Permalänk

Val av TV Panasonic eller Sony

Hej kära Sweclockare!

Jag ska köpa en TV och har satt budgeten på 16k.

Efter en hel del efterforskande har jag kommit fram till två alternativ:

Panasonic Viera TX-P50VT60Y http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1718102

Sony Bravia KDL-55W805ABN http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1736654 (funderar på att köpa den från Tyskland då den "enbart kostar 12-13k" där)

TV kommer främst att användas till att se på Blu Ray filmer och TV-spelande.

Är lite orolig över plasmans tendens att bränna in bilden, men är osäker på om det kanske var ett problem som har åtgärdats i dagens modeller, rätta mig gärna.

Någon därute med lite tid över som skulle vara vänlig att komma med tips?

Permalänk
Avstängd

Plasma har ju bättre bild i de flesta fall och problemen har i princip försvunnit nu så jag hade också kört på en sådan. Dock hade jag nog satsat mer på större bild än på en massa "smarta" funktioner. Exempelvis: LG 60PH6608 http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Permalänk
Medlem

Det är ett enormt mellanrum över bildkvalitén mellan Panasonics VT60 och Sony's W805/807. Plasman är en biograf i lyxkvalite och LCD-TV n kan bara ge en lika fin bild i belyst rum/dagtid. IPS panelen på Sony'n som är kantbelyst ger clouding om man inte kalibrerar den och drar ner backlight till 2/3-0 samt så har den inte plasmans extrema betraktningsvinkel.

Nu till Spelglädjen.

Det är ett enormt mellanrum över svarstiden "input lag" på Sony's W805/807 och Panasonics Spelbara Plasma. I känsla känns VT väldigt snabb, om du inte spelar på dator och kräver input lag på en hög nivå så känns den naturligt snabb med sina 30ms LBT/16ms, men Sony'n känns som en CRT på sin 16,7ms LBT/6ms.

Sammanfattningsvis: Sony är en IPS datorskärm i 60hz med underbar spelglädje. Plasman är en spelbar biograf.

Du Väljer mellan Hardcore Gamer nivå till gränsande casual på Plasman, med extrem Filmglädje istället.

Lcd, drar mindre ström och ger inga inbränningar, plasman kan surra lätt och ge flimmer på skärmen.

Edit* Även om det inte är samma problem med inbränningar idag så existerar de, men de tvättas bort automatiskt. Större problem får du använda program till att tvätta med som finns i TVn. Tänk på att Plasman måste tas om hand om på ett kärleksfullt sätt, belöningen blir bildkvalitén i mörklagt rum.

W805/807 har bra bildkvalité med hög detalj rikedom i mörklagt rum, men du måste sitta rakt framför TVn och svärtan blir aldrig lika mörk när du har kolsvart rum som på Plasman som är mörkt som ett svart hål på VT-modellen.

Permalänk
Medlem

När det gäller att välja mellan två olika tekniker i skärmen är det alltid svårt att säga vad någon annan skall välja. Om du har möjlighet att titta på båda apparaterna IRL så blir det mycket enklare för dig att ta beslutet.

Själv skulle jag välja Sony TVn pga jag gillar den något skarpare bilden man får efter kalibrering samt att den är snabbare som koreinu säger :), när det gäller de olika "nackdelarna" på Plasma och LED-LCD paneler så är de så gott som obetydliga idag. Om man är extremt känslig och vill ha den absolut bästa bilden får man kalibrera skärmen oavsett vilken skärm man väljer.

Personligen har jag aldrig gillat att spela på Plasma TV apparater för den känns alltid för dunkel och oskarp om man inte kör i ett mörklagt rum, dock är det riktigt nice att krypa upp i soffan med lite snacks och en juste rulle

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xans:

När det gäller att välja mellan två olika tekniker i skärmen är det alltid svårt att säga vad någon annan skall välja. Om du har möjlighet att titta på båda apparaterna IRL så blir det mycket enklare för dig att ta beslutet.

Själv skulle jag välja Sony TVn pga jag gillar den något skarpare bilden man får efter kalibrering samt att den är snabbare som koreinu säger :), när det gäller de olika "nackdelarna" på Plasma och LED-LCD paneler så är de så gott som obetydliga idag. Om man är extremt känslig och vill ha den absolut bästa bilden får man kalibrera skärmen oavsett vilken skärm man väljer.

