Starcraft II / 'CPU-tunga spel' med en AMD CPU?

Permalänk
Medlem

Starcraft II / 'CPU-tunga spel' med en AMD CPU?

Jag går i uppgraderingstankar och jag funderar starkt på att välja AMD Vishera FX-6300 då den borde klara de flesta spel med råge, och ge okej prestanda i Windows då jag inte kör tunga program (utom spel). Det är en sak som kommer upp gång på gång dock: spel som är optimerade för Intel, och spel som är CPU-tunga. Jag älskar t.ex. Starcraft II men är orolig för att inte kunna spela det med maxad grafik/ high-ish CPU med 60 FPS om jag skaffar en AMD CPU.

Kan någon som har en AMD CPU, helst FX-6300, berätta om sin prestanda i SC II (och andra CPU-tunga spel)? Eller är det kört? Intel gör riktigt fina grejer, men jag har alltid kört AMD och gillar dem, så jag vill hålla mig till dem om det är möjligt.

Grafikkortet kommer att vara en R9 270X eller något därkring.
2 x 4 GB RAM.

Resten av systemet borde alltså vara okej, bara CPUn jag fastnat på...

Permalänk
Hedersmedlem

Du lär inte kunna spela just SC2 fullt ut (60FPS) med en AMD, så vill du spela fåkärnorsspel är det INTEL som gäller.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Jag går i uppgraderingstankar och jag funderar starkt på att välja AMD Vishera FX-6300 då den borde klara de flesta spel med råge, och ge okej prestanda i Windows då jag inte kör tunga program (utom spel). Det är en sak som kommer upp gång på gång dock: spel som är optimerade för Intel, och spel som är CPU-tunga. Jag älskar t.ex. Starcraft II men är orolig för att inte kunna spela det med maxad grafik/ high-ish CPU med 60 FPS om jag skaffar en AMD CPU.

Kan någon som har en AMD CPU, helst FX-6300, berätta om sin prestanda i SC II (och andra CPU-tunga spel)? Eller är det kört? Intel gör riktigt fina grejer, men jag har alltid kört AMD och gillar dem, så jag vill hålla mig till dem om det är möjligt.

Grafikkortet kommer att vara en R9 270X eller något därkring.
2 x 4 GB RAM.

Resten av systemet borde alltså vara okej, bara CPUn jag fastnat på...

Sc2 spelar i princip på 1kärna så rekommenderar att köra en intel cpu.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

http://www.techspot.com/review/305-starcraft2-performance/pag...

Hade definitivt rekomenderat dig att köra på en 4670k. Tror du kommer ångra dig förr eller senare annars. Jag är själv extremt glad över att jag köpte min 2500k, känner att den kommer räcka länge till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du lär inte kunna spela just SC2 fullt ut (60FPS) med en AMD, så vill du spela fåkärnorsspel är det INTEL som gäller.

Menar du allvar? Har du källa på det?

Skrivet av trisse23:

Sc2 spelar i princip på 1kärna så rekommenderar att köra en intel cpu.

Fast SC II använder två kärnor... men jag ser din poäng.

Skrivet av MaloW:

http://www.techspot.com/review/305-starcraft2-performance/pag...

Hade definitivt rekomenderat dig att köra på en 4670k. Tror du kommer ångra dig förr eller senare annars. Jag är själv extremt glad över att jag köpte min 2500k, känner att den kommer räcka länge till.

Intels CPUer har 'känts' kraftiga sen Sandy Bridge, men jag vill ändå hålla mig till AMD om jag kan. Varför skulle jag ångra mig förr eller senare om jag inte väljer Intel? AMDs Piledriver CPUer har inte varit helt fy skam, och bra för priset.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Menar du allvar? Har du källa på det?

Fast SC II använder två kärnor... men jag ser din poäng.

Intels CPUer har 'känts' kraftiga sen Sandy Bridge, men jag vill ändå hålla mig till AMD om jag kan. Varför skulle jag ångra mig förr eller senare om jag inte väljer Intel? AMDs Piledriver CPUer har inte varit helt fy skam, och bra för priset.

