Sortera och hantera bilder - program sökes

Permalänk

Sortera och hantera bilder - program sökes

Söker bra program för att hantera och sortera stora mängder bilder.
Jag har mängder med bilder och jag vill påbörja arbete med att sortera upp dem.

Så jag söker ett bra program där man kan bläddra igenom bilder och tagga dem och sortera upp dem lite.
Det ska helst vara enkelt att sätta en stämpel på varje bild med något smidigt snabbkommando och gå vidare till nästa.

Tacksam för tips på hur jag kan gå till väga

Permalänk
Medlem

Adobe Lightroom är vad du söker. Har allt du frågar efter.

EDIT: Och massa mer

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

ACDSee
Adobe Lightroom
Phase One Media Pro

Permalänk
Medlem

Picasa var rätt trevligt sist jag testade det (ett par år sedan).

Permalänk
Medlem

Hittade detta.. Extensis Portfolio Standalone

Citat:

If you’re frustrated by the disorganization of your files, but overwhelmed by the prospect of trying to get them straightened out on your own, then maybe it’s time you considered Portfolio™ Standalone.

It’s the most popular image catalog for solo creatives and photographers, giving them a visual way to organize and locate any file: images, RAW, videos, and more.

Permalänk
Rekordmedlem

Acdsee är bra och Faststone är ett gratisalternativ som är rätt likt men inte riktigt lika avancerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Lightroom är både billigare och bättre (vad jag kan uttyda av recensioner, inte testat Portfolio), kör på det istället.

Permalänk
Avstängd

Är det något av dessa angivna program som kan söka med hjälp av EXIF eller annan inbakad data från kameror, efter likartade bilder?
Även kan skanna igenom foton filer för att hitta dubletter och bilder med ungefär samma motiv?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fafne:

Är det något av dessa angivna program som kan söka med hjälp av EXIF eller annan inbakad data från kameror, efter likartade bilder?
Även kan skanna igenom foton filer för att hitta dubletter och bilder med ungefär samma motiv?

Acdsee kan det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Acdsee kan det

Tar denna tråden istället för att skapa en ny. Vad kan man göra i Acdsee? Kostar ju typ 500:- det finns inget gratis program på nätet?

Jag har några tusen foton från mobilerna så många av dem heter bara IMG_0001 eller DSC_0001 och upp till DSC_1324 så ligger dem i en mapp, sedan i nästa mapp (nästa gång man för över foton från mobilen) så heter dem också DSC_0001 till DSC_0562 och då kan jag inte lägga dem i samma mapp som förra då det då blir 562st "dubbletter".

Söker ett program som döper om alla bilderna till typ exakta tidpunkten dem togs och om det är två som är tagna exakt samtidigt så antingen raderar programmet den ena bilden eller så döper den om den till ...(2)helst detta alternativ. Så jag kan lägga alla bilderna i en mapp där alla foton finns, backup. Sedan gör jag mappar där jag sorterar in bilderna på årtal, månad, bröllop, semester etc...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extremaz:

Tar denna tråden istället för att skapa en ny. Vad kan man göra i Acdsee? Kostar ju typ 500:- det finns inget gratis program på nätet?

Jag har några tusen foton från mobilerna så många av dem heter bara IMG_0001 eller DSC_0001 och upp till DSC_1324 så ligger dem i en mapp, sedan i nästa mapp (nästa gång man för över foton från mobilen) så heter dem också DSC_0001 till DSC_0562 och då kan jag inte lägga dem i samma mapp som förra då det då blir 562st "dubbletter".

Söker ett program som döper om alla bilderna till typ exakta tidpunkten dem togs och om det är två som är tagna exakt samtidigt så antingen raderar programmet den ena bilden eller så döper den om den till ...(2)helst detta alternativ. Så jag kan lägga alla bilderna i en mapp där alla foton finns, backup. Sedan gör jag mappar där jag sorterar in bilderna på årtal, månad, bröllop, semester etc...

