HJÄLP! Dator startar bara några sekunder efter byte av processor och gpu

Permalänk
Medlem

HJÄLP! Dator startar bara några sekunder efter byte av processor och gpu

Hej

Håller på att byta lite delar på en dator och den vill inte riktigt starta. Vi har bytt processor och nu sitter där en i5 3570. Grafikkortet är också bytt.

När vi startar datorn kommer bara fyra pip, några blåa leds på mobot lyser, processorfläkt och grafikkort snurrar, men sen slutar det för att snart börja om igen.

HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Provade just utan grafikkortet och det är samma sak, problemet borde således vara med processorn. Jag får ont i magen.

Permalänk

Kan det vara PSUet som spökar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oskar.:

Har du kollat i manualen vad 4 pip betyder?

Du råkade inte förstöra socketen när dy bytte cpu?

Permalänk
Medlem

Kolla så att moderkortet har stöd för processorn. Har den inte det så får du sätta tillbaks den gamla och uppdatera bios.
Men inget jag kan svara på om du inte skriver vilka komponenter du har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Har du kollat i manualen vad 4 pip betyder?

Du råkade inte förstöra socketen när dy bytte cpu?

4 pip ska betyda system timer failure. googlade lite och nån annan hade fått samma och då var hans ram paj.

Jag tror inte att jag pajat processorn, den gled liksom bara i så fint. Det är en 3570 socket 1155 och moderkortet är MSI H67MA-E45 REV B3 och ska alltså ha rätt socket.

Skrivet av acious:

Kolla så att moderkortet har stöd för processorn. Har den inte det så får du sätta tillbaks den gamla och uppdatera bios.
Men inget jag kan svara på om du inte skriver vilka komponenter du har.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du? Kan jag behöva bygga ihop med den gamla processorn och uppdatera bios därigenom? Inte min dator, vet inte om han uppdaterat bios sen han köpte datorn för ett par år sedan. Det satt en gammal i3 i förut.

Permalänk
Medlem

Hjälp någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

4 pip ska betyda system timer failure. googlade lite och nån annan hade fått samma och då var hans ram paj.

Jag tror inte att jag pajat processorn, den gled liksom bara i så fint. Det är en 3570 socket 1155 och moderkortet är MSI H67MA-E45 REV B3 och ska alltså ha rätt socket.

Hur menar du? Kan jag behöva bygga ihop med den gamla processorn och uppdatera bios därigenom? Inte min dator, vet inte om han uppdaterat bios sen han köpte datorn för ett par år sedan. Det satt en gammal i3 i förut.

socketen kan vara rätt men den behöver inte ha stöd för det ändå, hitta ingen specifik "REV B3" men tittade här http://www.msi.com/product/mb/H67MA-E45.html#/?div=CPUSupport och den verkar bara stödja sandy bridge cpu's

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Ett snabb sökning på det moderkortet och biosar visar att du måste ha minst Bios 3.0 för att använda en Ivy Bridgeprocessor.

"Version 3.0 Description - Update BIOS for IvyBridge 22nm CPU."

Senaste tycks vara 3.2

Stoppa tillbaka gamla processorn, gå till Msis hemsida och uppdatera Biosen så skall det nog fungera bättre

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Ett snabb sökning på det moderkortet och biosar visar att du måste ha minst Bios 3.0 för att använda en Ivy Bridgeprocessor.

"Version 3.0 Description - Update BIOS for IvyBridge 22nm CPU."

Senaste tycks vara 3.2

Stoppa tillbaka gamla processorn, gå till Msis hemsida och uppdatera Biosen så skall det nog fungera bättre

Hur gör man det? Måste man boota från usb eller nåt? mitt gigabyte hade nåt program som bara gjorde det automatiskt

Permalänk
Medlem

Behöver graffekortet vara i? eller bara köra på integrerade, vill ha så lite som möjligt ikopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Hur gör man det? Måste man boota från usb eller nåt? mitt gigabyte hade nåt program som bara gjorde det automatiskt

Man brukar ladda ner en fil som man flashar med ett inbyggt program i BIOS.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Har du inbyggd grafik kan du köra med det. Verkar vara så att du uppdaterar via USBminne ja.

http://eu.msi.com/product/mb/H67MA-E45--B3-.html#/?div=BIOS

Edit:
Verkar finnas stöd för att uppdatera via ett program via Windows med.

http://eu.msi.com/product/mb/H67MA-E45--B3-.html#/?div=Utilit... 64

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Har du inbyggd grafik kan du köra med det. Verkar vara så att du uppdaterar via USBminne ja.

http://eu.msi.com/product/mb/H67MA-E45--B3-.html#/?div=BIOS

Edit:
Verkar finnas stöd för att uppdatera via ett program via Windows med.

http://eu.msi.com/product/mb/H67MA-E45--B3-.html#/?div=Utilit... 64

Har en i3 från ett par år sedan, den borde ha grafik eller?

Permalänk
Medlem

Msi brädor har med ett program som du kan uppdatera bios med. Ladda ner Live Update 5.
Men det är ju rekomenderat att man ska flasha genom bios, men jag har alltid gjort det genom programmet och det har alltid funkat.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk

för mig brukar det sluta pipa då jag gör en bios-reset, efter jag har bytt processor.

Visa signatur

Asus P8Z77-V PRO
Intel 3770k @ 4.1 GHZ, 16 GB DDR3 2400 MHZ
Geforce 780 GTX
Creative Sound Blaster X7, Qpad 1339, B&W MM-1

Permalänk
Medlem

Nu har vi stoppat in gamla processorn och gamla grafikkortet och allt verkar funka, vilket får mig att tro att jag inte pajat socket iaf. Ska uppdatera bios nu och hoppas att inget brinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Nu har vi stoppat in gamla processorn och gamla grafikkortet och allt verkar funka, vilket får mig att tro att jag inte pajat socket iaf. Ska uppdatera bios nu och hoppas att inget brinner.

Gör så så bör det fungera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oskar.:

Hjälp någon?

Trots tidigare tillsägelse om samma regelbrott (§4 i reglerna, bumpning) så gör du samma sak igen. Därför låses tråden och du har förlorat möjligen till hjälp i den här frågan.

*Tråd låst pga regelbrott §4, bumpning*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro