Vad gör ni när Microsoft slutar stödja Windows XP?

Permalänk
Rekordmedlem

Kommer inte att sakna XP överhuvudtaget eftersom det är ett i det närmaste helt obrukbart os eftersom det fungerar dåligt med 64 bit, man blir väldigt begränsad i vad man kan göra med det och inte ens webbläsaren ryms i ram om man ska använda den på normalt sätt.
Privat är det helt oanvändbart för allmänt bruk och har varit det i många år, det kan däremot fylla ett syfte som arbetsredskap i de fall man inte behöver kunna använda mycket minne eller för retrodatorer om man sätter gränsen vid ca 10 år gammal hårdvara.
Jag har dock börjat överge win xp för de gamla maskinerna också eftersom linux är bättre på det mesta i kombination med äldre hårdvara, och på nya nyttomaskiner så är det 7 x64 som gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tror det är dags för TS att köpa ny dator

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Varenda jävla skoldator vi har kör XP dock inte våra egna bärbara som är splitternya MB Air. För att hon som är it-människa i kommunen är mac-faschist. Sigh....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

XP är ett rätt illa designat operativsystem, minst sagt:
- Ofrivillig fönsterhanterare som inte kan bytas ut eller väljas bort.
- En röra med dll-filer.
- Undermåligt filsystem med fragmentering.
- Registret är en katastrof samt användarfientligt och installerade program kräver en dedikerad uninstaller för att bli av med berörda registernycklar.
- Dålig I/O scheduling med endast en policy.
- Skum användning av pagefile.
- Jag gillar inte hur RAM och pagefile-hanteringen är implementerad.
O.s.v. o.s.v...

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schnitz:

XP är ett rätt illa designat operativsystem, minst sagt:
- Ofrivillig fönsterhanterare som inte kan bytas ut eller väljas bort.
- En röra med dll-filer.
- Undermåligt filsystem med fragmentering.
- Registret är en katastrof samt användarfientligt och installerade program kräver en dedikerad uninstaller för att bli av med berörda registernycklar.
- Dålig I/O scheduling med endast en policy.
- Skum användning av pagefile.
- Jag gillar inte hur RAM och pagefile-hanteringen är implementerad.
O.s.v. o.s.v...

Vilket av detta menar du är XP-specifikt, och inte allmänt Windows (t ex används NTFS sedan NT-tiden och även i W8)?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Inget...kör Win8.1 och är väldigt nöjd med det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Håller med andra talare . Och memory footprint är verkligen inte 2GB vid en ny installation snarare runt 300-400 mb.Ska bli skönt att slippa för mig som jobbar med sånt skojj som att tex certifiera nya datorer för Windows XP det är ingen rolig historia kan jag berätta fy fan... bluescreen heaven är xp det

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vilket av detta menar du är XP-specifikt, och inte allmänt Windows (t ex används NTFS sedan NT-tiden och även i W8)?

Att NTFS-specifikationen är samma version betyder inte att implementationen är det. NTFS i XP är avsevärt sämre i XP än 8 gällande integritet[1] t.ex. Jag vill minnas att NTSF implementationen har blivit uppgraderad i varje version sedan XP med diverse förbättringar men det lär Google kunna hitta åt dig.

Angående dom andra punkterna så har Microsoft förbättrat Windows kontinuerligt och det tror jag nog du vet om också. Det finns got om resurser om hur trådhantering, I/O och DLL-kaoset putsats till, ibland ordentligt, ibland lite mindre. Själv hade jag bytt enbart för WDDM även om allt annat var detsamma.

[1] http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/09/redesigning-chk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Att NTFS-specifikationen är samma version betyder inte att implementationen är det. NTFS i XP är avsevärt sämre i XP än 8 gällande integritet[1] t.ex. Jag vill minnas att NTSF implementationen har blivit uppgraderad i varje version sedan XP med diverse förbättringar men det lär Google kunna hitta åt dig.

Angående dom andra punkterna så har Microsoft förbättrat Windows kontinuerligt och det tror jag nog du vet om också. Det finns got om resurser om hur trådhantering, I/O och DLL-kaoset putsats till, ibland ordentligt, ibland lite mindre. Själv hade jag bytt enbart för WDDM även om allt annat var detsamma.

