Permalänk
Medlem

Långsam dator

Hej. Min bror har fått ett problem med sin dator som jag byggde ihop till honom i julas, den har blivit så extremt långsam, eller ja snarare så har den blivit alldeles hackig och har förlorat massor med prestanda under den senaste veckan. I flera spel så har han märkt frame drops och i t ex Chrome så kan det lagga till och man ser att hela sidan blir alldeles hackig. Det har till och med blivit så att ljudet blir hackigt och låter som om det är glapp i kontakten (vilket det inte är eftersom jag testat den i min egna dator och där låter det bra). Det är lite svårt att förklara, men tänk er typ att processorn klockas ner till typ 1 ghz i några sekunder och hoppar senare upp till vanliga klocken. Eller att man helt enkelt kör med en mycket långsam dator.

Så jag satt mig idag och började "forska" lite om vad som kunde vara fel men hittade ingenting som verkade vara ett uppenbart fel. Kollade temperaturer, om det var nåt fel på SSD:en, spänning på processor, vilken frekvens processorn gick, stresstestade även processorn. Men som sagt så hittade jag inget som var fel men det enda jag kan tänka mig då är att det är nåt fel på moderkortet. Eftersom det inte verkar vara något fel på processor eller hårddisk så antar jag att det är där problemet ligger om det inte är typ nätagget som spökar.

Jag undrar vad man kan tänkas göra för att kunna lokalisera felet, ska man kanske reseta cmos eller installera om hela os:et eller vad kan man tänkas göra?

EDIT: La till komponenterna

Processor: Intel core i5 4570
moderkort: Gigabyte GA H87 HD3
Ram: Corsair vengeance lp
Nätagg: Be quiet pure power l8 500w
ssd: Kingston v300
Grafikkort: Asus DCII Gtx 760

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Säger väl den vanligaste frasen på SweC, backuppa och formatera. Ibland kan det bli så när man installerar många program som krockar med varandra. Alternativt så kan du göra en systemåterställning. Vet inte hur stor risken är för att det händer, men du kanske lyckats låsa några kärnor av processorn?

Permalänk

[QUOTE="Trizones;14602951"]Hej. Min bror har fått ett problem med sin dator som jag byggde ihop till honom i julas, den har blivit så extremt långsam, eller ja snarare så har den blivit alldeles hackig och har förlorat massor med prestanda under den senaste veckan. I flera spel så har han märkt frame drops och i t ex Chrome så kan det lagga till och man ser att hela sidan blir alldeles hackig. Det har till och med blivit så att ljudet blir hackigt och låter som om det är glapp i kontakten (vilket det inte är eftersom jag testat den i min egna dator och där låter det bra). Det är lite svårt att förklara, men tänk er typ att processorn klockas ner till typ 1 ghz i några sekunder och hoppar senare upp till vanliga klocken. Eller att man helt enkelt kör med en mycket långsam dator.

Så jag satt mig idag och började "forska" lite om vad som kunde vara fel men hittade ingenting som verkade vara ett uppenbart fel. Kollade temperaturer, om det var nåt fel på SSD:en, spänning på processor, vilken frekvens processorn gick, stresstestade även processorn. Men som sagt så hittade jag inget som var fel men det enda jag kan tänka mig då är att det är nåt fel på moderkortet. Eftersom det inte verkar vara något fel på processor eller hårddisk så antar jag att det är där problemet ligger om det inte är typ nätagget som spökar.

Jag undrar vad man kan tänkas göra för att kunna lokalisera felet, ska man kanske reseta cmos eller installera om hela os:et eller vad kan man tänkas göra?

EDIT: La till komponenterna

Dold text

Processor: Intel core i5 4570
moderkort: Gigabyte GA H87 HD3
Ram: Corsair vengeance lp
Nätagg: Be quiet pure power l8 500w
ssd: Kingston v300
Grafikkort: Asus DCII Gtx 760[/QUOTE]

gör backup på det du vill spara gör en helt ny installation av OS. wilken Windows har du ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klos_:

Säger väl den vanligaste frasen på SweC, backuppa och formatera. Ibland kan det bli så när man installerar många program som krockar med varandra. Alternativt så kan du göra en systemåterställning. Vet inte hur stor risken är för att det händer, men du kanske lyckats låsa några kärnor av processorn?

Skrivet av jonatan80:

[SPOILER]

gör backup på det du vill spara gör en helt ny installation av OS. wilken Windows har du ?

Okej så det är alltså troligtvis inget fel på några komponenter? Windows 8 har han

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb