Bildstörningar på Xbox vid byte till komponentkabel.

Permalänk

Bildstörningar på Xbox vid byte till komponentkabel.

Jag har köpt en komponentkabel (YPrPb) från Kina till min gammeldagsa Xbox (inte 360 eller One) för att ersätta den medföljande kompositkabeln. Det är ungefär den här kabeln jag har:

http://www.ebay.com/itm/HD-Component-AV-Audio-Video-Cable-480...

Problemet är att jag upplever bilden som sämre med den nya kabeln. Ni kan se på de här bilderna vad problemet är:

Det går horisontella linjer horisontellt över hela skärmen vilket får böjda linjer att se sågtandade ut. Längst upp på skärmen är linjerna tätare och bildytan längs hela överkanten är böjd åt höger vilket även har effekten att övre vänstra hörnet blir rundat. Inget av det här syntes när jag körde med kompositkabel.

Av någon anledning syns de här problemen bara när jag spelar upp DVD-skivor, även om bilden i spel har en slags mer diffus kantighet och inte är mycket bättre än komposit. Från början syntes även horisontella brusiga scan lines i bilden i både spel och DVD-filmer, men de försvann när jag satte en ferritkärna på kabeln. Problemen ovan är alltså med ferritkärnan på.

Min tv är en Panasonic Viera TX-P50UT50Y och Xboxens kabel är inkopplad till YPrPb-kontakterna på baksidan. TV:n hävdar att Xboxens upplösning är 576i och det går inte att ändra eftersom jag har en omoddad PAL-Xbox.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

Vet ingen vad teorin bakom störningen kan vara? Är det något med kabelns impedans eller skärmning eller något?
Jag testade med en RGB-SCART-kabel idag och den gav störningsfri bild. Felet uppkommer bara när jag använder YPrPb-kabeln. Jag har inga fler sådana kablar och har aldrig använt YPrPb till något annat så jag vet inte om felet kan ha att göra med TV:n, men TV:n har aldrig haft några problem med input via RF, SCART eller HDMI.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

Finns tyvärr många kablar av dålig kvalitet till xbox så skulle tro att det är kabeln och eftersom du inte har moddat det så finns det inte så många inställningar du kan göra. Har för mig att det ska finnas nån inställning för att köra PAL-60 i Microsofts Dashboard som du kan pröva att ändra men tveksamt att det skulle göra så något.

Kan ha helt fel nu men eftersom det bara är vissa NTSC spel som kan köra 720p så känns komponentkabel lite onödigt (eftersom den inte är moddad).
Var det någon annan anledning till varför du ville köra med komponentkabel?

Permalänk
Skrivet av Striker000:

Finns tyvärr många kablar av dålig kvalitet till xbox så skulle tro att det är kabeln och eftersom du inte har moddat det så finns det inte så många inställningar du kan göra. Har för mig att det ska finnas nån inställning för att köra PAL-60 i Microsofts Dashboard som du kan pröva att ändra men tveksamt att det skulle göra så något.

Kan ha helt fel nu men eftersom det bara är vissa NTSC spel som kan köra 720p så spelar det nån roll om du kör med vanliga kabeln (scart)

Det blir samma vare sig om jag kör med 50 eller 60 Hz. Att jag vill köra med den kabeln beror också på att de andra ingångarna på TV:n inklusive SCART:en är upptagna av annat och att jag har en YPrPb-switch men ingen SCART-switch. Går det inte att förbättra kabeln på något sätt, som att linda in den i aluminiumfolie?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Skrivet av Paddan1000:

Det blir samma vare sig om jag kör med 50 eller 60 Hz. Att jag vill köra med den kabeln beror också på att de andra ingångarna på TV:n inklusive SCART:en är upptagna av annat och att jag har en YPrPb-switch men ingen SCART-switch. Går det inte att förbättra kabeln på något sätt, som att linda in den i aluminiumfolie?

Förbättra vet jag inte hur det skulle göras men själv kör jag med komponentkabel från kjell.com (tror tyvärr den utgått) men jag använder bara mitt xbox till xbmc i 720p så har inte testat så mycket med spel.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om horisontalsynken kommer lite sporadiskt; den ska ge signal när varje linje är slut så att TV:n "hoppar ner" en linje. Prova att rucka på Y-kabeln och se om det finns något läge där det funkar bättre.