Datum och tid för fotot finns redan direkt från kameran/mobilen.

Köpte och installerade ACDSee, fast hade problem med att registrera det, fick aldrig igång programmet.
Det gick dock lätt att få tillbaka pengarna, efter bara två e-post meddelanden. Vet inget om ACDSee av det skälet.
Det jag var ute efter var också att sortera foton. Har nu mappar med foton från flera kameror och mobiler, värre ändå jag vet att det finns dubbletter.
Har ibland kopierat en kameras minneskort och skapat en mapp med kameramodell och datum när fotonas (Säkerhets)kopierades. Fast inte tömt minneskortet, så samma foton säkerhetskopierades en annan gång till en ny mapp (+nya foton). Jag kan ha kopierat foton och sedan har tjejen gjort det med samma foton, resultat dubbletter.

Kan tänka mig att man måste börja med mapparna, vissa kameror/mobiler sorterar foton i en ny mapp per månad.
Sedan välja ett antal grundläggande taggar som "familj" släkt, husdjur, natur, resa, sommar, vinter, fest, vän, fordon, stad, experiment med fler...
Sedan lägga till en andra tagg fortsätta kolla igenom arkivet och lägga till en "tredje tagg".
Detta blir ett ganska monotont arbete för ett mycket stelbent sortering men ger en grund för noggrannare sortering.

Dessa taggar kan skrivas i Windows egenskaper för fotofilen, eller i fotots EXIF-del eller annan sätt.
Det går ju också att döpa om filerna, om man föredrar det.

Fast i de flesta programmen så bör EXIF-taggen och Windows Egenskaper räcka men det finns fler indexerings funktioner inbakade i digitalafoton.

Med 1:a, 2:a och 3:e tagg metoden, skulle bilden taggas med
1-Sommar2013 2-Husdjur 3-Natur (Sedan kan man lägga till en 4:e och fler taggar)
Är bilden är intressant så kan man ju också special tagga med "Igelkottsbesök", "kattunge", "Trädgården" "Semestern 2013" "Altanen".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har använt gratisprogrammet XnView i många år: http://www.xnview.com/en/index.php. "Awesome software for reading, viewing, and processing all your images."

En ny version kallad XnView MP är under utveckling med ännu fler funktioner.

Visa signatur

Lenovo ideapad 330-15IKB, i5-8250U, 8GB RAM.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Extremaz:

Tar denna tråden istället för att skapa en ny. Vad kan man göra i Acdsee? Kostar ju typ 500:- det finns inget gratis program på nätet?

Jag har några tusen foton från mobilerna så många av dem heter bara IMG_0001 eller DSC_0001 och upp till DSC_1324 så ligger dem i en mapp, sedan i nästa mapp (nästa gång man för över foton från mobilen) så heter dem också DSC_0001 till DSC_0562 och då kan jag inte lägga dem i samma mapp som förra då det då blir 562st "dubbletter".

Söker ett program som döper om alla bilderna till typ exakta tidpunkten dem togs och om det är två som är tagna exakt samtidigt så antingen raderar programmet den ena bilden eller så döper den om den till ...(2)helst detta alternativ. Så jag kan lägga alla bilderna i en mapp där alla foton finns, backup. Sedan gör jag mappar där jag sorterar in bilderna på årtal, månad, bröllop, semester etc...

Acdsee kan söka på metadata och leta dubbletter och har batchrename, det finns ännu inget perfekt program för att hantera bilder, men Acdsee är ett av de bästa, det går att ladda hem testversionen o prova.

Saker jag inte hittat hos gratisprogrammen som jag saknar är möjligheten att hantera flera mappar samtidigt och möjligheten att dra loss fönstret för förhandsgranskning och lägga det på en egen monitor.
Jag använder inte Acdsee för att redigera utan bara för att organisera och visa bilder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.