Permalänk

Asus DSL-N66U med Telia (60/10Mbit)

Finns det någon hjälte här som prövat Asus DSL-N66U http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2172130 med Telia och INTE kör deras modem Thomson etc bryggat utan bara Asus bb-router? Lite små sugen på att pröva men osäker på om det fungerar/är värt besväret?

Permalänk
Skrivet av jsdapocnma:

Finns det någon hjälte här som prövat Asus DSL-N66U http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2172130 med Telia och INTE kör deras modem Thomson etc bryggat utan bara Asus bb-router? Lite små sugen på att pröva men osäker på om det fungerar/är värt besväret?

Jag har inte testat den.

Men i regel är allt bättre än (notsosmart)smart modemet. Jag kör en väldigt väldigt billig netgear (tror jag betalade 299kr för den) och den gör fan bättre än Telias älskade rgw. Jag skulle bli grymt förvånad om denna asus router inte gjorde bättre ifrån sig än "smarten".

Permalänk
Medlem

ASUSen ser ut att stödja VDSL så det ska nog bara vara att plugga in och köra.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

OK tackar för svaren!

Permalänk
Medlem

Hej

En fråga, om detta modem Asus DSL-N66U
Har ni installerat det och fått det att fungera mot Telia, och hur gjorde ni, jag sitter totalt fast i installationen.
Tacksam för en korrekt instruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av hubben08:

Hej

En fråga, om detta modem Asus DSL-N66U
Har ni installerat det och fått det att fungera mot Telia, och hur gjorde ni, jag sitter totalt fast i installationen.
Tacksam för en korrekt instruktion

Konfigurationen är olika för adsl och vdsl, så vad har du?

ADSL kör ATM och med vpi/vci 8/35, LLC/SNAP
VDSL kör PTM och vlan 835 eller otaggat.

Permalänk
Medlem

Och hur vet jag om jag kör ADSL eller VDSL
Det jag har är Bredband 60 i vanliga telejacket

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hubben08:

Och hur vet jag om jag kör ADSL eller VDSL
Det jag har är Bredband 60 i vanliga telejacket

Du lär köra med VDSL+. ADSL kan nå en maxhastighet på 24/1 Mbit/s, VDSL & VDSL+ klarar upp till 60/10 Mbit/s om jag inte misstar mig.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Tackar, bara att gå ut i förrådet och testa igen då
Brukar det ta en stund innan det ploppar upp att det funkar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hubben08:

Och hur vet jag om jag kör ADSL eller VDSL
Det jag har är Bredband 60 i vanliga telejacket

Då är det vdsl.
Testa vlan 835, funkar inte det så testa med otaggat.

Permalänk
Medlem

Nu ger jag upp, lämnar tillbaka modemet, jag får inte till det.
Finns det något modem någon kan rekommendera till 100 % istället för det där jäkla Thomson modemet

Permalänk
Medlem

Prova senaste firmware:
Fixed connection issue with VDSL WAN (PTM), WAN Connection Type - Automatic IP.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/wireless/DSL-N66U/FW_DSL_N66...

Vid uppdatering av firmware, glöm inte nollställa routern genom att hålla inne reset-knappen i 8sek.

Finns även en router setup wizard:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/wireless/DSL-N66U/UT_DSL_N66...

Permalänk
Medlem

Jag hade installerat alla firmware + UT_DSL_N66U_4287
men inte nollställr routern genom att hålla inne reset-knappen i 8sek.
Jag försöker igen i morgon, verkligen tacksam att få hjälp av er.
Ni är toppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hubben08:

Nu ger jag upp, lämnar tillbaka modemet, jag får inte till det.
Finns det något modem någon kan rekommendera till 100 % istället för det där jäkla Thomson modemet

Inte jag i alla fall. Mitt Technicolor modem funkar till 100, ser inget som helst skäl att byta ut det.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så går det inte, detta modem var ett som jag fann på i fyndlådan på nettonet kan vara paj redan ifrån början. Eller så är det jag som inte fixar det med de inställningar som ni har tipsat om

//Tack för all info ändå

Permalänk
Medlem

Vad är det för problem med Telias modem när man kör det bryggat? Är andra modem verkligen nämnvärt bättre?
ADSL strular ju för rätt många men det brukar ju bero på dålig kopparlina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Vad är det för problem med Telias modem när man kör det bryggat? Är andra modem verkligen nämnvärt bättre?
ADSL strular ju för rätt många men det brukar ju bero på dålig kopparlina.

Frågar du mig så är modemdelen i TG7x9 mycket bra och jag har svårt att se att du kan hitta något bättre.

Dessutom är det knappast så att Technicolor och ASUS gör egna dsl-chip utan de köper i sin tur hårdvara från någon annan. Skulle inte förvåna mig om det sitter samma broadcom-chip i båda burkarna.

Permalänk

DSL N66U och Telia

Jag lyckades konfigurera det mot Telia.
Under WAN fliken (de alternativ jag tror jag ändrat):
Överföringsläge: VDSL WAN (PTM)
WAN anslutningstyp: Automatic IP
802.1q
Aktivera?: Ja
VLAN-ID: 835

Under Administratiion - DSL_inställning
ANNEX B/J/M (hade för mig jag valt A men tydligen inte)

Minns att jag var tvungen att göra inställningarna via knappen "Snabb Internetinställning" längst upp till vänster

Gjorde jag fel var jag tvungen att göra en reset av modemet och börja om. Vissa värden kunde kag inte ändra manuellt i efterhand av någon anledning.

Nu fungerar det fantastiskt bra.

Inte minst den inbyggda VPN servern, som jag använder för att se svenska play-kanaler utomlands.

Visa signatur

Caaparn