Använda minnen med olika minneskapacitet

Permalänk
Medlem

Använda minnen med olika minneskapacitet

Tjo!
Sitter och försöker få igång min gamla server, men den startar inte och jag misstänker att en av ramstickorna har gett upp. Har dock några andra med samma frekvens och latency och tillverkare (Corsair XMS3) men med olika minneskapacitet. Jag undrar om dessa kan fungera bra tillsammans eller om jag ska sikta på att köpa en ny sticka.

Permalänk
Medlem

Går inte svara på utan att veta ett skvatt om vad det är för server du har. Vad är det för moderkort, tar den bara ECC minnen eller obuffrade? Är det en riktig server eller en "vanlig" dator som du använder som server?

Samt varför misstänker du att det är fel på internminnet?

Ge oss symptom och mer kött på benen för att få ett bra svar.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Går inte svara på utan att veta ett skvatt om vad det är för server du har. Vad är det för moderkort, tar den bara ECC minnen eller obuffrade? Är det en riktig server eller en "vanlig" dator som du använder som server?

Samt varför misstänker du att det är fel på internminnet?

Ge oss symptom och mer kött på benen för att få ett bra svar.

Det är en vanlig dator som agerar "server". Moderkortet är E350M1. Den tar inte ECC.

Misstänker att det är fel på minnet för datorns fläktar startar men ingen bild visas, och jag har ett vagt minne av att jag tog ur en sticka och då startade datorn (Detta var drygt 2 år sedan då väldigt vagt minne).

Ska prova få igång den nu i eftermiddag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aj, den är lite pipig med olika minnen, har själv ett antal brädor och bäst lycka får jag med 1333MHz minnen (har haft problem med BSOD och Corsair XMS3 minnen tyvärr).

Bara testa ett åt gången och se hur det går

Här är deras lista egen lista:
http://www.asrock.com/mb/memory/E350M1.pdf

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Aj, den är lite pipig med olika minnen, har själv ett antal brädor och bäst lycka får jag med 1333MHz minnen (har haft problem med BSOD och Corsair XMS3 minnen tyvärr).

Bara testa ett åt gången och se hur det går

Här är deras lista egen lista:
http://www.asrock.com/mb/memory/E350M1.pdf

Trist :/

I vilket fall så kör den med en sticka nu, så jag skulle anta att den andra är död. Har som sagt ett par 2GB - skulle det funka om jag kör den tillsammans med min nuvarande 4GB sticka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joxaren:

Trist :/

I vilket fall så kör den med en sticka nu, så jag skulle anta att den andra är död. Har som sagt ett par 2GB - skulle det funka om jag kör den tillsammans med min nuvarande 4GB sticka?

Skickades från m.sweclockers.com

Jadå.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joxaren:

Trist :/

I vilket fall så kör den med en sticka nu, så jag skulle anta att den andra är död. Har som sagt ett par 2GB - skulle det funka om jag kör den tillsammans med min nuvarande 4GB sticka?

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar 2GB minnet med moderkortet så kan du blanda 2GB och 4GB utan problem.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.