Linksys open source-router WRT1900AC till svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem

Att de envisas med denna gräsligt fula design de hade på routrar för flera år sedan. :S

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd

På tok för dyr.
Skulle aldrig köpa en router för 2500 kr.

Jag kommer ihåg att Linksys hade ett väldigt gott rykte.
Men nu är dom uppköpta av Belkin, som jag alltid ansett som ett skämtföretag och aldrig tagit seriöst.
Det fårvånar mig att routern fortfarande kör open source mjukvara, jag väntade mig nästan att Belkin hade lyckats sabba det.

Undrar om routern är bra eller om allting gått downhill sedan Belkin köpte upp Linksys.

Permalänk
Avstängd

Er dette produktet rammet av den katastrofale OpenSSL bug'en? OpenSSL kode er visst knyttet til mange routere av hva jeg har skjønt.

Permalänk
Medlem

Äntligen har väntat på denna. Dags att byta ut min WRT54GL med tomato som är sjukt bra, men tyvärr bara har 50mbit throughput på WAN-porten.
Designen spelar för mig inte stor roll på en router. Inget jag kommer ställa framme direkt. Det är den öppna mjukvaran jag vill åt!

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Jag har en 99-kronors zyxel router och har gått i köptankar länge, detta såg väldigt intressant ut om det inte vore för 2 saker.
1. Priset?
2. Varför är den så sjukt jävla megaful?

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag är nöjd med Asus AC-66u som jag skaffade istället för Linksys E4200 (som ersatte WRT-54G när jag fick fiber).
Skulle väntat lite...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Finns stora skillnader nu mot när 54G series var poppis, nu finns en uppsjö av välpresterande routers med OpenWRT, bra prestanda och bra pris. Ska man ha så högt pris som de lagt sig på får man ha unika features, inbyggd Tellstick kanske?

Permalänk
Medlem

Lite skillnad mot Telias Thomson, heh...

Permalänk
Medlem

Verkar okej, förutom designen. Men ersättare för min time capsule 3tb blir den aldrig.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

En router ska gömmas undan ändå, ser inte varför ni hakar upp er på det. Den verkar även vara lämpad för väggmontering till skillnad från Asus modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

En router ska gömmas undan ändå, ser inte varför ni hakar upp er på det. Den verkar även vara lämpad för väggmontering till skillnad från Asus modeller.

"ska" gömmas undan?
Jag vet inte riktigt var jag skulle gömma den, jag har min på en byrå i hallen nära bredbandsuttaget.
Om jag nu skulle gömma den någonstans så hade jag behövt dra en sladd som inte direkt går att dra särskilt snyggt.
Och kan faktiskt inte komma på var jag skulle gömma den, tömma ut en byrålåda och ha den i byrån isåfall. Men, då köper jag hellre en router som inte är asful.

Permalänk

Vore intressant att modda en bättre kylare till ARM processorn och överklockar den lite. Ni vet, bara för att.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

"ska" gömmas undan?
Jag vet inte riktigt var jag skulle gömma den, jag har min på en byrå i hallen nära bredbandsuttaget.
Om jag nu skulle gömma den någonstans så hade jag behövt dra en sladd som inte direkt går att dra särskilt snyggt.
Och kan faktiskt inte komma på var jag skulle gömma den, tömma ut en byrålåda och ha den i byrån isåfall. Men, då köper jag hellre en router som inte är asful.

En router som står framme är alltid fult. Den finns förvisso gradskillnader, men är man tillräckligt mån om att det ska se bra ut så gömmer man undan den på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Finns stora skillnader nu mot när 54G series var poppis, nu finns en uppsjö av välpresterande routers med OpenWRT, bra prestanda och bra pris. Ska man ha så högt pris som de lagt sig på får man ha unika features, inbyggd Tellstick kanske?

Visst, men vad kostar topppresterande konkurenter med AC-nät?
Har bara skummat på ett test men den verkade ju piska Asus AC68u rätt rejält både i trådlöst samt att den hade vettig prestanda med en USB3-disk inkopplad.

Skrivet av Kilroy:

"ska" gömmas undan?
Jag vet inte riktigt var jag skulle gömma den, jag har min på en byrå i hallen nära bredbandsuttaget.
Om jag nu skulle gömma den någonstans så hade jag behövt dra en sladd som inte direkt går att dra särskilt snyggt.
Och kan faktiskt inte komma på var jag skulle gömma den, tömma ut en byrålåda och ha den i byrån isåfall. Men, då köper jag hellre en router som inte är asful.

Skrivet av Olegh:

En router som står framme är alltid fult. Den finns förvisso gradskillnader, men är man tillräckligt mån om att det ska se bra ut så gömmer man undan den på ett eller annat sätt.

Håller helt med, utseendet kunde inte spela mindre roll, möjligen storleken.
Det går alltid att gömma, t ex dra kabel från vad man nu har för jack till något dolt ställe.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

För 700:- extra får man något som detta med pfsense eller annat OS med ännu mer flexibilitet. Som iaf jag anser vara ett långt mycket bättre alternativ. Men yay för Open Source! (inte ironi).

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det går alltid att gömma, t ex dra kabel från vad man nu har för jack till något dolt ställe.

Som vad för dolt ställe? Jag kan inte riktigt komma på något.
Och beroende på vad man har för väggar osv kanske man vill ha den där man får bättre wlan signal.
Och i vilket fall som helst får man ju en sladd att dra som kanske inte direkt går att dra snyggt eller praktiskt heller.

