Permalänk

Begagnad dator

Hej

Jag har hittat en dator på blocket med dessa komponenterna.

AMD FX-8320 X8 3.5GHz

moderkort asus mod soam3+ m5a97 evo r2

Kingston HyperX Blu DDR3 PC12800/1600MHz/

Corsair GS800 2013 Edition 800W

grafikkort är det två XFX Radeon HD7970 Dual-Fan HDMI Dual-DisplayPort 3GB/

ssd 120gb med 400 till 500 mb i minuten

Det ingår en skärm också, men han har inte skrivit vilken det är så jag antar att den inte är så bra.

Han vill ha 7700 för detta. Är det värt pengarna eller ska jag leta efter något annat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spopavich:

Hej

Jag har hittat en dator på blocket med dessa komponenterna.

........
ssd 120gb med 400 till 500 mb i minuten[/U]
Det ingår en skärm också, men han har inte skrivit vilken det är så jag antar att den inte är så bra.

Han vill ha 7700 för detta. Är det värt pengarna eller ska jag leta efter något annat?

7700:- ge han 7500:- sen så får du nog tänka om ifall din ssd ger 500mb/min då skulle jag inte köpa den, haha förstår det ska vara 550mb/s.

men tipset är kolla upp va var o en av komponenterna kostar på prisjakt. välj inte det billigaste av skälet att dom är inte seriösa alla företag jag brukar köra cdon, inet och komplett. sen ser du va det kostar att bygga nytt

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk

Det fick bli ett köp här. Får se om datorn är i bra skick, annars skickar jag tillbaka den.

Permalänk

På grund av oseriös säljare valde jag att inte genomföra köpet och har nu hittat två andra alternativ.

Nr:1
Fractal Design Define XL Titanium Chassi
Seagate 2 TB hårddisk
Intel i7-2600 Processor
Corsair H60 Vätskekylning
Kingston 1866MHz 8GB Ram-Minne
Gigabyte GA-Z68AP Moderkort
Corsair 120 GB SSD
Corsair 850w Nätaggregat
Radeon HD 7970 3GB Grafikkort
Sen lite fläktar, cd läsare osv.

Har även Acer p235h och Hp 2309m monitor som kan följa med vid rätt pris.

Nr:2

-Fractal Design Define R4 (chassi)

-Asrock Z77 extreme4 (moderkort)

-Intel i5 3570k kyld med Antec kühler H20 620. (processor)

-Corsair Vengeance 8gig. (ram-minnen)

-Gigabyte Radeon HD 7970 OC

-En hårddisk på 1TB. (Western Digital green)

- Corsair Cx500 (Nätagg)

-Windows 8 Pro 64bitars.

Säljer även en skärm Acer X223 HQ.

_______________________

Så vilken av dess är mest framtidssäker? Jag har inte hundra koll på olika komponenter men dator nr:2 har nyare CPU (tack google ) och moderkort (tror jag, hittade inte så mycket information) men den har klenare nätagg.

Nr:1 har större Chassi, om det nu är ett plus, och en ssd.

Som sagt, vilken har flest år kvar på nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spopavich:

På grund av oseriös säljare valde jag att inte genomföra köpet och har nu hittat två andra alternativ.

Nr:1
Fractal Design Define XL Titanium Chassi
Seagate 2 TB hårddisk
Intel i7-2600 Processor
Corsair H60 Vätskekylning
Kingston 1866MHz 8GB Ram-Minne
Gigabyte GA-Z68AP Moderkort
Corsair 120 GB SSD
Corsair 850w Nätaggregat
Radeon HD 7970 3GB Grafikkort
Sen lite fläktar, cd läsare osv.

Har även Acer p235h och Hp 2309m monitor som kan följa med vid rätt pris.

Nr:2

-Fractal Design Define R4 (chassi)

-Asrock Z77 extreme4 (moderkort)

-Intel i5 3570k kyld med Antec kühler H20 620. (processor)

-Corsair Vengeance 8gig. (ram-minnen)

-Gigabyte Radeon HD 7970 OC

-En hårddisk på 1TB. (Western Digital green)

- Corsair Cx500 (Nätagg)

-Windows 8 Pro 64bitars.

Säljer även en skärm Acer X223 HQ.

_______________________

Så vilken av dess är mest framtidssäker? Jag har inte hundra koll på olika komponenter men dator nr:2 har nyare CPU (tack google ) och moderkort (tror jag, hittade inte så mycket information) men den har klenare nätagg.

Nr:1 har större Chassi, om det nu är ett plus, och en ssd.

Som sagt, vilken har flest år kvar på nacken.

Hade nog kört på alternativ 1, den har starkare cpu, en ssd, mer lagring, relativt snabbt minne och vätskekylning. Det är samma grafikkort bara att alternativ 2 är lite snabbare, gör ingen större skillnad i spel däremot.

Permalänk

Tackar för svar.
Då får jag se vad han vill ha för den.

