AMD FX-4100 vs AMD Athlon II X4 750K/760K?

Permalänk
Medlem

AMD FX-4100 vs AMD Athlon II X4 750K/760K?

Jag har nyligen fått upp ögonen för Athlon II på FM2 efter att ha letat efter bra budgetalternativ och hittills bara fokuserat på FX 6300, som är väldigt kompetent men dyrare. Problemet är plattformen. Om jag köper Athlon II till FM2 måste jag byta moderkort och allt om jag vill över till kraftfullare CPUer i framtiden. Om jag istället köper FX-4100 kan jag hålla mig på AM3+ plattformen, men frågan är hur prestandan är i jämförelse med FM2-cpuerna. Någon som vet alls?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

750k då det är en 6800k med gpu delen bortplockad. eller så spar du tills du har råd för ett större hopp i prestanda på en gång.

spar själv ihop lite pengar för moderkort och fx6300 och har kanske råd med det i slutet av denna månad faktiskt heh.
eller så köper jag en fx8320 cpu för pengarna och moderkort sen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Jag har nyligen fått upp ögonen för Athlon II på FM2 efter att ha letat efter bra budgetalternativ och hittills bara fokuserat på FX 6300, som är väldigt kompetent men dyrare. Problemet är plattformen. Om jag köper Athlon II till FM2 måste jag byta moderkort och allt om jag vill över till kraftfullare CPUer i framtiden. Om jag istället köper FX-4100 kan jag hålla mig på AM3+ plattformen, men frågan är hur prestandan är i jämförelse med FM2-cpuerna. Någon som vet alls?

FX 4300 och 750k är närmre varandra.

Köp aldrig en 4100 när 4300 är ger 10-15% mer prestanda på samma klockfrekvens.

Skrivet av mini-z1994:

750k då det är en 6800k med gpu delen bortplockad. eller så spar du tills du har råd för ett större hopp i prestanda på en gång.

spar själv ihop lite pengar för moderkort och fx6300 och har kanske råd med det i slutet av denna månad faktiskt heh.
eller så köper jag en fx8320 cpu för pengarna och moderkort sen.

Nej, 750k är en 5800k utan iGPU.
760k är en högre klockad av denna, möjligen att det är en 6800k utan iGPU.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

750k då det är en 6800k med gpu delen bortplockad. eller så spar du tills du har råd för ett större hopp i prestanda på en gång.

spar själv ihop lite pengar för moderkort och fx6300 och har kanske råd med det i slutet av denna månad faktiskt heh.
eller så köper jag en fx8320 cpu för pengarna och moderkort sen.

Det här kommer upp varje gång jag pratar om budgetbygg. Jag -måste- hålla det så billigt som möjligt, eftersom vi har så minimal inkomst. Jag kan inte spara mer än kanske 200-300 kr per månad om jag verkligen försöker, och jag vill ha en dator ASAP. Jag tror att jag hade blivit väldigt nöjd med prestandan från vardera CPU. Jag behöver bara slita mig loss från våra nuvarande alternativ.

Här är ett paket jag lade ihop på Prisjakt som jag borde ha råd med inom en rimlig framtid, men som ändå ger bra prestanda.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2442286&view=b

Här är en public lista om någon vill lägga till och ta bort saker. Vem som helst kan göra ändringar i denna.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2444482&view=b

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

FX 4300 och 750k är närmre varandra.

Köp aldrig en 4100 när 4300 är ger 10-15% mer prestanda på samma klockfrekvens.

Nej, 750k är en 5800k utan iGPU.
760k är en högre klockad av denna, möjligen att det är en 6800k utan iGPU.

bah man blandar ihop lite som vanligt tyckte att jag läste 6800k utan gpu men det var fel heh.
men fx 4300 kan nog vara vettigare och jämnföra mot 750k
ska iväg hemmåt om ca 10 minuter så man har ju lite bråttom...