Har du provat utan switchen?

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Det ser ut som om horisontalsynken kommer lite sporadiskt; den ska ge signal när varje linje är slut så att TV:n "hoppar ner" en linje. Prova att rucka på Y-kabeln och se om det finns något läge där det funkar bättre.

Har du provat utan switchen?

Ja, jag har testat att koppla in sladdarna direkt i TV:n och att dra ut alla andra sladdar för att se om de störde, men utan resultat. Felet sitter i den gröna sladden med synken då felet finns kvar när den röda och den blåa sladden är utdragen. Det blir ingen förbättring heller när jag snurrar på den gröna i kontakten. Inte heller när jag rengjorde kontaktblecken nere vid Xboxen.

Jag ska testa med en annan Xbox och TV senare.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

Jag har skaffat en ny Xbox nu. Den nya är revision 1.4, medan den gamla var 1.1. Problemet på bild 1 med linjerna över skärmen har nu försvunnit, men problemet på bild 2 kvarstår med det rundade övre vänsterhörnet. Jag har märkt att det bara uppkommer på DVD:er i widescreenformat (16:9) och inte på DVD:er i 4:3 formatet. Jag antar att spelen jag testat inte varit i 16:9 nativt och att det är därför jag inte sett några problem där hittills.
Min TV har en nativ upplösning på 1080p för övrigt och den nya Xboxen ger också ut 576i PAL i 60 Hz precis som den gamla.

Jag har beställt en YPrPb-sladd till min Playstation 2 också så vi får se om problemet kvarstår även med den. Jag hoppas det inte är TV:n det är fel på för jag skulle hata att behöva skicka tillbaka 50-kilosåbäket till Komplett för en sådan skitsak.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

Om du har tillgång till en annan TV så skulle du kunna pröva xboxet där oxå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddan1000:

Jag har skaffat en ny Xbox nu. Den nya är revision 1.4, medan den gamla var 1.1. Problemet på bild 1 med linjerna över skärmen har nu försvunnit, men problemet på bild 2 kvarstår med det rundade övre vänsterhörnet. Jag har märkt att det bara uppkommer på DVD:er i widescreenformat (16:9) och inte på DVD:er i 4:3 formatet. Jag antar att spelen jag testat inte varit i 16:9 nativt och att det är därför jag inte sett några problem där hittills.
Min TV har en nativ upplösning på 1080p för övrigt och den nya Xboxen ger också ut 576i PAL i 60 Hz precis som den gamla.

Jag har beställt en YPrPb-sladd till min Playstation 2 också så vi får se om problemet kvarstår även med den. Jag hoppas det inte är TV:n det är fel på för jag skulle hata att behöva skicka tillbaka 50-kilosåbäket till Komplett för en sådan skitsak.

Är det Samsung-TV du har så ringer du till Samsung support så att dom kommer hem till dig och lagar den på plats.

Edit: Sorry såg att det var Panasonic.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har gjort lite mer tester nu och även testat på en annan Panasonic-plasma som bara var 720p. Den andra plasman uppvisar felet på första bilden med de taggiga linjerna, så jag antar att det felet låg i själva Xboxen eftersom byte till en ny Xbox gjorde att det försvann.
Det andra felet med den böjda överkanten uppvisades inte, men å andra sidan beskärdes den delen av skärmen bort så man inte såg den alls.
Efter att ha testat lite mer på min vanliga TV upptäckte jag att felet på bild 2 bara reproducerades om själva Xboxen var inställd på Widescreen i dess interna bildinställningar. Sätter jag Xboxen på Normal eller Letterbox uppkommer inte felet, men jag måste med TV:ns fjärrkontroll ställa in 16:9 manuellt för att få Widescreen, för väljer jag Auto blir bilden automatiskt fult inzoomad.
Jag hoppas detta fixas i en framtida patch för TV:n, så att man inte manuellt ska behöva växla mellan Auto och 16:9 varje gång man använder Xboxen*, men nu kan jag åtminstone leva med felet.

*Dagens I-landsproblem

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.