Gammal dator värd någonting?

Permalänk
Medlem

Gammal dator värd någonting?

Hej!
Jag har en ca 15 år gammal dator som inte har startats på minst 5 år. Men om den skulle fungera fortfarande, tror ni den är värd någonting?
För annars kommer jag nog bara slänga den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snacker:

Hej!
Jag har en ca 15 år gammal dator som inte har startats på minst 5 år. Men om den skulle fungera fortfarande, tror ni den är värd någonting?
För annars kommer jag nog bara slänga den.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle gissa på att den nästan inte har något värde alls då datorer från ~98 finns i de flesta hem undanstuvat i garderober. De går i 9/10 fall ej heller att ansluta via bredband utan att simulera ett modem.

Men det är såklart omöjligt att säga om man ej vet vad det är för komponenter i...

Släng upp en annons om att du skänker bort den mot avhämtning, vänta en vecka och sedan hivar du den!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Vissa personer letar efter tidstypiska spel-PC från den årskullen, så om den är i gott skick kanske du kan få en hundralapp eller två, lite mer om du mot förmodan har någon riktigt häftig hårdvara. På den tiden var det ganska vanligt med nätverkskort, fungerar bra med i princip alla PCI-kort så inte behöver man simulera modem för att kunna koppla upp den på nätet. Däremot kommer de allra flesta webbsidor att gå segt som asfaltssirap, om de ens går att ladda in med den webbläsare som följde med operativsystemet. Men det är ju nästa ägares dilemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snacker:

Hej!
Jag har en ca 15 år gammal dator som inte har startats på minst 5 år. Men om den skulle fungera fortfarande, tror ni den är värd någonting?
För annars kommer jag nog bara slänga den.

Skickades från m.sweclockers.com

Du tänkte aldrig att det kunde vara bra att skriva vad det är för dator??? Det beror väl helt på vad det är för dator

Permalänk
Medlem

Pentium 2?

En P3 går att använda som router någorlunda effektsnålt så då kan du kanske få 200:- med lite hjälp från ovan.

Om det är ett riktigt najs chassi i fint skick så kanske du kan få 200:- för det. http://www.sweclockers.com/forum/73-retro/1156184-gammalt-ful...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

De går i 9/10 fall ej heller att ansluta via bredband utan att simulera ett modem.

Johådå. Du behöver bara rätt nätverkskort och drivers. Jag hade ett par kort med EISA resp. PCI-buss som jag har gett bort till folk på forumet. Varje PC från '98 har i alla fall någon PCI-kortplats.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.