Radeon R9 280X, 270X och R7 260X hos svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aecus:

Du har förstås rätt. De nya namnen är som sagt förvirrande

Nej de är de inte. De följer precis samma grundprinciper som nVidias namnserie faktiskt. Bortsett från att AMD inte döper en uppsjö olika kort till samma sak som nVidia gärna gör. Det som är förvirrande är att det är nytt. Allt nytt är förvirrande i början.

Permalänk

Priset på 280X blev ju faktiskt så bra som man 'i bästa fall' hoppades på. Nu vill jag än mer gärna veta var 290(utan X) hamnar i pris, men det blir förmodligen 280X.

Edit: Har kört med Gigabytes kylare senaste åren och är rakt igenom nöjd. Tror det blir samma igen Skön fabriksklock också.

LinusTechTips Unboxing <--

Citat:

Base: 1050MHz Turbo: 1100MHz

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Säger inte att drivrutinerna suger och har inte sagt att dom gör det heller. Jag har dock sagt att jag tycker AMD's är bätre i nuläget. Anledningen till att jag är 99.99 % säker på att det är drivrutinerna är för att andra har samma problem som jag har.

Skrivet av Mars SSX:

. Det är mjukvaran som suger pung.

Vad är det som är bättre med AMDs drivrutiner då? Det är många som har problem med AMD, precis som du har med Nvidia. Och många som inte har några problem alls.
Men eftersom du säger att du tycker AMDs är bättre måste du ju syfta på nåt särskilt. Vore intressant att få höra vad det är du tänker på, som är bättre.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olog-hai:

Vad är det som är bättre med AMDs drivrutiner då? Det är många som har problem med AMD, precis som du har med Nvidia. Och många som inte har några problem alls.
Men eftersom du säger att du tycker AMDs är bättre måste du ju syfta på nåt särskilt. Vore intressant att få höra vad det är du tänker på, som är bättre.

Tjaae, har inte direkt testat något AMD kort men vore interessant att få veta hur downsampling fungerar. Det är primärt det jag håller på med nu för tiden och det fungerar inget vidare på mina GTX 780. Kan komma upp i 3840x2160 men det är det...

Permalänk
Medlem

Slängde iväg en bokning på asus r9 280x för 2650:- på cdon. Enda oron är att mitt 650W nätagg ska vara i klenaste laget. Men det är det väl inte... right? RIGHT?!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pi:

Slängde iväg en bokning på asus r9 280x för 2650:- på cdon. Enda oron är att mitt 650W nätagg ska vara i klenaste laget. Men det är det väl inte... right? RIGHT?!

Absolut inte. 650W räcker och blir över. 280x verkar dessutom dra lite mindre ström än HD7970 GHZ så du har inget att oroa dig för.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Som sagt julen kommer tidigt i år! 2500:- För R9 280X VID SÄLJSTART!
Och vi vet alla att priserna brukar gå ner ca 10-20% inom 2 månader.
Speciellt efter att Nvidia har annonserat "prisjusteringar" på sina produkter.

R9 280X skall betraktas som 7970 generation 3. Dvs de flesta buggar är fixade nu. Både mjuk och hårdvara mässigt.
Microstutteringen verkar vara kvar MEN betydligt mindre än tidigare. Frågan är hur 280X är i CF ? Svaret lär vi få på fredag.

Och på tal om det: Gissar att Swec red är fullt upptagna med testa R9 290X. NDA släpps fm på fredag och då lär vi få reda på priser och allt annat. MAO årets viktigaste grafik test kommer på fredag. (OM NDA släpps då)

Är mycket nyfiken på R9 290X. Kommer man att få den för 5000:- så är den super intressant inför uppgraderingen under hösten.
Speciellt med tanke på att AMD har en ny CF lösning som skall fixa en del problem.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Absolut inte. 650W räcker och blir över. 280x verkar dessutom dra lite mindre ström än HD7970 GHZ så du har inget att oroa dig för.

Hur ska man tänka om CF. Vad behöver man ha för nätagg om man vill köra två i framtiden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av popfarmor:

Hur ska man tänka om CF. Vad behöver man ha för nätagg om man vill köra två i framtiden?

650W går men rekommenderar 700W+

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luxor ABC80:

Speciellt med tanke på att AMD har en ny CF lösning som skall fixa en del problem.

What? Vart har du läst det? Jag vet att dom tar bort crossfire-bryggan men jag har inte hört något om att det ska bota något/några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zappkiller:

Bara skiten är tyst så köper jag en av varje.

dom flesta nyare g-kort e tysta ...så länga det ej sitter skit bakom datord ..dvs någon som ej fattar något med luft flöde ..samt damm filter ska blåsas av med .....och inte mer än främst om man nu kan skriva så så e det oftats nät agget som låter i en dator då det ej e kunnigt folk ..=)

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Skrivet av pi:

Slängde iväg en bokning på asus r9 280x för 2650:- på cdon. Enda oron är att mitt 650W nätagg ska vara i klenaste laget. Men det är det väl inte... right? RIGHT?!

