Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Tydligen inte, eftersom det var någon som ville att den skulle gå ända till 50 men inte gjorde det.

Dom flesta vs Någon

Skulle ju bli helt klart tydligare, om du hade citerat "någon som ville att den skulle gå ända till 50 men inte gjorde det" så hade vi sluppit detta missförstånd. Men jag förstår vad du menar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Tydligen inte, eftersom det var någon som ville att den skulle gå ända till 50 men inte gjorde det.

Skrivet av skog1s:

Dom flesta vs Någon

Skulle ju bli helt klart tydligare, om du hade citerat "någon som ville att den skulle gå ända till 50 men inte gjorde det" så hade vi sluppit detta missförstånd. Men jag förstår vad du menar.

Det var väl jag som ville ha den till 50mm, men då detta är en DX-glugg menar jag ju förståss 50mm på DX, precis som jag inte sklle vilja ha en FX-glugg som slutar vid 50mm, utan där välja en som går upp till 70mm iaf. Om det är en normalzoom jag är ute efter.

Hur kan det bli ett missförstånd om detta?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marie96:

Hur kan det bli ett missförstånd om detta?

Det var nog bara en person i tråden som missförstod det skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Det är jag som är rasist mot DX, det är därför.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk

Tänkte komma med lite feedback. Jag har införskaffat detta 18-35/1.8 objektiv och har förvisso bara påbörjat testerna med första intrycken är:

(1) Mycket god byggkvalitet. Zoomring och fokusring ungefär i klass med sigma 50-150/2.8 och betydligt bättre än sigma 17-50/2.8, som jag för övrigt är mycket nöjd med också.

(2) Skärpan är definitivt toppklass. Inte bara i centrum utan även vid kanterna. Gäller på samtliga bländare. Helt klart klassledande, i nivå med sigma 50-150/2.8 som också hyllats för skärpan.

(3) AF motorn upplever jag som snäppet tystare än tex sigma 17-50/2.8 OS HSM. Kan bero på akustiken i objektivhuset som dämpar ljudet mer.

(4) Precis som 17-50/2.8 har det mycket bra och kort närgräns, vilket är mycket praktiskt.

(5) Mycket lung och fin bokeh - bättre än 17-50/2.8 som ibland uppvisar viss tendens till orolig bokeh. Det har jag ännu inte märkt på detta nya objektiv.

(6) AF-C vid springande barn på kort avstånd fungerar riktigt bra, trots det korta skärpedjupet och trots att detta inte är något sportobjektiv. Faktum är att trots att jag jämför 1.8 med 2.8 så upplever jag spontant att detta uppvisar något mindre spridning på AF än 17-50/2.8. Under alla omständigheter inte sämre, utan troligen något marginellt lite bättre.

(7) Detta objektiv stöder också sigmas nya förnämligt system med USB docka där man själv hemma kan uppgradera firmware och göra avancerad flerpunkts AF justering. Detta kommer jag också utvärdera, men jag tänkte försöka testa objektivet "naturell" först innan jag börjar finjustera det. Det visar sig att det fungerar riktigt bra (över förväntan) direkt från fabrik med en enkel af tune i d7000, redan innan jag ens finlirat med usb dockan. USB dockan är alltså inget man "måste ha". Dock är dockan billig i förhållande till objektivet och när man ändå köper ett såpass dyrt objektiv kännas dockan som ett vettigt tillbehör, vare sig man "måste" ha det eller ej.

(8) Mycket lägre och mer kontrollerad loCA jämfört med nikons 35/50/85 1.8G. Detta var ett stort minus på nikons prime objektiv.

Är mycket nöjd såhär långt. Hade detta funnits när jag köpte mitt 17-50/2.8 hade jag troligen gått direkt på 18-35/1.8 istället. Dock så tycker jag nog att, med tanke på pengarna så är ju 17-50/2.8 mycket prisvärt! 18-35 är betydligt dyrare och skall väl snarare ses som ett alternativ till det som sneglat på FX för kortare skärpedjup men ändå beslutat att DX är rätt väg för dem.

Permalänk
Medlem

Roligt att du är nöjd, och framförallt roligt att både Sigma och Tamron spottat upp sig och presenterar det ena toppobjektivet efter det andra.

Visa signatur