Permalänk
Inaktiv

windows 8.1 login

Hej!

När jag laddade ner windows 8.1 så var jag TVUNGEN att skapa ett microsoft konto, så jag skapade ett skitkonto som jag inte tänkte använda bara för att komma vidare. Nu vill windows att jag ska logga in med det och jag kan heller inte hitta något sätt att logga in med mitt gamla lokala konto.

Någon som har en lösning på detta eller är det bara att kasta ut windows 8/8.1 ur min dator?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hej!

När jag laddade ner windows 8.1 så var jag TVUNGEN att skapa ett microsoft konto, så jag skapade ett skitkonto som jag inte tänkte använda bara för att komma vidare. Nu vill windows att jag ska logga in med det och jag kan heller inte hitta något sätt att logga in med mitt gamla lokala konto.

Någon som har en lösning på detta eller är det bara att kasta ut windows 8/8.1 ur min dator?

Mvh

Läs vad som står. Du kan välja att skapa ett lokalt konto

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Hej!

När jag laddade ner windows 8.1 så var jag TVUNGEN att skapa ett microsoft konto, så jag skapade ett skitkonto som jag inte tänkte använda bara för att komma vidare. Nu vill windows att jag ska logga in med det och jag kan heller inte hitta något sätt att logga in med mitt gamla lokala konto.

Någon som har en lösning på detta eller är det bara att kasta ut windows 8/8.1 ur min dator?

Mvh

Gå till User Accounts -> Make changes to my account in PC settings

Där kan du ändra till lokalt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av niclasc:

Läs vad som står. Du kan välja att skapa ett lokalt konto

Nix den möjligheten fanns ej, jag letade ganska länge efter möjligheter att slippa skapa MS konto. Hur som helst så är jag inte vid installationsidan nu utan login sidan och sitter fast där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweFox*:

Gå till User Accounts -> Make changes to my account in PC settings

Där kan du ändra till lokalt.

Hmm..hur kommer jag in till "user accounts" från login sidan?

Mvh

Permalänk
Avstängd

Du måste logga in först, väl inne kan du ändra till local account.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

Du måste logga in på ett konto för att komma åt inställningarna, när du loggat in så öppnar du kontrollpanelen och går in på User Accounts, så finns detta:

Då klickar du på Make changes to my account in PC settings, och trycker sedan på disconnect, sen kommer Windows guida dig igenom resten.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Inaktiv

Jo tack, men jag skrev ju att jag sitter fast vid inloggningssidan.

Det går inte att logga in eftersom de har tagit bort mitt gamla lokala konto verkar det som.

Hur som helst så ryker W8 nu och ska aldrig mera in i min dator. Uppgraderar till mitt gamla W7 istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Jo tack, men jag skrev ju att jag sitter fast vid inloggningssidan.

Det går inte att logga in eftersom de har tagit bort mitt gamla lokala konto verkar det som.

Hur som helst så ryker W8 nu och ska aldrig mera in i min dator. Uppgraderar till mitt gamla W7 istället.

Idiotiskt :).

Man MÅSTE inte logga in med sitt hotmail konto. Det stämmer helt enkelt inte. Att installera ett sämre operativsystem för du inte orkade googla, bra där.

http://superuser.com/questions/661416/how-to-install-upgrade-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweFox*:

Idiotiskt :).

Man MÅSTE inte logga in med sitt hotmail konto. Det stämmer helt enkelt inte. Att installera ett sämre operativsystem för du inte orkade googla, bra där.

http://superuser.com/questions/661416/how-to-install-upgrade-...

Idiotiskt vore att lämna iväg alla mina uppgifter till Microsoft. Jag vill inte ha en dator som är uppkopplad mot MS hela tiden. Bara det att det kom en stor popup om att W8.1 fanns för nedladdning när jag startade datorn är anledning nog att byta egentligen.

Men nu som jag inte ens kan logga in på datorn med mitt login/lösenord jag som jag skrev in när jag installerade datorn, så är det ju ett ganska smidigt tillfälle att säga hejdå till W8 för alltid.

