Vilken borde min nästa uppgradering vara?

Permalänk
Medlem

Vilken borde min nästa uppgradering vara?

Hej allihop!

Har en dator där hemma som jag använder som speldator och arbetsdator. Tycker det är rätt skoj att spana på uppgraderingar och att göra den bättre hela tiden, så tänkte fråga folk här som antagligen är lite mer insatta än vad jag är vilken som borde bli min nästa uppgradering.

Datorns specs är:

Intel Core i7 3770k, nätt överklockning till 4,2GHz utan voltageändringar med Noctua NH-L9i luftkylare
Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 Moderkort
16GB DDR3 RAM 1866 MHz Corsair Vengeance(4x4)
120GB Intel SSD 530 Hårddisk för OS
2TB WD Caviar Black 7200RPM HDD
Gigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce rev2.0 Grafikkort
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio
Dell U2713hm skärm

Tacksam för konstruktiva svar om vilken nästa uppgradering bör bli för att hänga med i spelutvecklingen samt för en hobbyintresserad "hemmabyggare".
Värt att nämna är kanske också att jag gärna spelar de senaste spelen som BF4 och liknande, arbetar i Photoshop och Dreamweaver samt vanlig datoranvändning.

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam

Om du verkligen har en Noctua NH-L9i så skulle jag bytt den pronto!!!

Den kylaren är för CPUer med TDP UNDER 65W. . din CPU har 77W o är den dessutom klockad, INTE bra!

Annars ser jag inget att byta där, en rejäl 500Gb SSD kanske

Permalänk
Medlem

En 250gb ssd för att lagra alla program.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem

Du har en bra dator. Finns inte så mycket som är värt att uppgradera på den för tillfället. Enda skulle vara att köpa ett grafikkort till och köra SLI.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Om du verkligen har en Noctua NH-L9i så skulle jag bytt den pronto!!!

Den kylaren är för CPUer med TDP UNDER 65W. . din CPU har 77W o är den dessutom klockad, INTE bra!

Annars ser jag inget att byta där, en rejäl 500Gb SSD kanske

Jo jag har funderat på det. Den är väldigt tyst och kyler lika bra som stock kylaren så det var mest därför jag skaffade den. Ligger på runt 75 grader som maxtemp på processorn så det är ju ingen kris direkt. Men det skadar ju absolut inte med bättre kylning.

Kan du rekommendera mig någon bra luftkylare som inte tar vansinnig plats, minnena är liksom ivägen för de en tornkylare, iaf vad jag förstår. Eller har jag fel?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Du har en bra dator. Finns inte så mycket som är värt att uppgradera på den för tillfället. Enda skulle vara att köpa ett grafikkort till och köra SLI.

Är ingen stor fan av SLI eller Crossfire pga värmeutvecklingen. Körde två st Gigabyte Windforce Radeon 7950 kort före det jag har nu och det blev ruskigt varmt i lådan :/

Behöver jag verkligen mer grafikprestanda än vad ett GTX 780 ger mig idag?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam

Tar du en Noctua NH-U12S så är den 100% RAM kompatibel. . . . U14S går i många fall men inte alltid, beror lite på sockelns position mot minnesbankerna

http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=63...

Men impad att du bara har 75grader men L9i på en klockad 3770K

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Tar du en Noctua NH-U12S så är den 100% RAM kompatibel. . . . U14S går i många fall men inte alltid, beror lite på sockelns position mot minnesbankerna

http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=63...

Men impad att du bara har 75grader men L9i på en klockad 3770K

Har väldigt bra temperatur i lådan, ligger på 25-27 grader både i lådan och på cpu:n i idle.

Så du tycker att jag borde skaffa en sådan kylare istället?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam

Går du inte över 75 grader är det kanske lite överkurs att byta kylare. . men kallare kommer den gå