[1] http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/09/redesigning-chk...

håller med dig, men många som inte fattar sånt tekniskt de har fasnat på att det finns en startskärm som många här på swec.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Hej!

Jag undrar vad ni kommer göra när Windows XP slutar stödjas av Microsoft?
[...]

Jag korkar upp skumpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jag saknar inte XP ett dugg, ändå sen jag gick över till W7. Dock så tror jag att jag till slut kommer att ge mig och skaffa nyare version, men då får de fixa till saker som de flesta hatar med W8. Just för stationära datorer så skulle det räcka med en uppfräschat W7.

Håller med där.
Tycker att de ska göra nyare Direct X och annat som nyare grafikkort och processorer använder i windows 8 och nyare tilgängligt för windows 7 också då många fortfarande sitter med det.

hatar själv inte windows 8 det lilla jag testat hittills så är bara något förvirrande hur de satt menyerna och kontrollpanelen...
(ska testa 8,1 lite mer hemma dock innan jag har något och säga om det istället för och inte ge det en chans och det kanske visar sig att det är rätt bra )
farsan installerade det igår på en laptop för o testa.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag hoppas en hackergrupp tar över Windows XP och gör egna uppdateringar/patcher så man kan använda sig av modern mjukvara. Tänk typ år 2021 och folk kör fortfarande Windows XP som kicks ass vid greamhack och spöar skiten ur Windows 8.1 på alla punkter Ungefär som linux gör nu på Windows.

Fast sen spöar ju inte linux Windows på någon punkt just nu, förutom kostnad. Och år 2021 kommer vi ha säkert ha Windows 12 som, om man tittar på hur mycket bättre Windows 7 är än Windows XP, säkert kommer vara extremt mycket bättre än nåt sketet gammalt OS som XP, även om nån hackergrupp försöker förbättra det.

Permalänk
Medlem

Jag kommer luta mig tillbaka och se världen brinna när det ena 0-day efter den andra dyker upp i XP.
Malwareskaparna kommer ha julafton i April.

Permalänk
Medlem

Om det inte vore för att jag har en bärbar Dell X200 här i hemmet med en 1GHz Intel Mobile cpu och 384MB DDR RAM och 30GB HDD med Windows XP på så skulle jag inte ha använt XP på mer än 5-6 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Mitt operativsystem är bäst.

Nej men det enda som jag kommer på att jag använder i windows 7 som inte fanns i xp är windowsknapp + piltangenter för att flytta öppna fönster på skärmen. Den blir jag galen utan när jag kör xp nu.

Tack för det tipset, går ju inte en dag utan att man lär sig något nytt!

Permalänk
Medlem

Tror du lever i någon form av "det var bättre förr"-bubbla. Windows XP var bra för sin tid, men är skit idag jämfört med de modernare operativsystemen.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ramsam:

håll i hästarna cowboy!

1. Millennium edition var väl det sämsta som någonsin lämnat windows fabriken, alla kategorier. Hade bara strul å elände med det, från dag1 ända till XP äntligen kom som en befriare i vit rustning & dräpte millennium-fanskapet!

2. Vista var ju också riktigt kasst, iallafall jämfört med XP, på alla kategorier. Bara strul med det oxå, random krascher & allmänt jobbigt OS det med. I mina ögon fick ms aldrig ordning på det alls, nånsin. (iofs sades det ju att win7 blev vad vista skulle ha varit, så MS hade väl ambitioner, men räckte inte riktigt ända fram, knappt halvvägs?)

Dock tror jag att i båda fallen ovan så är problemet att man jämför med det som var innan (avföring) & efter (tungdriven avföring), vilket jag tror får många att prisa XP mer än det egentligen förtjänar. Jag menar inget ont om XP, det var grymt vid sin tid osv men att köra XP år 2014, på moderna grejer dessutom? Nae, där går gränsen. möjligtvis på äldre system, men inte nya. Win7 tycker jag MS gjorde alldeles förträffligt bra, kanske lite strul i början men så har alla os därifrån varit i början. Helt klart en värdig ersättare till XP.

Däremot hur win7 är vs win8 har jag ingen aning om, då jag trivs för bra med 7 & är rätt lat nu när jag inte behöver bråka mer, det funkar ju som det ska helt enkelt.

Dock upplever jag det som att win 7 & 8 är rätt lika varandra, ms kanske kör på säkra kort för en gångskull.

