Permalänk
Medlem

Det här är en scam, och att ha pengarna på kontot är ingen garanti, de kan dra tillbaka stålarna, förstår mig inte på er som rekommenderar trådskaparen att ens fundera på det här

Till trådskaparen, gör det inte, du kommer att bli lurad, det här är en klassisk scam.

För att ytterligare påvisa hur de bär sig åt så läs nedan:

"Då får väl jag bidra med ännu ett namn och en adress. Det som är likt i det här fallet är telefonnumret: +447506666482. Personen utgav sig för att vilja köpa min bärbara dator, via en Blocket annons. Jag fick ett falskt transaktionskvitto från ”PayPal” sen var det bråttom att skicka. Men jag ringde till PayPal och fick min misstankar besvarade och skickade heller inte datorn.

Personen i fråga kallar sig *************
Address: ************
********
Post Code:********
City: Grays
Country: United Kingdom

*Jag har gjort en polisanmälan på Brittiska polisens bedrägeri sida: http://www.actionfraud.police.uk/
* En polisanmälan här i Sverige

*Skickat PayPal kvittot till spoof@paypal.com

Ett gått råd är att kolla hur väl grammatiskt korrekt epostmeddelande och dylikt är, och låter det för bra för att vara sant så är det också med största sannolikhet det.

Lycka till alla osäkra!"

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Vet en bekant som skulle sälja sin iphone , Han la ut den på annons sen började en kvinna från London skriva och var intreserad, Efter några mail som var på riktigt taskig engelska , komma länkar till hennes "bank" , affären skulle gå till så att iphonen skulle skickas till London , sen skulle kollinumret skickas i ett mail till "banken" sen skulle pengarna genast finnas på kontot.. Gjorde lite eftersök på adressen till telefonen skulle skickas till via google och de visade sig vara ett slum område , peronen hitta vi på facebook , och de var en mycket mörk man som hade rätt mkt teknik prylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det här är en scam, och att ha pengarna på kontot är ingen garanti, de kan dra tillbaka stålarna...

Självklart är det bedrägeri. Dock går det ALDRIG att dra tillbaka pengar från ett kontot rent allmänt. Tror du tänker på checkbedrägeri men det är en annan sak.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Självklart är det bedrägeri. Dock går det ALDRIG att dra tillbaka pengar från ett kontot rent allmänt. Tror du tänker på checkbedrägeri men det är en annan sak.

Det var ju via paypal det här, och det verkar vara vanligt att de gör på det viset, TS nämner ju detaljerna till och med och att scammern vill använda sig av paypal, jag skulle skrivit paypalkontot ist:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Naturligtvis kan man inte stjäla pengar med ett kontonr. Scam fungerar så att de får dig att skicka varan men på ett eller annat sätt blir du snuvad på pengarna, många sätt har tagits upp i tråden.

Skrivet av Appel99:

Skicka datorn när du har pengarna på kontot, inte när du har fått ett mejl om "shipment details" från "the royal bank o scotland" eller liknande.

Man får nog vänta bra mycket längre än så för att vara säker eftersom att det är lätt hänt att man blir återbetalningsskyldig.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Gå till banken och skapa ett nytt konto. Vänta tills pengarna har kommit in. Flytta pengarna till ditt ordinarie konto. Skicka varan.

*** raderat ***

Redigerat
Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hej!

Ska sälja en macbook och en tjej som säger att hon är apair vill köpa den. Så hon vill ha mitt kontonr för att föra över pengar först och sen ska jag skicka datorn.

Hon kan inte tömma mitt bankkonto då va? Gick även bra med paypal så hon. Hur ska jag gå tillväga för att göra det så säkert som möjligt? Får som sagt pengarna först sen ska jag skicka.

hitta bara någon som säljer i svergie i stället som du kan träffa öga mot öga så dom inte kan scama dig

Permalänk
Medlem

be henne skicka pengarna - ta ut pengarna - stäng bankkontot (så får banken betala) sen köper du en till skärm och säljer båda till mig och sen köper vi glass.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Hedersmedlem

Skriv aldrig ut personuppgifter om privatpersoner på forumet!

*Inlägg redigerade*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle_Lofgren:

Är det inte så att ingen får pengarna i det där fallet? Att dom stannar hos Paypal när det blir en sån dispyt. Det måste gå till rättegång istället...

Så kan det säkert vara, och paypal hade väl iaf åtminstone förr i tiden problem med att dom olovligt låste folks pengar i onödan och tog räntan själv? Har för mig att dom fick byta VD för att försöka styra upp alla "misstag". Använder själv paypal ibland, men bara för mycket små summor och där jag litar på försäljaren.

