1 dongle, 1 d-link DIR-100 och 3 datorer på ethernet, dela från hostdator med 2 nätverkskort?

Permalänk
Medlem

1 dongle, 1 d-link DIR-100 och 3 datorer på ethernet, dela från hostdator med 2 nätverkskort?

Så, har nu försökt i evigheter och sökt svar här på forumet förgäves, så jag vänder mig till er kära Sweclockers, har ett flera år gammalt acc som inte vill ge mig lösenordet tillbaks så fick skapa nytt

ett par polare från Australien som backpackar hos mig i 7 veckor och det är nöd att få igång datorerna för Lanet, men sitter helt utan wifikort på mina smågamla gamingburkar

Jag har 1 Dongle som ska delas från min huvuddator >via två nätverkskort/tpkablar från huvuddator in i routern, sen en TPkabel vardera från de andra två datorerna in i routern

I routerns (D-link) internet port och LAN port 1 sitter TPkablar från huvuddator
I routerns LAN port 2 och 3 sitter de andra två datorerna

jag har just nu internet (via dongle) till huvuddatorn och har bryggat mina två nätverkskort och delat dem till routern, samt konfigurerat lan över routern.
(har aktiverat share internet with other computers on the network, och har satt automatisk obtain IP/DNS på mottagardatorerna, men inte lagt någon IP/DNS i huvuddatorn, vet inte vad jag ska fylla i där?)

vi hittar varandra på nätverket och kan dela filer, men endast lan och inget internet access på sekundärdatorerna.

Snälla, hur går jag tillväga för att lyckas dela mitt kära internet utan att behöva köpa massa WIFI utrustning, väldigt svårt att hitta sar på dessa frågor via sök eftersom nästan allt handlar om just WIFI och jag antar att jag är kass på att filtrera mina sökningar ordentligt

oerhört tacksam för all hjälp jag kan få! <3

Permalänk
Medlem

Du verkar krånglat till det onödigt mycket. Varför 2 bryggade NICs varav ett till WAN o ett till LAN på routern? Bara det gör ju att allt blir pannkaka.

Om du kör ICS är datorn din router. Ett interface från din dator till ett LAN-interface på routern (som skall aggera switch). Klart.

Permalänk
Medlem

tack som f*n för snabbt svar

ja, jag fick ett liknande svar från en kompis nyss, länge sen jag pillade med detta så gick väldigt mycket på känn.

http://i.imgur.com/yKRmILy.jpg såhär ser det ut just nu, så jag kan alltså ha internet på min huvuddator, ta bort bryggan och bara köra en TP till är det WAN eller LAN PORT 1?
sen andra två datorer i port 2-3?

Permalänk
Medlem

Om vi säger såhär, det jag inte förstår när jag tar bort bryggan och bara kör en TP från huvuddator till router, ska jag sätta den TPn från huvuddator till LAN port 1, och sekundärdatorerna på LAN port 2-3? hur konfigurerar jag detta sedan? alla datorer hittar varandra på lanet/via routern, men fortf bara huvuddatorn som får internet via sin dongle

Permalänk
Medlem

Från din dator (med ICS) till LAN-port i routern. Stäng av DHCP i routern annars sabbar den för ICS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Från din dator (med ICS) till LAN-port i routern. Stäng av DHCP i routern annars sabbar den för ICS.

Har nu inget i routerns WAN port, huvuddator i LAN port 1, och sekundärdatorer i port 2-3. har stängt av DHCP i routern och ICS är på i huvuddatorn, alla datorer satta på obtain IP/DNS automatically. alla datorer kommer åt router via 192.168.0.1, men fortfarande bara internet på huvuddator som har donglen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurkern:

Har nu inget i routerns WAN port, huvuddator i LAN port 1, och sekundärdatorer i port 2-3. har stängt av DHCP i routern och ICS är på i huvuddatorn, alla datorer satta på obtain IP/DNS automatically. alla datorer kommer åt router via 192.168.0.1, men fortfarande bara internet på huvuddator som har donglen

Boota om klientera så de går rätt väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Boota om klientera så de går rätt väg.

hur gör jag detta? går detta vägen så är jag så otroligt tacksam! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurkern:

hur gör jag detta? går detta vägen så är jag så otroligt tacksam! <3

Alltså, bara starta om dem. Risken är annars att de (felaktigt) tror att de skall gå till routern. Om det inte funkar efter omstart, hur ser "ipconfig/all" ut på en klient?

Permalänk
Medlem

Omstart på router via strömadaptern och när det är gjort kör du en ipconfig /release och sedan ipconfig /renew på alla klienterna, du vill inte komma åt routern via 192.168.0.1 då det tyder på att DHCP/NAT fortfarande är påslaget i routern.

MVH / Vcz

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vcz:

Omstart på router via strömadaptern och när det är gjort kör du en ipconfig /release och sedan ipconfig /renew på alla klienterna, du vill inte komma åt routern via 192.168.0.1 då det tyder på att DHCP/NAT fortfarande är påslaget i routern.

MVH / Vcz

har tagit ur alla TPkablar, gjort reset på routern, omstart med strömadapter. alla datorer är nu i LAN port 1-3 (huvuddator i 1), de ser varandra i lan och ingen kommer in på 192.168.0.1, gjort ipconfig /release och renew på alla datorer. stängt av DHCP på router och ISC delning är påslaget på huvuddator.

verkar inte gå att köra ipconfig /renew på någon av datorerna, får meddelandet
"an error occurred while renewing interface local area connection : unable to contact your DHCP server. Request has timed out.
No operation can be performed on LAC while it has its media disconnected"

internet funkar fortf som det ska via dongle på huvuddator

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurkern:

"an error occurred while renewing interface local area connection : unable to contact your DHCP server. Request has timed out.

Din ICS funkar inte. Ta bort ICS, boota om burken o gör om.

Alternativt:

net stop SharedAccess
net start SharedAccess

Permalänk
Medlem

Jag kör med 3G dongle och ICS.

Dongle --> Huvuddatorn
TP från huvuddatorn -- WAN port Netgear router
Router Wifi --> Telefon och laptops

Funkar absolut utan problem

Edit: provade med TP kabel från laptop till Lan port på routern och det fungerade det med.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440