ME -> XP = grym skillnad, i allt.

XP -> Win7 = Stor skillnad emellan.

Win 7 -> win 8 = ?

(Hoppade med flit över vista i listan där, man får en chans att göra bort sig, ms har använt sin;))

Håll i hästarna själv, Windows 2000 är inte samma sak som Windows ME

När XP kom var det det sämsta skit jag använt (jag har inte ens använt ME ). Var väl ungefär samma sak där som med Vista, tog väl nåt år innan det blev okej.

Sakerna du skriver om Vista var sant i början, men inte alls efter nåt år eller så. Då var det nästan lika bra som Windows 7, om än lite trögare.

Själv sitter jag på Windows 8(.1) idag. Det finns en del saker som inte är så bra med det (man kan inte stänga av UAC ordentligt t ex) men i allmänhet tycker jag det är bättre än 7, om man bortser från metro förstås

Över lag tycker jag att Windows 2000 Pro är det bästa OS som Microsoft släppt och jag skulle använt det ända fram tills Vista blev okej om det inte känts så utdaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vilket av detta menar du är XP-specifikt, och inte allmänt Windows (t ex används NTFS sedan NT-tiden och även i W8)?

NTFS är ett riktigt jävla värdelöst filsystem jämfört med t.ex ext4. ext4 lägger inte upp filerna fragmenterat från början.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yooriitzz:

NTFS är ett riktigt jävla värdelöst filsystem jämfört med t.ex ext4. ext4 lägger inte upp filerna fragmenterat från början.

Ja, det känns som att NTFS är lite gammalt i dagens läge, eller nåt. Men det är väl typiskt Microsoft att hålla kvar på saker som fungerar(fungerade)

Permalänk
Skrivet av Ramsam:

2000 = Millennium edition?

Eller tänkte du på server versionen (64bitars) av något?

Hursom, det jag syftar på i inlägget ovan är alltså millennium edition & inget annat

Millennium kom väl 98 eller 99, 2000 var väl ett desperat sätt av m$ att försöka reparera skadan, minns inte riktigt mina upplevelser med Millennium och 2000 har jag förträngt dem för länge länge sedan..
Vad sjukt det var, allt gick att sälja innan millenniet bara man använde millennium eller 2000 i namnet det var långt ifrån bara m$..
Nån som kommer ihåg dom där "vinn en resa till rymden" lotterna som såldes överallt för 50:- eller vad det nu var, sen när dragningen gick så blev det "den vinnande lotten är inte såld", dom lär gjort många miljoner nissarna bakom dom lotterna.
Tippar på det var Uppsalamaffian med tjock-Steffe och gänget som låg bakom det, Gizmondo-gubbarna, dom är rövare ganska lika Microsoft.
Det borde vara kriminellt att sälja så trasiga operativsystem som Microsoft många gånger gjort.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Rekordmedlem

MS har ju kommit med ett nytt filsystem, ReFS men det tar nog tid innan det slår igenom brett och det är ändå inte lika bra som ZFS.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Håll i hästarna själv, Windows 2000 är inte samma sak som Windows ME

När XP kom var det det sämsta skit jag använt (jag har inte ens använt ME ). Var väl ungefär samma sak där som med Vista, tog väl nåt år innan det blev okej.

Sakerna du skriver om Vista var sant i början, men inte alls efter nåt år eller så. Då var det nästan lika bra som Windows 7, om än lite trögare.

Själv sitter jag på Windows 8(.1) idag. Det finns en del saker som inte är så bra med det (man kan inte stänga av UAC ordentligt t ex) men i allmänhet tycker jag det är bättre än 7, om man bortser från metro förstås

Över lag tycker jag att Windows 2000 Pro är det bästa OS som Microsoft släppt och jag skulle använt det ända fram tills Vista blev okej om det inte känts så utdaterat.

Vista blev kanske bra på slutet, Men då hade redan typ alla gett upp hoppet och gått tillbaka till XP.
Personligen tycker jag att Windows 2000 var skräp, Visst det var lite modernare än Win 98 men till en speldator var det skräp pga dålig bakåtkompabilitet, Sedan kom XP och gjorde allt bättre, Mkt bättre kompabilitet med Win 95/98 program och spel än vad Windows 2000 hade, Allt var mkt simplare vad gäller nätverkshantering och "plug and play".