Hursomhelst ska man vara försiktig och googla lite innan man gör något sånt här.

Permalänk
Medlem

Visst är det möjligt att detta är en scam - men det är klart möjligt för TS att göra detta på ett sätt så han inte blir lurad.

Paypal ska du inte använda, som nämnts ovan så kan köparen kräva tillbaka sin summa genom en scam på Ebay som beskrivs ovan. Paypal kan i regel dra tillbaka en betalning.

Med bankkonto är du dock säkrare, för när pengarna har kommit in på ditt konto så kan säljaren inte få tillbaka dem, såvida du inte betalar tillbaka dem. Jag känner inte exakt till vad ett clearing nummer är för nåt, men för att kunna betala från hennes konto till ett konto i ett annat land (inom Europa) så behöver hon ditt kontonummer (i IBAN-format) och Swift/BIC-koden. Ditt och bankens namn gör hon ju inget fuffens med, men clearing skulle jag akta mig för att ge ut innan jag vet exakt vad det är.

Och nej, med ditt bankkontonummer (IBAN) och Swift/BIC-kod så kan man inte komma åt att lyfta pengar från en annan persons konto, utan endast sätta in pengar.

Jag skulle ge ut mitt kontonummer (IBAN) och Swift/BIC-kod och se vad som händer. Säger köparen att hon vill använda Paypal istället; helt klart en scam. Skickar hon en check - gå inte med på det. Och ge inte ut ditt clearing nummer ännu, åtminstone innan vi får en förklaring för vad det innebär.

Permalänk
Medlem

Be henne skicka pengarna i ett kuvert.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jetten:

Visst är det möjligt att detta är en scam - men det är klart möjligt för TS att göra detta på ett sätt så han inte blir lurad.

Paypal ska du inte använda, som nämnts ovan så kan köparen kräva tillbaka sin summa genom en scam på Ebay som beskrivs ovan. Paypal kan i regel dra tillbaka en betalning.

Med bankkonto är du dock säkrare, för när pengarna har kommit in på ditt konto så kan säljaren inte få tillbaka dem, såvida du inte betalar tillbaka dem. Jag känner inte exakt till vad ett clearing nummer är för nåt, men för att kunna betala från hennes konto till ett konto i ett annat land (inom Europa) så behöver hon ditt kontonummer (i IBAN-format) och Swift/BIC-koden. Ditt och bankens namn gör hon ju inget fuffens med, men clearing skulle jag akta mig för att ge ut innan jag vet exakt vad det är.

Och nej, med ditt bankkontonummer (IBAN) och Swift/BIC-kod så kan man inte komma åt att lyfta pengar från en annan persons konto, utan endast sätta in pengar.

Jag skulle ge ut mitt kontonummer (IBAN) och Swift/BIC-kod och se vad som händer. Säger köparen att hon vill använda Paypal istället; helt klart en scam. Skickar hon en check - gå inte med på det. Och ge inte ut ditt clearing nummer ännu, åtminstone innan vi får en förklaring för vad det innebär.

Det är inte säkert med banköverföring heller. Exemplet som Tanis skrev fungerar tyvärr även mellan bankar.

TS
Den kriminella köparen = Jane Doe
Den oskyldiga köparen = John Doe
Jane Doe vill köpa TSs dator som kostar 5000:- Pengarna ska in på TSs konto så Jane Doe lägger upp en annons med en väldigt lättsåld vara för samma pris. John Doe är mycket intresserad och vill gärna köpa Jane Does vara. Jane Doe uppger TSs kontonr och avvaktar. Efter ett tag ser TS att pengarna har kommit in och han skickar iväg datorn.
Efter ett tag upptäcker John Doe att han inte kommer få någonting, han har blivit blåst. Han polisanmäler och TS kommer givetvis bli polisanmäld och pengarna går, efter lång tid, retur till John Doe. Nu står TS utan dator och pengar. På köpet har han fått en massa besvär, blivit polisanmäld och kanske en lärdom rikare.

Tyvärr fungerar dessa blåsningar väldigt ofta, mest pga. helt idiotiska säljare. Om TS, trots alla dessa varningar, ändå vill skicka datorn till England är det bara att gratulera Jane Doe.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Det är ju definitivt scam. Samma person har kontaktat mig ang. en annons på blocket och personen har använt EXAKT samma ord.

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk

Du tar ingen risk i sig när du lämnar ut dina kontouppgifter, men du kommer ändå bli blåst.