En indikation: http://www.anandtech.com/bench/product/699?vs=701

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Medveten om prisskillnaden? Eller syftar endast på Single Thread performance?

Nej tror TS har bättre tur på att köra en Intel prolle till detta. Förslagsvis en i3:a/en kraftfull pentium kommer ge prestandan som krävs i SC2 om det är det mest spännande spelet.

i3:an ger bättre prestanda i främst multitrådade applikationer och om du kör flera lite tungare program vid multitasking.
Pentiumen är bra mycket billigare men är betydligt vekare än FX6300 om du ska multi taska (en webbläsare har inte problem att rulla på 2kärnor med Twitch, spotify och allt annat igång).

Jag skulle säga:

  • Pentium Ivy bridge (Haswell har väl inte kommit ut?) för runt 600kr för att köra SC2 främst.

  • Haswell i3 för att få ett fett moderkort om du vill ha lite nyare och kraftigare prestanda i multitasking, spel FPS är det ingen större skillnad på mellan pentium och i3.

  • FX-6300 om du vill ha AMD och offra lite FPS.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Intel är överlägsna när det kommer till prestanda i fåtrådade applikationer, och det är YTTERST få spel och program som använder fler än 4 trådar, vanligtvis så ligger det på 2 (som Starcraft 2). Så Intel är ett självfallet val här.
AMDs prollar presterar "OK" i tungt flertrådade applikationer, om än fortfarande efter Intel.
Jag skulle personligen säga att FX var ett misslyckat försök att få över en server CPU till desktop användare, kompromissen mellan att försöka få den omtimal i båda avseendera gjorde så att den misslyckades på båda sidor.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

AMD är bra på många områden, men i Starcraft så vill du ha en I7 eller liknande från Intel, så här håller jag med resten av gubbarna.
Och skall du ha AMD så är det FX-8350 som gäller.
Ett alternativ vore att skaffa FX-8350 och slå av 4 kärnor så du har 4 kvar som är avstängda, och istället se till att överklocka dessa 4 så mycket det går.
Det gör jag med min Phenom II 1100T BE när jag skall spela.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Lifooz:

AMD är bra på många områden, men i Starcraft så vill du ha en I7 eller liknande från Intel, så här håller jag med resten av gubbarna.
Och skall du ha AMD så är det FX-8350 som gäller.
Ett alternativ vore att skaffa FX-8350 och slå av 4 kärnor så du har 4 kvar som är avstängda, och istället se till att överklocka dessa 4 så mycket det går.
Det gör jag med min Phenom II 1100T BE när jag skall spela.

i5 med OC för den klockar bättre ska han ha den till sc2 suger i7:ans HT

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Jag går i uppgraderingstankar och jag funderar starkt på att välja AMD Vishera FX-6300 då den borde klara de flesta spel med råge, och ge okej prestanda i Windows då jag inte kör tunga program (utom spel). Det är en sak som kommer upp gång på gång dock: spel som är optimerade för Intel, och spel som är CPU-tunga. Jag älskar t.ex. Starcraft II men är orolig för att inte kunna spela det med maxad grafik/ high-ish CPU med 60 FPS om jag skaffar en AMD CPU.

Kan någon som har en AMD CPU, helst FX-6300, berätta om sin prestanda i SC II (och andra CPU-tunga spel)? Eller är det kört? Intel gör riktigt fina grejer, men jag har alltid kört AMD och gillar dem, så jag vill hålla mig till dem om det är möjligt.

Grafikkortet kommer att vara en R9 270X eller något därkring.
2 x 4 GB RAM.

Resten av systemet borde alltså vara okej, bara CPUn jag fastnat på...

