server med bootmenu?!.

Permalänk

server med bootmenu?!.

hejsan är ute att konfigurera en server med bootmenu. alltså det ska gå att installer windows 7 och 8 och linux ifrån den servern till en annan burk?. är ni med hur jag menar då?. mvh turboprocess

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

Du vill kunna ha en server där du har olika images osv. Sedan bootar du klienter som installerar upp OS från servern?
Har jag förstått dig rätt då?

Permalänk

http://i0.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/008/342/IHNI...

Jag förstår inte alls hur du menar, menar du att förpreparera en image för deployment? Eller menar du att kunna PXE-boota andra enheter för deploy?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

ja ska kunna installera olika windows ifrån den server till andra datorer. ? är ni med nu hur jag menar ?:D

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Du vill kunna ha en server där du har olika images osv. Sedan bootar du klienter som installerar upp OS från servern?
Har jag förstått dig rätt då?

ja exakt. jag vill kunna installera t.ex win 7 ifrån servern till en annan datorn. ?! är du med hur jag menar?. mvh turboprocess

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

Då fungerar MDT perfekt. Du bygger din image med applicationer osv osv och sedan nätverksbootar du klienterna.
http://technet.microsoft.com/sv-se/solutionaccelerators/dd407...

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Då fungerar MDT perfekt. Du bygger din image med applicationer osv osv och sedan nätverksbootar du klienterna.
http://technet.microsoft.com/sv-se/solutionaccelerators/dd407...

ok. kollar upp det nu. =). fler tips gärna ?! mvh turboprocess

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk

Du kan använda dig av PXELINUX för att skapa en bootmeny där du kan lägga in olika Linux-distar som kan installeras med hjälp av PXE-boot. Du sätter upp detta på en Windows Server där du har WDS installerat och bootar det med hjälp av WDSLINUX. Därifrån kan du även boota din vanliga WDS där du förslagsvis har en bootimage för en MDT, vilken kan användas för att installera Windows i alla dess former!

Att sätta upp allt det här tar nog lite tid och tålamod, men det är absolut inte omöjligt. Glöm inte att Google är din vän!

Permalänk
Skrivet av FlippyBoy:

Du kan använda dig av PXELINUX för att skapa en bootmeny där du kan lägga in olika Linux-distar som kan installeras med hjälp av PXE-boot. Du sätter upp detta på en Windows Server där du har WDS installerat och bootar det med hjälp av WDSLINUX. Därifrån kan du även boota din vanliga WDS där du förslagsvis har en bootimage för en MDT, vilken kan användas för att installera Windows i alla dess former!

Att sätta upp allt det här tar nog lite tid och tålamod, men det är absolut inte omöjligt. Glöm inte att Google är din vän!

tack. =). jo detta är ett projekt som jag ska ta mig an :D.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk

hoppas detta nu inte är allt för svårt för en nybörjare.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Skrivet av turboprocess:

hoppas detta nu inte är allt för svårt för en nybörjare.

Det är inte jättelätt, men det finns många bra guider på nätet!

Här är en bra guide för MDT. Den använder en gammal version dock, du ska använda MDT 2012 Update 1 och ADK istället för WAIK

Permalänk

baah blir galen hittar ingen direkt guide. ingen som kan hjälpa mig med en lätt guide. ?:O. ska ha lixom så att jag kan lägga in olika windows images i servern för att sedan kunna installera dom till en annan dator i nätverket ?.. plz help me. mvh turbo

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

Kör SERVA själv. Fungerar utmärkt efter man pillat igång det - vilket kan ta ett tag speciellt om man ska köra Linux-distar. Kör den själv på 2008R2.

http://www.vercot.com/~serva/
Gratisversion finns som snurrar en halvtimme eller något sånt. Hinner man installera det mesta på.

Guide hittar du här

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk

baah krångligt eller man blir lite förvirrad av allt :P. hehe. skulle vara nice med 1 2 3 steps ;). för vad jag har förstått så ska man installera pxe klienten på serverdatorn och sen hur man konfiguerar den är fan hmmm ?:I

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk

tack för den hjälpen iaf ni har gett. men som sagt svårt för en noob som mig men vill ändå kunna configa det så det ska funka som server.:(.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk

ska ta och se om man kan hitta guider på det ikväll när jag är hemma. är på jobbet atm. men borde ju finnas en noob guide någonstans, :P. Gäller väl att prova sig fram i guess.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk

Börja med att lära dig WDS ordentligt. När du har gjort det kan du, om du vill ha ytterligare funktioner för Windows-installationer, kolla på guiden om MDT som jag länkade innan. Om du vill installera Linux kollar du på guiden om WDSLINUX.

Se till att du förstår hur WDS fungerar innan du går vidare, gör du inte det så blir det svårt sen. Glöm inte bort att du måste ha en fungerande infrastruktur innan du börjar installera WDS. Ett tips är att köra allt i virtuella maskiner med ett separat nät och ha en server för AD, DNS och DHCP, och en annan med WDS och möjligtvis MDT.

Deployment är riktigt kul när man väl satt sig in i det, det är dock en del man ska lära sig innan man kommer igång ordentligt. Bästa sättet att lära sig på är "trial and error" och en stor dos Google.

Kör hårt!

Permalänk

tack så mycket. ja det ska jag lära mig=). (Y)

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk

Se till att du får Deployment/capture delen att fungera, sen kan du fortsätta bygga på det. Det är inte jättesvårt att bygga infrastrukturen heller, kom ihåg att döpa datorerna smart och se till att få dnsen integrerad i Active directory.

Lägg till scope option 066 i DHCP:n och att allt ligger på samma nät
Kan säga att mycket kan strula. Håller självpåtagna att sätta upp en miljö på skolan för att deploya 25 laptops av märket Dell(hell). Det är inte helt enkelt och få det att fungera klockrent.

Men lycka till!
//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk

tack alla för den hjälpen man fått. nu är det bara att fortsätta att nöta in all info och pilla med det själv ett tag

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.