X = personen du har kontakt med
Y = en tredje person som också kommer bli lurad av

Du ger dina paypaluppgifter till X.
Pengar sätts in, men inte av X utan av Y.
X har nämligen också satt ut en annons eller på annat sätt sålt en vara till Y, låt säga att det är en kamera.
X ger alltså dina paypaluppgifter till Y, och säger att det är sina egna uppgifter.
Du får därefter besked från Paypal att pengarna har kommit in, skickar din vara till X och tror att allt är frid och fröjd.
Någon dag senare börjar Y bli lite otålig för att hans kamera inte kommer. Han kontaktar X som nu inte svarar på sina mail.
Y inser att han blivit blåst och kontaktar Paypal, eftersom han inte fått sin kamera.
Paypal har ingen kännedom om X, men vet däremot vem du är, eftersom du har tagit emot pengarna från Y till ditt paypalkonto.
Du anses vara bedragaren (med allt negativt som det kan innebära för dig) och X sitter med din vara, som Y betalt för. Förmodligen kommer även Paypal dra tillbaka pengarna från dig så att Y blir skadeslös.
Kontentan blir att du varken får några pengar eller har kvar din vara…

Too late, ni kan lika bra läsa två inlägg upp... ;)
Permalänk

Haha

Intressant tråd. S@tan vad det finns olika sätt att blåsa folk på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Han polisanmäler och TS kommer givetvis bli polisanmäld och pengarna går, efter lång tid, retur till John Doe. Nu står TS utan dator och pengar. På köpet har han fått en massa besvär, blivit polisanmäld och kanske en lärdom rikare.

Har du någon källa som styrker detta påstående?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Garanterat scam.

Det är onödigt att sprida sina uppgifter till bedragare, polisanmäl istället och undvik en massa problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har du någon källa som styrker detta påstående?

Detta är en liten annan variant där bedragaren får ut ännu mer pengar. Observera att den oskyldiga A får betala tillbaka pengarna till C. Dessutom förlorar A både varan och dom extra pengarna.
Från Metro:

SÅ GÅR TRIANGELDRAMAT TILL

1) Oskyldiga personen A vill sälja sin Playstation 3. Han annonserar på nätet.
Bedragaren B ringer upp, och köper spelkonsolen osedd. B betalar in pengar på A:s konto.
2) Bedragare B har samtidigt en egen annons på en fin kamera till salu för fyndpriset 6 000 kronor. Spekulanten C vill köpa kameran, och ombeds stoppa in pengarna – på det konto som i själva verket tillhör den oskyldiga A.
3) Bedragare B ringer till den oskyldiga A.
B säger att han råkat sätta in för mycket pengar.
B ber att få komma och hämta dels spelkonsolen, dels det överskjutande beloppet kontant – vilket också sker.
4) Spekulant C får aldrig någon kamera och lämnar in en polisanmälan. Misstankarna riktas mot den som tagit emot pengarna – den oskyldiga A.
Oskyldiga A blir av med sin spelkonsol.
Oskyldiga A krävs dessutom på de 6 000 kronor som Spekulant C vill ha tillbaka.
Bedragare B försvinner med bytet.

http://www.metro.se/metro-teknik/triangeldramat-det-nya-natbe...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

http://www.blocket.se/security/nigeria.htm känns relevant.

Citat:

Blocket avråder generellt från affärer med utlandet.
[...]
Fundera kritiskt på om det finns någon rimlig affär för köparen i att få en vara skickad från Sverige. Det finns mycket få, om ens några lönsamma affärer där en begagnad vara skall skickas från Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Detta är en liten annan variant där bedragaren får ut ännu mer pengar. Observera att den oskyldiga A får betala tillbaka pengarna till C.

Artikeln är hypotetisk och redogör inte för något faktisk domslut. Detta är för lagtekniskt komplicerat för oss lekmän men jag tror att köparen måste kunna bevisa att säljare agerat bedrägligt för att få tillbaka pengarna (jag utgår från att säljaren agerat i god tro).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Artikeln är hypotetisk och redogör inte för något faktisk domslut. Detta är lagtekniskt komplicerat och jag tror att köparen måste kunna bevisa att säljare agerat bedrägligt, vilken han inte gjort.

Nej jag har inte kunnat hitta något domslut där säljaren krävs på pengarna. Är dock väldigt säker på att ha läst en artikel där det var fallet, givetvis kan jag inte hitta den artikeln.
Hur som helst kommer spekulanten ju att polisanmäla säljaren. Det är inte många som tycker det är kul även om man är oskyldig.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några onödiga kommentarer, se forumregler § 1.6.

/KimTjik