Microsoft planterar fönsterhanteringsbuggar (features), hur kringgå?

Permalänk
Medlem

Microsoft planterar fönsterhanteringsbuggar (features), hur kringgå?

Sitter här i utforskaren på Win7 och har sökt på filinnehåll (verkar inte gå på Win8), jag har fått upp en lista på ca 100 dokument som matchar min sökning. Jag måste nu manuellt titta närmare på dem genom att öppna dem var för sig. I alla tider har det varit så att man öppnar dokumentet, ser att det är fel dokument, stänger det och är tillbaka i utforskaren där jag kan fortsätta med att trycka pil ned och enter för att öppna nästa dokument.
Men nu har Microsoft listat ut att deras omsättning ökar ju fler datorer som krossas under vredesutbrott. Därför har lagt in en "feature" som gör att jag inte alls kommer tillbaka till utforskaren där jag var när jag stänger mitt wordfönster. Jag kommer istället till ett helt annat wordfönster som är helt orelaterat. Anledning är att de listat ut att man kan göra saker två gånger, så därför har de lagt extra arbete på att ge office sin egen fönsterhanterare, Windows hanterar därmed alla office-fönster som om de vore samma fönster. I Windows synvinkel så ska jag alltså inte komma tillbaka till utforskaren innan jag stängt samtliga wordfönster eftersom det är "samma fönster".

Hur kringgår man detta? Att sitta och byta

Permalänk

dra alla hundra filer till word och stäng dom en efter en?

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Vilken version av Word kör du? Det beteendet känner jag inte igen från varken Win7 eller 8 med Word 2007-2013.

Söka på filinnehåll går utmärkt i Win8, eller snarare så finns knappen där. Jag har inte provat. Klicka på fliken för Search Tools, klicka på Advanced Options och sedan file contents. I indexerade mappar tror jag det är default.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Om du högerklickar på filen, får du andra alternativa sätt att öppna filer? typ Open/Edit/open with etc som kan se till att ditt utforskar-sökfönster inte blir "bortplockat"?

Kanske ett intressant alternativ att söka filinnehåll med notepad++?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

dra alla hundra filer till word och stäng dom en efter en?

Då dör jobbdatorn.

Skrivet av Rattnalle:

Vilken version av Word kör du? Det beteendet känner jag inte igen från varken Win7 eller 8 med Word 2007-2013.

Söka på filinnehåll går utmärkt i Win8, eller snarare så finns knappen där. Jag har inte provat. Klicka på fliken för Search Tools, klicka på Advanced Options och sedan file contents. I indexerade mappar tror jag det är default.

Kör Office 2010, det finns i 2013 också. det kom när de började krångla med fake-fönster och ribbons. Det händer sporadiskt att felet inte är där, men tror nog du testar fel.
Söker man bara upp i utforskaren så listar den bara filer, och man kan inte välja att söka på filinnehåll. Någon flik som heter search tools hittar jag inte, är bara några riktigt röriga ribbons.

Skrivet av SolidReactor:

Om du högerklickar på filen, får du andra alternativa sätt att öppna filer? typ Open/Edit/open with etc som kan se till att ditt utforskar-sökfönster inte blir "bortplockat"?

Kanske ett intressant alternativ att söka filinnehåll med notepad++?

Problemet är inte utforskaren. Problemet är fönsterhanteringen i Office. Har du två helt olika dokument öppna så även om Office visar två olika fönster så räknas de som flikar. Så när jag har ett word-dokument öppet i bakgrunden, och öppnar ett helt annat dokument i utforskaren, så slänger inte Windows upp ett nytt programfönster högst upp. Den tabbar istället snabbt till fönstret som legat öppet länge i bakgrunden, och lägger fram ett nytt fejkfönster med dokumentet i, det ser ut som två olika fönster, men de hör ihop. Så när jag stänger det nyöppnade dokumentet igen så är jag nu plötsligt i det gamla dokumentet. Stänger man en flik i webläsaren så är man ju kvar i webläsaren, stänger man ett fönster så kommer man till programmet "under". Office arbetar i "flikar" maskerade att se ut som separata fönster.

Permalänk
Medlem

Ribbons -> flikar. Hur du kan tycka att de är röriga vet jag inte riktigt, fungerar ju precis som flikar i webläsaren. Föredrar du Officepaketet som det såg ut innan Ribbons kom i 2007 också?

Och som sagt, jag förstår inte riktigt vad du menar med fake-fönster och annat, kryssar jag ett Worddokument så stängs Word av, oavsett omständigheter. Edit: Eller kanske förresten, att det tidigare senast aktiva fönster också hoppar fram när ett nytt öppnas. Aldrig reflekterat över ens.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Varför öppna Word och inte bara använda förhandsgranskning i utforskaren? Smidigt och snabbt. Visa-->Förhandsgranskningsfönstret

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Ribbons -> flikar. Hur du kan tycka att de är röriga vet jag inte riktigt, fungerar ju precis som flikar i webläsaren. Föredrar du Officepaketet som det såg ut innan Ribbons kom i 2007 också?

Och som sagt, jag förstår inte riktigt vad du menar med fake-fönster och annat, kryssar jag ett Worddokument så stängs Word av, oavsett omständigheter.

Ser ingen search-flik:

Och ser du inte vad som skiljer i rörighet med att ha en lista där alla funktioner är uppradade tydligt, och en bred ribbon där man får söka både vågrätt och lodrätt med bilder insprängda huller om buller emellan? Man ser inom loppet av någon sekund om funktionen man söker är i en meny, i en ribbon får man söka igenom långsammare, och ibland flera gånger eftersom rörigheten lätt gör att man missar något.

Och oavsett omständigheter? Word ska inte stängas av över huvud taget om du har fler fönster, då ska bara det aktuella fönstret stängas. Så uppenbarligen så har du inte två fönster igång när du testar. Vilket förklarar varför du inte kommer till det andra fönstret, det finns inget andra fönster i ditt fall.

Skrivet av orig_rejser:

Varför öppna Word och inte bara använda förhandsgranskning i utforskaren? Smidigt och snabbt. Visa-->Förhandsgranskningsfönstret

Finns inget förhandsgranskningsfönster vad jag kan se.
Och även om du har ett sådant fönster men inte jag så reparerar inte det grundproblemet. Att Microsoft lägger tid och pengar på att aktivt försämra funktioner. De har lagt till denna nackdel med fakefönster som en funktion utöver vanlig fönsterhantering. De har alltså lagt ner mycket arbete för att försöka uppnå denna försämring.