Permalänk
Medlem

Brandrisk?

Hejsan,

jag har en läckande komponent som jag vikt ihop en kartongkub till för att slippa att detta rinner runt på ett kretskort.
Den är vikt med kartong/papper och eftersom jag inte vill bränna ner hela huset så tänkte jag kolla om någon vet om detta medför någon brandrisk?.

Jag vet inte i vilken temperatur komponenten kommer upp i men jag kollade på wikipedia och där står det att pappers självantändningstemperatur är 218 - 246 °C.

Finns det någon spray/färg man kan köpa, typ anti-flammable eller liknande?.

Permalänk
Medlem

Exakt VAD är det för läckande komponent?
Jag gissar på att det är en kondensator som börjat läcka och därmed börjat säga upp sig, i så fall så är det inget som direkt tar eld det blir bara en massa rök som luktar fan om det blir varmt.
Och varmt kommer det troligen bli ju sämre kondingen blir men om det blir tillräckligt för att det ska ryka/etc är inte säkert ang pappret så bör det inte vara någon fara men det beror ju en del på vad som sitter runtikring och en massa saker till.

Problemet med att kondingen är körd är att eventuella andra kondingar får ta över dennes "jobb" vilket betyder att den/dom får jobba hårdare och därmed varmare och kondingar gillar inte värme.
Generellt så finns det en regel att för varje 10° ökning av temperaturen så halveras kondingens livstid och detta är då om det är en BRA konding är det däremot en skräp konding (som tyvärr sitter i alldeles för mycket elektronik idag) så är den förkortade livstiden betydligt högre.
När då en konding får arbeta hårdare så finns risken att den kan explodera (särskilt om det är en skräp konding och är då inget ovanligt) och det blir en rejäl smäll (sök på youtube om capacitor explode) och detta kommer u sprida sörja över i stort sett ALLT och lukta fan.

Utöver att sörjan luktar fan om den börjar ryka så leder den även ström och i många fall kan även vara lite frätande dvs den börjar att äta upp kopparen i kretskorten.
Sen så hamnar ju andra komponenter (utöver andra kondingar) i farozonen för att hamna utanför dess område (för kondingen sitter ju där av en anledning) och är inget ovanligt att några dioder/motstånd/etc kan säga upp sig kort efter att en konding dött som i sin tur kan leda till annat som dör/osv/osv tills apparaten är död och då dyr att reparera.
Det bästa är att dra ur skiten ur väggen och byta ut den läckande kondingen (och helst dom eventuella andra kondingar som har samma spec/sitter på ungefär samma plats) INNAN man använder skiten igen!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt ingen kondning utan en spole (tror jag) innuti en kub med den här svarta sörjan. Detta sitter sedan i en monitor.
Det går inte riktigt att beställa denna komponent löst utan att köpa en helt ny monitor och det vill jag inte för den fungerar utmärkt trots detta (fler som haft samma problem). Sörjan ska inte leda ström enligt källa.

Jag är mest skraj för att min moddning (med papper) ska börja brinna, även fast jag vet att det inte kommer att bli så varmt. Vet du om det finns något anti-flammable medel eller liknande att köpa?

Permalänk
Medlem

Du är säker på att det inte bara är svart lim?
Dvs limmet som används för att förhindra att koppartråden i spolen gör ljud (coil whine) normalt så är det ju vitt/gult lim som används till detta men finns säker lita alla möjliga färger.

Det enda alternativ jag kan tänka mig är att det skulle vara någon typ av oljekyld spole och det är olja som läcker ut men jag kan nästan lova att det INTE sitter en sådan spole i en dator skärm då dom är otroligt mycket dyrare.
Och ÄR det en oljekyld spole så kommer den ju att bli åt helvete för varm när oljan har försvunnit och gränsen för HUR varm den kan bli är ju när något börjar smälta så det blir kortis (och då har nog pappret brunnit för länge sedan).
I dom flesta fall så leder oljorna inte ström men har det blivit lite varmt (tex då den började läcka) så kan det ha bränt/förkolnat en del av oljan detta gör att oljan då kommer leda ström.
Även om det inte är 100% rent på den yta som oljan rinner ut på så kommer ju diverse partiklar (damm/skit/etc) att blandas i oljan och ju mer desto mer kommer oljan att leda ström.

Vad är det för skärm/modell?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!