Permalänk

Låst 66 FPS????

Har någon en idé om varför detta händer? Jag har ett GTX 780 och min fps stannar vid 66 hela tiden när jag har en 60 hz skärm. (kommer köpa en med G sync senare) men det verkar som att något är riktigt fel med min dators drivrutiner (som vanligt). Har aldrig haft en fel fri dator.

Jag har inga virusar, mitt register osv är bra, har inga onödiga processer. Men detta har ingen påverkan på att det är låst. Grejen är den att jag vill ha 60 fps, och inte 66 eftersom det lätt droppar från 66 och då blir det tearing och microstutter vilket förstör spelupplevelsen för mig.

Det konstiga med det hela är att varje gång jag startar om datorn, så är det fixat. REN 60 fps som det skall vara. Men sen när jag lägger datorn på strömsparläge under natten och sätter på datorn dagen efter så är den uppe vid 66 fps igen. Och ibland när jag startar om datorn efter någon windows uppdatering osv så visar skärmen ingen bild, så jag måste starta om datorn två gånger för att den skall boota. Någon som kan hjälpa tack? Jag tror att detta är ihopkopplat till något väldigt konstigt, men vad felet är vet jag inte, och kan ej hitta det. :/

Permalänk
Medlem

Droppar från 66 så får du tearing?
Grejen är att skärmar idag inte har ren hz uppdatering, de är oftast ett lås på uppdateringen i mjukvara eller så kör den så mycket det orkar, kan vara att din skärm kör i 66 updates / sec och rapporterar detta till grafikkkortet?

Har du testat köra med en FPS locker istället?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

troligen viloläget som strular. har själv problem med att vissa program t.ex skype buggar ur efter viloläget. (får uppitchad röst så låter typ som piff å puff) inte omöjligt att de blir nått cp med drivrutinerna för kortet vid viloläget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Droppar från 66 så får du tearing?
Grejen är att skärmar idag inte har ren hz uppdatering, de är oftast ett lås på uppdateringen i mjukvara eller så kör den så mycket det orkar, kan vara att din skärm kör i 66 updates / sec och rapporterar detta till grafikkkortet?

Har du testat köra med en FPS locker istället?

Vad menar du med 66 updates/sec? Vart kan jag se det? För det har inte varit så förut. Förut körde jag med 60 fps konstant. Men helt plötsligt så hände detta, hur och varför vet jag inte.

Jag har inte testat att köra med en fps locker, och vad är/gör detta? får det spelupplevelsen att bli lika ''smooth'' som att det körs på riktig 60 fps? Skulle kanske behöva det.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen viloläget som strular. har själv problem med att vissa program t.ex skype buggar ur efter viloläget. (får uppitchad röst så låter typ som piff å puff) inte omöjligt att de blir nått cp med drivrutinerna för kortet vid viloläget.

Jag upplever inga bugs i något utav mina program, som t ex skype. Det enda jag märker är att min fps plötsligt är fast vid 66. Kan det vara Nvidias drivrutiner som är felet? för jag har inte upplevt något liknande någonsin förut. Hmm

Permalänk

troligen något i drivrutinen som inte gillar viloläget så att den tror du har en skärm som ska köras i 66hz istället för 60hz

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen något i drivrutinen som inte gillar viloläget så att den tror du har en skärm som ska köras i 66hz istället för 60hz

Väldigt konstigt är det. Har ej hört det från någon annan heller.