Köpa/bygga billig Server, tips?

Permalänk
Medlem

Köpa/bygga billig Server, tips?

Tjenare!

Har gått i tankarna nu ett par veckor om man skulle införskaffa sig en liten hemma server.
Har tittat lite på olika kompletta lösningar.
Men har även ögonen på Q1900DC-ITX(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2654320) som e både fläktlös och strömsnål.
Den har ju en helt OK processor och är relativt billig. Proccesorn verkar vara snäppet vassare än HP N54L enligt benchmarking.

Vad kommer jag använda den till?
Apache, MySql, Php.(ej ut, endast utvecklingsmiljö)
Torrent
VPN server.
Test miljö för program.
Sen lite annat som jag kommer över.
(Virtualisering 1-2 OS om den klarar det)

Tror ni denna kommer fungera för mitt ändamål eller behöver jag öppna plånbok mer?
Finns det billigare och bättre kompletta lösningar?

Med 8gb ram och en DC adapter bör hela kalaset sluta på 2k. Sen hittar jag ett sketet chassi och tar ett par gamla HDDs.

Permalänk
Medlem

Över lag brukar man tjänar mer på att uppgradera sin befintliga speldator och sen plocka de gamla delarna till en server. I alla fall om den ändå snart är dags att uppgradera sig.

Vad gäller den du länkat så tror jag den kommer kunna köra runt 8 virtuella maskiner utan problem. Virtuella servrar för hemmabruk med runt 2-3 användare på tar inte så mycket kraft. Speciellt inte om du kör Linux. Rekommenderar starkt att du virtualiserar allt då du får ut mycket mer av prestandan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Över lag brukar man tjänar mer på att uppgradera sin befintliga speldator och sen plocka de gamla delarna till en server. I alla fall om den ändå snart är dags att uppgradera sig.

Vad gäller den du länkat så tror jag den kommer kunna köra runt 8 virtuella maskiner utan problem. Virtuella servrar för hemmabruk med runt 2-3 användare på tar inte så mycket kraft. Speciellt inte om du kör Linux. Rekommenderar starkt att du virtualiserar allt då du får ut mycket mer av prestandan då.

Tack för ditt svar.
Tyvärr är jag inte redo att pensionera mina gaming datorer riktigt än.
Plus att jag är ute efter en liten lösning som inte tar plats.

Men jag undrar om denna "Datorn" kommer ha stöd för linux eller ESXI.
Men så länge den kommer fungera att virtualisera 1-2 guest os ovanpå Windows 8.1 eller vad jag nu kan få på den är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Här är annars en rätt bra färdig lösning: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/176153-h...

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Varför inte en sådan?
Liten och smidig men ändå med i5a.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/barebone/intel-n...

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Tittat på den, det som tar emot är att den är ju 2-3 år gammal, och den jag länkar är nyare och kommer upp i samma summa för mer prestanda om man plockar ihop alla delar.

Skrivet av drotz2000:

Varför inte en sådan?
Liten och smidig men ändå med i5a.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/barebone/intel-n...

Hade det inte varit för att man inte kan få in hårddiskar i den så hade det varit ett givet köp.

Permalänk
Medlem

Här är troligen den mest prisvärda servern för tillfället http://www.dustinhome.se/product/5010757331/dell-poweredge-t2...

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem

Om man tittar på alla

--Q1900DC-ITX--
+Quad Celeron
+Passivklyning
+1000kr
+Strömsnål
-Ingen uppgraderingsmöjlighet av processor
-Endast moderkort
?Endast Windows 7 - 8.1

--T20 Dell--
+Tyst
+Uppgraderingsmöjligheter
+Inte allt för dyr
+Alla OS
-Storlek
--Hp N54L--
+Liten
?Alla OS
-Tveksam uppgraderingsmöjlighet
-Låter mest av alla
-Dyrast
-Sämst Hårdvara av alla

Har jag fel någonstans?

Permalänk
Medlem

Linux kommer din dator säkerligen har stöd för, Ubuntu klarar väl av att köras på i princip all hårdvara idag. (?)

ESXi däremot är lite grinigare så bäst att kolla upp vad för hårdvara som är supportad på VMwares hemsida.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Om man tittar på alla

--Q1900DC-ITX--
+Quad Celeron
+Passivklyning
+1000kr
+Strömsnål
-Ingen uppgraderingsmöjlighet av processor
-Endast moderkort
?Endast Windows 7 - 8.1

--T20 Dell--
+Tyst
+Uppgraderingsmöjligheter
+Inte allt för dyr
+Alla OS
-Storlek
--Hp N54L--
+Liten
?Alla OS
-Tveksam uppgraderingsmöjlighet
-Låter mest av alla
-Dyrast
-Sämst Hårdvara av alla

Har jag fel någonstans?

Vet inte om jag skulle sätta plus på Quad Celeron (Passmark, ju högre desto bättre):
AMD Turion II Neo N54L Dual-Core 1412
Intel Celeron J1900 @ 1.99GHz 1997
Intel Pentium G3220 @ 3.00GHz 3191

Sen är frågan om du kan "hittar jag ett sketet chassi" för en liten summa pengar som är mindre än T20. Däremot duger J1900 säkert till det du hade tänkt dig, har ju läst att folk har virtualiserat med ESXi på N54L och kört 2-3 OS på den.

Visa signatur

RIPE LIR