Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Tack för alla hjälpsamma svar!

Blir en i5 för min del, då kvarstår att spara lite pengar till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Hur är det egentligen med minne till NUC:en och dual channel? Som jag har förstått det så stödjer plattformen dual channel, men samtidigt så verkar väldigt många nöja sig med att köra en sticka. Är det någon som har sett några tester på prestandan? Hur påverkar det prestandan vid HTPC-applikationer, surf och spel?

Det påverkar lika mycket som på vilken dator som helst; dvs "väldigt lite". Det hjälper ju mer desto mer minnesintensiva program du kör, och en HTPC är ju inte precis minnesintensiv även om decoding av missa videoformat kan utnyttja minneskapaciteten något.

Se här för exempel på en benchmark. I testet kunde man påvisa en prestandaökning på 4% när man decodar video, men frågan är om det representerar en situation med HTPC.

I vilket fall som helst så är det en mycket liten skillnad.

Permalänk
Medlem

Sådär: Nu är den ihopsatt. Tar ca 10 min att fixa ihop den för den som är intresserad. Känns ganska välbyggd och ordentlig. Var dock aningen tjockare än jag förväntat mig. Var, tror jag, fel på instruktionerna dock gällande bottenlocket och vilket håll det skulle skruvas åt på. Vände det och då funkade det fint.

Fin överraskning med Intels ljud som spelades upp när man öppnade lådan

Nu måste man vänta tills ikväll med att plugga in den

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Jag får ut DD/DTS ur VLC (Win8.1), har kryssat i "Använd S/PDIF om tillgängligt".

/Evert

Tack så mycket.

Provade det igår men då ville det inte. Idag när jag startade så blev det DTS direkt när jag tog "Använd S/PDIF om tillgängligt"

Nu kan man kolla film som en galning

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Hmm. detta är verkligen märkligt. På samtliga bilder jag ser på internet, samt på installationsanvisningarna sitter min "bottenlucka" på "fel" håll, dvs 180 grader åt andra hållet. Små piggar på insidan av luckan gör att den bara passar åt ett håll - på "fel" håll för mig.

Läste något om någon "Thermal Pad" men det sitter ju ingenting på insidan av luckan och skruvarna passar ju bra. Men märkligt att de gjort på detta sätt, eller är det hos mig det är fel?

Rimligtvis borde många märkt detta då de skruvat ihop den, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankz55:

Hmm. detta är verkligen märkligt. På samtliga bilder jag ser på internet, samt på installationsanvisningarna sitter min "bottenlucka" på "fel" håll, dvs 180 grader åt andra hållet. Små piggar på insidan av luckan gör att den bara passar åt ett håll - på "fel" håll för mig.

Läste något om någon "Thermal Pad" men det sitter ju ingenting på insidan av luckan och skruvarna passar ju bra. Men märkligt att de gjort på detta sätt, eller är det hos mig det är fel?

Rimligtvis borde många märkt detta då de skruvat ihop den, eller?

Min tror jag också är fel i beskrivningen. "Thermal Pad" sitter på undersidan av SSD vaggan på min.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Min tror jag också är fel i beskrivningen. "Thermal Pad" sitter på undersidan av SSD vaggan på min.

Precis, locket ser ju identiskt ut på insidan så vore ju konstigt om det var felkonstruerat och inte instruktionerna som var fel. Kollade inte vilket håll det satt på när jag skruvade av det första gången dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankz55:

Precis, locket ser ju identiskt ut på insidan så vore ju konstigt om det var felkonstruerat och inte instruktionerna som var fel. Kollade inte vilket håll det satt på när jag skruvade av det första gången dock.

