Problem vid installation av Ubuntu

Permalänk
Medlem

Problem vid installation av Ubuntu

Har varit sugen på att installera ubuntu vid sidan av Windows 8.1 nu ett tag. Så jag gjorde ett försök i helgen efter att ha sökt och läst en del.
Skapade en bootable usb sticka och körde på. Problemet jag ställdes inför var att när jag bootat in på usb stickan och valt installation vad att installationen inte hittade Windows 8 utan påstod att där inte fanns något annat OS på datorn. Därav fanns inte alternativet att installera ubuntu sidan om Windows 8.

Någon som vet hur man löser detta?

Kan berätta att det är en SSD jag tänkt installera det på. Samma SSD som Windows 8 ligger på idag, men på en ny partition som jag redan skapat.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Nu var det väldigt länge sen jag dualbootade Windows och Ubuntu, men du måste nog skapa en separat partition som du installerar Ubuntu på, samtidigt som du behåller Windows på en annan partition. Linux använder ett annat filsystem än Windows och kan nog inte se din Windowspartition. Det går inte att installera Windows och Ubuntu på samma partition av den anledningen.

Du använder sen t.ex. GRUB för att boota till en meny där du kan välja vilket OS som ska startas.

Permalänk
Medlem

Jag har redan skapat en egen partition för Ubuntu. Problemet är ju som sagt att installationsprogrammet för Ubuntu inte kan se Windows 8, vilket verkar funka för andra. Så jag är lite konfunderad.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har varit sugen på att installera ubuntu vid sidan av Windows 8.1 nu ett tag. Så jag gjorde ett försök i helgen efter att ha sökt och läst en del.
Skapade en bootable usb sticka och körde på. Problemet jag ställdes inför var att när jag bootat in på usb stickan och valt installation vad att installationen inte hittade Windows 8 utan påstod att där inte fanns något annat OS på datorn. Därav fanns inte alternativet att installera ubuntu sidan om Windows 8.

Någon som vet hur man löser detta?

Kan berätta att det är en SSD jag tänkt installera det på. Samma SSD som Windows 8 ligger på idag, men på en ny partition som jag redan skapat.

MBR och det "nya" GPT-filsystemet som W8 använder kan säkert ställa till det.

Permalänk
Medlem

Verkar ju funka för andra som visar på youtube osv.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

För att bara slänga ut några idéer:

  • är Windows 8 helt nerstängt (om jag förstår det rätt är hybernation standard)?

  • måste du ta hänsyn till UEFI (bör fungera, men se nästa fråga)?

  • är systemet konfigurerat med Secure Boot?

Ifall du får någon träff på dessa frågor, vet jag att det finns hyfsat mycket Ubuntu-specifik information om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

För att bara slänga ut några idéer:

  • är Windows 8 helt nerstängt (om jag förstår det rätt är hybernation standard)?

  • måste du ta hänsyn till UEFI (bör fungera, men se nästa fråga)?

  • är systemet konfigurerat med Secure Boot?

Ifall du får någon träff på dessa frågor, vet jag att det finns hyfsat mycket Ubuntu-specifik information om detta.

Jag har stängt av hibernation samt secure boot.

Blev en installation ändå på manuellt vis och nu ställs jag inför nästa problem. Datorn bootar rakt in i Ubuntu, dvs så fungerar inte grub. Jag kan ta mig in i windows 8 ändå med hjälp av F12 boot selection och välja ssd disken för att boota in i Windows 8.
Skulle dock vilja ha en fungerande grub så jag kan välja på ett enkelt vis när jag startar datorn. Någon som har nåt tips på hur jag kan få grub att fungera? Har testat med en boot repair från usb stickan där jag har installationen, men det fungerar ej.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Kolla om Grub är installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Kolla om Grub är installerat.

