Permalänk
Medlem

14 år. Första bygget

Hej

Som rubriken lyder så är jag 14 år och det är mitt första bygge så jag skulle vilja ha lite tips från några erfarna som ni på sweclockers och vad ni ha gjort för fel när ni har byggt era datorer. Har också några frågor.

Visst går det bra att man använder ett ESD-armband som någon redan använt?

Vilka drivrutiner ska man ladda ner? länk: http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VI_GENE#support_Down...

Hur ändrar man snabbheten på sina ram minnen? För dom börjar ju alltid på 1333mhz.

Moderkort: Asus maximus vi gene
CPU: Intel i5 4670K
GPU: Evga gtx 770 sc acx

Visa signatur

CPU: i7 4790k + Corsair H60 Moderkort: Asus maximus vii gene Grafikkort: Evga gtx 770 sc acx Ljudkort:Soundblaster z Nätaggregat: Fractal design newton r3 600w Chassi: Corsair 350d Ram: Corsair vengceance pro red 2X4GB SSD: Samsung 840 EVO 250GB HDD: Seagate barracuda 2TB Tangentbord: CM Storm ultimate Mus: Razer Deathadder Chromal Headset: Steelseries Siberia V2 Orange

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse.99:

Hej

Som rubriken lyder så är jag 14 år och det är mitt första bygge så jag skulle vilja ha lite tips från några erfarna som ni på sweclockers och vad ni ha gjort för fel när ni har byggt era datorer. Har också några frågor.

Visst går det bra att man använder ett ESD-armband som någon redan använt?

Vilka drivrutiner ska man ladda ner? länk: http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VI_GENE#support_Down...

Hur ändrar man snabbheten på sina ram minnen? För dom börjar ju alltid på 1333mhz.

Moderkort: Asus maximus vi gene
CPU: Intel i5 4670K
GPU: Evga gtx 770 sc acx

Du ändrar hastigheten på minnena i bios, dvs när du startar så står det vilken knapp det är, vanligtvit f10-12 eller delete

Permalänk

yes du kan återandvända ESD bandet.
du laddar ner de drivrutiner du behöver
du ändrar ram hz i Bios finns guider på yt dock tror jag de kommer gå i 1600mhz i stock

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse.99:

Hej

Som rubriken lyder så är jag 14 år och det är mitt första bygge så jag skulle vilja ha lite tips från några erfarna som ni på sweclockers och vad ni ha gjort för fel när ni har byggt era datorer. Har också några frågor.

Visst går det bra att man använder ett ESD-armband som någon redan använt?

Vilka drivrutiner ska man ladda ner? länk: http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VI_GENE#support_Down...

Hur ändrar man snabbheten på sina ram minnen? För dom börjar ju alltid på 1333mhz.

Moderkort: Asus maximus vi gene
CPU: Intel i5 4670K
GPU: Evga gtx 770 sc acx

Gör aldrig några fel

Ram minnenas hastighet överklockar du i BIOS

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Avstängd

Hur i hela friden har du råd med en dator när du är 14?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Hur i hela friden har du råd med en dator när du är 14?

Beror ju på föräldrarna och hur sparsam man är. Han kanske får barnbidraget?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nisse.99:

Hej

Som rubriken lyder så är jag 14 år och det är mitt första bygge så jag skulle vilja ha lite tips från några erfarna som ni på sweclockers och vad ni ha gjort för fel när ni har byggt era datorer. Har också några frågor.

Visst går det bra att man använder ett ESD-armband som någon redan använt?

Vilka drivrutiner ska man ladda ner? länk: http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VI_GENE#support_Down...

Hur ändrar man snabbheten på sina ram minnen? För dom börjar ju alltid på 1333mhz.

Moderkort: Asus maximus vi gene
CPU: Intel i5 4670K
GPU: Evga gtx 770 sc acx

Distanser, distanser, distanser och glöm för guds skull inte distanser. När det gäller CPU-kylare/pasta, kör efter riskornsmetoden, dvs. en liten klick kylpasta på cpu:n och sedan trycker du dit kylaren. Om du har en cpu-kylare med ojämn bottenplatta bör du dock sprida ut kylpastan med ett kreditkort eller likn.

ESD-armband går alldeles utmärkt att använda om och om igen. Koppla armbandet till chassit och inte elementet eller något annat dumt. Ha alla delar i närheten så du inte behöver springa runt och leta.

Ladda ner nyaste drivrutiner som passar dit operativsystem. Grafikkorts-drivrutinen hämtar du från Nvidia.

Minneshastigheten ändrar man i bios.

