Tappat nätverks lösenordet, hjälp och hitta det?

Permalänk

Tappat nätverks lösenordet, hjälp och hitta det?

Hej!
Jag har ett litet problem som jag hoppas ni här inne kan hjälpa mig med.
Jag har formaterat min dator, och inte lagt till nätverket (synology) på ett tag. Men nu tänkte jag lägga till det.
Jag får då upp en skylt "ange nätverkslösenord" och sen visar det sig att det jag anger är fel.
Jag har bara ett i mitt huvud och har ingen aning om något annat, så om jag angett något annat och blivit dement eller hur det är det vet jag inte.
Hur det än är behöver jag hjälp med hur jag får reda på lösenordet, eller hur jag går tillväga?
Jag är tacksam på förhand.......

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Logga in på routern via webbgränssnittet och byt lösenord till ett som du vill ha.

Där tar du dig in genom att surfa in på din gateways IP-adress, användarnamn och lösen finner du oftast på en liten klisterlapp bak, eller under routern.

Återkom med citat om du vill ha mer hjälp!

MVH Timon

Visa signatur

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Permalänk
Medlem

Håll in RESET-knappen tills det piper
Standardlösenordet för admin-kontot är tomt

Permalänk
Medlem

Du kan göra så här på en annan dator.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Du kan göra så här på en annan dator.
http://i.imgur.com/h9t2LKb.png

Är det samma lösenord som man loggar in trådlöst på routern?
Jag är inte så hemma på nätverk och sånt men är det samma lösenord som logga in från laptopen så funkar inte det, konstigt.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Simpson:

Är det samma lösenord som man loggar in trådlöst på routern?
Jag är inte så hemma på nätverk och sånt men är det samma lösenord som logga in från laptopen så funkar inte det, konstigt.

Det är lösenordet till ditt wifi som står där. Det var väl det du ville ha?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det är lösenordet till ditt wifi som står där. Det var väl det du ville ha?

Jag ska lägga till Diskstation Nas synology, och när jag lägger till den i windows så kommer denna rutan upp "ange nätverkslösenord" och sen godkänner den inte det jag har.
Hur kommer jag fram till det jag söker efter?
Var kanske lite oklar?

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Simpson:

Jag ska lägga till Diskstation Nas synology, och när jag lägger till den i windows så kommer denna rutan upp "ange nätverkslösenord" och sen godkänner den inte det jag har.
Hur kommer jag fram till det jag söker efter?
Var kanske lite oklar?

Vad menar du med "lägga till Diskstation Nas synology"?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Vad menar du med "lägga till Diskstation Nas synology"?

En Nas (server) märke synology det är jag som är otydlig bara.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Simpson:

En Nas (server) märke synology det är jag som är otydlig bara.

Ja, så långt är jag med, men vad menar du med att "lägga till" den? Var och hur?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Ja, så långt är jag med, men vad menar du med att "lägga till" den? Var och hur?

För att man ska kunna se den och öppna den i windows så måste du lägga till den i start osv om du har win 7 8:an vet jag inte har inte kommit så långt än på den datorn, den stora.
Men nu trycker jag Dator>lägg till nätverksplats>och följer fram till "ange nätverkslösenord"

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk

Var här ingen som kunde hjälpa mig med mitt problem?
Tipsen jag fått är väl att återställa routern och hjälper det med servern, jag är inte med?
Jag kan ju logga in på routern men kommer inte in på servern?

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Hej Mr Simpson,
Jag tror att Slakter menade att du skulle använda RESET på NAS'en.

Skrivet av Slakter:

Håll in RESET-knappen tills det piper
Standardlösenordet för admin-kontot är tomt

Enligt Synology är det så man kan göra, se http://http://www.synology.com/en-global/support/faq/410

Med vänliga hälsningar
squse

Permalänk
Medlem

Jag tror ni ska försöka reda ut om det är fel på Routern eller om det NASen du inte kommer in på... svaren i början av tråden låter som om du får hjälp att konfigurera en trådlösrouter.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag tror ni ska försöka reda ut om det är fel på Routern eller om det NASen du inte kommer in på... svaren i början av tråden låter som om du får hjälp att konfigurera en trådlösrouter.

Hej och tack för att du vill hjälpa till.

Det är Nas:n som jag inte kommer in på, kanske otydligt bland det jag skrivit men det är så.

Jag kan logga in på routern utan problem, så det är inga problem.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Skrivet av squse:

Hej Mr Simpson,
Jag tror att Slakter menade att du skulle använda RESET på NAS'en.

Enligt Synology är det så man kan göra, se http://http://www.synology.com/en-global/support/faq/410

Med vänliga hälsningar
squse

Kan tyvärr inte öppna den länken du länkat till mig, kan du länka om den?