Det är installerat, men fungerar tydligen ej.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Grub fungerar annars hade du inte fått OpenSuse att boota. Grub kräver ytterligare konfiguration för att boota andra operativsystem. Ibland klaras detta av automatiskt, men eftersom Windows fungerar annorlunda i senare versioner, BIOS är inte en given standard, både MBR och GPT används, Secure Boot gör det än mer komplext... ja det finns mycket som gör att det inte är lika enkelt att få det att "bara funka".

När du säger att Grub inte fungerar, vet du då med säkerhet att Grub redan har konfigurerats för s k "chainload" av Windows 8? Eller du antar att det skulle ha konfigurerats automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Grub fungerar annars hade du inte fått OpenSuse att boota. Grub kräver ytterligare konfiguration för att boota andra operativsystem. Ibland klaras detta av automatiskt, men eftersom Windows fungerar annorlunda i senare versioner, BIOS är inte en given standard, både MBR och GPT används, Secure Boot gör det än mer komplext... ja det finns mycket som gör att det inte är lika enkelt att få det att "bara funka".

När du säger att Grub inte fungerar, vet du då med säkerhet att Grub redan har konfigurerats för s k "chainload" av Windows 8? Eller du antar att det skulle ha konfigurerats automatiskt?

Jag vet absolut inte något sådant med säkerhet. Dock när jag försökte göra en boot repair från usb stickan så fungerade det inte eftersom grub var aktivt. Så grub måste ju ha installerats, att det sedan inte fungerar är ju det jag försöker komma till rätta med.

Vet du hur man konfigurerar det så att det fungerar med en bootmeny när man startar datorn?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Det ärt inte så att grub inte visas på din skärm?
Jag råkade ut för det på en dator, skärmen var helt svart. Jag spammade piltangent ner under boot och då kom fortfarande ingen bild. väntade ett tag...fortfarande ingenting. Tryckte då på Enter och då laddade Windows. Startade om datorn och bara väntade, då bootades Ubuntu. I Ubuntu editerade jag /etc/default/grub.

Avkommenterade denna linje och la in fler upplösningar så den ser ut så här:
GRUB_GFXMODE=1280x1024,1024x768,800x600,640x480,auto

Kanske hade räckt med bara auto som alternativ men det fungerar på den datorn nu.

OBS Viktigt! Om du ändrar i grub filen måste du köra sudo update-grub efteråt.

Boota Ubuntu och ta fram en terminal, kör kommando: cat /etc/default/grub och posta resultatet här.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Det ärt inte så att grub inte visas på din skärm?
Jag råkade ut för det på en dator, skärmen var helt svart. Jag spammade piltangent ner under boot och då kom fortfarande ingen bild. väntade ett tag...fortfarande ingenting. Tryckte då på Enter och då laddade Windows. Startade om datorn och bara väntade, då bootades Ubuntu. I Ubuntu editerade jag /etc/default/grub.

Avkommenterade denna linje och la in fler upplösningar så den ser ut så här:
GRUB_GFXMODE=1280x1024,1024x768,800x600,640x480,auto

Kanske hade räckt med bara auto som alternativ men det fungerar på den datorn nu.

OBS Viktigt! Om du ändrar i grub filen måste du köra sudo update-grub efteråt.

Boota Ubuntu och ta fram en terminal, kör kommando: cat /etc/default/grub och posta resultatet här.

Om så är fallet så svischar den bara förbi i så fall. För där är ingen längre stund med svart skärm när jag bootar datorn.

Ska testa det du skrev när jag kommit hem. Tack!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

För att komma åt menyn i grub så håll ner vänster shift under boot.

Om inte windows finns med i menyn så testa köra sudo update-grub i en terminal. Resultatet ser ut ungefär som nedan. Kommer inte Windows med i listan så är det något som hindrar grub från att hitta det.