Skrivet av Emmet45:

Hur i hela friden har du råd med en dator när du är 14?

Han kanske jobbar lite, sparar pengarpresenter, får av sina förälder, vem f*n bryr sig? Bara trevligt att ännu en ungdom intresserar sig för datorer istället för nån sketen konsol.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Emmet45:

Hur i hela friden har du råd med en dator när du är 14?

Han har väl sparat, delat ut reklam, fått pengar av sina föräldrar eller något, det är inte omöjligt om man är envis

Men för att besvara tråden, glöm inte moderkortsdistanser! Har inte gjort misstaget själv, men vet att det är lätt hänt.

EDIT: Någon annan hann före. Men distanser tål att upprepas!

Permalänk
Medlem

Glöm inte distanserna.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Distanser, distanser, distanser och glöm för guds skull inte distanser.

ESD-armband går alldeles utmärkt att använda om och om igen. Koppla armbandet till chassit och inte elementet eller något annat dumt.

Ladda ner nyaste drivrutiner som passar dit operativsystem. Grafikkort-drivrutinerna hämtar du från Nvidia.

Minneshastigheten ändrar man i bios.

Lite off-topic men... Är du verkligen dansk? Din svenska är förvånansvärt bra och med få särskrivningar

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NisseG91:

Lite off-topic men... Är du verkligen dansk? Din svenska är förvånansvärt bra och med få särskrivningar

Mange tak, men jeg er 100% dansker

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Mange tak, men jeg er 100% dansker

Helt OT: bara insett att Storebror är snäppet vassare! skojja bara lite

on det finns en tråd här på forumet som du kan får gratis hjälp vid montering av folk leta upp den om du vill skit bra att ha någon kunnig första gången!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Hur i hela friden har du råd med en dator när du är 14?

Har du aldrig hört talas om att spara eller jobba helger/små jobb?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av capkekken:

Helt OT: bara insett att Storebror är snäppet vassare! skojja bara lite

on det finns en tråd här på forumet som du kan får gratis hjälp vid montering av folk leta upp den om du vill skit bra att ha någon kunnig första gången!

Satt precis och letade upp den tråden: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Hur som helst tycker jag att TS borde bygga själv. Det går snabbt, är lärorikt och är ingen raketforskning. Kan dock vara en bra ide att kolla upp lite instruktionsfilmar på t.ex. youtube.

Lite nyttiga länkar:

Installera Windows 7/8 från USB: http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Montering:
http://www.youtube.com/watch?v=d_56kyib-Ls&feature=relmfu
http://www.nordichardware.se/Guider/datorbyggarskolan/Byggnad...
http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildyo...
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/introdu...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

När du väl bygger datorn så se till att ha gott om plats att arbeta på! Ta god tid på dig, läs igenom manualer och dyligt före du börjar bygga med.

Sen som så många redan har skrivit Glöm ej Distanserna! Folk tjatar om det fruktansvärt mkt fast lika ofta kommer det trådar om nån som har glömt!

Den enda gången du behöver ta i lite är när du sätter ram minnen på plats, allt annat ska snäppa på plats lätt! Passar det inte så ta och dubbel kolla att det är rätt komponen/kabel på rätt plats innan du tar i!

Lycka till

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse.99:

Hej

Som rubriken lyder så är jag 14 år och det är mitt första bygge så jag skulle vilja ha lite tips från några erfarna som ni på sweclockers och vad ni ha gjort för fel när ni har byggt era datorer. Har också några frågor.

Visst går det bra att man använder ett ESD-armband som någon redan använt?

Vilka drivrutiner ska man ladda ner? länk: http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VI_GENE#support_Down...

Hur ändrar man snabbheten på sina ram minnen? För dom börjar ju alltid på 1333mhz.

Moderkort: Asus maximus vi gene
CPU: Intel i5 4670K
GPU: Evga gtx 770 sc acx

På vilket håll i Sverige håller du hus? Bor du i närheten av sthlm/södra dalarna så kan jag kika förbi och göra det med dig och bara se till att inget blir fel

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Tack alla uppskattar all hjälp som jag har fått! Vi får hoppas på att det går bra!