Men det passar ju bara åt ett håll, annars går det inte ner som det ska. Vred och vände på det också första gången och försökte få ner som beskrivningen men det går inte, utan den ska vridas 180 grader. men det sitter som det ska. skruvade av/på locket många gånger innan jag fick min installation att fungera så nu kan jag göra det med förbundna ögon

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Men det passar ju bara åt ett håll, annars går det inte ner som det ska. Vred och vände på det också första gången och försökte få ner som beskrivningen men det går inte, utan den ska vridas 180 grader. men det sitter som det ska. skruvade av/på locket många gånger innan jag fick min installation att fungera så nu kan jag göra det med förbundna ögon

Hehe ok, härligt. Hoppas att min ploppar igång direkt peppar peppar.
Vad var det för hårdvarustrul som gjorde att inte installationen fungerade som den skulle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankz55:

Hehe ok, härligt. Hoppas att min ploppar igång direkt peppar peppar.
Vad var det för hårdvarustrul som gjorde att inte installationen fungerade som den skulle?

För mig va det att jag försökte att installera Windows 8 med en gammal ssd som inte NUC:en har stöd för(?). Då sa Windows 8 ifrån och inte kunde installeras på den disken. Samma sak när jag la in en gammal 2.5" HDD. Men när jag satte i min nyare Sumsung 830 så snurrade det igång.
Vet inte om man kan gå runt det, men jag lyckades inte. Installera nyaste BIOS rekommenderar de flesta att man gör först. Jag fixade det genom Bios Update och USB-sticka.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Permalänk
Medlem

Funderar du på att köpa ett Rapoo E2700 till din NUC/HTPC så kan jag varmt rekomendera att INTE köpa det.
Det är väldigt litet, snyggt och smidigt för tex HTPC bruk med tanke på storleken och touchpad så du slipper ha en lös mus på vardagsrumsbordet.
Perfekt tänkte jag.. MEN jag är så missnöjd man kan bli när man köpt ett trådlöst tangentbord. För det första så är det INTE 10meters räckvidd som Netonnet påstår.
Det är snarare max 4 meter. Sen så måste jag dra ut och sätta tilllbaka recievern VARJE gång jag startat igång NUCen för att touchpaden ska börja fungera. Jag har sökt reda på att detta är något som många har problem med.
450kr kan det vara värt för den som vill ha den som prydnad.

Så nu söker jag ett nytt tangentbord som gärna har en touchpad, och får gärna se bra ut.
Vad använder ni och är det något ni kan rekomendera?

Jag har kollat lite på Logitech K400 och har förstått att den funkar rätt bra?
Dock så tycker jag inte att den ser så rolig ut. Givetvis funktion före design men det får gärna
vara både och.

Mvh Kimm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimm:

Funderar du på att köpa ett Rapoo E2700 till din NUC/HTPC så kan jag varmt rekomendera att INTE köpa det.
Det är väldigt litet, snyggt och smidigt för tex HTPC bruk med tanke på storleken och touchpad så du slipper ha en lös mus på vardagsrumsbordet.
Perfekt tänkte jag.. MEN jag är så missnöjd man kan bli när man köpt ett trådlöst tangentbord. För det första så är det INTE 10meters räckvidd som Netonnet påstår.
Det är snarare max 4 meter. Sen så måste jag dra ut och sätta tilllbaka recievern VARJE gång jag startat igång NUCen för att touchpaden ska börja fungera. Jag har sökt reda på att detta är något som många har problem med.
450kr kan det vara värt för den som vill ha den som prydnad.

Så nu söker jag ett nytt tangentbord som gärna har en touchpad, och får gärna se bra ut.
Vad använder ni och är det något ni kan rekomendera?

Jag har kollat lite på Logitech K400 och har förstått att den funkar rätt bra?
Dock så tycker jag inte att den ser så rolig ut. Givetvis funktion före design men det får gärna
vara både och.

Mvh Kimm

Logitech k400 Har aldrig strulat för mig i alla fall, är rätt nöjd för det priset. Sen som du säger, är kanske inte världens snyggaste. Touchpaden kan man bli lite gråhårig av ibland. Men som sagt, funkar bra för htpc bruk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter du långt från TV:n akta dig för K400, tycker faktiskt räckvidden är ganska dålig, till och med med den range extendern som man får med...3 meter från burk och störningarna är ganska rejäla.

Permalänk
Medlem

K400 säger upp till 10 m.. dock är det mer 1,5 för mig, har provat 2 st .. samma sak¨
har dock tänkt montera usb stickan på en usb kabel och flytta runt för att se om det hjälper.. dock inte haft tid..

edit: kopplade på en usb kabel och hängde den på väggen nu funkar det på 5m utan problem.. var för mycket störningar tydligen i min mediahög

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimm:

Så nu söker jag ett nytt tangentbord som gärna har en touchpad, och får gärna se bra ut.
Vad använder ni och är det något ni kan rekomendera?

Jag har kollat lite på Logitech K400 och har förstått att den funkar rätt bra?
Dock så tycker jag inte att den ser så rolig ut. Givetvis funktion före design men det får gärna
vara både och.

Mvh Kimm

Jag har själv spanat in detta tangentbord som är helt nytt men börjar levereras snart:

http://www.dustinhome.se/product/5010778172/microsoft-all-in-...

Verkar vara väldigt likt k400 rent funktionsmässigt men ser enligt mig snyggare och modernare ut, uppges även vara stöt- och spilltåligt. Det är ju visserligen en helt obeprövad produkt men jag tycker att Microsoft alltid har gjort bra tangentbord så det vore förvånande om så inte är fallet även denna gång

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Jag kan inte påstå att jag har haft problem med räckvidden efter att jag stoppade dit extendern. Men jag har inte kört mer än tre meter ifrån. Blir säkert värre om man har den bakom teven eller så.

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att lösa fjärrpåslagning med tangentbordet K400?`den går ju via radio? är det bara IR som fungerar och då måste man alltså ha en speciell fjärrkontroll?

Permalänk
Avstängd

Angående k400 och räckvidd så tycker jag också att den är sådär, personligen drog jag en usb kabel till soffan där jag har recievern så det är aldrig några problem för mig ändå. Förövrigt hade jag nog testat det där Microsoft tangentbordet - ser mycket snyggare ut, spillsäkert enligt specs och framförallt ser det ut att vara lite mindre plastyta så att säga - det måste vara en del kubikcentimeter mindre jämfört med k400.

EDIT: Efter lite forskning på området så verkar faktiskt Microsofts tangentbord vara större.
K400: 354 × 24 × 136 mm
Microsoft AIO: 379 mm x 37 mm x 143 mm

Jag hade nog valt k400 trots räckvidden (ett par-tre meter för att vara säker), nästan en hundring billigare men förvisso inte spillsäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jag hade nog valt k400 trots räckvidden (ett par-tre meter för att vara säker), nästan en hundring billigare men förvisso inte spillsäkert.

Kan också passa på att tipsa om att med studentrabatt så kostar Microsofts tangentbord bara 295:- på Dustin.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Skaffade en d34010wyk i tanken att köra openelec endast, tog ju 30 min innan man blev sugen på att dual boota med SteamOS för lite simpla indie spel.
Nu verkar det ju dock som att Debian 7s gui installer (som SteamOS använder) inte funkar med USB3 portarna.
Så fort den drar igång så expert instaler så stendör keyboard/mus (testat olika).

Någon som kommit på någon bra workaround? Tänkte på de interna USB2 portarna men där behövdes det någon mini USB header.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eviln:

Skaffade en d34010wyk i tanken att köra openelec endast, tog ju 30 min innan man blev sugen på att dual boota med SteamOS för lite simpla indie spel.
Nu verkar det ju dock som att Debian 7s gui installer (som SteamOS använder) inte funkar med USB3 portarna.
Så fort den drar igång så expert instaler så stendör keyboard/mus (testat olika).

Någon som kommit på någon bra workaround? Tänkte på de interna USB2 portarna men där behövdes det någon mini USB header.

Utan att kolla på min, men finns det inte inställningar i UEFI hur USB portarna skall hanteras vid boot ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Hur är det egentligen med minne till NUC:en och dual channel? Som jag har förstått det så stödjer plattformen dual channel, men samtidigt så verkar väldigt många nöja sig med att köra en sticka. Är det någon som har sett några tester på prestandan? Hur påverkar det prestandan vid HTPC-applikationer, surf och spel?

"Integrated graphics cards usually do not have their own memory (or only have a small amount of one). They take memory from the RAM of the computer. When your computer has more RAM the Intel HD Graphics will be able to utilize more memory. But what will really speed it up will be using two memory sticks of the same capacity and speed. In this case you computer's RAM will begin to work in dual channel mode which means that it will become at least 15% faster. As the integrated graphics use computer's RAM extensively you can expect an even greater performance improvement for your Intel HD Graphics - it will become 20 - 25% faster in most applications and games."

stämmer nog rätt bra, kollat lite tester innan jag köpte min och såg en kille på youtube som gick från 5300 till 6200 i 3dmark. så vill du ha max prestanda är dualchannel ram att rekomendera. men streamar du bara film och surfar så märker du nog ingen skillnad alls

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Utan att kolla på min, men finns det inte inställningar i UEFI hur USB portarna skall hanteras vid boot ?

När expert installern för SteamOS (Debian 7) drar igång så startar X och det är där det spricker, alltså inte biosemulering längre.

Permalänk
Medlem

Funderar på att slå till på en NUC, främst för att använda som en htpc, men har även en baktanke om att kunna sitta och smygspela lite på den när sambon är iväg. Hur driver den spel som Starcraft 2, Diablo 3 och Football Manager?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror i5:an kommer klara det med Low på allt. Jag kan testa båda när jag kommer hem. Återkommer!

Permalänk
Medlem

IR - INTEL NUC I5 4250U

Skrivet av AndreasNo:

Jag har donat litegrann med dedär på min One men inte gått in på djupet vad som egentligen styr vad o inte fått igång knapparna riktigt som jag vill.
Men jag har iaf lagt in tre enheter.
Media Center PC > Intel > d54250wyk
Media Center PC > Microsoft > Windows Media Center SE
Media Center PC > Microsoft > XBMC
Sen har jag gjort en profil med dessa i, vilken som egentligen gör vad har jag inte luskat ut än men ska ta mig tid någon dag att konfigurera knappar osv.

Detta hjälper förhoppningsvis en bit på vägen iaf.

Hejsan,
Tack för försöktet.

Jag testade detta utan någon större framgång. Ända som hände var att min xbox 360 starta :/

Har du verkligen fått det ovan funderandes att starta din NUC?
Tror jag testade 10000 kombinationer i helgen utan framgång och gav upp. All hjälp mottages tacksamt

Permalänk
Skrivet av Bagera82:

Hejsan,
Tack för försöktet.

Jag testade detta utan någon större framgång. Ända som hände var att min xbox 360 starta :/

Har du verkligen fått det ovan funderandes att starta din NUC?
Tror jag testade 10000 kombinationer i helgen utan framgång och gav upp. All hjälp mottages tacksamt

Ja den går igång precis som om jag tryckte på strömknappen på datorn.

Har du kollat så drivrutinerna verkligen är installerade?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera alla som kör med Logitech K400 till NUC:en och har den bakom TV:n att köra med en USB-förlängning som riktar mottagaren mot soffan/fotöljen. Jag har en enmeterskabel nu, den gjorde mottagningen från katastrofal till helt klanderfri.

Permalänk
Medlem

Funderar på att införskaffa och köra som HTPC. Men hur är ljudnivån på NUC, och värmeutvecklingen? Klarar den att stå instängd i en skrivbordsmöbel, och hur mycket låter den?