Genererar grub.cfg ... Hittade linux-avbildning: /boot/vmlinuz-3.12.0-031200-generic Hittade initrd-avbildning: /boot/initrd.img-3.12.0-031200-generic Hittade linux-avbildning: /boot/vmlinuz-3.11.0-15-generic Hittade initrd-avbildning: /boot/initrd.img-3.11.0-15-generic Hittade Windows Boot Manager på /dev/sda2@/EFI/Microsoft/Boot/bootmgfw.efi Adding boot menu entry for EFI firmware configuration färdigt

Ett problem som jag skulle kunna tänka mig är att Windows och Linux är installerat olika. Till exempel att Windows är installerat med EFI och Linux utan. Detta väljs beroende på hur du bootar installeringen för operativsystemet. För att Linux eller Windows ska använda EFI så måste du först boota USB-minnet med EFI-alternativet från "bios" innan du installerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

För att komma åt menyn i grub så håll ner vänster shift under boot.

Om inte windows finns med i menyn så testa köra sudo update-grub i en terminal. Resultatet ser ut ungefär som nedan. Kommer inte Windows med i listan så är det något som hindrar grub från att hitta det.

Genererar grub.cfg ... Hittade linux-avbildning: /boot/vmlinuz-3.12.0-031200-generic Hittade initrd-avbildning: /boot/initrd.img-3.12.0-031200-generic Hittade linux-avbildning: /boot/vmlinuz-3.11.0-15-generic Hittade initrd-avbildning: /boot/initrd.img-3.11.0-15-generic Hittade Windows Boot Manager på /dev/sda2@/EFI/Microsoft/Boot/bootmgfw.efi Adding boot menu entry for EFI firmware configuration färdigt

Ett problem som jag skulle kunna tänka mig är att Windows och Linux är installerat olika. Till exempel att Windows är installerat med EFI och Linux utan. Detta väljs beroende på hur du bootar installeringen för operativsystemet. För att Linux eller Windows ska använda EFI så måste du först boota USB-minnet med EFI-alternativet från "bios" innan du installerar.

Helt riktigt så finns windows inte med i listan.

Om jag skulle ominstallera ubuntu, vad ska jag göra i BIOS före det i så fall för att få allt att funka?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Sedan är det också så att om jag sätter boot mode i BIOS till UEFI only så startar Ubuntu, men om den står på Legacy only så startar Windows 8

Det märkliga är att boot mode for external storage är på Legacy only, och det är ju från USB jag installerat Ubuntu. Är förvirrad här.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Om du väljer att installera om så är det upp till moderkortet hur du ska göra för att starta installationen med UEFI eller legacy.

Försök först att ta reda på hur dina operativsystem är installerade.

Hittade den här sidan för windows, LÄNK. Googlade "windows 8 check efi boot".

För Ubuntu så kan man använda följande (LÄNK) i en terminal:

[ -d /sys/firmware/efi ] && echo "EFI boot on HDD" || echo "Legacy boot on HDD"

Om din windowsinstallation skiljer sig från din linuxinstallation och om du installerar om så testa olika inställningar på moderkortet. När live-skivan startat så se efter hur den bootat. När du har samma som för Windows så är det bara att köra vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Om du väljer att installera om så är det upp till moderkortet hur du ska göra för att starta installationen med UEFI eller legacy.

Försök först att ta reda på hur dina operativsystem är installerade.

Hittade den här sidan för windows, LÄNK. Googlade "windows 8 check efi boot".

För Ubuntu så kan man använda följande (LÄNK) i en terminal:

[ -d /sys/firmware/efi ] && echo "EFI boot on HDD" || echo "Legacy boot on HDD"

Om din windowsinstallation skiljer sig från din linuxinstallation och om du installerar om så testa olika inställningar på moderkortet. När live-skivan startat så se efter hur den bootat. När du har samma som för Windows så är det bara att köra vidare.

Eftersom det i BIOS är inställt på att boot gällande externa medium på "Legacy only" borde det väl fungera om jag enbart ändrar på denna till uefi?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti