Förslagshjälp till ett nytt chassi

Permalänk
Medlem

Förslagshjälp till ett nytt chassi

Jag skall köpa ett nytt chassi. Till en början tänker jag stoppa in min gamla dator i det nya chassit men senare i år skall där in en ny dator och den gamla får flytta tillbaka till sin burk. Så äntligen kommer jag att ha två datorer.
Det jag vill lådan skall rymma är ungefär följande.
En Intel 4770K CPU.
Ett GeForce 770 4GB
En stor mängd RAM
Sex stora hårddiskar
Två SSD
En Blu-Ray läsare
En DVD brännare (Eller kanske en Blu-Ray skrivare).
Dessutom funderar jag på om jag skall skaffa två 2,5" USB3 diskar för backup.
Samt då diverse fläktar.
Att datorn håller låg ljudnivå är högprioriterad. Jag bor med dottern i en lägenhet så jag har min dator i mitt sovrum och hon har sin i sitt rum.
Är vattenkylning något som drar ner ljudvolymen på datorn? Det är ju fläckar även där. Någon överklockning mer än vad som Gigabytes Easy Tune6 gör är ej aktuellt.
Själv har jag tänkt mig Antec P280 men det kan ju finnas andra chassin som Fractal Design Define XL R2.
Samt den stora frågan som nästan alla undrar över. Vilket nätaggregat skall jag skaffa och hur stort. Jag tror inte på det men för säkerhets skull måste jag räkna på två GeForce.
Men vad kan ni ha för förslag. Vilket chassi och vilket nätaggregat, som ju måste passa Haswell, skall jag rikta in mig på?
Idag har jag ett Antec Solo chassi som jag har varit mycket nöjd med och jag kommer att behålla det för min andradator, men nu är det för litet. Så om det inte kommer något alldeles revolutionerande inom en snar framtid hoppas jag kunna beställa åtminstone chassiet men kanske också nätaggregatet i veckan som kommer.

Permalänk

ATX eller mATX?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

diggar mitt chassi mycket... se sign

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 / Moderkort: Asus ROG STRIX Z390-F GAMING / Minnen: Corsair 32gb (2x16) 3200mhz / Processor: Intel i7 9700k / Kylning Noctua NH-D15 / Grafikkort: Asus Radeon R9 290X DirectCU II OC / HDD: Intel 335 Series 240GB SSD Samt Samsung 840 evo 1tb / Nätagg: Corsair 750w v2 / Skärm: ASUS VE247H

Permalänk
Medlem

För att få plats med allt jag vill blir nog ett mATX för litet. Så det får bli ett ATX eller kanske ett EATX kort om de nu inte blir för dyra. Asus Maximus VI Extreme är ett jag kan tänka mig eller Gigabyte G1.Sniper 5. Men beslut om det kan vänta lite. Nu är det i första hand lådan.
Den Antec Solo låda jag har idag rymmer bara fyra diskar men jag har redan fyllt sex så jag har haft två E-SATA lådor. Men först la en av och nu den andra. Så istället för att köpa nya externa hårddisklådor tänker jag skaffa ett nytt större chassi. Det kommer jag ju ändå att behöva göra senare i år när jag fått köpt delar till en ny dator som inbegriper ett grafikkort som troligen blir för långt för nuvarande låda.
Fractal Design Define R4 är en låda jag tänkt på men undrar om den inte blir lite liten. Så en låda från Fractal Design måste bli en Fractal Design Define XL R2 även om den kanske är onödigt stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

För att få plats med allt jag vill blir nog ett mATX för litet. Så det får bli ett ATX eller kanske ett EATX kort om de nu inte blir för dyra. Asus Maximus VI Extreme är ett jag kan tänka mig eller Gigabyte G1.Sniper 5. Men beslut om det kan vänta lite. Nu är det i första hand lådan.
Den Antec Solo låda jag har idag rymmer bara fyra diskar men jag har redan fyllt sex så jag har haft två E-SATA lådor. Men först la en av och nu den andra. Så istället för att köpa nya externa hårddisklådor tänker jag skaffa ett nytt större chassi. Det kommer jag ju ändå att behöva göra senare i år när jag fått köpt delar till en ny dator som inbegriper ett grafikkort som troligen blir för långt för nuvarande låda.
Fractal Design Define R4 är en låda jag tänkt på men undrar om den inte blir lite liten. Så en låda från Fractal Design måste bli en Fractal Design Define XL R2 även om den kanske är onödigt stor.

P280 är underbart!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Antec P280 har också länge varit en favorit hos mig men majje du tycks ju själv ha Fractal Designe R2!
Har ni någon bra rekommendation till ett passande nätaggregat till P280. Det måste ju vara tyst, klara av specifikationerna för Haswell samt ha en kraft som klarar av det jag nämner i mitt första inlägg. 650 - 750 Watt är vad jag själ tror borde bli bra.
Men så fick jag syn på den här lådan, http://www.nanoxia-world.com/product/1/55/Deep+Silence+6+ och tänkte att det var något jag skulle vilja ha men storleken sätter stopp för det.