Permalänk
Medlem

Eyefinity 24x3

Tjenare! Jag har nu äntligen fått hem min trejde skärm och dum som jag var läste jag inte på om displayport, så jag köpte denna kabel https://www.inet.se/produkt/8906324/mini-displayport-till-dvi... och inser att det inte fungerar.. Är det så att jag måste köpa en aktiv displayport adapter?

/Mvh Mewon

Permalänk
Medlem

Japp

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Japp tyvärr, de finns sällan i butiker så du får nog vänta ett par dagar innan du kan njuta:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Japp tyvärr, de finns sällan i butiker så du får nog vänta ett par dagar innan du kan njuta:/

Det sved ju lite.. Har ju laddat med bf3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nu blev jag lite nyfiken här, så hoppas att du kan ge mig lite fakta på detta
Jag har en skärm med displayport-hdmi och det fungerar. HDMI till DVI behöver ju inte en aktiv adapter, så kan jag anta att det är minidisplayport som ställer till det i TS fall?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Nu blev jag lite nyfiken här, så hoppas att du kan ge mig lite fakta på detta
Jag har en skärm med displayport-hdmi och det fungerar. HDMI till DVI behöver ju inte en aktiv adapter, så kan jag anta att det är minidisplayport som ställer till det i TS fall?

Det är lite samma grej som med DVI-x till VGA det här. Fast bara med digitala signaler.
Om grafikkortet kan skicka ut både signaler för DVI och DP kan du använda en passiv adapter. Ungefär som DVI-I till VGA.
Om grafikkortet bara kan skicka ut DP-signaler behövs en aktiv omvandlare. Ungefär som DVI-D till VGA.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det är lite samma grej som med DVI-x till VGA det här. Fast bara med digitala signaler.
Om grafikkortet kan skicka ut både signaler för DVI och DP kan du använda en passiv adapter. Ungefär som DVI-I till VGA.
Om grafikkortet bara kan skicka ut DP-signaler behövs en aktiv omvandlare. Ungefär som DVI-D till VGA.

Absolut, tänkte inte på grafikkortet. Fastnade i hur jag har det kopplat och försökte se den felande länken i ovanstående. Tack för svaret

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad du har för grafikkort, men för HD6000-serien (och även 7000 tror jag) gällde att kortet bara kan fördela 2 st synksignaler (över valfira kontkter), varje DVI föbindelse (även över adapter) kräver 1 synksignal. Går man över två DVI-skärmar måste man alltså ha minst 1 aktiv adapter (där synksignalen genreras i adaptern). Men, med 3 skärmar och bara 1 aktiv adapter får man en vertikal (har jag för mig) ”tearing” på någon av skärmarna. Detta är ett känt Radeon-fenomen. Slutade med att jag skaffade 3 aktiva miniDP – DVI adaptrar: Allt frid och fröjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FolkeS1:

Nu vet jag inte vad du har för grafikkort, men för HD6000-serien (och även 7000 tror jag) gällde att kortet bara kan fördela 2 st synksignaler (över valfira kontkter), varje DVI föbindelse (även över adapter) kräver 1 synksignal. Går man över två DVI-skärmar måste man alltså ha minst 1 aktiv adapter (där synksignalen genreras i adaptern). Men, med 3 skärmar och bara 1 aktiv adapter får man en vertikal (har jag för mig) ”tearing” på någon av skärmarna. Detta är ett känt Radeon-fenomen. Slutade med att jag skaffade 3 aktiva miniDP – DVI adaptrar: Allt frid och fröjd!

Beror på kortet. Mitt 6970 kunde hantera 3 skärmar utan aktiv adapter.

EDIT: och tearing var ett problem om man använde DVI samtidigt som en av DP portarna. Löste genom att köra alla skärmarna på varsin DP.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Beror på kortet. Mitt 6970 kunde hantera 3 skärmar utan aktiv adapter.

EDIT: och tearing var ett problem om man använde DVI samtidigt som en av DP portarna. Löste genom att köra alla skärmarna på varsin DP.

Har du tre DP uttag på ditt grafikkort?