SSD Raid0 + TRIM = När?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det är skillnad på vardagligt bruk och syntetiska tester.
Medans syntetiska tester visar en enorm skillnad, så kan det vara en försvinnande liten skillad i praktiken.

Exempel: Windows 7 startar på 10 sekunder med en ensam SSD, och 9 sekunder med dubbla SSDer i RAID0 konfiguration.
Är det värt det, med tanke på hur ofta man startar om datorn?
Likaså ser man försvinnande små skillnader i programstarter.

Det är först vid stora datamängder överfört på kort tid som man börjar märka av skillnaderna.

Fråga: Vad har TS tänk använda RAID-konfigurationen till?

Jag redigerar video från en ssd-stripe till en annan ssd-stripe, dvs läser från ena och skriver till den andra.

Nu är ju inte jag TS, jag har kapat tråden.

Uppstarten blir mycket långsammare för mig, eftersom den måste ladda raid:en först, samma när jag ska stänga av, allt blir mycket långsammare, omstarter också, mot för en singel ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Två v300 i raid 0 benchat just nu på mitt gammla sata II moderkort P6T se. Som uppenbarligen är en flaskhals.
http://gyazo.com/1ffcd2ab70155502df31f29f4b4b8980.png

Jag har kört raid 0 över ett år nu med många ominstallationer. Skillnaden i prestanda har inte varit märkbar och ligger inom felmarginalen när man benchmarkar 0.5 - 4.0 . Arbetar man med väldigt stora filer så blir det en skillnad. Får man två små diskar billigare än en stor så är det väldigt värt. Trim fungerar med z77 när man kör raid.

Ja, jag fick båda gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Exempel: Windows 7 startar på 10 sekunder med en ensam SSD, och 9 sekunder med dubbla SSDer i RAID0 konfiguration.

Nja, Det stämmer inte. Vill man att de ska starta snabbt är det en ensam disk som gäller. Initiering av raid ökar på boot tiden en hel del.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbanj:

Behöver inte vara rik, kostade mig 1600kr

Ja men jag måste ju köpa nytt moderskepp och ny cpu.

Permalänk
Medlem

Nu har det gått ungefär 17 månader med en raid 0 stripe

Visst har prestandan försämrats på flera ställen men det är ju inte något jag märker av.

Nu börjar det ju bli dags att köpa nya komponenter och stripen har hållt hela vägen.

Det enda negativa jag kan säga att jag har upplevt med den är konfigurationen, är att uppstartstiden har varit onödigt lång.

stavning
Permalänk
Medlem

Problemet är väl att diskarna utan TRIM upplever att de är fulla även om du t.ex. bara fyllt de till 50% och således måste utföra en väldans massa onödiga skrivningar för att hålla reda på all den data som filsystemet inte längre har allokerat. Det behöver inte endast betyda sämre hastighet, utan också mycket högre Write Amplification. Vad säger dina MWIs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Problemet är väl att diskarna utan TRIM upplever att de är fulla även om du t.ex. bara fyllt de till 50% och således måste utföra en väldans massa onödiga skrivningar för att hålla reda på all den data som filsystemet inte längre har allokerat. Det behöver inte endast betyda sämre hastighet, utan också mycket högre Write Amplification. Vad säger dina MWIs?

På ssd life left står det 100.

Permalänk
Medlem

Det låter ju riktigt bra

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petaflux:

http://i61.tinypic.com/2gx32vb.png

Visst har prestandan försämrats på flera ställen men det är ju inte något jag märker av.

Nu börjar det ju bli dags att köpa nya komponenter och stripen har hållt hela vägen.

Det enda negativa jag kan säga att jag har upplevt med den är konfigurationen, är att uppstartstiden har varit onödigt lång.

Så prestandan har försämrats men du har inte märkt av det. Märkte du någon skillnad mellan RAID0 och en ensam SSD? Är det möjligt att du har kört hela vägen och den enda märkbara skillnaden RAID0 har gett är lite längre starttider?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

RAID0 vart roligt på "Raptor tiden" som systemdisk. Inte idag.

RAID0 idag på "SSD tiden" Ja, om man skall föra över stora filer fort. (Till en RAID0 som inte agerar systemdisk, helt klart)

Köp en modern stor SSD istället för att hålla på att f*tta med RAID0, om det är en systemdisk, är mitt motto

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]