Permalänk
Medlem

Långsam boot

Hej.

Har ett skumt litet problem, det är så att när jag kopplar in min andra lagringsdisk på 2 TB så tar datorn ofantligt mycket längre tid på sig att boota.
Den sitter och väntar vid loading windows skärmen innan loggan börjar laddas ett bra tag.

Det är lite frustrerande att jag inte kan använda alla mina tillgängliga diskar utan att känna att booten tar tusen år även med en SSD.
Någon som vet vad problemet kan vara? Det enda jag kan tänka mig är att det är något med moderkortet som orsakar det då den lagringsdisk jag kopplar in är helt ny och helt ren.

Asrock Z77 extreme4
i7-2700k @ 4,5 ghz
1 stycke SATA6 SSD
4 sata lagringsdiskar i 7200/5400 rpm hastigheter.
Operativsystem windows 7 64-bit.

Permalänk

Kolla så du har senaste drivrutinerna för ditt chipset, i ditt fall Intel. Enkelt med Intel Driver Update Utility: https://downloadcenter.intel.com/default.aspx

Kontrollera i bios eller Enhetshanteraren/IDE ATA/ATAPI-styrenhet , att samtliga HDD körs i DMA läge

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Hej.

Har ett skumt litet problem, det är så att när jag kopplar in min andra lagringsdisk på 2 TB så tar datorn ofantligt mycket längre tid på sig att boota.
Den sitter och väntar vid loading windows skärmen innan loggan börjar laddas ett bra tag.

Det är lite frustrerande att jag inte kan använda alla mina tillgängliga diskar utan att känna att booten tar tusen år även med en SSD.
Någon som vet vad problemet kan vara? Det enda jag kan tänka mig är att det är något med moderkortet som orsakar det då den lagringsdisk jag kopplar in är helt ny och helt ren.

Asrock Z77 extreme4
i7-2700k @ 4,5 ghz
1 stycke SATA6 SSD
4 sata lagringsdiskar i 7200/5400 rpm hastigheter.
Operativsystem windows 7 64-bit.

Kolla så att bootpriority är satt på rätt disk.

Permalänk
Medlem

Har du AHCI på alla diskar?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Ska kolla upp allt ni nämnt, återkommer med rapport.