Skrivet av Tumnus:

Absolut inte. 650W räcker och blir över. 280x verkar dessutom dra lite mindre ström än HD7970 GHZ så du har inget att oroa dig för.

Ja läs sweclockers test, det drar inte i närheten av 650w. Lite knepigt att vissa/nån av butikerna rekommenderar 750w som minimum till ett kort, tyckte jag att jag såg igår kväll på nåt ställe :s Dom vill väl lura på nån ett nytt nätagg också.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av popfarmor:

Hur ska man tänka om CF. Vad behöver man ha för nätagg om man vill köra två i framtiden?

Skrivet av Tumnus:

650W går men rekommenderar 700W+

Nja, vid tester av HD 7970 ghz crossfire (vilket är nästan samma kort) så finns det siffror på 670-735w så om man ska köra 2st R9 280X i crossfire så skulle jag nog säga ett nätagg på runt 900-1000w så man har lite marginal, inget nätagg mår bra av att användas uppåt 100% i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Nja, vid tester av HD 7970 ghz crossfire (vilket är nästan samma kort) så finns det siffror på 670-735w så om man ska köra 2st R9 280X i crossfire så skulle jag nog säga ett nätagg på runt 900-1000w så man har lite marginal, inget nätagg mår bra av att användas uppåt 100% i längden.

Siffror från väggen, vilket motsvarar ca 600-660W till komponenterna.
http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx...

Håller med om man skall ha en del marginal!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

man undrar ju hur Inet sätter sina priser, dom är cirka 800 kr dyrare på XFX R9 280X än NetonNet.

Lycka till AMD! Ser fram emot både recensioner och prissättning av 290X!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Vendin:

Och självklart kommer ingen modell där strömkontakterna ansluts bakifrån utan bara riktade uppåt.. Suck..

Jag fattar inte det heller. När är det ett problem? Speciellt på kort i den här storleken när de inte går förbi moderkortets kant. Hm. Hade gärna haft dem bakåt så man slipper sladdarna rakt ut i chassit. Hade varit betydligt vettigare för luftflödet också!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

dom flesta nyare g-kort e tysta ...så länga det ej sitter skit bakom datord ..dvs någon som ej fattar något med luft flöde ..samt damm filter ska blåsas av med .....och inte mer än främst om man nu kan skriva så så e det oftats nät agget som låter i en dator då det ej e kunnigt folk ..=)

Hehe, börjar med ett: Va?
Skulle inte säga att de flesta kort är tysta i maxload och det har varken med nätagg eller luftflöde att göra..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Siffror från väggen, vilket motsvarar ca 600-660W till komponenterna.
http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx...

Håller med om man skall ha en del marginal!

Fo3

Ja till flera av de fabriksklockade korten rekommenderas 750 W och 1000 W för CF.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av itkoll:

dom flesta nyare g-kort e tysta ...så länga det ej sitter skit bakom datord ..dvs någon som ej fattar något med luft flöde ..samt damm filter ska blåsas av med .....och inte mer än främst om man nu kan skriva så så e det oftats nät agget som låter i en dator då det ej e kunnigt folk ..=)

7970 referens hörs ju en del..

Permalänk
Medlem

Nu blev det jobbigt. Är vääääldans sugen på ett 280x måste jag säga.. så otroligt prisvärt! Ska dock så hur bra optimerad BF4 blir efter release, det är det som det hänger på för min del! Ja visst klarar jag mig på ett 580, men det kliar ändå i uppgraderingstarmen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Nu blev det jobbigt. Är vääääldans sugen på ett 280x måste jag säga.. så otroligt prisvärt! Ska dock så hur bra optimerad BF4 blir efter release, det är det som det hänger på för min del! Ja visst klarar jag mig på ett 580, men det kliar ändå i uppgraderingstarmen!

Vänta på 800-serien som jag gör. Chansen är att NVIDIA drar fram ett ess ur rockärmen med ARM på grafikkortet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vänta på 800-serien som jag gör. Chansen är att NVIDIA drar fram ett ess ur rockärmen med ARM på grafikkortet.

Men vad ska ARM vara bra för i sammanhanget? Och 800-serien är väl runt ett år bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men vad ska ARM vara bra för i sammanhanget? Och 800-serien är väl runt ett år bort.

Det visar väl sig vad det ska vara bra för om det stämmer. Det skulle väl kunna göra grafikkortet mer självständigt från CPU eller något sådant vilket skulle göra att belastningen på CPU blir lägre. Jag hoppas och tror att 800-serien kommer innan sommaren 2014 men jag är beredd att vänta längre om det behövs.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

650W går men rekommenderar 700W+

Jag uppgraderade mig till ett 1000W bara för att vara på den säkra sidan!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem

Beställde precis ett 280X från netonnet, dock så rekommenderar dom ett 600W nätagg...får väl hoppas att mitt corsair 550w räcker?! Driver just nu ett 660ti Oc med det i alla fall.