http://www.cpu-world.com/Compare/87/AMD_Athlon_X4_760K_vs_AMD...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle köpt en begagnad Phenom II istället. Det går att hitta CPU + Moderkort + Minne under 1000-lappen. Letar du lite kan du hitta ett moderkort som funkar med FX-processorer plus att Phenom II är snabbare vid samma klockfrekvens än FX-4300.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du kan spara några hundringar på att byta grafikkort till 7870. R9 270X är ju egentligen bara en omdöpt och klockad 7870. Så om du tar en GHZ edition av 7870 så är skillnaden 2-5% bara. Sen så kan du då istället investera i lite mer minne typ 8 GB Crucial Ballistix http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1084922. Har du nätagg redan?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd

en ny am3 bräda och nån beg phenom eller fx sen gpu gpu gpu hade jag kört på och stora fördelen med am3+ är att den är enklare att få mer prestanda ur den och är mer framtidssäker om man tänker upgradering

även om fm2 håller bra bang for the buck så hade mitt val gått på am3 i.a.f om man ska köpa till en extra gpu ska man mer köra video surf enkla spel så hade det blivit en apu och kört på integrerade men det är jag det..ingen av dom är dåligt val men am3 blir dyrare och jag hade velat ha minst 970kort

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Känns onödigt att köpa fm2-plattform om man inte vill ha IGPU

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

FX 4300 och 750k är närmre varandra.

Köp aldrig en 4100 när 4300 är ger 10-15% mer prestanda på samma klockfrekvens.

Nej, 750k är en 5800k utan iGPU.
760k är en högre klockad av denna, möjligen att det är en 6800k utan iGPU.

Skrivet av mini-z1994:

bah man blandar ihop lite som vanligt tyckte att jag läste 6800k utan gpu men det var fel heh.
men fx 4300 kan nog vara vettigare och jämnföra mot 750k
ska iväg hemmåt om ca 10 minuter så man har ju lite bråttom...

http://www.cpu-world.com/Compare/87/AMD_Athlon_X4_760K_vs_AMD...

Jag hade gärna hellre satsat på FX-4300, men den kostar 843 kr som billigast på Prisjakt, alltså ganska mycket mer än 760 K som ligger på 670 kr. Därav frågan fx-4100 vs 760 K, då de ligger nära varandra i pris (FX-4100 kostar 649 kr). Enligt vissa referenser ska FX-4100 vara märkbart snabbare. Är den ett smartare val överlag? Då får jag ju AM3+-sockeln också för enklare uppgradering.

Skrivet av Ykalon:

Du kan spara några hundringar på att byta grafikkort till 7870. R9 270X är ju egentligen bara en omdöpt och klockad 7870. Så om du tar en GHZ edition av 7870 så är skillnaden 2-5% bara. Sen så kan du då istället investera i lite mer minne typ 8 GB Crucial Ballistix http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1084922. Har du nätagg redan?

Jag hade gjort det om inte det hade varit för att Sapphires R9 270X är så billigt. Ett bra billigt HD 7870 Ghz kostar mindre än 100 kr mindre än den, så då kör man ju hellre på R9an.

EDIT: Jag har några nätagg hemma, men de är antingen för klena för ett modernt grafikkort eller ostabila. Det finns ett nätagg i mitt Prisjakt-paket.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Jag hade gärna hellre satsat på FX-4300, men den kostar 843 kr som billigast på Prisjakt, alltså ganska mycket mer än 760 K som ligger på 670 kr. Därav frågan fx-4100 vs 760 K, då de ligger nära varandra i pris (FX-4100 kostar 649 kr). Enligt vissa referenser ska FX-4100 vara märkbart snabbare. Är den ett smartare val överlag? Då får jag ju AM3+-sockeln också för enklare uppgradering.

Jag hade gjort det om inte det hade varit för att Sapphires R9 270X är så billigt. Ett bra billigt HD 7870 Ghz kostar mindre än 100 kr mindre än den, så då kör man ju hellre på R9an.

De teoretiska testerna tror jag inte det minsta på.
760k är en snabbare processor då det är piledriver istället för bulldozer.
Piledriver är ca 15% snabbare vid samma klock än vad bulldozer är. AM3+ sockeln har bara fördelen att du kan uppgradera till nuvarande existerande processorer. Jag tror personligen att nästa processor serie från AMD som är uppföljaren till AM3+ kommer lanseras på en annan sockeln och möjligen i samband med DDR4.