Permalänk
Medlem

Att bara ge oss specifikationer utan begärt pris är ju att be oss bedöma halva hästen. När du handlar begagnat är priset bland det viktigaste. Komplettera specs ovan med pris!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av sesam2k:

Att bara ge oss specifikationer utan begärt pris är ju att be oss bedöma halva hästen. När du handlar begagnat är priset bland det viktigaste. Komplettera specs ovan med pris!

Skickades från m.sweclockers.com

Glömde helt bort priset. Det kommer här.

Dator nr:1 har satt pris, så där finns det inte så mycket att säga. Jag skickade ett mejl för två dagar sen men har inte fått svar.

Dator nr:2 har ett satt pris på 7500. Men eftersom jag kan köpa nya komponenter för 9000 så är 7500 för mycket begärt (tycker jag).

Permalänk
Medlem

Jag tycker dator nummer 1 har lite bättre specs, vissa saker är onödiga:
+ SSD 120 Gb
+ Större sekundär HD
+ Bättre nätagg
+ CPU

I övrigt är specifikationerna nästan identiska. Det skiljer en generation på Intel processorn till fördel för dator nummer 2... MEN, i dator nummer 1 sitter det en intel i7 istället för i5. Det är en vesäntlig skillnad när det kommer till andra applikationer (då inte spel). Intel i7 har hyperthreading och simulerar en extra kärna i processorn för varje kärna den har = 4 + 4 kärnor. Intel i5 saknar detta och har bara 4 kärnor. Jag skulle säga att dator nr 1 har starkare processor därför även om den är en generation äldre.

Dator nummer 1 har också ett ram som är testat att fungera i högre hastighet, vilket är lite onödigt i min värld. Om man överklockar så har man nytta av det, men eftersom CPUn inte har "K" i namnet så är processorn låst för överklockning och därmed blir det helt värdelöst. Det är ett bra minne, men låt inte säljaren övertala dig att det finns något extra värde i snabbare minne.

Dator nummer 2 har känns väldigt basic, inget extra, inget direkt roligt. Långsam ålderdomlig HD, saknar SSD.

Nu beror det på priset, jag är enig att 7500 känns väldigt dyrt för nr 2. Eftersom det inte finns några garantier så känns 5000 kr rimligt.
Kan du få dator nr 1 för ca 6000 kr så hade jag tagit den. Samma där med garantier. Generella råd om värdeminskning för datorer är -30% per år om man läser på nätet. Kvitto tycker jag är ett måste, lagen är ändrad så du kan inte längre handla i god tro. Köper du stöldgods kan du inte hävda i rätten att du inte visste, du blir fälld för brott.

Edit:
Vill du köpa något på blocket så maila inte, ring istället. Är det värt att köpa måste man vara på hugget. Då funkar inte mail.

Hoppas du blev lite klokare!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av sesam2k:

Jag tycker dator nummer 1 har lite bättre specs, vissa saker är onödiga:
+ SSD 120 Gb
+ Större sekundär HD
+ Bättre nätagg
+ CPU

I övrigt är specifikationerna nästan identiska. Det skiljer en generation på Intel processorn till fördel för dator nummer 2... MEN, i dator nummer 1 sitter det en intel i7 istället för i5. Det är en vesäntlig skillnad när det kommer till andra applikationer (då inte spel). Intel i7 har hyperthreading och simulerar en extra kärna i processorn för varje kärna den har = 4 + 4 kärnor. Intel i5 saknar detta och har bara 4 kärnor. Jag skulle säga att dator nr 1 har starkare processor därför även om den är en generation äldre.

Dator nummer 1 har också ett ram som är testat att fungera i högre hastighet, vilket är lite onödigt i min värld. Om man överklockar så har man nytta av det, men eftersom CPUn inte har "K" i namnet så är processorn låst för överklockning och därmed blir det helt värdelöst. Det är ett bra minne, men låt inte säljaren övertala dig att det finns något extra värde i snabbare minne.

Dator nummer 2 har känns väldigt basic, inget extra, inget direkt roligt. Långsam ålderdomlig HD, saknar SSD.

Nu beror det på priset, jag är enig att 7500 känns väldigt dyrt för nr 2. Eftersom det inte finns några garantier så känns 5000 kr rimligt.
Kan du få dator nr 1 för ca 6000 kr så hade jag tagit den. Samma där med garantier. Generella råd om värdeminskning för datorer är -30% per år om man läser på nätet. Kvitto tycker jag är ett måste, lagen är ändrad så du kan inte längre handla i god tro. Köper du stöldgods kan du inte hävda i rätten att du inte visste, du blir fälld för brott.

Edit:
Vill du köpa något på blocket så maila inte, ring istället. Är det värt att köpa måste man vara på hugget. Då funkar inte mail.

Hoppas du blev lite klokare!

Riktigt bra svar

Det med 30 % värdeminskning har jag inte hört/läst innan, kan vara bra att veta.
För mina behov tror jag att nr:1 är bättre eftersom jag tänkte ha datorn till bland annat CAD program också. Blir till att ringa honom imorgon då och se om han säljer för 6000.
Annars kollar jag med dator nummer 2.

Återigen, tack för ett bra svar