Battlefield 4 stöder 64-bit och DirectX 11.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Detta är det enda 64-bitars spelet. Crysis hade 64-bitars texturer men var alltså inte kompilerat för 64bit.

Faktum är att det finns en 64-bitars .exe med Crysis. Sen hur väl optimerat det var för 64-bitars OS vet jag inte.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Lite konstigt kan man tycka att DirectX inte uppdateras i Win 7, för så himla gammalt är ju inte os'et. XP fick ju massor av STORA versioner, och Vista kör väl också upp till version 11 om jag inte minns fel.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

vad e skillnaden om spelet är 32 eller 64 bit??

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Nöja dig med det du får i Win7 helt enkelt.

Eller så uppgraderar du till Win8 och skaffar ClassicShell, start8 etc så blir det som Win7 fast med fler fördelar.

Klarar man sig då från att mjukvarorna ska gå och bli appar istället för vanliga program?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Klarar man sig då från att mjukvarorna ska gå och bli appar istället för vanliga program?

Ja. Du behöver inte använda några appar alls om du inte känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Kan du utveckla varför det är pinsamt, alltså ?
BF4 är det första spelet nånsin som är 64bit.
När BF3 släpptes så fanns det alltså inget spel alls som var 64bit.

Half Life 2 har haft och har en x86_64 version. Crysis har också haft det vad jag minns.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Är nog god tid att börja överklocka datorn innan BF4 om det nu blir något köp alls. Vill spela det men kommer inte att slösa pengar på något som jag inte gillar, tur att man fyller år nära därpå då så kanske man får det i present istället. Annars blir det ju självfallet att testa på betan om ett par dagar.

Permalänk
Medlem

Mantle och x64 kan få mig att köpa nytt grafikkort och spela BF4,
Min nördiga halva skriker efter uppmärksamhet och tillgång till kreditkortet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Detta har jag aldrig kunnat säga förr, men nu snart kan man kanske det! Så låt det bli min första!

PFFFT, DirectX? OpenGL är framtiden Ni får optimera ert skräpiga BF4 till Linux!

Johan tyckte väl att opengl hade samma problem som dx, och då menade han när man utvecklar för t ex ps3 antar jag. Ps3 har OGL ES, medan xbox360 och windows kör dx så...

Carmack berömde också dx 11, men jag gillar att de håller sig till opengl för rendereringen. Det gör att folk kan hålla sig till w 7 eller tom xp kanske om de har tur, men prestandan lär bli lidande.
Ogl har dock många edges över dx, jag fattar det som att tesselering varit möjligt på opengl 2 men det går väl med dx9 också förmodligen. Grejen med dx11s tesseleringsjippo var kanske att det var "accelererat" på gpun. Det är mycket data för en gpu att tugga om spelet använder det flitigt. *host* crysis 2 *host*

Det är svårt att säga vilken api som är bäst. Jag hör bara vad experter säger och de som vill göra det enkelt för sig vill ha dx, medan de som vill vara noga tror på opengl.

Tyvärr är tydligen linuxdrivarna inte topnotch, men jag är inte förvånad då allt krut läggs på att folk ska få fler fps i de senaste spelen, som görs för dx. Det är där de flesta bryr sigom sifrorna, och de som kanske använder 3d i linux till något arbetsmässigt kör nog ändå t ex Quadro. (Geforce kan tydligen ge mer fps om du lyckas flasha vbios så kortet dektekteras som ett quadro.) Jag är inte förvånad, men jag hoppas gabe och valve får företag och spelare att börja ta linux på mer allvar.

Tack till id, valve, frictional games, tripwire och alla andra som låter mig lira på linux om jag vill!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Kan du utveckla varför det är pinsamt, alltså ?
BF4 är det första spelet nånsin som är 64bit.
När BF3 släpptes så fanns det alltså inget spel alls som var 64bit.

Det finns en hel drös med spel som är 64bit. Alla spel som använder Source Engine t.ex.. Det första PC-spelet, som jag vet av i alla fall, som hade stöd för 64bit var Far Cry, och det kom ut 2004.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Va fan hade inte BF3 stöd för 64bit? Pinsamt!

Skrivet av ELF:

Faktum är att det finns en 64-bitars .exe med Crysis. Sen hur väl optimerat det var för 64-bitars OS vet jag inte.

Skrivet av Oldskool:

Detta är det enda 64-bitars spelet. Crysis hade 64-bitars texturer men var alltså inte kompilerat för 64bit.