Personligen har jag aldrig gillat att spela på Plasma TV apparater för den känns alltid för dunkel och oskarp om man inte kör i ett mörklagt rum, dock är det riktigt nice att krypa upp i soffan med lite snacks och en juste rulle

Det beror ju lite på hur man ser det, nackdelen att plasma får permanenta inbränningar är inget problem längre men att Plasma ger bättre färger och svärta gäller ju likväl. Att LCD ger mer skärpa gäller också fortfarande. I butik ser de ljusstarka LED-LCD-panelerna mycket bättre ut i jämförelse, speciellt med butikernas lysrörsbelysning, men hemma så är den nivån av ljusstyrka inte bra på nåt sätt (eller kanske om man ska titta i direkt solljus).

Skillnaderna har absolut blivit mindre men samma devis som förut gäller ändå, bara inte i lika stor utsträckning. Plasma var inte så bra på spel men nuförtiden fungerar de för allt utom de snabbaste spelen/spelarna, LCD gav ofta en onaturlig skärpa som många upplevde som obehaglig men numera har de festa sådana apparater diverse filter för att mjuka upp bilden osv. Plasma ger fortfarande en mycket bättre bild när det gäller lågupplöst material då den smetar ut pixligheten osv.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Plasma har ju bättre bild i de flesta fall och problemen har i princip försvunnit nu så jag hade också kört på en sådan. Dock hade jag nog satsat mer på större bild än på en massa "smarta" funktioner. Exempelvis: LG 60PH6608 http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Jag finner ingen information om framrate, men ska ta den i åtanke, och försöka kolla på den. Skulle du anse att bilden på LGn är bättre än Panasonic, eller är det enbart funktionerna som skiljer?

Skrivet av koreinu:

Det är ett enormt mellanrum över bildkvalitén mellan Panasonics VT60 och Sony's W805/807. Plasman är en biograf i lyxkvalite och LCD-TV n kan bara ge en lika fin bild i belyst rum/dagtid. IPS panelen på Sony'n som är kantbelyst ger clouding om man inte kalibrerar den och drar ner backlight till 2/3-0 samt så har den inte plasmans extrema betraktningsvinkel.

Nu till Spelglädjen.

Det är ett enormt mellanrum över svarstiden "input lag" på Sony's W805/807 och Panasonics Spelbara Plasma. I känsla känns VT väldigt snabb, om du inte spelar på dator och kräver input lag på en hög nivå så känns den naturligt snabb med sina 30ms LBT/16ms, men Sony'n känns som en CRT på sin 16,7ms LBT/6ms.

Sammanfattningsvis: Sony är en IPS datorskärm i 60hz med underbar spelglädje. Plasman är en spelbar biograf.

Du Väljer mellan Hardcore Gamer nivå till gränsande casual på Plasman, med extrem Filmglädje istället.

Lcd, drar mindre ström och ger inga inbränningar, plasman kan surra lätt och ge flimmer på skärmen.

Edit* Även om det inte är samma problem med inbränningar idag så existerar de, men de tvättas bort automatiskt. Större problem får du använda program till att tvätta med som finns i TVn. Tänk på att Plasman måste tas om hand om på ett kärleksfullt sätt, belöningen blir bildkvalitén i mörklagt rum.

W805/807 har bra bildkvalité med hög detalj rikedom i mörklagt rum, men du måste sitta rakt framför TVn och svärtan blir aldrig lika mörk när du har kolsvart rum som på Plasman som är mörkt som ett svart hål på VT-modellen.

Hur skulle Panasonic fundera vid fotbollstittande i HD? Skulle det bli märkbart lag vid snabba rörelser? Antar Sony klarar av det bättre.

Skrivet av Xans:

När det gäller att välja mellan två olika tekniker i skärmen är det alltid svårt att säga vad någon annan skall välja. Om du har möjlighet att titta på båda apparaterna IRL så blir det mycket enklare för dig att ta beslutet.

Själv skulle jag välja Sony TVn pga jag gillar den något skarpare bilden man får efter kalibrering samt att den är snabbare som koreinu säger :), när det gäller de olika "nackdelarna" på Plasma och LED-LCD paneler så är de så gott som obetydliga idag. Om man är extremt känslig och vill ha den absolut bästa bilden får man kalibrera skärmen oavsett vilken skärm man väljer.