Dessutom undrar jag vad du menar när du säger att W8 är bättre än W7? Det enda jag märker av är att de betydligt bättre W7 drivrutinerna till ljudkortet och nätverskkortet inte fungerar med W8. Sedan har vi hela microsofts "appsystem" som ligger där och skräpar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Idiotiskt vore att lämna iväg alla mina uppgifter till Microsoft. Jag vill inte ha en dator som är uppkopplad mot MS hela tiden. Bara det att det kom en stor popup om att W8.1 fanns för nedladdning när jag startade datorn är anledning nog att byta egentligen.

Vilken tur att man kan köra med lokalt konto då, eller hur :)? Att vara inloggad gör det lättare för folk som vill ha sync. Precis som med google. Kanske dags att sätta på sig tinfoil hatten?

Skrivet av anon56869:

Men nu som jag inte ens kan logga in på datorn med mitt login/lösenord jag som jag skrev in när jag installerade datorn, så är det ju ett ganska smidigt tillfälle att säga hejdå till W8 för alltid.

Eller så löser man ett patetiskt simpelt problem istället för installera om ett OS?

Skrivet av anon56869:

Dessutom undrar jag vad du menar när du säger att W8 är bättre än W7? Det enda jag märker av är att de betydligt bättre W7 drivrutinerna till ljudkortet och nätverskkortet inte fungerar med W8. Sedan har vi hela microsofts "appsystem" som ligger där och skräpar.

Mja, det är mer än så du.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1100005...

Som man inte blir tvingad av att använda. Eller är du sådan som klagar för det "finns" där? Dessutom så avaktiveras det om man gör sitt konto till admin, då kan man definitivt inte använda det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweFox*:

Vilken tur att man kan köra med lokalt konto då, eller hur :)? Att vara inloggad gör det lättare för folk som vill ha sync. Precis som med google. Kanske dags att sätta på sig tinfoil hatten?

Eller så löser man ett patetiskt simpelt problem istället för installera om ett OS?

Mja, det är mer än så du.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1100005...

Som man inte blir tvingad av att använda. Eller är du sådan som klagar för det "finns" där? Dessutom så avaktiveras det om man gör sitt konto till admin, då kan man definitivt inte använda det.

Det är klart jag klagar när det ställer till med problem. Dessutom ogillar jag bloatware generellt.

Hmm..snabbare boot tid, bättre task manager och stöd för directX 11.1 som knappts används idag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Det är klart jag klagar när det ställer till med problem. Dessutom ogillar jag bloatware generellt.

Hmm..snabbare boot tid, bättre task manager och stöd för directX 11.1 som knappts används idag?

Nästa gång kanske du ska gnälla för dig själv, för det är uppenbart att du redan bestämde dig, ville du verka cool och hata eller vad var grejen?

Bloatware? Metro är en del av Windows 8, det är inget bloatware.

Hur kan man inte vilja ha snabbare boottid? Hur kan man inte vilja ha ett OS som är mer efficient för en hårdvara? Dx11.1 finns i BF4, det är nytt och det är uppenbart att framtida spel kommer använda det.

Varför gjorde du en tråd om du redan bestämt dig för köra på W7?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweFox*:

Nästa gång kanske du ska gnälla för dig själv, för det är uppenbart att du redan bestämde dig, ville du verka cool och hata eller vad var grejen?

Bloatware? Metro är en del av Windows 8, det är inget bloatware.

Hur kan man inte vilja ha snabbare boottid? Hur kan man inte vilja ha ett OS som är mer efficient för en hårdvara? Dx11.1 finns i BF4, det är nytt och det är uppenbart att framtida spel kommer använda det.

Varför gjorde du en tråd om du redan bestämt dig för köra på W7?

Jag frågade efter en lösning, men tyvärr så verkade ju ingen här inne ha någon lösning. Hittade heller ingen hjälp på google, tvärt om så hade Microsofts kundtjänst ignorerat folk med samma problem.