Crysis hade en 64-bit .exe men känner inte till någon som lyckats få igång den sen sista patchen. Spelade det några år senare och jag lyckades aldrig.

Kerbal space program finns som 64-bit till Linux (Var någon bugg med windows och unity 64-bit tydligen) Minecraft rekomenderar i.ö java 64-bit men då töjer man gränserna lite.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Är det inte samma här som med 680? 680 klarade väl inte att använda 4GB men man sålde det ändå?
Eller klarar ett 660 verkligen 3GB?

Minne i datorsystem och grafiksystem är väldigt komplicerat, i princip så ska man alltid utgå från vad för behov man har, antingen har man tillräckligt med minne för uppgiften eller så har man det inte, det finns inget mellanting. Har du 2,1GB texturer så kommer du tappa mycket prestanda med ett 2GB kort jämfört med ett 3/4GB kort, men har du 1,9GB texturer kommer det inte märkas någon skillnad (alternativt gå lite snabbare med ett 2GB-kort beroende på minneadressalgoritmer och cachealgoritmer).
GTX 680 har nog inga som helst problem att adressera 4GB ( har inte läst detaljerna från NVidia men förmodligen kan det i teorin använda ännu mer minne. 660, 670 och andra GPU:er klarar antagligen av detta också) men i de lägen där applikationer (vanligtvis spel) allokerar så mycket minne är för man använder så stora texturer, upplösning, framebuffers mm. att GPU'n inte kommer hinna med att beräkna allt. Ett GTX 680 med 4GB är säkert 10 gånger snabbare än samma kort med 2GB minne vid så stora datamängder, men om ett 2GB kort har 0,1 FPS och 4GB ger 1 FPS så spelar det ingen roll, det är ospelbart ändå för att GPU inte kan beräkna mer än ett par miljarder operationer per sekund.
Realtidsgrafik i t.ex. spel handlar om att minimera datamängder för att GPU'n ska hinna med att hantera allt inom rimlig tid (10-20 ms) och ökar man datamängderna till minnets maximum så hjälper det inte om du har 1,2,3,4 GB minne om GPU'n inte hinner beräkna all data.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Nöja dig med det du får i Win7 helt enkelt.

Eller så uppgraderar du till Win8 och skaffar ClassicShell, start8 etc så blir det som Win7 fast med fler fördelar.

Jag köpa en sak som hette startisback för 5 dollar och då är det för fem installation och är så sjukt mycket bättre än ClassicShell tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Passa dig så att nyckeln inte går ut, det finns ett datum för det... Minns inte vad det var dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Hurdå?

Som timebomb? Eller är det mer så att "Om du aktiverar med den här nykeln innan det här datumet är den giltig för alltid, men aktiverar du inte före utgångsdatumet går den ut,"

Låter skumt hur som helst, men det är väl kanske ett effektivt sätt att få folk att uppgradera, men då måste man ju som sagt känna till att det ens finns ett utgångsdatum om det ska ha någon effekt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Hurdå?

Som timebomb? Eller är det mer så att "Om du aktiverar med den här nykeln innan det här datumet är den giltig för alltid, men aktiverar du inte före utgångsdatumet går den ut,"

Låter skumt hur som helst, men det är väl kanske ett effektivt sätt att få folk att uppgradera, men då måste man ju som sagt känna till att det ens finns ett utgångsdatum om det ska ha någon effekt.

Ja, har man lyckats aktivera är den förstås giltig för alltid. Jag var säker på att jag hade läst på Winsupersite att aktiveringen var tvungen att ske före ett visst datum. Men hur jag än Googlar så kan jag inte hitta det nu, så jag är inte helt hundra på att det stämmer.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja, har man lyckats aktivera är den förstås giltig för alltid. Jag var säker på att jag hade läst på Winsupersite att aktiveringen var tvungen att ske före ett visst datum. Men hur jag än Googlar så kan jag inte hitta det nu, så jag är inte helt hundra på att det stämmer.

Hittar inte heller några refferenser till det. Däremot hade de ju ett antal kampanjer runt lanseringen med olika slutdatum, så det kanske är något sådant du tänker på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan xbox 360 driva bf4 så kan nog min dator klara av det;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sh4dy:

vad e skillnaden om spelet är 32 eller 64 bit??

Den största och viktigaste skillnaden är att det kan använda mer arbetsminne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Redstar:

Kan xbox 360 driva bf4 så kan nog min dator klara av det;)

Skickades från m.sweclockers.com

Ja 30 FPS och 720p

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Inte ett dugg intresserad av BF4 men tekniken och hårdvaran det för med sig från det röda laget är otroligt intressant!