Jag har en phenom 2 1100t och kan spela på high. Skulle dock satsa på en 8320/8350 och jag är ganska säker på att du bör satsa på en r9 280X.
En polare sitter på en i5 3570K och R9 280X och spelar på maxgrafik utan problem.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Men där står det "Ultra CPU settings". Jag har aldrig sett en recension som visar t.ex. high CPU settings, och vad skillnaden i så fall skulle innebära. Jag vet att SC II HotS har flashiga fysiska effekter som kräver CPU-kraft, men jag vet inte om det är det som 'CPU settings' syftar på. Jag jämför det med när man recenserar grafikkort som får långt under 60 FPS på ultra men får en bra FPS på high/ very high, utan att man egentligen ser skillnad mot ultra. Hur vet jag att det inte är samma sak med CPU settings?

Skrivet av DavidtheDoom:

Medveten om prisskillnaden? Eller syftar endast på Single Thread performance?

Nej tror TS har bättre tur på att köra en Intel prolle till detta. Förslagsvis en i3:a/en kraftfull pentium kommer ge prestandan som krävs i SC2 om det är det mest spännande spelet.

i3:an ger bättre prestanda i främst multitrådade applikationer och om du kör flera lite tungare program vid multitasking.
Pentiumen är bra mycket billigare men är betydligt vekare än FX6300 om du ska multi taska (en webbläsare har inte problem att rulla på 2kärnor med Twitch, spotify och allt annat igång).

Jag skulle säga:

  • Pentium Ivy bridge (Haswell har väl inte kommit ut?) för runt 600kr för att köra SC2 främst.

  • Haswell i3 för att få ett fett moderkort om du vill ha lite nyare och kraftigare prestanda i multitasking, spel FPS är det ingen större skillnad på mellan pentium och i3.

  • FX-6300 om du vill ha AMD och offra lite FPS.

Skrivet av kira9204:

Intel är överlägsna när det kommer till prestanda i fåtrådade applikationer, och det är YTTERST få spel och program som använder fler än 4 trådar, vanligtvis så ligger det på 2 (som Starcraft 2). Så Intel är ett självfallet val här.
AMDs prollar presterar "OK" i tungt flertrådade applikationer, om än fortfarande efter Intel.
Jag skulle personligen säga att FX var ett misslyckat försök att få över en server CPU till desktop användare, kompromissen mellan att försöka få den omtimal i båda avseendera gjorde så att den misslyckades på båda sidor.

Jag gillar SC II men det är inte det enda spelet jag kommer att spela. Jag använder det som ett exempel eftersom de flesta andra spel jag har i åtanke (som alltså inte är strategispel, som i regel äter CPU) borde kunna spelas på vilken okej CPU som helst. Jag vill t.ex. spela Skyrim, Fallout, BF3/4, och en massa andra spel, så det blir mycket FPS-spel också.

Skrivet av Lifooz:

AMD är bra på många områden, men i Starcraft så vill du ha en I7 eller liknande från Intel, så här håller jag med resten av gubbarna.
Och skall du ha AMD så är det FX-8350 som gäller.
Ett alternativ vore att skaffa FX-8350 och slå av 4 kärnor så du har 4 kvar som är avstängda, och istället se till att överklocka dessa 4 så mycket det går.
Det gör jag med min Phenom II 1100T BE när jag skall spela.

Skrivet av Andez:

Jag har en phenom 2 1100t och kan spela på high. Skulle dock satsa på en 8320/8350 och jag är ganska säker på att du bör satsa på en r9 280X.
En polare sitter på en i5 3570K och R9 280X och spelar på maxgrafik utan problem.

Hur kommer det sig att ni skulle satsa på en 8350 och inte 6300? Så vitt jag har sett är det bara marginell skillnad i spel mellan dem, och att skillnaden framförallt är i tunga program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Men där står det "Ultra CPU settings". Jag har aldrig sett en recension som visar t.ex. high CPU settings, och vad skillnaden i så fall skulle innebära. Jag vet att SC II HotS har flashiga fysiska effekter som kräver CPU-kraft, men jag vet inte om det är det som 'CPU settings' syftar på. Jag jämför det med när man recenserar grafikkort som får långt under 60 FPS på ultra men får en bra FPS på high/ very high, utan att man egentligen ser skillnad mot ultra. Hur vet jag att det inte är samma sak med CPU settings?

Jag gillar SC II men det är inte det enda spelet jag kommer att spela. Jag använder det som ett exempel eftersom de flesta andra spel jag har i åtanke (som alltså inte är strategispel, som i regel äter CPU) borde kunna spelas på vilken okej CPU som helst. Jag vill t.ex. spela Skyrim, Fallout, BF3/4, och en massa andra spel, så det blir mycket FPS-spel också.

Hur kommer det sig att ni skulle satsa på en 8350 och inte 6300? Så vitt jag har sett är det bara marginell skillnad i spel mellan dem, och att skillnaden framförallt är i tunga program.

för att allt flera spel använder flera kärnor och 8320/8350 är mer framtidssäker och är absolut värt att gå upp dem 3-400:- som det skiljer mellan 6300 och 8320. sen som sagt om jag var du skulle jag satsa på 280X eller 7970 istället för 270X

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Andez:

för att allt flera spel använder flera kärnor och 8320/8350 är mer framtidssäker och är absolut värt att gå upp dem 3-400:- som det skiljer mellan 6300 och 8320. sen som sagt om jag var du skulle jag satsa på 280X eller 7970 istället för 270X

nej 8350 har så låg IPC, 4670k springer cirklar runt 8350.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

nej 8350 har så låg IPC, 4670k springer cirklar runt 8350.

Ja fast nu frågade han varför jag skulle välja 8320/8350 före 6300.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

för att allt flera spel använder flera kärnor och 8320/8350 är mer framtidssäker och är absolut värt att gå upp dem 3-400:- som det skiljer mellan 6300 och 8320. sen som sagt om jag var du skulle jag satsa på 280X eller 7970 istället för 270X

Jag önskar att jag kunde 'bara' lägga lite mer på det här och 'lite' mer på det där, men jag har valt de där komponenterna för att jag inte har råd med bättre, inte för att jag inte behöver den extra prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Jag önskar att jag kunde 'bara' lägga lite mer på det här och 'lite' mer på det där, men jag har valt de där komponenterna för att jag inte har råd med bättre, inte för att jag inte behöver den extra prestandan.

vad har du för budget och vad är det du skall köpa nytt?

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

När jag spelar/spelade Starcraft II hade min Phenom IIa inga som helst problem.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

vad har du för budget och vad är det du skall köpa nytt?

EDIT: såg att du efterfrågade budget och inte dator (jag såg fel?). Budgeten är väl... så billigt som möjligt som klarar av moderna spel i med 60 FPS i high.

Min dator idag:

Billigt Cooler Master chassi
Gigabyte GA-MA790FX-DS5 socket AM2
AMD A64 X2 5200+ 2.71 GHz
2 x 2 GB DDR2 387 MHz
AMD Radeon HD 4870 1 GB

Jag tänkte uppgradera CPU/Mobo/RAM först. Jag funderade på att köpa det här moderkortet först och nästa månad uppgradera CPUn, och månaden efter det RAM. Sen sparar jag ihop i några månader och köper ett grafikkort för runt 1 500 - 2 000 kr. Efter det kommer chassi och kringutrustning.

EDIT2: tanken med det moderkortet är att kunna uppgradera och fortfarande kunna använda den gamla CPUn och DDR2 ram (och DDR3 på samma mobo). Efter att jag köpt grafikkortet kommer jag att uppgradera till en Sabertooth R2.0 om jag känner att jag behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Min dator idag:

Billigt Cooler Master chassi
Gigabyte GA-MA790FX-DS5 socket AM2
AMD A64 X2 5200+ 2.71 GHz
2 x 2 GB DDR2 387 MHz
AMD Radeon HD 4870 1 GB

Jag tänkte uppgradera CPU/Mobo/RAM först. Jag funderade på att köpa det här moderkortet först och nästa månad uppgradera CPUn, och månaden efter det RAM. Sen sparar jag ihop i några månader och köper ett grafikkort för runt 1 500 - 2 000 kr. Efter det kommer chassi och kringutrustning.

det är bättre att du bestämmer en budget detta får det kosta och sen samlar dem pengarna innan du köper för om några månader kan marknaden se annorlunda ut.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

det är bättre att du bestämmer en budget detta får det kosta och sen samlar dem pengarna innan du köper för om några månader kan marknaden se annorlunda ut.

