Fungerar Netflix/Viaplay på linux?

Permalänk
Medlem

Fungerar Netflix/Viaplay på linux?

Är det fortfarande problem med linux och viaplay/netflix?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg utbrutet till egen tråd*

Jag tror att du lättare får fler svar på det här sättet.

Permalänk
Medlem

Tack, trodde inte det var värt att starta en egen tråd för det, men det kanske det är

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Mjo, jag tror det. Har väl med Silverligth att göra. Det är dock inte särskilt svårt att komma runt problemet med Netflix i alla fall. Var bara att ladda hem någon app som kördes via Wine har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Ok, är väl mest viaplay som är intressant i dagsläget iaf

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Netflix går att få igång på Linux, men krävs dock att du använder Wine på grund av Silverlight. Möjligt att det kommer fungera i framtiden om Netflix byter till HTML5 dock.

Guide till hur man får igång Netflix under Ubuntu: http://www.omgubuntu.co.uk/2012/11/how-to-use-netflix-on-ubun...

EDIT: Viaplay använder också Silverlight som jag förstår det, kanske är möjligt att få igång med Wine det med?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qw3rty:

Netflix går att få igång på Linux, men krävs dock att du använder Wine på grund av Silverlight. Möjligt att det kommer fungera i framtiden om Netflix byter till HTML5 dock.

Guide till hur man får igång Netflix under Ubuntu: http://www.omgubuntu.co.uk/2012/11/how-to-use-netflix-on-ubun...

EDIT: Viaplay använder också Silverlight som jag förstår det, kanske är möjligt att få igång med Wine det med?

De kör Silverlight av DRM-skäl, nånting HTML5 saknar...de lär heller knappast byta innan det finns.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Kör ubuntuguiden för netflix och när det är klart starta netflix (firefox startas genom wine i fullsceenläge, toggla fullscreen med f11). För att gå till en annan URL tryck ctrl+L, surfa till viaplay och glo för glatta livet =).

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Netflix bekräftar att filmtjänsten nu fungerar med HTML5 om man använder Internet Explorer 11 och Windows 8.1. För alla andra är det fortfarande Silverlight som gäller, men det här är ändå ett stort steg åt rätt riktning. Netflix har sen tidigare bekräftat att de tittat närmare på HTML5 som en fungerande ersättare, men hittills har det saknats tillräckligt med stöd för den säkerhet som behövs så att krypterade dataströmmar kan fungera bra mellan servrar och användare.

HTML5 är idag standard i alla modernare webbläsare, från Google Chrome och Mozilla Firefox till Internet Explorer och Opera. Det som däremot saknas i de allra flesta webbläsarna idag är Media Source Extensions, Encrypted Media Extensions och Web Cryptography API – alla tre har nu implementerats i senaste Internet Explorer 11 som hittills bara fungerar i Windows 8.1 (kommer även till 7 & 8 sen).

Så netflix verkar vara den som mest på att komma ifrån Silverlight.

Sen har vi pipelight, som använder wine och pluginloader.exe. Som gör det möjligt att simulera silverlight att fungera med webbläsaren i Linux.
Läs mer här: http://www.webupd8.org/2013/08/pipelight-use-silverlight-in-y...

Visa signatur

Operativsystem: Foresight Linux | Foresight Linux utvecklare | Foresight rådet | Google+

I've heard: When the RedHat developers present new packages to Linux User-Group, before the meeting is over,Foresight people will have downloaded the source, created a Foresight package, uploaded it,and it will be available for anyone to use.

Permalänk
Medlem

Om Valves satsning med SteamOS slår igenom kan vi nog räkna med bättre stöd för linux från de större streamingtjänsterna.

Permalänk
Medlem

Netflix var ganska lätt att fixa

Använde en guide till piplight igår var väldigt enkelt att få firefox att spela upp netflix via firefox så det låter mera svårt än det är när man googlar

mvh Robin

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nej det fungerar ej native i linux.

Du behöver köra det via Wine.

Jag Väntar fortfarande på en tjänst som kommer stödja linux native.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Nej det fungerar ej native i linux.

Du behöver köra det via Wine.

Jag Väntar fortfarande på en tjänst som kommer stödja linux native.

Då får du nog vänta ett tag. Det är väl netflix som ligger längst fram med HTML5 men det är ändå långt kvar för dom.

tv4play går att se native i linux.

Permalänk
Medlem

Borde inte dessa tjänster gå över till html5 alternativt flash så småningom eftersom utvecklingen av Silverlight lagts ner?

Det vore trevligt tycker jag. Fast det lär väl aldrig hända att de kör html5...

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Borde inte dessa tjänster gå över till html5 alternativt flash så småningom eftersom utvecklingen av Silverlight lagts ner?

Det vore trevligt tycker jag. Fast det lär väl aldrig hända att de kör html5...

Jodå det kommer så fort dom löser rättighetsproblemen. DVS att HTML5 inte har något sådant native.

Är väl netflix som håller på med det i störst utsträckning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grabben_83a:

Nej det fungerar ej native i linux.

Du behöver köra det via Wine.

Jag Väntar fortfarande på en tjänst som kommer stödja linux native.

Och tjänsterna väntar på att folk ska använda linux, så det är värt att utveckla till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

finns en lössning för netflix iaf... har inte kollat in viaplay.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejan:

finns en lössning för netflix iaf... har inte kollat in viaplay.

Ja den har visats tidigare i tråden och den fungerar för viaplay också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Och tjänsterna väntar på att folk ska använda linux, så det är värt att utveckla till det.

Skickades från m.sweclockers.com

well de hade tjänat 948:- på mig om året i och med dagens pris på 79:- mån.

det räcker jue med ca 50 - 150 pers för att investeringen skulle ha lönat sig. Och tror nog det är betydligt fler än så som kör linux som enda os.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grabben_83a:

well de hade tjänat 948:- på mig om året i och med dagens pris på 79:- mån.

det räcker jue med ca 50 - 150 pers för att investeringen skulle ha lönat sig. Och tror nog det är betydligt fler än så som kör linux som enda os.

Nej, så lite räcker inte. Du underskattar grovt vad det kostar att utveckla och underhålla mjukvara till en helt ny plattform.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]