Jag betalar dyra pengar för mina operativsystem, och det minsta jag förväntar mig är att de ska fungera felfritt vilket de har gjort ända från win95 tills nu. Att jag får lite sämre prestanda är ingenting emot att datorn plötsligt slutar fungera pga. en uppdatering. Det kanske var klantigt av mig att inte upptäcka den lilla gömda knappen för att fortsätta att ha datorn offline, men det är betydligt mycket klantigare av MS att göra min dator oanvändbar pga att jag missade denna lilla detalj under en vad jag förstår ganska meningslös uppdatering av operativsystemet. Bara det att de så aktivt försöker få sina kunder registerade med namn och telefonnummer är en ganska skrämmande utveckling! Förstår verkligen inte vad MS har med mina personuppgifter att göra!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H_Bozz:

Jag frågade efter en lösning, men tyvärr så verkade ju ingen här inne ha någon lösning. Hittade heller ingen hjälp på google, tvärt om så hade Microsofts kundtjänst ignorerat folk med samma problem.

Jag skickade en lösning till dig, läste du den inte? Jag testade detta själv även om jag visste att det funkade...

Skrivet av H_Bozz:

men det är betydligt mycket klantigare av MS att göra min dator oanvändbar pga att jag missade denna lilla detalj under en vad jag förstår ganska meningslös uppdatering av operativsystemet.

Att du inte såg denna knappen är ju inte MS fel, datorn blir inte obrukbar då följer man denna knapp så skapas ett lokalt konto. Hur vet du att uppdateringen är meningslös? Uppenbarligen är den inte det.

Skrivet av H_Bozz:

Bara det att de så aktivt försöker få sina kunder registerade med namn och telefonnummer är en ganska skrämmande utveckling! Förstår verkligen inte vad MS har med mina personuppgifter att göra!

Du menar på fullaste allvar att du tycker det är konstigt att du måste ange uppgifter? Du använder ett OS från MS, du är helt fri att byta eller hur?

Sen är ju detta knappast något exklusivt från MS, jag rent ut av skrattar åt ditt påstående att det är en skrämmande utveckling för vad exakt är det som är skrämmande?

Som jag skrev innan, MS erbjuder att du loggar in med ditt hotmail konto för enkel synkronisering likaså som google vill att du har ett google konto för Android.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Nu har jag inte läst alltihopa här för det är en enda röra. Men det går självklart att skapa ett lokalt konto vid installation av Windows 8.1

Bara tryck på att skapa ett nytt Microsoft-konto, längst ner på den sidan kan du skapa ett lokalt. Svårare än så är det inte.
Det är dock sneaky av microsoft att gömma undan detta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Nix den möjligheten fanns ej, jag letade ganska länge efter möjligheter att slippa skapa MS konto. Hur som helst så är jag inte vid installationsidan nu utan login sidan och sitter fast där.

Jag installerade 8.1 för 5 minuter sedan (och ca 3 andra gånger senaste veckan) och har alla gånger valt att köra med lokalt konto, man måste bara ta en liten omväg i installationen (om man gämför med win 8)

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nu har jag inte läst alltihopa här för det är en enda röra. Men det går självklart att skapa ett lokalt konto vid installation av Windows 8.1

Bara tryck på att skapa ett nytt Microsoft-konto, längst ner på den sidan kan du skapa ett lokalt. Svårare än så är det inte.
Det är dock sneaky av microsoft att gömma undan detta.

Håller med dig +

OT: Personligt gick jag från Windows 8 till 8.1 och ångrar inte ett dugg! Allt känns rappare och fräschare, sökning är dessutom enklare och smidigare. Start knappen är väl inte direkt som man vant sig vid Windows 7 eller med Start8 men när man har modifierat hur det ser ut när man trycker på startknapp så är den fröjd att använda. Att ha samma bakgrundsbild, Metro som Desktop är PERFEKT! Känns inte som Metro man befinner sig i när man trycker på den.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hej!

När jag laddade ner windows 8.1 så var jag TVUNGEN att skapa ett microsoft konto, så jag skapade ett skitkonto som jag inte tänkte använda bara för att komma vidare. Nu vill windows att jag ska logga in med det och jag kan heller inte hitta något sätt att logga in med mitt gamla lokala konto.

Någon som har en lösning på detta eller är det bara att kasta ut windows 8/8.1 ur min dator?