Jag måste säga att jag håller med. DICE tappade allt mitt förtroende i och med BF3 med premium och allt vad det heter. Men detta är ju riktigt intressanta saker som AMD drar fram.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

... Minecraft rekomenderar i.ö java 64-bit men då töjer man gränserna lite.

Spelar man moddat Minecraft (t.ex Feed The Beast Modpack) så går spelet knappt att starta utan 64-bit Java

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Faktum är att det finns en 64-bitars .exe med Crysis. Sen hur väl optimerat det var för 64-bitars OS vet jag inte.

Att ha dubbla binärer är samma sak som att ha två olika felkällor.
De olika binärerna kompileras av olika komplilatorer, eller åtminstonde med olika flaggor och sättningar.
Det innebär att 32-bitars binären kan innehålla fel som inte går att återskapa i 64-bitars binären.

Det gäller att ha tungan in rätt mun i ett sådant läge, och minnas Lippmans epitet: "If it ain't broken, don't fix it"

Permalänk

Kommer TrueAudio att fungera till BF4? Det kan bli verkligt intressant isàfall, bàde Mantle och TrueAudio fàr i alla fall mig att bli riktigt nyfiken pà vad framtida spel kan innehàlla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d:

vad e skillnaden om spelet är 32 eller 64 bit??

Skrivet av Ratatosk:

Den största och viktigaste skillnaden är att det kan använda mer arbetsminne.

Det finns både för och nackdelar med att gå upp till 64-bitars binärer.
+ Du kan adressera 2^64 bytes istället för 2^32, så mycket minne kan du inte stoppa in i en dator
+ All variabler är dubbelt så stora vilket innebär möjlighet att bära mer information i en och samma variabel, högre precision etc

- Du måste skyffla dubbelt så mycket data vid varje instruktion, vilket i sin tur innebär att allt blir lite långsammare än exekvering av 32-bitars binärer
- Du kan får kompabilitetsproblem med underliggande program och stödmjukvara du använder om de inte är skrivna för 64-bitars exekvering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

BF4 kommer att bli ett konstigt spel, DX11.1 som ingen vill ha (Win 8) och Mantle bara 5% kan använda (AMD)

Förstår inte hur spelet skulle bli konstigt av detta.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det finns både för och nackdelar med att gå upp till 64-bitars binärer.
+ Du kan adressera 2^64 bytes istället för 2^32, så mycket minne kan du inte stoppa in i en dator
+ All variabler är dubbelt så stora vilket innebär möjlighet att bära mer information i en och samma variabel, högre precision etc

- Du måste skyffla dubbelt så mycket data vid varje instruktion, vilket i sin tur innebär att allt blir lite långsammare än exekvering av 32-bitars binärer
- Du kan får kompabilitetsproblem med underliggande program och stödmjukvara du använder om de inte är skrivna för 64-bitars exekvering

* Addressrymden blir 2^64 bytes, dock så har de flesta processorer en fysisk addressrymd på 2^48 bytes.
* Nej, endast pekare blir större, och man får inte högre precision. ALU:n kan operera på 64-bitars värden direkt, vilket annars skulle krävt mer än en instruktion att utföra.
* Nej, man behöver inte skyffla dubbelt så mycket data vid varje instruktion. Hade man behövt göra det så hade man ju halverat den faktiska minnes-bandbredden.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MagnusL:

* Addressrymden blir 2^64 bytes, dock så kan de flesta processorer en fysisk addressrymd på 2^48 bytes.
* Nej, endast pekare blir större, och man får inte högre precision. ALU:n kan operera på 64-bitars värden direkt, vilket annars skulle krävt mer än en instruktion att utföra.
* Nej, man behöver inte skyffla dubbelt så mycket data vid varje instruktion. Hade man behövt göra det så hade man ju halverat den faktiska minnes-bandbredden.

Tack för att du klargjorde, blir ofta förvirrat detta med 64 bitars addressering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

För att Windows 7 är bättre än 8 och MS vet det.

Eller inte...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Windows 8 bjuder på uppdaterade funktioner, men visst är Windows 7 stabilare!

Max Payne, Max Payne 2 och Max Payne 3 håller med!

Jag skulle gärna vilja höra förklaringen till hur 7:an är stabilare än 8:an.
Vilka förändringar i kerneln har dom gjort sämre? Eller i filsystem, näthantering etc etc...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

wtf 30gb hdd, ska man behöva byta sin ssd nu med...

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-