xonar dg verkar inte vilja dra igång 5.1

Permalänk

xonar dg verkar inte vilja dra igång 5.1

Hej! precis köpt ett asus xonar dg och fått in det i datorn så att de fungerar som det ska. Men när man klickar på individuella kanalerna på xonar dg audio center för att göra ljudtest, så låter det bara från de vänstra o högra högtalarna. så när man klickar på center, vänster och höger surround så kommer det inget ljud. När jag spelar musik dock så låter det från alla högtalare.

Antar att övriga dator specs inte är viktiga. Men från ljudkortet sitter optisk sladd till min förstärkare, en vsx-609rds. från den så sitter alla kanaler ut till högtalarna. Detta fungerade bättre med mitt förra moderkort, men verkar vara lite småkonstigt nu o:

Så kan de vara ljudkortet som e struligt? vet även att jag har direct sound till förstärkaren, kan de vara nåt o använda?

Permalänk
Medlem

Låter mest som felinställning, att det kommer musik ur alla högtalare tyder starkt på detta också, musik ska bara komma från vänster och höger högtalare om inställningarna är rätt.

finns upp till 4 ställen du kan ändra inställningar, dels kontrollpanelen >Ljud dels
Ljudkortets kontrollpanel.
Uppspelningsprogramets inställningar för ljud.
Samt kanske inställningar i förstärkaren

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

okej, försökt pilla lite. ingen framgång. har ju 2 st enheter på kontrollpanelen>ljud varav en är en s.k S/PDIF Pass-through Device och den andra är Speakers. testade s/pdif enheten och den försöker bara spela upp ljud i 2 högtalare. i den andra då så spelar den upp i 2 st och försöker spela upp i alla 5, men inget ljud kommer. gladheten växer inom mig >_<

Permalänk

hmm, nu så pillade jag lite på inställningarna till s/pdif enheten. när man tar dts audio och dolby digital o test spelar dom så funkar alla 5(och basen då). men fortfarande i de vanliga testet så vill den bara testa vänster och höger fram. Fattar noll