Personligen har jag aldrig gillat att spela på Plasma TV apparater för den känns alltid för dunkel och oskarp om man inte kör i ett mörklagt rum, dock är det riktigt nice att krypa upp i soffan med lite snacks och en juste rulle

Jag ska försöka ta mig till butikerna och få en glimt på vad apparaterna har att erbjuda. Tyvärr finns det inte i samma butik utan jag måste memorera kvalitén som de båda uppvisar. Däremot misstänker jag att det kan bli svårt att få en uppfattning i butiken om hur de presterar spelmässigt.
Antar valet mer handlar om vad jag helst vill göra med TV:n, spela eller titta.

Tack alla för era svar och tid som lagts ned på att hjälpa mig med mitt lilla I-landsproblem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mixxertime:

Jag finner ingen information om framrate, men ska ta den i åtanke, och försöka kolla på den. Skulle du anse att bilden på LGn är bättre än Panasonic, eller är det enbart funktionerna som skiljer?

Jag ska försöka ta mig till butikerna och få en glimt på vad apparaterna har att erbjuda. Tyvärr finns det inte i samma butik utan jag måste memorera kvalitén som de båda uppvisar. Däremot misstänker jag att det kan bli svårt att få en uppfattning i butiken om hur de presterar spelmässigt.
Antar valet mer handlar om vad jag helst vill göra med TV:n, spela eller titta.

Tack alla för era svar och tid som lagts ned på att hjälpa mig med mitt lilla I-landsproblem.

När du är i butik så råder jag dig att ha med något eget material att ha som referens att titta på, gärna något med mer och mindre snabba panoreringar i sidled då det är något som många apparater har problem med. Ska du titta mycket på fotboll så kommer du att störa dig på hackandet om du inte väljer en som är bra på panoreringar. Jag brukar ha med laptopen laddat med några trailers av varierande upplösning och stil för att få en bra överblick av bildkvaliteten.

Permalänk
Medlem

Det blir ingen skillnad egentligen om du tittar på fotboll då båda pjäserna har riktigt bra motion-interpolation med sina Hz. Plasman ger en bättre bild i lågupplöst material där Sony'n isåfall kan visa artefakter då det blir för skarpt(dra ner skärpan hjälper). Kör du 720p åtminstone så är det helt suveränt.

Jag äger själv Sony'n 55tums W807 och är riktigt nöjd då jag enbart har den för att spela med. Dock ser jag mer och mer film och serier och det fungerar bra. Jag måste dock erkänna att jag har en förkärlek inför Panasonics Plasmor, men mitt val gick på spelglädje då jag planerar inför Ps4:a och jag har för tillfället slutat spela på min datorskärm med min dator, TVn är helt otrolig för spelglädjen.

Min stora plan för vardagsrummet är att framöver skaffa en ST60Y för ren filmglädje. Inge spel, dator och IR plågningar (ST60 har ändå så hög input lag) även om det är svårt att fixa permanenta inbränningar samt Som man idag sitter med Apple tv och xbmc så ser jag helst att det minimeras till det "Film/Serier". Fast om nu GT eller VT blir asbilliga kommer man givetvis att snegla ditåt ;P

Måste tillägga att både VT60Y och W805 är helt juggfria vid panoreringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixxertime:

Jag ska försöka ta mig till butikerna och få en glimt på vad apparaterna har att erbjuda. Tyvärr finns det inte i samma butik utan jag måste memorera kvalitén som de båda uppvisar. Däremot misstänker jag att det kan bli svårt att få en uppfattning i butiken om hur de presterar spelmässigt.
Antar valet mer handlar om vad jag helst vill göra med TV:n, spela eller titta.

Tack alla för era svar och tid som lagts ned på att hjälpa mig med mitt lilla I-landsproblem.

Gör så! Se om butikerna har möjlighet att koppla in någon spelkonsol, visa upp vanliga blu-ray film på apparaterna du vill testa så du får lite mer hands-on så att säga, lek runt i inställningarna på apparaterna för att få lite mer inblick i vad du kan göra rent bildmässigt och för bövelen titta INTE på apparaterna i Dynamiskt läge

Rent krasst skulle jag rekommendera en Sharp i 60" Segmentet med deras Quattron teknik men den ligger i en högre prisklass vilket jag antar gör den mindre aktuell

Viktigaste är att du är nöjd med bilden, så se till att stressa säljarna i butikerna för att få testa apparaterna så mkt som möjligt, bor du Malmö kan jag hälpa dig när du ska titta på apparaterna

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Skrivet av Mixxertime:

Hur skulle Panasonic fundera vid fotbollstittande i HD? Skulle det bli märkbart lag vid snabba rörelser? Antar Sony klarar av det bättre.

Där skulle Panasonic vara bättre då det inte är någon responstid på plasma. Det blir alltså skarpare bilder vid rörelser.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

Ber om ursäkt för min långa inaktivitet, har saknat internet uppkoppling under helgen. Xans tack för erbjudandet men bor inte i närheten av Malmö, hade annars varit trevligt att ha med en expert

Har varit och tittat på TV-apparaterna och Panasonic hade en fantastisk svärta, men efter en hel del övervägande har jag nog bestämt mig för Sony, på grund av att den var oslagbart snabb och ändå besitter den en snygg bild, inte en Panasonic bild men kommer nog spela mer än jag tittar på film. snajk tack för tipset med referensmaterial, det underlättade beslutet.

Däremot har det uppkommit en ny fundering och den riktas lite extra mot koreinu då du har W807 i din ägo; är det stor skillnad mellan Sony KDL55W805 och KDL-55W807AS? W807 finns inte i Umeå så kan tyvärr inte titta på den i butik. Prislappen skiljer ändå på 1500kr.

Tenkai Star Är det något man kommer störa sig på i längden?

Permalänk
Medlem

skillnaden mellan W807 och 805 som gör något vid val av TV är att 805 är svart i ramen medan 807 är grå metallic. Personligen vill jag ha den svart, men då jag handlade var bara 807 billig.

Permalänk
Medlem

Sitter på mobiltelefon men mitt enda argument för LCD är om du verkligen inte kan mörklägga hyfsat eller är hardcore gällande spelande. Min Samsung ps51d7005 plasma fullkomligt skåpar ut Sonys 2013 modeller för film och spel när det gäller bildkvalitet och hur rörliga bilder hanteras men den har noterbart input lag och är inte lika klockren som datormonitor. Hade det inte vart för datoranvändning hade jag aldrig förstått varför det sägs att LCD har bättre skärpa. Jag kör allt jag bara kommer åt på plasman helt enkelt som inte kräver snabb respons. Skärpa är inget problem plasma är skarpt för film och spel. Filmregissörer och tvtillverkare har så mycket hyss för sig nog främst därför LCD kan kännas så plastigt emellanåt. Kantförbättringen 2013 kan jämföras med loudness war för musik. Jag ser varenda liten por på min plasma väl så mycket detaljer om inte mer men en naturligare och mer korrekt bild speciellt i rörelse då.

Men det beror som sagt hur du ska använda teven min LCD kommer köras många h även om det är frustrerande att den inte kan mäta sig bättre. Allra helst skulle jag vilja smälla upp den här 37 tums Sony prototypen på 200 kg. Tror min cockpit skulle fixa det :-). Vete gudarna hur jag skulle få in den i lägenheten dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag tycker båda apparaterna verkar mycket bra. Det jag förundras över är hur omdömena på dessa dyrgripar inte är över 8/10 ens, på någon av dem. Är det måndagsexemplar som spökar eller är det bara så det är idag i elektronik/TV-branschen att produkterna släpps ofärdiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixxertime:

Ber om ursäkt för min långa inaktivitet, har saknat internet uppkoppling under helgen. Xans tack för erbjudandet men bor inte i närheten av Malmö, hade annars varit trevligt att ha med en expert

Har varit och tittat på TV-apparaterna och Panasonic hade en fantastisk svärta, men efter en hel del övervägande har jag nog bestämt mig för Sony, på grund av att den var oslagbart snabb och ändå besitter den en snygg bild, inte en Panasonic bild men kommer nog spela mer än jag tittar på film. snajk tack för tipset med referensmaterial, det underlättade beslutet.

Däremot har det uppkommit en ny fundering och den riktas lite extra mot koreinu då du har W807 i din ägo; är det stor skillnad mellan Sony KDL55W805 och KDL-55W807AS? W807 finns inte i Umeå så kan tyvärr inte titta på den i butik. Prislappen skiljer ändå på 1500kr.

Tenkai Star Är det något man kommer störa sig på i längden?