Jag tror inte att marknaden kommer att förändras övernatt, så jag tar gärna den lilla risken om det betyder att jag kan få en bättre dator flera månader tidigare. Jag är arbetslös just nu och har därför ingen stadig inkomst att förlita mig på så att jag kan lägga undan flera tusenlappar varje månad och sen köpa en dator efter lite sparande. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

i5 med OC för den klockar bättre ska han ha den till sc2 suger i7:ans HT

perfekt, bra att du rättade mig. Jag vet personligen inte så mycket om Intel och deras saker, men går det inte att anpassa precis som med AMD?

Skrivet av Jean-Luc Picard:

Hur kommer det sig att ni skulle satsa på en 8350 och inte 6300? Så vitt jag har sett är det bara marginell skillnad i spel mellan dem, och att skillnaden framförallt är i tunga program.

Den största anledningen är väl just att FX-8350 är octa core.
Så vid HT så är den ju snabbare.
Sen kan du ju stänga av och överklocka kärnor hur du vill vilket är smidigt.
6300 är 6 kärnigt och förmodligen en avkomma från Phenom II 1100T.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Lifooz:

perfekt, bra att du rättade mig. Jag vet personligen inte så mycket om Intel och deras saker, men går det inte att anpassa precis som med AMD?

Den största anledningen är väl just att FX-8350 är octa core.
Så vid HT så är den ju snabbare.
Sen kan du ju stänga av och överklocka kärnor hur du vill vilket är smidigt.
6300 är 6 kärnigt och förmodligen en avkomma från Phenom II 1100T.

Rekommendera aldrig AMD om han ska köra sc2 eller processorkrävande spel de håller inte måttet i dessa spel då det oftast så att spelen kör en kärna 100% sen har lite andra saker utspridda på andra kärnor så det är IPC som spelar större roll.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Jag tror inte att marknaden kommer att förändras övernatt, så jag tar gärna den lilla risken om det betyder att jag kan få en bättre dator flera månader tidigare. Jag är arbetslös just nu och har därför ingen stadig inkomst att förlita mig på så att jag kan lägga undan flera tusenlappar varje månad och sen köpa en dator efter lite sparande. Tyvärr.

Jag har en kompis som köpe just 6300:an och vad jag förstår klarar den rätt mycket olika spel som Wot, WarThunder, LOTR:War In The North och CIV5 med flera på ett bra sätt, så den är inte ett dåligt val om man har en låg budget. Dessutom med bra kylning går den att klocka till en bra bit över 4GHz.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Haha vilken tråd, har folk slutat dra egna slutsatser?

När SC2 kom ut köpte jag och min kompis det, jag maxade ut spelet med 80-90 fps, hade då en Phenom X6 1055T.

Min kompis en 965BE med mild överklockning, och ett 5970, även han maxade ut utan problem.

Dags att vakna och börja fråga er själva vad som är rimligt.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Haha vilken tråd, har folk slutat dra egna slutsatser?

När SC2 kom ut köpte jag och min kompis det, jag maxade ut spelet med 80-90 fps, hade då en Phenom X6 1055T.

Min kompis en 965BE med mild överklockning, och ett 5970, även han maxade ut utan problem.

