Hur mycket lägger ni på julklappar?

Permalänk
Medlem

Hur mycket lägger ni på julklappar?

Jag har precis fixat alla julklappar för i år och har räknat ut att jag kommer lägga ungefär 4% av min netto årstinkomst på julklappr.

EDIT: Kan tillägga ett det blir ungefär 4500 kr i mitt fall.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Räknat på nettoinkomsten för året hamnar jag någonstans mellan 2-3% och är väl hyffsat klar med julklapparna.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Just nu har jag lagt ca 3000kr,kommer att bli 2 lakan till.

Permalänk
Medlem

Inte en enda krona

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Jag har inte så många att köpa till. Har lagt ut ~2000 i år om ens det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

200:- till någon form av julklappsspel.

Permalänk
Medlem

100-200:-. Ser inte poängen.

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk

0kr. Jag tror på att köpa till mig själv.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

0kr.

Permalänk
Medlem

ca: 2000 kr till hela familjen.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

0kr, firar inte jul.

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk
Medlem

Troligtvis blir jag pappa innan julafton i år, beräknat 15:e december, men man kan ju aldrig vara 100% säker Men isåfall kommer jag sätta in 5000 åt henne på ett sparkonto som en julklapp, och försöka fortsätta med detta fram tills hon fyller 18. Utöver det lägger jag nog kanske 2000 kronor till på julklappar till övriga mottagare

Permalänk
Medlem

Ca 120kr till ett julklappslek. Sedan blir det någon hundring som sätts in på syrrans tvåårings konto.

Nu när vi alla är vuxna i familjen brukar vi lägga tid och energi på att käka ute någonstans tillsammans hela familjen/närmaste släkten.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Just nu 400 kr varav 200 kr går till julklappsspelet.

Permalänk
Medlem

c.a 10000kr landade det på iår, men då är majoriteten av det till sambon.

Permalänk
Medlem

Inte en krona. De jag firar med tycker som jag att man bara får skit man inte behöver och det man behöver skaffar man ändå själv
Eller ja, några kronor till "gå bort"-present till värden blir det ju alltid.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Inte en krona. De jag firar med tycker som jag att man bara får skit man inte behöver och det man behöver skaffar man ändå själv
Eller ja, några kronor till "gå bort"-present till värden blir det ju alltid.

Inte för att jag känner dig eller de du firar med, men det låter som att man antingen inte lägger tillräckligt med baktanke till presenterna, eller så ser de som får presenterna gåvogivandet som något för, vad ska man säga, praktiskt? Typ att man ska få något man 'behöver' och kan 'använda'.

Ni firar självklart på ert eget sätt, men det känns lite besynnerligt för mig eftersom det i mina ögon missar hela poängen med Jul. För mig handlar det om att släppa allt man gör i en dag eller två och hänga tillsammans. Käka billiga pepparkakor, dricka julmust i kopiösa mängder, spela Mario Kart som fan eller vad man har som jultradition. Sen presenterna i sig ser JAG i alla fall (kan inte tala för min familj) som en sak som kommer från den personen. Det är som att ge bort en liten bit av sin själ, om du förstår hur jag menar? Även om det är något enkelt kan jag titta på en present jag fått flera år senare och tänka på den personen, att de lade energi och tankekraft på att hitta något som passar just mig, och jag kan bli påmind om varför jag uppskattar just den personen. Dessutom kan jag lättare minnas just den julen och le tillbaka mot den, och är inte det den bästa presenten av dem alla? Att vara omgiven av personer man älskar och tycker om, för såna kommer inte lätt i det här livet.
Spelar mindre roll sen om det är en fin liten anteckningsbok jag fått eller en halsduk...

Sorry för julranten, jag blev bara lite ställd av hur, vad ska man kalla det, materialistiskt eller bokstavligt ni såg på presentgivandet. Som att fokusen låg på att ta emot istället för att ge bort.

Jag brukar personligen tycka att man kan hitta fina saker för runt hundralappen. Det är en bra rund summa som är lagom hög.
Kan också säga att vi inte har någon direkt långtbakgående familjetradition för Jul. Vi håller på att skapa våra egna traditioner och provar oss fram, då vi är första generationens svenskar som kom hit som flyktingar för 20 år sen. Försöker säga med det att det inte krävs något särskilt för att man ska uppskatta julen, det handlar bara om inställningen.

Permalänk
Medlem

0 kr. Vi tjatar i familjen att vi inte ska ge varandra julklappar, jo men eller hur, vi tre bröder får ju lite från morsan och farsan varje jul. Vi tre bröder ger inte bort julklappar, om det inte är någonting som vi verkligen vill ge bort. Kanske någonting som vi har gjort själva, t.ex. skannat in gamla bilder och gjort tavlor av dom eller spelat in gamla VHS band och gjort DVD filmer av.
Jag gav min mor den blåa Star Trek boxen (10 dvd filmer) för 3 år sedan för att jag ville ge henne den och jag vet att hon älskar Star Trek och hon såg på alla filmerna när hon blev förkyld två veckor senare.

Jag ser bara på Styvmors sida hur mycket skräp det bara ges bort mellan mina styvsyskon och andra runt omkring bara för att ge bort julklappar, bara för att. Det märks att det är nån form av tvång från den sidan. Helt tvärtom mot min morsas sida så att säga.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem

Inte en krona. Har undanbett julklappar från släkt och vänner. Vill jag har något så köper jag det själv.

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Medlem

Inte en krona, köper på min höjd en flaska vin eller något liknande till morsan, inte så förtjust i att man är påtvingad att behöva köpa julklappar "bara för att det är jul".

Permalänk
Avstängd

0 sek, alla är vuxna och vi delar inte ut julklappar längre

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skusty:

Inte en krona, köper på min höjd en flaska vin eller något liknande till morsan, inte så förtjust i att man är påtvingad att behöva köpa julklappar "bara för att det är jul".

Ja om man köper julklappar bara för att det ska vara julklappar så kan man ju lika bra låta bli. Men jag brukar alltid försöka ge bort julklappar som mottagaren verkligen vill ha eller kan tänkas vilja ha eller som faktiskt kommer till nytta. Helst samma sak med de julklappar jag eventuellt själv får. Och om jag inte kommer på något att köpa så ger jag pengar till barn och ungdomar för det kommer de alltid att uppskatta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Min sambo får en ny fin moped och körkort till den av mig i år, så runt 15000 blir det nog.

Permalänk
Medlem

Julklappar är avskaffade, så 0 kr. Tar bara tid och det blir ändå att man frågar alla vad de vill ha och då får de precis det. Med andra ord kan alla köpa vad de själva vill istället för att tvingas önska något.

Permalänk
Medlem

Noll kronor. Dock kommer jag spendera lite extra till mig själv.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Musikälskare

Blir inte mycket, max 4-500kr

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Under tusenlappen iallafall kanske 5-600kr än så länge.
Inte någon som bryr sig om julklappar längre.

Har inte köpt något till mig själv som tur är för min ekonomi

Permalänk

Köpte paketen till frugan för tidigt så jag glömde bort dem och köpte fler så i år landade det på 2500-3000:- så totalt har vi nog köpt julklappar för runt 10 000:-

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

En osthyvel till far och en äggklocka till hans tant. Till mor och hennes karl blir det inget alls just nu då de är utomlands. Så under 100kr blir det i.a.f.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Det lär väl bli en 3-4 tusen totalt i julklappsinköp.
Bra med traditioner som kryddar vardagen, tycker jag. Skulle kännas väldigt torftigt att inte fira jul.
Kan dock förstå om man vill ta avstånd från just den här köphysterin.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.