Jag skulle köra på Panasonic. Vt60 har gryym bild och inputlagen är faktiskt inte mrkbar. De få millisekunder som det skiljer sig övervägs lätt av bildkvaliten.

Permalänk
Medlem

Sitter själv lite i samma val förutom att jag kanske sneglar på sony w905 som är lite dyrare.

Har ångest och beslutsångest men som tur var ingen brådska. Var först helt inne på Sony w905...men gillar plasmor så gick över att titta på Panasonic VT65 serien.

Som sagt bildmässigt tycker jag Panasonic plasmor sopar banan med LCD , men är fortfarande orolig att någon liten "unge" skall spela 20 timmar nonstop på plasman och bränna fast sitt high score i bilden. Samtidigt läser jag att flera tycker sig höra ett oljud från panasonic VT65 serien och jag hatar oljud. Detta är nog de 2 osäkerhets faktorer som gör att jag inte slagit till redan på Pansonic.

Båda aparaterna du tittar på är annars bra men om du vill ha mera filmkänsla så pansonic annars sony w805/807.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippaz:

Sitter själv lite i samma val förutom att jag kanske sneglar på sony w905 som är lite dyrare.

Har ångest och beslutsångest men som tur var ingen brådska. Var först helt inne på Sony w905...men gillar plasmor så gick över att titta på Panasonic VT65 serien.

Som sagt bildmässigt tycker jag Panasonic plasmor sopar banan med LCD , men är fortfarande orolig att någon liten "unge" skall spela 20 timmar nonstop på plasman och bränna fast sitt high score i bilden. Samtidigt läser jag att flera tycker sig höra ett oljud från panasonic VT65 serien och jag hatar oljud. Detta är nog de 2 osäkerhets faktorer som gör att jag inte slagit till redan på Pansonic.

Båda aparaterna du tittar på är annars bra men om du vill ha mera filmkänsla så pansonic annars sony w805/807.

Inbränning är i princip löst. Råkar någon unge göra så är det bara skärmtvätt i några minuter.
Ljud ska också vara löst i plasman. Hörs vad jag vet endast mycket lite om man står bakom tv:n och filmljudet kommer utan tvekan överrösta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Inbränning är i princip löst. Råkar någon unge göra så är det bara skärmtvätt i några minuter.
Ljud ska också vara löst i plasman. Hörs vad jag vet endast mycket lite om man står bakom tv:n och filmljudet kommer utan tvekan överrösta det.

Tackar känns lite bättre redan, hmmmm.....alla dessa I-landsproblem. Ska köpa ny soffa och bil också , ska soffan vara brun eller beige många val är det :).

Mitt kassaflödet kommer att bli katastrofalt i höst om allt detta skall köpas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippaz:

Tackar känns lite bättre redan, hmmmm.....alla dessa I-landsproblem. Ska köpa ny soffa och bil också , ska soffan vara brun eller beige många val är det :).

Mitt kassaflödet kommer att bli katastrofalt i höst om allt detta skall köpas.

W905 är ruggigt fin den också, om man har pengarna, annars är VT60 klart mer värd för den billigare slanten i sin storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

W905 är ruggigt fin den också, om man har pengarna, annars är VT60 klart mer värd för den billigare slanten i sin storlek.

VT60 har väl bäst bildkvalitet av alla tv:n under 20k? Eller? Trodde det var VT60 som rensade banan av alla TV som finns.

Permalänk
Inaktiv

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL46W905ABAEPS...
den tänkte jag köpa, om du nu inte måste ha en 55"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL46W905ABAEPS...
den tänkte jag köpa, om du nu inte måste ha en 55"..

Varför?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av foxzox7:

ja.. enligt nån hemsida som mäter inputlagget på de flesta apparaterna så ska den vara bästa köpet, den lär ju vara bättre bild mässigt än sin föregångare (w805) som han kikade på, den har 2ms sämre inputlagg men det märker man ju inte, plus ps3 på köpet xD (de sista var väl mer på skoj dock så e de bästa priset jag hitta på den)
Edit: http://www.displaylag.com/the-best-hdtvs-for-gaming-in-2013-p... där har ni sidan
Edit2: +1 till " koreinu " som la upp tråden om detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

VT60 har väl bäst bildkvalitet av alla tv:n under 20k? Eller? Trodde det var VT60 som rensade banan av alla TV som finns.