Om du har ett lämpligt ställe att ha den på där utseendet inte spelar någon roll eller om du tycker den är snygg så bra för dig.
För mig är dock utseendet ett stort minus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

En router som står framme är alltid fult. Den finns förvisso gradskillnader, men är man tillräckligt mån om att det ska se bra ut så gömmer man undan den på ett eller annat sätt.

Ok, jag tycker inte det är fult om det smälter in bra, vilket min nuvarande gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Vore intressant att modda en bättre kylare till ARM processorn och överklockar den lite. Ni vet, bara för att.

Att klocka routrar är inget nytt o ofta inte onödigt. Men i detta fallet så undrar jag om det gör någon nytta?

Gillar designen. Svinful precis som min gamla wrt54gl som jag inte har hjärta att slänga även fast den förmodligen aldrig kommer användas.

Permalänk
Medlem

""Linksys open source-router WRT1900AC""
Detta är en missvisande titel till nyheten!

Den är inte helt open source det enda den gör är att köra/stödja open source mjukvara men hårdvaran är ej open source.
Och "Linksys open source-router WRT1900AC" ger ett sken av att det är en 100% open source produkt vilket det ju inte är.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Routerporr! Men.. dat pricetag..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Om jag skulle ha behov utav att dela mitt internet så skapar jag en wifi hotspot med mobilen antar att detta riktar in sig emot de som har lite högre krav men 2200kr känns ändå som alldeles för mycket

Permalänk

Den är säkert bra och konfigurerbar men vad motiverar den där prislappen egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Som vad för dolt ställe? Jag kan inte riktigt komma på något.
Och beroende på vad man har för väggar osv kanske man vill ha den där man får bättre wlan signal.
Och i vilket fall som helst får man ju en sladd att dra som kanske inte direkt går att dra snyggt eller praktiskt heller.

Om du har ett lämpligt ställe att ha den på där utseendet inte spelar någon roll eller om du tycker den är snygg så bra för dig.
För mig är dock utseendet ett stort minus.

Om det nu är i hallen så upp på en hatthylla eller in i en garderob t ex.
Det är väldigt sällan man inte kan dra en kabel snyggt längs lister eller liknande.

Skrivet av pars:

För 700:- extra får man något som detta med pfsense eller annat OS med ännu mer flexibilitet. Som iaf jag anser vara ett långt mycket bättre alternativ. Men yay för Open Source! (inte ironi).

Som bonus slipper man trådlöst nät?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Lite för saftigt pris, och sen har jag svårt att hitta nån vettig lista över vilka usb-modem som supportas av openwrt?
En router i denna prisklass utgår man från ska ha superbt 3/4g-stöd men det nämns ju öht inte i infon kring den? Frågade även när dom visade den på dustin-mässan men personen i båset där hade ingen aning.

Permalänk
Medlem

Man får väl vänta ut priset, den kommer garanterat falla markant när det börjar komma lite billighetsalternativ med AC. På kuppen hinner OpenWRT-builden för den mogna lite också.

Men ruskigt trevligt på det hela taget, WRT54G med OpenWRT var en helt underbar router för sin tid, och en riktig arbetshäst. Bytte ut den först för tre år sen eller så, och då för att jag behövde gigabitportar på routern för att slippa köpa till en switch.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Sitter på en Asus RT-N56U och undrar om denna routern verkligen skulle vara så mycket bättre? Jag har förut kört med DD-WRT på en annan TP-Link router men inte fan kostade den över 700kr den heller... Varför kostar denna 2500kr och varför skulle det vara värt att betala så mycket, är det enbart för att man kan använda DD-WRT?

Permalänk
Medlem

Jag förstår heller inte varför man klagar på utseendet. Det är en liten router, inte en möbel som tar hela ert hem. Har den funktioner som är bra och den är prisvärd (vilket inte denna är) så är utseendet det sista jag hade brytt mig om.

Problemet löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om det nu är i hallen så upp på en hatthylla eller in i en garderob t ex.
Det är väldigt sällan man inte kan dra en kabel snyggt längs lister eller liknande.

Att ha routern så oåtkomligt som på en hatthylla känns inte praktiskt.
Dessutom är den betydligt mer synlig på hatthyllan än på byrån ifrån vardagsrummet t.ex.

För att ha den i en garderob måste jag dra flertalet nätvärkssladdar och ström samt borra upp hål för att dra sladdar in i garderoben. Dessutom måste jag ge upp mitt begränsade garderobutrymme.

Aja, om ni tycker detta är smidigare lösningar så okej. Vi har inte samma verklighetsuppfattning öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loumark:

Jag förstår heller inte varför man klagar på utseendet. Det är en liten router, inte en möbel som tar hela ert hem. Har den funktioner som är bra och den är prisvärd (vilket inte denna är) så är utseendet det sista jag hade brytt mig om.

Utseendet är en punkt, inte den enda.
Hade allting i övrigt varit toppen så hade jag löst det på något sätt.
Men varför göra den så grymt ful?
Om den ändå kostar 2500, varför inte göra den lite mindre ful?

Permalänk
Medlem

Ooooh nostalgi! Är ju nästan identisk(till utseendet) med min 54WRTGL som ligger i garderoben, med tomato!

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...