Visa signatur

CPU: i7 4790k + Corsair H60 Moderkort: Asus maximus vii gene Grafikkort: Evga gtx 770 sc acx Ljudkort:Soundblaster z Nätaggregat: Fractal design newton r3 600w Chassi: Corsair 350d Ram: Corsair vengceance pro red 2X4GB SSD: Samsung 840 EVO 250GB HDD: Seagate barracuda 2TB Tangentbord: CM Storm ultimate Mus: Razer Deathadder Chromal Headset: Steelseries Siberia V2 Orange

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

På vilket håll i Sverige håller du hus? Bor du i närheten av sthlm/södra dalarna så kan jag kika förbi och göra det med dig och bara se till att inget blir fel

Tyvärr så bor jag i Skellefteå men min bror sen tidigare har en byggt en dator så han kommer nog va med och kolla när jag bygger!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 4790k + Corsair H60 Moderkort: Asus maximus vii gene Grafikkort: Evga gtx 770 sc acx Ljudkort:Soundblaster z Nätaggregat: Fractal design newton r3 600w Chassi: Corsair 350d Ram: Corsair vengceance pro red 2X4GB SSD: Samsung 840 EVO 250GB HDD: Seagate barracuda 2TB Tangentbord: CM Storm ultimate Mus: Razer Deathadder Chromal Headset: Steelseries Siberia V2 Orange

Permalänk
Skrivet av Kent:

Bara trevligt att ännu en ungdom intresserar sig för datorer istället för nån sketen konsol.

Själv är jag 13 och ska bygga min första dator i helgen. Har även gjort research och lärt mig om dator sen i julas, så jag är stensäker på datorbygget och kommer antagligen klara det helt på egen hand (Ville bara säga att det även finns 13 åringar som bygger datorer)

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av Emmet45:

Hur i hela friden har du råd med en dator när du är 14?

Ingen fråga man kanske alltid vill svara på. Själv ärvde jag aktier när min morfar dog och köpte en 200mmx för runt 30tkr med tillbehör. Vill du att han ska redogöra var han fått pengarna ifrån?

Angående tips, var utvilad och fräsch i huvudet så du inte gör korkade misstag. Dom flesta misstagen man har gjort själv är när man har suttit uppe hela natten, sovit för lite och sen fått något problem som man försökt lösa utan att tänka efter innan man prövat något man inte borde.

Permalänk
Medlem

Tvätta händerna innan, du vill inte flotta ner allting.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Hur i hela friden har du råd med en dator när du är 14?

Är 15, har köp GoPro 3BE(500€), en IPS(190€), en moppe för 700€, en cykel för 660 som jag lagt ner nästan 1000€ i, två smartphones på runt 300€ styck, moppehjälm för 200€, spel för 150-200€. Och så säkerligen MYCKET mer som jag inte minns. Hur? Jag JOBBAR.
Helt normalt med pengar vid sån ålder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnugOlsson:

Själv är jag 13 och ska bygga min första dator i helgen. Har även gjort research och lärt mig om dator sen i julas, så jag är stensäker på datorbygget och kommer antagligen klara det helt på egen hand (Ville bara säga att det även finns 13 åringar som bygger datorer)

Kan som lite mer erfaren säga att titta på filmer på youtube och göra det i praktiken är två skilda saker. Det är lätt att glömma och bli för ivrig.
Men lycka till.

Skrivet av TheFlyingFin:

Är 15, har köp GoPro 3BE(500€), en IPS(190€), en moppe för 700€, en cykel för 660 som jag lagt ner nästan 1000€ i, två smartphones på runt 300€ styck, moppehjälm för 200€, spel för 150-200€. Och så säkerligen MYCKET mer som jag inte minns. Hur? Jag JOBBAR.
Helt normalt med pengar vid sån ålder.

Skickades från m.sweclockers.com

Får man fråga varför du har Euro som valuta?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Är 15, har köp GoPro 3BE(500€), en IPS(190€), en moppe för 700€, en cykel för 660 som jag lagt ner nästan 1000€ i, två smartphones på runt 300€ styck, moppehjälm för 200€, spel för 150-200€. Och så säkerligen MYCKET mer som jag inte minns. Hur? Jag JOBBAR.
Helt normalt med pengar vid sån ålder.

Skickades från m.sweclockers.com

Och du bor i Tyskland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Och du bor i Tyskland?

Finland. Därför Euro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Finland. Därför Euro.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, det svarar på en del frågor

Permalänk
Medlem

Köp ESD-handskar i stället.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Jaha, det svarar på en del frågor

Jepp, finsk uppfostran är annorlunda än dagens svenska. Synd bara att dom snackar så konstigt(ugriska), annars hade man flyttat dit.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jepp, finsk uppfostran är annorlunda än dagens svenska. Synd bara att dom snackar så konstigt(ugriska), annars hade man flyttat dit.

Inte kan du säga att du vill flytta ifrån Malmö

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emmet45:

Hur i hela friden har du råd med en dator när du är 14?

Varför skulle han inte ?