Jag gick sedan över till Windows 7 ganska tidigt och även om det var ganska krävande för ett OS på den tiden så kändes det mkt bättre än XP (Förutom bakåtkompabiliteten), Mkt modernare och trevligare miljö.

Kör nu Windows 8.1 och enda förbättringen från Windows 7 är prestandan, Annars är det mesta sämre iom allt fokus på att det ska vara så touch vänligt, Jag vill ha ett operativsystem som är byggt för att användas med mus/tangentbord, Sedan kan dom göra en fristående version med deras metro och skit, Hoppas det blir ändring på detta i Windows 9, Annars får jag gå tillbaka till Windows 7 eller köra Linux på heltid.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av statsministern:

Millennium kom väl 98 eller 99, 2000 var väl ett desperat sätt av m$ att försöka reparera skadan, minns inte riktigt mina upplevelser med Millennium och 2000 har jag förträngt dem för länge länge sedan..
Vad sjukt det var, allt gick att sälja innan millenniet bara man använde millennium eller 2000 i namnet det var långt ifrån bara m$..
Nån som kommer ihåg dom där "vinn en resa till rymden" lotterna som såldes överallt för 50:- eller vad det nu var, sen när dragningen gick så blev det "den vinnande lotten är inte såld", dom lär gjort många miljoner nissarna bakom dom lotterna.
Tippar på det var Uppsalamaffian med tjock-Steffe och gänget som låg bakom det, Gizmondo-gubbarna, dom är rövare ganska lika Microsoft.
Det borde vara kriminellt att sälja så trasiga operativsystem som Microsoft många gånger gjort.

ME = September 2000
2000 = Februari 2000

Skrivet av H4nsson:

Vista blev kanske bra på slutet, Men då hade redan typ alla gett upp hoppet och gått tillbaka till XP.
Personligen tycker jag att Windows 2000 var skräp, Visst det var lite modernare än Win 98 men till en speldator var det skräp pga dålig bakåtkompabilitet, Sedan kom XP och gjorde allt bättre, Mkt bättre kompabilitet med Win 95/98 program och spel än vad Windows 2000 hade, Allt var mkt simplare vad gäller nätverkshantering och "plug and play".

Jag gick sedan över till Windows 7 ganska tidigt och även om det var ganska krävande för ett OS på den tiden så kändes det mkt bättre än XP (Förutom bakåtkompabiliteten), Mkt modernare och trevligare miljö.

Kör nu Windows 8.1 och enda förbättringen från Windows 7 är prestandan, Annars är det mesta sämre iom allt fokus på att det ska vara så touch vänligt, Jag vill ha ett operativsystem som är byggt för att användas med mus/tangentbord, Sedan kan dom göra en fristående version med deras metro och skit, Hoppas det blir ändring på detta i Windows 9, Annars får jag gå tillbaka till Windows 7 eller köra Linux på heltid.

Som sagt, uppåt ett år efter release blev Vista okej. När Windows 7 kom fanns det dock ingen anledning att sitta kvar på Vista.

Jag hade aldrig problem med Windows 2000. Körde det från 2001 till 2005 ungefär.

Vet inte om jag skulle hålla med att allt fokus ligger på att det ska vara så touchvänligt som möjligt. Bortser man från metro fungerar det ju precis som tidigare Windows-versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Vista blev kanske bra på slutet, Men då hade redan typ alla gett upp hoppet och gått tillbaka till XP.
Personligen tycker jag att Windows 2000 var skräp, Visst det var lite modernare än Win 98 men till en speldator var det skräp pga dålig bakåtkompabilitet, Sedan kom XP och gjorde allt bättre, Mkt bättre kompabilitet med Win 95/98 program och spel än vad Windows 2000 hade, Allt var mkt simplare vad gäller nätverkshantering och "plug and play".

Nu måste du tänka på att Windows 2000 var efterföljaren till Windows NT4 och var inte tänkt som ett operativsystem för hemma-marknaden utan för företag i första hand, därför var också stödet för spel begränsat. Windows 2000 ersattes på klientsidan av XP - men XP ersatte ju även 98/ME på hemmafronten och på så vis slog man samman de bägge klientoperativen i ett operativ. Serverdelen av Windows 2000 ersattes av Windows Server 2003.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av anon42512:

ME = September 2000
2000 = Februari 2000

Som sagt, uppåt ett år efter release blev Vista okej. När Windows 7 kom fanns det dock ingen anledning att sitta kvar på Vista.