Se till att köpa det moderkort som Gigabyte redan har släppt som stödjer Kaveri med FM2+ så är det nog lugnt. (Chipset A88X.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

De teoretiska testerna tror jag inte det minsta på.
760k är en snabbare processor då det är piledriver istället för bulldozer.
Piledriver är ca 15% snabbare vid samma klock än vad bulldozer är. AM3+ sockeln har bara fördelen att du kan uppgradera till nuvarande existerande processorer. Jag tror personligen att nästa processor serie från AMD som är uppföljaren till AM3+ kommer lanseras på en annan sockeln och möjligen i samband med DDR4.

Se till att köpa det moderkort som Gigabyte redan har släppt som stödjer Kaveri med FM2+ så är det nog lugnt. (Chipset A88X.

Menar du att alla FM2-moderkort med chipset A88X har stöd för Kaveri (socket FM2+)? Då funkar alltså också det moderkortet som jag länkade till i mitt paket?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

[QUOTE=Jean-Luc Picard;14115768]Menar du att alla FM2-moderkort med chipset A88X har stöd för Kaveri (socket FM2+)? Då funkar alltså också det moderkortet som jag länkade till i mitt paket?[/QUOTE]

Kan inte lova att det helt 100% garanterat fungerar.
Bra riktlinjer:

  • Chipset A88X.

  • Svart Sockel

För att vara säker så kollar du tillverkarens hemsida.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Det här kommer upp varje gång jag pratar om budgetbygg. Jag -måste- hålla det så billigt som möjligt, eftersom vi har så minimal inkomst. Jag kan inte spara mer än kanske 200-300 kr per månad om jag verkligen försöker, och jag vill ha en dator ASAP. Jag tror att jag hade blivit väldigt nöjd med prestandan från vardera CPU. Jag behöver bara slita mig loss från våra nuvarande alternativ.

Här är ett paket jag lade ihop på Prisjakt som jag borde ha råd med inom en rimlig framtid, men som ändå ger bra prestanda.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2442286&view=b

Här är en public lista om någon vill lägga till och ta bort saker. Vem som helst kan göra ändringar i denna.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2444482&view=b

Du kan lätt spara en tusenlapp på grafikkort. En HD5770 som jag köpte begagnat för 2 år sedan för 300:- kan fortfarande maxa till exempel Diablo 3. Många spel är klart spelbara, t ex battlefield 3, har inte provat battlefield 4 med den än.

Så köp ett grafikkort begagnat här på sweclockers marknad, du behöver lägga max 500 för att få ett fullt dugligt från förra eller förrförra generationen.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Du kan lätt spara en tusenlapp på grafikkort. En HD5770 som jag köpte begagnat för 2 år sedan för 300:- kan fortfarande maxa till exempel Diablo 3. Många spel är klart spelbara, t ex battlefield 3, har inte provat battlefield 4 med den än.

Så köp ett grafikkort begagnat här på sweclockers marknad, du behöver lägga max 500 för att få ett fullt dugligt från förra eller förrförra generationen.

Jag har ett HD 4870 som är likvärdigt till ditt HD 5770, men jag behöver ändå uppgradera. Jag hade kanske kunnat hitta ett HD 7870 begagnat för 700-900 kr, men då köper jag mycket hellre ett R9 270X helt nytt med support och garanti från butik för runt dubbla det. Dels för att det är svårt att hitta ett bra grafikkort begagnat (till hyffsat pris) dels att grafikkortet är kärnan i en speldator, och jag vill inte riskera att den struler om jag köper begagnat.

Dessutom har jag aldrig köpt en komponent ny till min dator som jag kan känna stolthet i att veta att jag kunde köpa den till mig själv direkt från butik, istället för att köpa någon annans rester. Om du förstår hur jag menar.

Permalänk
Avstängd

Köp sockel FM2+, FM2 är DÖD och kommer inte få några uppdateringar.

FM2+ kommer få den nya arkitekturen Steamroller, vilket innebär att den sannolikt kommer springa rundor runt den nuvarande FX serien, och 2015 kommer excavator.

AM3+ kommer just nu, som det ser ut, INTE att få Steamroller.

MVH

Permalänk
Medlem

760K verkar vara det bästa valet för det priset, men det verkar inte finnas någon recension om CPUn, så det är svårt att jämföra prestanda från bra benchmarks. Någon som har en uppfattning om hur bra den funkar tillsammans med HD 7850 / R7 260x / r7 270x i 1080p? Det tyngsta spelet jag spelar är Skyrim (grafik) och Starcraft 2 Heart of the Swarm (CPU).