstärkaren pga att de har olika nätdelar.
Det kan gå att åtgärda med en galvanisk isolator mellan dem eller genom att man isolerar dem genom att plocka ut ljudet till en dac som matar hörlursförstärkaren

Då är det väl ingen idé att ha ett ljudkort? Dess huvudsyfte är ju att agera DAC.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alling:

Då är det väl ingen idé att ha ett ljudkort? Dess huvudsyfte är ju att agera DAC.

Ett ljudkort innehåller en dac men även en massa annat som inte är en dac, tex en adc och ibland även en hörlursförstärkare, men att koppla ihop ljudprylar som har olika jordpotential är ingen bra ide, det ger oljud
Man behöver bryta den galvaniska förbindelsen eller se till att ge delarna samma jordplan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är inne på mrgaffe's linje. Har sedan ett par år tillbaka allt ljud externt i datorn då jag också fick en massa missljud. har enbart ett headset i moderkortets inbyggda ljudkort för spel. Musik går via USB till DAC/AMP/Hörlurar - det ger ett rent och fint ljud och tar inte upp missljud från burken.

Har testat med sådana-där-stenringar som skall fixa med störningar - men det har inte hjälpt. Att pilla med olika kontakter och strömuttag har jag också testat - men inget är så effektivt som att sätta en DAC externt, i min erfarenhet.