Permalänk

Frågor om SSD

Hejsan, har funderat på att köpa ett SSD kort ett tag nu eftersom jag har hört att det gör datorn snabbare osv.

Mina frågor är, hur mycket gör ett SSD kort, vad exakt gör det och vilket är det bästa ssd-kortet för runt 1000kr man kan få i nuläget?

Tack!

Permalänk
Medlem

alltså allt blir snabbare(om du har en snabb dator dvs bra cpu och ram och inte en med 10kb ram och 600hz processor)
när du ska spela så kommer du in jätte snabbt och det finns nästan ingen loading screen.
datorn startas på ca 7-20 sek

Permalänk

Som 007onex säger, en SSD kommer t.ex. ge dig mycket korta laddningsskärmar och en stark känsla av prestandaökning. Det är en väldigt smart setup att köra OS på SSD tillsammans med alla program, spel etc som du använder. Lagring av enklare program och filer behåller du på din HDD

Jag använder t.ex. denna som jag tycker är riktigt bra och prisvärd
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=774425

ED: Om du införskaffar dig en SSD så se då till att den funkar bra ihop med din dator för övrigt!

/ Bada

Permalänk
Medlem

Kastar mig in i denna diskussion då jag behöver uppgradera två av mina stationära datorer med en ny HD (eller flera).

Har genom åren uppgraderat allt i burkarna utom just HD.
Skulle gissa att HD som sitter i är säkert 8 - 10 år gamla.
Trots att jag ominstallerar OS med jämna mellanrum är det just nu enormt segt. Då allt annat i burkarna endast är något år gammalt så tror jag min flaskhals är HD.

SSD verkar vara det bästa alternativet.
Några tips på vad jag ska tänka på och har ni några fler förslag på HD att köpa och var?

Permalänk
Medlem

Den SSD jag har är suverän, funkar utan problem och går för ca 900 kr.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirsimmix:

vad exakt gör det?

Tack!

SSD är samma som en hårddisk, fast utan spinnande diskar och andra rörliga delar. Normalt brukar man lägga operativet + program man vill ha snabb åtkomst till på SSD och resten på HDD (som är mycket billigare per GB)

Med facit i hand, Win 8.1 + ett par spel gör att man gärna behöver 180-240 GB, även om man flyttat användar strukturen (hembibliotek m.m.) till HDD.

//Lasse

Permalänk

Som ovan, Samsung 840 rekommenderas, har en själv, jätte nöjd

Aldrig en mekanisk HDD på OS om jag inte då absolut måste...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk

Igna# Släng dig in bara!
HD är ett mycket enklare köp än SSD. 1TB eller 2 TB, märken idag håller väldigt jämna steg med varandra gällande kvalité. En vanlig HD jobbar oftast med 7200 RPM och behöver inte kosta mer än 600-800 kr/st.

Komplett och Inett har väl det mesta du kan önska dig.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=653071 - Där har du en helt OK 2TB som funkar klockrent

Permalänk
Skrivet av Ignatiux:

Kastar mig in i denna diskussion då jag behöver uppgradera två av mina stationära datorer med en ny HD (eller flera).

Har genom åren uppgraderat allt i burkarna utom just HD.
Skulle gissa att HD som sitter i är säkert 8 - 10 år gamla.
Trots att jag ominstallerar OS med jämna mellanrum är det just nu enormt segt. Då allt annat i burkarna endast är något år gammalt så tror jag min flaskhals är HD.

SSD verkar vara det bästa alternativet.
Några tips på vad jag ska tänka på och har ni några fler förslag på HD att köpa och var?

Håller med badaemysigt, Seagate diskarna är prisvärda och verkar vara stabila, 2TB för 800:- är inte helt fel

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599