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Simpson:

Kan tyvärr inte öppna den länken du länkat till mig, kan du länka om den?

http://www.synology.com/en-global/support/faq/410

Visa signatur

---

Permalänk

Jag kommer in på diskstationen om jag går över internet, där har jag användarnamn och lösenord.
Men när jag ska lägga till den i windows som enhet som sagt kräver den ett lösenord och det måste min hjärna tappat för jag har för mig det var samma som på det andra, jag brukar göra det enkelt för mig.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk

Tack, men det är adminpaswordet, det var det jag skrev om precis.
När jag ska lägga till den i Windows så kommer det upp ANGE NÄTVERKSLÖSENORD och det i dessa mappar som jag då har i Nas:en
Det är det lösenordet jag inte blir klok på hur jag ska hitta.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Men du kan väl ändra nätverkslösenordet i administratörsgränssnittet, vars lösenord du kan nollställa med hjälp av länken..?

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Mr Simpson:

Tack, men det är adminpaswordet, det var det jag skrev om precis.
När jag ska lägga till den i Windows så kommer det upp ANGE NÄTVERKSLÖSENORD och det i dessa mappar som jag då har i Nas:en
Det är det lösenordet jag inte blir klok på hur jag ska hitta.

den kanske frågar efter domainlösen (homegroup?)?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Men du kan väl ändra nätverkslösenordet i administratörsgränssnittet, vars lösenord du kan nollställa med hjälp av länken..?

Ja det är sant, det ska jag testa.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk

Det fungerar inte.
Jag har bytt men när jag ska lägga till i windows är den lika omutlig, den vill inte och ber om samma lösenord som jag inte vet, och inte heller det nya jag angav....Suck

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Om du har glömt nätverkslösenordet så behöver du skapa en ny arbetsgrupp i ditt nätverk. Glöm NASen då den inte har något med nätverkslösenordet att göra.

Nätverkslösenordet brukar oftast slumpgenereras i win7 när man skapar en ny arbetsgrupp i sitt nätverk. Byter man inte detta på engång så är det oftast kört sen när man gör en omformatering

Permalänk
Skrivet av Orgiz:

Om du har glömt nätverkslösenordet så behöver du skapa en ny arbetsgrupp i ditt nätverk. Glöm NASen då den inte har något med nätverkslösenordet att göra.

Nätverkslösenordet brukar oftast slumpgenereras i win7 när man skapar en ny arbetsgrupp i sitt nätverk. Byter man inte detta på engång så är det oftast kört sen när man gör en omformatering

Hur ska jag göra då?

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Avstängd

Varför i helvete ska ha in en ny workgroup för att han inte kan lösenordet???

skriv så här //dinnasipadress/ i explorer fältet. Om du ska prompta efter ett lösenord så ange samma som du använder när du kommer åt den via internet

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Inaktiv

Jag tror TS vill lägga till sina NAS-mappar direkt under "Den här datorn/Dator", så att han kommer åt dem som hårddiskar. Stämmer det?

Om det är det du menar, och du inte kommer ihåg det lösenordet så måste du gå in på NAS-interfacet på något i stil med 192.168.1.2 och ändra lösenordet där. Kommer du inte ihåg lösenordet för NAS-interfacet måste du resetta NAS:en.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Jag tror TS vill lägga till sina NAS-mappar direkt under "Den här datorn/Dator", så att han kommer åt dem som hårddiskar. Stämmer det?

Om det är det du menar, och du inte kommer ihåg det lösenordet så måste du gå in på NAS-interfacet på något i stil med 192.168.1.2 och ändra lösenordet där. Kommer du inte ihåg lösenordet för NAS-interfacet måste du resetta NAS:en.

Ja det stämmer, men rensar man nas:en så formateras hårddiskarna också, så enligt vad jag läst i boken.
Jag vet inte hur jag ska få över infon från Nas:en på en portabel hårddisk så jag kan göra detta eftersom jag ju inte kan styra den från Windows.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr Simpson:

Ja det stämmer, men rensar man nas:en så formateras hårddiskarna också, så enligt vad jag läst i boken.
Jag vet inte hur jag ska få över infon från Nas:en på en portabel hårddisk så jag kan göra detta eftersom jag ju inte kan styra den från Windows.

Rensas de verkligen?
Det kan vara värt att kontrollera, men om du tar ur diskarna borde du bara kunna sätta tillbaka dem efter reset.
Köpte en Synology NAS i december, och när jag lekte lite med diskarna så gjorde den kontroller och så (kör Synology RAID), men sen fungerade allt.

EDIT: du är säker på att du inte kan logga in på Synology interfacet?

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Rensas de verkligen?
Det kan vara värt att kontrollera, men om du tar ur diskarna borde du bara kunna sätta tillbaka dem efter reset.
Köpte en Synology NAS i december, och när jag lekte lite med diskarna så gjorde den kontroller och så (kör Synology RAID), men sen fungerade allt.

Ja nu missförstod jag kanske.
Trycker man på knappen på baksidan i 4 s så återställs lösenord osv, då händer inget med diskarna, det har jag provat.
Men går jag in i återställning av systemet och inställningar så åker diskarna också.
Men du menar att innan jag gör det så kan jag ta ut diskarna, och sen trycka på den funktionen? Är jag med dig då. Funkar den och köra utan diskar? Ja det gör den väl? Men det blir inga fel eller så?

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>