Mvh

Enklaste är att installera utan internet. Annars kan du skapa ett lokalt konto om du går till kontrollpanelen och klickar på användarkonto. Om du läst installationsguiden som kördes första gången du startade windows 8.1 så skulle du se att du kunde välja att logga in med ditt lokala konto.

Edit: Läste igenom tråden och såg att du inte hade sett en sån knapp även fast du letade. Det fanns när jag uppgraderade från windows 8->8.1.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Det går att skapa ett lokalt konto direkt efter OS installation. Gör om gör rätt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

Som sagt, det går mycket bra att skapa ett lokalt konto i Windows 8/8.1 vid installation. Det är ganska dumt att köra lokalt konto, men det går.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweFox*:

Jag skickade en lösning till dig, läste du den inte? Jag testade detta själv även om jag visste att det funkade...

Att du inte såg denna knappen är ju inte MS fel, datorn blir inte obrukbar då följer man denna knapp så skapas ett lokalt konto. Hur vet du att uppdateringen är meningslös? Uppenbarligen är den inte det.

Du menar på fullaste allvar att du tycker det är konstigt att du måste ange uppgifter? Du använder ett OS från MS, du är helt fri att byta eller hur?

Sen är ju detta knappast något exklusivt från MS, jag rent ut av skrattar åt ditt påstående att det är en skrämmande utveckling för vad exakt är det som är skrämmande?

Som jag skrev innan, MS erbjuder att du loggar in med ditt hotmail konto för enkel synkronisering likaså som google vill att du har ett google konto för Android.

Just det som är anledningen till att jag håller mig undan Apple och Google OS.

Och visst är det MS fel att de tar bort mitt gamla login/lösenord från datorn utan att tydligt meddela om det först.

Om du inte tycker det är obekvämt att lägga ut dina persondetaljer uppe på Microsofts server där allt du gör på din dator synkroninseras och sparas i all evighet så kan du väl lägga ut dina personuppgifter här med? Eller du kanske litar mer på Microsoft och USA än ett gäng svenska nördar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Just det som är anledningen till att jag håller mig undan Apple och Google OS.

Kanske dags att flytta ut i skogen? Varför använder du Microsoft OS egentligen? Du har inte ett skit att klaga på, du använder det och då godkänner du deras terms.

Skrivet av anon56869:

Och visst är det MS fel att de tar bort mitt gamla login/lösenord från datorn utan att tydligt meddela om det först.

Då du inte hade ett konto så bad dig den skapa ett, big deal? Du kan ju fortfarande vara på lokal.

Skrivet av anon56869:

Om du inte tycker det är obekvämt att lägga ut dina persondetaljer uppe på Microsofts server där allt du gör på din dator synkroninseras och sparas i all evighet så kan du väl lägga ut dina personuppgifter här med? Eller du kanske litar mer på Microsoft och USA än ett gäng svenska nördar?

Mina uppgifter finns ute på whois för alla att se.

Men ja, varför använder du deras OS om du inte tycker det är okej med det helt normala dom gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Just det som är anledningen till att jag håller mig undan Apple och Google OS.

Och visst är det MS fel att de tar bort mitt gamla login/lösenord från datorn utan att tydligt meddela om det först.

Om du inte tycker det är obekvämt att lägga ut dina persondetaljer uppe på Microsofts server där allt du gör på din dator synkroninseras och sparas i all evighet så kan du väl lägga ut dina personuppgifter här med? Eller du kanske litar mer på Microsoft och USA än ett gäng svenska nördar?

Troligtvis så mergades ditt lokala konto när du skapade ditt microsoft konto, men är inte säker på det då jag inte använder lokala konton själv.

Jag tycker inte att det är obehagligt att spara min mail och lösenord på deras servrar, men du tycker kanske det är läskigt att posten hanterar dina räkningar och inbetalningar (om du använder det)

Vilka persondetaljer pratar du om btw?

Permalänk
Medlem

Om du inte gillar Microsofts app-system och inte iden med att koppla sitt konto till själva OS:et blir man ju lite nyfiken över varför du ens valde att installera 8? eller 8.1 över huvud taget?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X