Dags att vakna och börja fråga er själva vad som är rimligt.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

och jag med min förra 965'a överclockad droppade ända ner till 15-20 Fps i tunga sekvenser, det på low

kanske dags att börja vakna själv? ska inte ens börja nämna FPS i 3x3 eller 4x4, bildspel

Till TS, jag kanske kan testa min 8350 när jag kommer hem om jag har tid

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Tycker att du borde skämmas för att göra en sån jämförelse. 3570K är i den dubbla prisklassen. Som att jämföra en gammal Fiat med en Porsche!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

och jag med min förra 965'a överclockad droppade ända ner till 15-20 Fps i tunga sekvenser, det på low

kanske dags att börja vakna själv? ska inte ens börja nämna FPS i 3x3 eller 4x4, bildspel

Till TS, jag kanske kan testa min 8350 när jag kommer hem om jag har tid

Tack, det uppskattas. Det är onödigt förvirrande det här. Jag kan acceptera att AMDs CPUer inte klarar av spelet på 'Ultra CPU' så länge det inte är för stor skillnad mot 'High CPU' och det faktiskt flyter på bra. Jag känner mig nästan tvingad att välja 'The Dark Side' (Intel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Haha vilken tråd, har folk slutat dra egna slutsatser?

När SC2 kom ut köpte jag och min kompis det, jag maxade ut spelet med 80-90 fps, hade då en Phenom X6 1055T.

Min kompis en 965BE med mild överklockning, och ett 5970, även han maxade ut utan problem.

Dags att vakna och börja fråga er själva vad som är rimligt.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med att dra sina egna slutsatser? Jag kan inte utgå från mig själv, för jag har ingen bra dator (och om jag hade kunnat det hade jag inte behövt skapa tråden). Jag kan inte heller riktigt utgå från recensioner, för alla visar bara spelet på Ultra CPU, men för att vara rättvis är det för att det är CPUerna som testas, inte spelet i sig. Jag har sökt men inte hittat någon som tittar på olika inställningar med en bra AMD CPU. Jag vill kunna spela spelet med alla vackra effekter och grafik intakta. Det vore synd att inte se på alla fysiska effekter de lade till i HoTS t.ex.!

Jag vet att spelet är lätt att maxa med ett hyffsat grafikkort, men det här är ett spel som behöver mycket beräkningskapacitet, och därför behöver man en hyffsad CPU så fort det är många units på skärmen, även med låga inställningar. Min AM2 CPU t.ex. börjar ge upp innan jag ens är 10 minuter in i spelet, även om jag bara spelar mot 1 AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Jag går i uppgraderingstankar och jag funderar starkt på att välja AMD Vishera FX-6300 då den borde klara de flesta spel med råge, och ge okej prestanda i Windows då jag inte kör tunga program (utom spel). Det är en sak som kommer upp gång på gång dock: spel som är optimerade för Intel, och spel som är CPU-tunga. Jag älskar t.ex. Starcraft II men är orolig för att inte kunna spela det med maxad grafik/ high-ish CPU med 60 FPS om jag skaffar en AMD CPU.

Kan någon som har en AMD CPU, helst FX-6300, berätta om sin prestanda i SC II (och andra CPU-tunga spel)? Eller är det kört? Intel gör riktigt fina grejer, men jag har alltid kört AMD och gillar dem, så jag vill hålla mig till dem om det är möjligt.

Grafikkortet kommer att vara en R9 270X eller något därkring.
2 x 4 GB RAM.

Resten av systemet borde alltså vara okej, bara CPUn jag fastnat på...

Jag vet inte hur 6300 presterar men kan ge dig lite input på 8350 och just sc2 som jag spelar väldigt mkt.

Har följade spec:
8350 klockad till 4,5
7950 cfx
ssd
16gb 1600mhz

spelar på en 1080 skärm.

Oklockad och med endast ett grafikkort kunde jag få fps drops vid intensiva fighter etc. Inget stort och inget som egentligen förstörde spelupplevelsen. Har inga siffor på exakt fps drops tyvärr. Efter jag pillade i ett 7950 till och klockade cpu någon har jag inte märkt några fps drops alls.

slutsatsen är väl egentligen att jag anser 8350 är en väldigt prisvärd cpu. klocka den något och den kommer säkert täcka dina behov.

lycka till.