Jag hade aldrig problem med Windows 2000. Körde det från 2001 till 2005 ungefär.

Vet inte om jag skulle hålla med att allt fokus ligger på att det ska vara så touchvänligt som möjligt. Bortser man från metro fungerar det ju precis som tidigare Windows-versioner.

Det är dock många småsaker som stör mig förutom metro, Typ när man ska ansluta till ett nätverk och klickar på ikonen nere i högra hörnet, Då poppar det upp en stor ruta som täcker 1/6 av hela skärmen, Eller dom förinställda apparna till bildvisning osv, Då lämnar man hela skrivbordet och får upp appen i helskärm. Småsaker men störande enligt mig

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av anon42512:

ME = September 2000
2000 = Februari 2000

Som sagt, uppåt ett år efter release blev Vista okej. När Windows 7 kom fanns det dock ingen anledning att sitta kvar på Vista.

Jag hade aldrig problem med Windows 2000. Körde det från 2001 till 2005 ungefär.

Vet inte om jag skulle hålla med att allt fokus ligger på att det ska vara så touchvänligt som möjligt. Bortser man från metro fungerar det ju precis som tidigare Windows-versioner.

Dold text

Som sagt jag har förträngt den perioden av m$ produkter..
3.11, XP och Win7 är dom jag gillat bäst.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Som sagt, uppåt ett år efter release blev Vista okej. När Windows 7 kom fanns det dock ingen anledning att sitta kvar på Vista.

Anledningen var väl att betala extra för något som mer eller mindre var ett polerat Vista R2.
Om man som jag tyckte att Vista var en bra uppgradering från WinXP men Vista -> 7 så var skillnaden mindre.

Skrivet av statsministern:

Som sagt jag har förträngt den perioden av m$ produkter..
3.11, XP och Win7 är dom jag gillat bäst.

Windows 98 SE och Windows 2000 var också riktigt bra Windows.

Permalänk
Medlem

XP:s dagar är sedan länge över. Sitter man på hyfsat modern hårdvara presterar Win7 och nyare betydligt bättre.

Och man ska inte se "hur mycket ledigt RAM" som ett bevis på hur minneseffektivt ett OS är. Outnyttjat RAM är snarare en dålig sak, man vill ju ha nytta av så mycket det går.

Angående filsystem så höll MS på att utveckla ett nytt till Longhorn, som sedan blev Vista. Det var säkert en av anledningarna till varför Vista drog ut på tiden och blev som det blev. Osäker på om det verkligen kallades WinFS men klart blev det då aldrig.

Historiskt sett är det alltid .1-versionen av NT-kärnan som blivit ett bra OS.
2000: NT 5.0
XP: NT 5.1
Vista: NT 6.0
7: NT 6.1
8: NT 6.2

Jag tyckte själv att XP var riktigt bra på sin tid, men det är riktigt gammalt nu. Det märks direkt om man kommer från Win7 till en XP, i princip allt är sämre.

Som många tidigare sagt, man ska köra ett modernt OS (som patchas). Har man gammal hårdvara är Linux the way to go.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, det känns som att NTFS är lite gammalt i dagens läge, eller nåt. Men det är väl typiskt Microsoft att hålla kvar på saker som fungerar(fungerade)

Microsoft har ett nytt filsystem (ReFS [1]) sedan Windows Server 8 som kommer att trilla ner till konsument-produkterna när det anses vara redo. Att bygga filsystem är inte något man gör på en helg, tror dom flesta ska vara ganska nöjda med att dessa bitarna testas ordentligt

[1] http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/16/building-the-ne...

Permalänk
Medlem

Det jag saknar från XP är steg för steg guiderna för inställning av nätverk och grafik. Bara att välja (eller skriva ett passande namn) innan man tryckte nästa. Inte som nu då man måste gå lite överallt för att ställa in så att man kommer åt den via en annan dator i nätverket.

Dom försvann när Vista kom och med Win 8 tog de bort ännu mer. Vist finns det start meny program osv men jag tycker inte att man ska behöva hålla på med sånt bara för att Microsoft valt att gömma saker.