Nja beror på vilken storlek du vill ha. Får en 51inch ps8505 under 20 ex. Sedan så har vi zt serien hos Panasonic också.

Apropå buzzing tror knappast det är löst. Alla plasmor jag gått och lyssnar på buzzar från nätdelen. Ju mer vitt desto mer buzzing. Jag hör det inte längre om jag inte söker efter det. Kör förvisso hörlurar till 95 procent.

Inbränning är nog inte 100 löst heller. Samsung är lite mer resistenta speciellt fjolårsmodellen och framåt. Vt50 sägs va rätt elak med temporära spökbilder.

Men jag har inga problem alls med att lira timmar i sträck jag kör dock med inbränning skydden aktiverade om jag har någon hud. Länge sedan jag la märke till något alls. Då jag ser mycket film så lite brevlåda emellanåt bara.

Skrivbord 24/7 så vågad är jag inte dock

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixxertime:

Hej kära Sweclockare!

Jag ska köpa en TV och har satt budgeten på 16k.

Efter en hel del efterforskande har jag kommit fram till två alternativ:

Panasonic Viera TX-P50VT60Y http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1718102

Sony Bravia KDL-55W805ABN http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1736654 (funderar på att köpa den från Tyskland då den "enbart kostar 12-13k" där)

TV kommer främst att användas till att se på Blu Ray filmer och TV-spelande.

Är lite orolig över plasmans tendens att bränna in bilden, men är osäker på om det kanske var ett problem som har åtgärdats i dagens modeller, rätta mig gärna.p

Någon därute med lite tid över som skulle vara vänlig att komma med tips?

Jag har den Sony teven och är inte helt nöjd.. den är ok men det finns smartare och med mer finesser ute.. Samsung har några bra och smarta teve ute... Mer för pengarna.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Jag har den Sony teven och är inte helt nöjd.. den är ok men det finns smartare och med mer finesser ute.. Samsung har några bra och smarta teve ute... Mer för pengarna.

Samsung, Philips och LG har mer funktioner än Sony om än segare sökfunktioner. Jag tror att om man vill ha smart TV så är det bättre att skaffa en HTPC, Apple TV, Android-sticka eller helt enkelt nyttja en av de nya konsoler som kommer

Sony's pjäs är som en stor snabb datorskärm och det är där den kan nyttjas till max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

VT60 har väl bäst bildkvalitet av alla tv:n under 20k? Eller? Snabbaste plasmaTrodde det var VT60 som rensade banan av alla TV som finns.

W905 har den bästa bildkvalité som går att få tillsammans med 8ms i input lag. En gigant utan dess like på LCD sidan. Bildmässigt har Samsungs F8000 riktigt bra bild, men den har alldeles för hög input lag på 45ms Panasonic's LCD i övre prisklassen (50+ms) kommer sen och sen ramlar W800 (6ms) serien in som hc-gamer pjäs.

Sony's W905 är den våta drömmen för hardcore-gamern som är en petig filmälskande spelfantast.
Panelen som Sony och Samsung har i den klassen är djupsvart i svärta och enormt detaljrik. Man skulle kunna säga att vi kommer väldigt nära plasman här. Även om det är svårt att jämföra en suverän åsna mot en fullblodig hingst, då de inte är samma raser.

Panasonic's spelbara Plasmor är en klass för sig. VT60 "bildmässigt" beskrivs som nästan identisk med sin dyra syster för 35k ZT60. I jämförelse mot W905 så är det svårt att första skillnaden, men till Sony's försvar så kan man säga att den är rätt så likvärdig med ST60(som mot VT60 bugar och kliver av tronen).

W905, har lyx-LCD bild och HC-gamer input lag som är dubbelt så snabb som Panasonic's snabbaste plasma. VT60 har dubbelt bättre bildkvalité med svärta som det mörkaste svarta hål man kan hitta.

Man kan nog säga att den som äger båda har de bästa av båda världar utan att känna sig missnöjd på någon av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

W905 har den bästa bildkvalité som går att få tillsammans med 8ms i input lag. En gigant utan dess like på LCD sidan. Bildmässigt har Samsungs F8000 riktigt bra bild, men den har alldeles för hög input lag på 45ms Panasonic's LCD i övre prisklassen (50+ms) kommer sen och sen ramlar W800 (6ms) serien in som hc-gamer pjäs.