EDIT: såg precis sweclockers test och där står det 340/370 så borde kännas lugnt

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefffe:

Beställde precis ett 280X från netonnet, dock så rekommenderar dom ett 600W nätagg...får väl hoppas att mitt corsair 550w räcker?! Driver just nu ett 660ti Oc med det i alla fall.

Ja det räcker med råge. Du har utan problem ett par hundra watt marginal. Men du tycker inte att det är lite väl liten uppgradering för att vara värt det? Det är ju typ som att gå från GTX 660Ti till GTX 680. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja det räcker med råge. Du har utan problem ett par hundra watt marginal. Men du tycker inte att det är lite väl liten uppgradering för att vara värt det? Det är ju typ som att gå från GTX 660Ti till GTX 680. :/

Jo, jag håller med dig om att uppgraderingen inte gör någon stor skillnad, speciellt inte då jag endast spelar spel som är 2-3 år gamla men jag fick en köpare på mitt 660 och sedan är det kul med nytt i vilket fall

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefffe:

Jo, jag håller med dig om att uppgraderingen inte gör någon stor skillnad, speciellt inte då jag endast spelar spel som är 2-3 år gamla men jag fick en köpare på mitt 660 och sedan är det kul med nytt i vilket fall

Oki. Ja är det inte så stor mellanskillnad så. Brukar själv försöka tajma så att man går så lite minus som möjligt på grejerna.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

What? Vart har du läst det? Jag vet att dom tar bort crossfire-bryggan men jag har inte hört något om att det ska bota något/några problem.

Här:http://www.anandtech.com/show/7195/amd-frame-pacing-explorer-cat138

En bra artikel om "frame pacing" problemet som är en stor del av microstuttering. AMD verkar ha arbetat länge med det problemet. Lösningen verkar vara sideport via PCI-E. Man använde sideport redan på 4870 X2. MEN problemet på den tiden verkar ha varit den låga överförings hatigheten i PCI-E 1.0 (4GB/s). Man tvingades använda CF brygga.
Med PCI-E 3.0 har man en överföringshastighet av 16GB/s. Det skall tydligen räcka till. Intressant är också att CF bryggan bara hade hastighet av ca 1GB/s som tydligen har varit för lite. Nu skall man kunna skicka 10 GB/s mellan korten.

Här:http://news.softpedia.com/newsImage/AMD-Intros-New-CrossFireX-Technology-With-Radeon-R9-290X-387137-4.jpg/

Skrivet av Tumnus:

650W går men rekommenderar 700W+

Skrivet av Tinardirith:

Ja läs sweclockers test, det drar inte i närheten av 650w. Lite knepigt att vissa/nån av butikerna rekommenderar 750w som minimum till ett kort, tyckte jag att jag såg igår kväll på nåt ställe :s Dom vill väl lura på nån ett nytt nätagg också.

Här: http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
En bra kalkylator för PSU. Man skall dock komma ihåg att den beräknar det minsta värdet på vad en PSU måste ha. Erfarenheten säger att man skall lägga minst 25-30%. Ingen PSU mår bra att köras på 90-100% .

Kom ihåg att när SweC testar grafikkort så gör man det med en I7 3960X på Intels 2011plattform. Den plattformen drar mycket mer ström än 1155/1150.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfkin:

Nja, vid tester av HD 7970 ghz crossfire (vilket är nästan samma kort) så finns det siffror på 670-735w så om man ska köra 2st R9 280X i crossfire så skulle jag nog säga ett nätagg på runt 900-1000w så man har lite marginal, inget nätagg mår bra av att användas uppåt 100% i längden.

Observera att Sweclockers kör med en överklockad 2011 socket processor som slukar betydligt mer ström än en vanlig 1155/1150 processor. 700W+ räcker för CF. Även 650W dock så kan det bli lite tight. Att påstå att man behöver 900-1000W är bara ett bevis på att vissa på Sweclockers överskattar Watten som krävs för att driva omkring en burk.

http://www.sweclockers.com/recension/17636-amd-radeon-r9-280x...

Enligt testet så drar hela datorn 370W från väggen med en överklockad 4960X. Att ännu en GPU skulle dra exakt lika W som hela datorn finns inte ens på kartan. Och det med ett fabriksöverklockat 280X.

Skrivet av Omitron:

Ja till flera av de fabriksklockade korten rekommenderas 750 W och 1000 W för CF.

Man ska inte ta företag som inets rekommendationer seriöst eftersom de överskattar watten som krävs och sätter en så hög summa som möjligt för att det ABSOLUT inte ska bli några problem som kan härledas till Inet. Samma gäller AMD.

Skrivet av YspiloN^:

Jag uppgraderade mig till ett 1000W bara för att vara på den säkra sidan!

Med andra ord behöver du inte uppgradera på ett tag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds