Lenovo förinstallerar startmeny på Windows 8-datorer

Permalänk
Melding Plague

Lenovo förinstallerar startmeny på Windows 8-datorer

Det nya användargränssnittet i Windows 8 lyckas inte övertyga alla användare. Nu planerar Lenovo att leverera samtliga datorer förinstallerade med Sweetlabs startmeny-ersättare Pokki.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pokki? Aldrög hört talas om, dessutom gillar jag den nya startskärmen, så jag ser ingen som helst anledning att byta bort den

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kanske detta kan få Microsoft att förstå att vi vill ha tillbaka vår gamla startmeny...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Pokki? Aldrög hört talas om, dessutom gillar jag den nya startskärmen, så jag ser ingen som helst anledning att byta bort den

Har inte hört talas om dem heller...

Gällande startskärmen så finns det två läger, och personligen ställer jag mig
på den konservativa sidan än så länge.
Ska dock ge den en ny chans när 8.1 kommer.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kemichal:

Kanske detta kan få Microsoft att förstå att vi vill ha tillbaka vår gamla startmeny...

Jag vill inte det. Det kan Windows 7 behålla för sig själv.

Permalänk
Medlem

Jävlar vilken käftsmäll!

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Har inte hört talas om dem heller...

Gällande startskärmen så finns det två läger, och personligen ställer jag mig
på den konservativa sidan än så länge.
Ska dock ge den en ny chans när 8.1 kommer.

Jag hade lite svårt för den i 8:an, men sen när dom fixade så man kunde synka sin bakgrundsbild med startskärmen (tack för det tipset Emil Å ) så vart det en helt enorm skillnad. Nu går du ju inte ifrån ditt vanliga skrivbord längre känns det som och kastas in i ett helt nytt "rum", utan nu är det ju bara ikoner som dyker upp på skrivbordet. En sån liten förändring som man hade hoppats på att dom hade tänkt på från allra första början.
Allt jag vet är att jag känner mig tämligen obekväm med en vanlig startmeny nu faktiskt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

lol helt rätt av Lenovo!!

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem

Detta om något borde skicka signaler till Microsoft om att de gjorde helt fel i att ta bort den helt och hållet. Inte för att jag bryr mig, men många andra verkar göra det!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Som med så mycket annat handlar ju allt om vanor. Jag vidhåller min åsikt om att startskärmen i 8.0 inte var helt finslipad, bla. så var ju sökfunktionen helt crazy, men allt är fixat nu till 8.1 tycker jag. Gick inte längre än nån dag tills dess att jag avinstallerade classicc shell då prewieven av 8.1 fanns tillgänglig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Första gången meningslös, förinstallerad bloatware inte dissas av swec + läsare?

Vilket trams.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ för dom som vill ha en startmeny! Själv saknar jag den inte alls

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talats om Pokki men tankesättet bakom för att hantera appar på laptop/desktop är inte dum alls jämfört med Microsofts klavertramp.

Måste vara en stor signal till MS om Lenovo gör denna manöver. Hint hint microsoft, Kunderna först!

Permalänk
Medlem

Undrar hur det blir när man installerar den på Windows 8.1... 2 start-button? no ty! Så nää, behåller den vanliga start-knappen . Dock verkar den intressant på Windows 8 datorer.

Permalänk
Medlem

Applåder till Lenovo!

Dock hade mjukvaruvalet kunna varit bättre. Classic shell är bra mera rent än vad det där verkar vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Skuth:

Undrar hur det blir när man installerar den på Windows 8.1... 2 start-button? no ty! Så nää, behåller den vanliga start-knappen . Dock verkar den intressant på Windows 8 datorer.

Classic shell fungerar i alla fall i Windows 7 med, kör det själv. Den ersätter helt enkelt startknappen där, fungerar förmodligen precis lika i 8.1.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag finner startmenyersättarprogram fullständigt onödiga för eget bruk.
Det enda jag någonsin använde WIN-knappen (utan kombination med något annat dvs) för var klockan och sökfunktionen.

Startmenyn är för mig t o m mindre användbar än Modern UI.

Permalänk
Medlem

Felet med den nya "startmenyn" i windows 8 är att den är helt och hållet anpassad för tryckkänsliga skärmar.
Vilket är helt åt helvete fel att använda på en stationär dator. Det är inte att de tog bort den gamla startmenyn, det är att de gjorde en ny som inte alls är anpassad för tangentbord/mus. Och det är det som får folk att hata den.

Men MS har gjort så mycket fel på den senaste tiden så ingen vet va fan de håller på med. De verkar inte ha någon koll på någonting längre

Permalänk
Master of Overkill

Kör start8 på alla datorer skulle aldrig kunna köra utan den.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jag hade lite svårt för den i 8:an, men sen när dom fixade så man kunde synka sin bakgrundsbild med startskärmen (tack för det tipset Emil Å ) så vart det en helt enorm skillnad. Nu går du ju inte ifrån ditt vanliga skrivbord längre känns det som och kastas in i ett helt nytt "rum", utan nu är det ju bara ikoner som dyker upp på skrivbordet. En sån liten förändring som man hade hoppats på att dom hade tänkt på från allra första början.
Allt jag vet är att jag känner mig tämligen obekväm med en vanlig startmeny nu faktiskt

Pretty please !

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Bloat

Permalänk
Entusiast

Intressant att de väljer Pokki. Det finns ju andra program som är mycket mer lika startmenyn från Windows 7. Och målgruppen här är väl egentligen generation seg? De som blir upprörda nä man nämner Office 2007 och framåt.

Jag kör Start8 för att det är upplagt precis som jag vill ha det. En lista med kompletterande ikon. Men det är nog också det som är mest likt Windows 7, är förvånad att de inte valde det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att pokki är riktigt nice. Dock skulle jag vilja ha startmenyn på båda skärmarna.

Permalänk
Medlem

Detta om något visar på hur mycket substans Microsofts hypotes om att ett gränssnitt går att blanda på fundamentalt olika enheter hade. Det var en bra idé på pappret som i praktiken funkat kasst för dem.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Förståeligt.
Avsaknaden av startmeny i Windows 8 suger.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför, men det känns som att det kanske kommer vara en bloatad version av Pokki dom skickar med. Även om programmet i sig är rent från början lär dom säkert bloata sönder det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nästa laptop blir en Lenovo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Snusfri

Fruktansvärt löjligt.

ModernUI är så oerhört mycket bättre och mer flexibelt än den gamla startmenyn.
Och ModernUI fungerar helt perfekt med mus och tangentbord MEN det fungerar även med touch.

Undras när det kommer att sluta vara inne att hata Windows 8...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag provade detta tramset ganska så snart efter att Windows 8 hade släppts, och jag var allt annat än nöjd med Pokki. Och vilket skräp. Speciellt om man installerar det i hopp om att man ska få en funktionell startmeny.

Nae, det blev Start8 för mig och det har rullat på felfritt ever since!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk

Upphör aldrig förvånas över att människor saknar startmenyn något så fruktansvärt. Vad fan är GREJEN med startmenyn?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av THB:

Fruktansvärt löjligt.

ModernUI är så oerhört mycket bättre och mer flexibelt än den gamla startmenyn.
Och ModernUI fungerar helt perfekt med mus och tangentbord MEN det fungerar även med touch.

Undras när det kommer att sluta vara inne att hata Windows 8...

För att SYSTEMET är inte logiskt det är 2 OS i 1 dator där det ena inte hör hemma.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240