Sony's W905 är den våta drömmen för hardcore-gamern som är en petig filmälskande spelfantast.
Panelen som Sony och Samsung har i den klassen är djupsvart i svärta och enormt detaljrik. Man skulle kunna säga att vi kommer väldigt nära plasman här. Även om det är svårt att jämföra en suverän åsna mot en fullblodig hingst, då de inte är samma raser.

Panasonic's spelbara Plasmor är en klass för sig. VT60 "bildmässigt" beskrivs som nästan identisk med sin dyra syster för 35k ZT60. I jämförelse mot W905 så är det svårt att första skillnaden, men till Sony's försvar så kan man säga att den är rätt så likvärdig med ST60(som mot VT60 bugar och kliver av tronen).

W905, har lyx-LCD bild och HC-gamer input lag som är dubbelt så snabb som Panasonic's snabbaste plasma. VT60 har dubbelt bättre bildkvalité med svärta som det mörkaste svarta hål man kan hitta.

Man kan nog säga att den som äger båda har de bästa av båda världar utan att känna sig missnöjd på någon av dem.

Jo, fast sen kommer den faktorn att VT60 har så låg inputlag att jag på rak arm kan säga att det täcker 99% av befolkningen och det kan nog du bekräfta. Då är det inte värt att lägga den summa pengar på ännu lägre input lag (kanske om man spelar 5h om dagen) utan på bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Jo, fast sen kommer den faktorn att VT60 har så låg inputlag att jag på rak arm kan säga att det täcker 99% av befolkningen och det kan nog du bekräfta. Då är det inte värt att lägga den summa pengar på ännu lägre input lag (kanske om man spelar 5h om dagen) utan på bildkvalitet.

Ah men alla är så olika och många föredrar LCD över plasma att det är svårt att säga att alla är nöjd

Jag själv som är helt galen i Panasonics plasmor är inte lika sugen att spela på en. Jag jämförde vt20 mot min SonyW807 och jag känner skillnaden. Den är visserligen riktigt snabb men den känns fortfarande inte som en CRT. Mitt val är mest baserat på att jag hela tiden har på TVn och inte sköter om den som man skall om det vore en plasma. Nu kan jag dock inte svära på att jag aldrig skulle spela på en VT hehe, ST skulle jag inte testa gama på, bara för att känna eftersläpet isåfall eller på begäran göra en jämförelse video mot W807.

Hade jag en VT *vilket jag en dag hoppas* så kommer jag att gama på den, även på spel *bildmässigt* så känns LCD och Plasma väldigt olika varandra. Sony´n känns verkligen som en stor datorskärm. Det är där som man får en bonus känsla tillsammans med den låga input lag som ges och det drar in CRT känslan från barndomen.

Jag håller dock med dig, om man verkligen sköter om plasman och inte spelar så ofantligt mycket och plågar skärmen med dator inkopplad i statiskt läge så kan man givetvis få ut mycket med en VT åt båda hållen

Permalänk
Medlem

Håller med dig om mycket Koreinu men begriper inte riktigt varför du höjer Sonyn till skyarna. De har ju ändå tagit ett steg tillbaka bildkvalitetsmässigt från de LCD de hade för ett par år sedan. Även W905 har högst påtaglig clouding och Samsung LCDn där är inte mycket bättre. Går bara göra så mycket med edge led. Detta är det mest störande för mig med LCD lättare att vänja sig vid sämre kontrast.

Och håller inte riktigt med gällande panasonic plasma skulle va överlägset heller. Det var några år sedan man kunde hävda det. Efter att pioneer slutat släppa Kyros givetvis :). Panasonic fick för övrigt spö av Kyro i hdtvshootout. Är faktiskt bara vissa LCD med local dim zoner som kan konkurrera men de får ju inte till gråskalorna så de diskas enligt min mening

Det låga input lagget tycker jag är det enda man kan hylla Sony riktigt för. Förutom att de har riktigt okej grundinställningar så man inte tror det är någon apa som suttit och slumpat tv inställningarna som så ofta men de ödslar väl allt krut på 4K och OLED utvecklingen nuförtiden.

Men visst alla lcd tillverkare idag är lika edge led kålsupare så beror väl på vilka referensramar man har. Vinner köpare på design och sparar kostnader samtidigt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x