kloning/ny HDD utan att installera om allt

Permalänk

kloning/ny HDD utan att installera om allt

Tjena
Jag undrar hur det fungerar om jag köper en ny hårddisk och inte vill installera om allt.
Jag kör med en vanlig hårddisk idag och ska montera en SSD disk istället.
Datorn det rör sig om är en arbetsdator men så här slö som den är nu borde den inte vara, så jag kollade upp den lite, och fick läs/skrivhastigheten på C-disken till ca 14MB per sek, så den har gjort sitt.
Finns det proggram som gör att jag kan föra över/klona disken utan att behöva ändra för mycket?
Måste man skaffa en ny windowslicens?
Mvh
Lars

Permalänk
Medlem

Klona betyder att en disk kopieras sektor för sektor till en annan. De blir varandras exakta kopior, vilket ordet kloning betyder.

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar detta vara en krånlig historia på windowsburkar, även 8:an. Finns tydligen något kommersiellt program att köpa om du sökr lite för att underlätta något. Annars verkar OSX överlägset på den punkten.

Har själv slitit mitt hår i en liknande situation, men det blev ominstallation.

Permalänk
Medlem

Har använt Acronis för att göra detta flera ggr, gör det nästan dagligen med Acronis i jobbet. Fungerar alldeles ypperligt. Det är dock inget gratisprogram

Man bootar från en skiva med acronis på och sedan följer man bara stegen i menyerna för att ta en full backup(du behöver en annan disk som du kan lägga kopian på) sedan är det bara att köra stegen för att läsa tillbaka en full backup på din nya disk. Går väldigt fort att slutföra proceduren vanligtvis men eftersom din disk verkar vara lite slö så kanske det tar en längre stund. Vanligtvis när jag gjort det tar det 10-15 min för full backup och 10-15 min för att återläsa till ny disk.

Visa signatur

Eller kort och gott använda argument som "för att det är roligt" eller "för att jag kan", alternativt "alltid retar det någon". Det motiverar det mesta i livet.

Permalänk
Medlem

Intel levererar mjukvara för kloning av disk med sina ssder.
Kan hantera att nya ssdn är annan storlek än den gamla disken.

Fungerade bra för mig när jag använde den mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Jag brukar flytta med hjälp av en linux live-skiva och programmet dd. Har flyttat windows-installationer många gånger utan problem med det.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk

windows 7 har ett klonings verktyg, finns under underhåll i start menyn

Permalänk

Använde själv Corsair cloning kit. Fungerade utmärkt och man får med en skiva med program som går att boota från. Samt usb 3 till sata adapter såklart.
Det som brukar vara värst är det faktum att disken man klonar till skall vara minst lika stor. Så mekaniska diskar till ssd brukar bli så man får avinstallera allt utom windows vilket tar längre tid än en blank installation av windows. Men det går och är inte svårt.
Bara gjort i windows 7, en gång med Corsair senast och intels program innan dess.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Köper du en samsung ssd, så finns kloningsprogram att ladda ner på deras hemsida, om du inte får mjukvaran med vid köp.
Det är väldigt enkelt-alltså få steg. Det fungerar bara att klona från hdd till ssd (samsung).

Nej du behöver ingen ny licens-
Tänk på att den klonar hela patitionen så köper du en 120GB SSD så ska hdd c partion inte vara större än ca 90GB.

Visa signatur

Mobo: Gigabyte x79-ud3. CPU: i7-3820. Kylning: Antec 620. GPU: Asus 7950DC2@900 xfire(6,4 TFlops)Minne: G.Skill RipjawsZ 1600MHzCl9 16GB. Skärm: Yamakasi 2703 IPS 2560x1440. SSD: Samsung 830 128GB, Intel 330 120GB. Nätagg: Corsair HX850.