Permalänk
Administrativ avgift

Mac pro 2011 laggar

Hej har Mountain Lion på min MBP 2011 13" och det laggar överallt verkligen allting är nyinstallerat. Även gjort en Mavericks USB men datorn vägrar ta den det står EFI boot? Har även irriterande start problem att jag måste hålla inne knappen x antal sekunder innan. Men iallafall vad rekommenderas har startat dator i safe mode då flyter det på bättre men fortfarande lite segt. Alla ideér tas emot med öppna armar!

Sen verkar det som en sensor är sönder för fläkten går konstant 100%!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Var det ett beggat köp eller?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Friterad:

Var det ett beggat köp eller?

Ja den köptes som defekt men han visste inte felet och vad jag försöker lista ut efter att den startar fint och att allting kör är att ev disken är trasig. En Sensor verkar trasig CPU diode är runt 90 grader medans core är runt 31 grader.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Ja den köptes som defekt men han visste inte felet och vad jag försöker lista ut efter att den startar fint och att allting kör är att ev disken är trasig. En Sensor verkar trasig CPU diode är runt 90 grader medans core är runt 31 grader.

Där har vi felet, köp aldrig begagnat om du inte vet att det funkar felfritt. Mycket möjligt att han visste vad felet var
men ville inte berätta om det för att få sålt skiten.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Friterad:

Där har vi felet, köp aldrig begagnat om du inte vet att det funkar felfritt. Mycket möjligt att han visste vad felet var
men ville inte berätta om det för att få sålt skiten.

Det är en kompis som sålde den för 500kr så Inte så dåligt endå.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Trasig kylning kan mycket väll ge lagg då datorn trotlar. Samma sak för den defekt hårdisk. Öppnat datorn och kolat att kylflänsarna sitter där de ska?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Det är en kompis som sålde den för 500kr så Inte så dåligt endå.

Inget att bråka om då kanske

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av SmOOthy:

Trasig kylning kan mycket väll ge lagg då datorn trotlar. Samma sak för den defekt hårdisk. Öppnat datorn och kolat att kylflänsarna sitter där de ska?

Bytt kylpasta och som sagt core är ju runt 30 grader så nemas problemas :)! Testat ramen så troligtvis hårddisken!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Om disken är bytt sen tidigare och inte är av en likadan modell kan det orsaka att fläkten går hela tiden. http://exirion.net/ssdfanctrl/

Jag skulle snarare tro att CPUn är gången om den rapporterar olika temps som skiljer vilt. Är det bara disken som felar är det inte svårt att boota den på en live CD av linux slag och testa runt lite.

mvh

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av mistard:

Om disken är bytt sen tidigare och inte är av en likadan modell kan det orsaka att fläkten går hela tiden. http://exirion.net/ssdfanctrl/

Jag skulle snarare tro att CPUn är gången om den rapporterar olika temps som skiljer vilt. Är det bara disken som felar är det inte svårt att boota den på en live CD av linux slag och testa runt lite.

mvh

Core temp är normalt det är CPU Diode som fuckar, dimm module verkar sensorn vara kass men iaf har hittat ett program som fixar fläkten. Ska testa med SSD så fort den kommer. Troligtvis är det hårddisken då det flyter på bättre i safe mode

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Sitter det batteri i datorn?, MacBooks klockar ner sig rejält när det inte finns ett fungerande batteri.

https://discussions.apple.com/thread/5226810

Visa signatur

Eller kort och gott använda argument som "för att det är roligt" eller "för att jag kan", alternativt "alltid retar det någon". Det motiverar det mesta i livet.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Izeen:

Sitter det batteri i datorn?, MacBooks klockar ner sig rejält när det inte finns ett fungerande batteri.

https://discussions.apple.com/thread/5226810

Batteriet fungerar och det går att köra utan laddare ett bra tag.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3