Vad är prisvärt i USA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Levi som kostar typ 700-900 här, kostar väl 35-40 dollar i USA, eller hur?

När jag var där för ett par veckor sen kostade 501 $40 styck plus sales tax (6.75% där jag var) om man köpte två par.
I Levi's store, de kanske finns billigare i andra butiker.

Skrivet av patrikbrann:

Apple produkter tyckte jag inte var så extremt mycket billigare.
Med tanke på fel tangentbord osv..

Köpte min MBP i HongKong och den var billigare där än i USA och det är rätt antal tangenter vilket us-layout inte har.

Man kan beställa med svenskt tangentbord om man har en lite längre vistelse eller planerar innan.
Och det gäller ju bara laptopsen, Apple har en del andra produkter

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikbrann:

Apple produkter tyckte jag inte var så extremt mycket billigare.
Med tanke på fel tangentbord osv..

Köpte min MBP i HongKong och den var billigare där än i USA och det är rätt antal tangenter vilket us-layout inte har.

Annars är det billigt med en del kläder, till exempel av märket Dickies.
$20 för ett par jeans/shorts som i sverige kostar upp mot 800-900kr.
GoPro HD Hero3 black edt. kostade cirka 1000kr mindre i New York mot för Sverige, detta var nu i sommar.

maxad retina display mbp kostar 18000 i usa i sverige kostar den 25000+

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Är ju tvärtom dock, lägre tal i USA har högre tal här. Hittade en fin liten "conversion chart" på ett forum:

USA (AKI/PON) = Europe (RON)
Regular: 87 = 91
Plus: 89 = 93
Premium: 91 = 95
Premium Plus: 93 = 98

Jo det är sant, blev lite fel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Någon som har koll/en karta vilka stater som har lägst moms? Ska till västkusten i USA jan-feb med en kompis. Kan ju vara bra och köpa allt på samma ställe där det är billigast.

Jag var över i somras och var då i Illinois 13%, Wisconsin 8% och Minnesota 0%. Åtminstone på kläder och skor. Det kan vara sjukt prisvärt att leta upp outlet malls, som också finns i princip överallt men lite mindre tillgängligt utan bil. Tänk halva priset, eller mer på märkeskläder, skor, väskor mm på priset i USA då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jag var över i somras och var då i Illinois 13%, Wisconsin 8% och Minnesota 0%. Åtminstone på kläder och skor. Det kan vara sjukt prisvärt att leta upp outlet malls, som också finns i princip överallt men lite mindre tillgängligt utan bil. Tänk halva priset, eller mer på märkeskläder, skor, väskor mm på priset i USA då.

Alright, synd att jag inte ska till någon av de ställena. Tack för tipset om outlet!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Köp typ Gillette rakblad, dom brukar vara billigare utomlands.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk

När det kommar till USA och mobiler så är det viktigt att tänka på att de använder två olika teknologier GSM (som vi, dock ofta på lite andra frekvenser) och CDMA (ej kompatibelt med svenska nät och saknar SIM-kort).

Bland de stora operatörerna är AT&T väl den mest lämpliga för oss bortsett från LTE, T-Mobile funkar på GSM inte 3G/LTE, Verizon/Sprint/US Cellular kör CDMA så de är uteslutna.

Permalänk

Jag har ingen koll på vad du är intresserad av men det mesta är ju billigare. Kläder från amerikanska märken är oftast snorbilliga om man åker till rätt outlet. Alla mina fynd kommer från Florida ska tilläggas. Vi brukar handla Ralph Lauren, Hilfiger, Abercrombie & Fitch, Levis, Converse, marc jacobs m.m.

Jag är ju träningsnörd så jag uppskattar billiga sportprylar. Köpte t.ex. Fivefingers för en tredjedel av priset i Sverige. Nike är också billigt. Som kvinna blir det ju alltid lite victorias secret och smink och skönhetsprodukter också men det kanske inte du är så intresserad av :-D. Whitestrips tandblekningsremsor är en annan favorit. Elektronik har jag tyvärr ingen koll på.

Permalänk

Är det någon som vet om det finns typ en amerikansk prisjakt? Jag har begränsad data så jag kan inte söka så mycket själv och sen är det någon som har varit på Manhattan som kan tipsa om några butiker med datorkomponenrer och tillbehör? Vet om bestbuy men inte så mycket mer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Är det någon som vet om det finns typ en amerikansk prisjakt? Jag har begränsad data så jag kan inte söka så mycket själv och sen är det någon som har varit på Manhattan som kan tipsa om några butiker med datorkomponenrer och tillbehör? Vet om bestbuy men inte så mycket mer.

Ska du handla datorkomponenter så är det lönlöst att handla i butik då det oftast är 10%+ billigare via newegg.com eller amazon

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knuckles:

Ska du handla datorkomponenter så är det lönlöst att handla i butik då det oftast är 10%+ billigare via newegg.com eller amazon

Ja men då är det ju risk att man åker på tull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Ja men då är det ju risk att man åker på tull.

Finns risk att du får tulla+böter ifall du försöker forsla in varor utan att deklarera också ifall du överskrider ett visst värde i varor.

PS. Tänk på att allt baggage röntgas och i ganska ofta genomsöks av TSA och flaggas ifall det är suspekt (dvs suspekt mycket nya varor i förpackning)

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer