vilken dator är bäst, Mac air eller en Lenova U310??

Permalänk
Medlem

vilken dator är bäst, Mac air eller en Lenova U310??

Nu är det så att jag ska börja läsa till systemvetare och jag behöver en dator som håller i minst tre år. Den ska vara tyst, snabb, lätt.
Jag kommer behöva den till skolarbete och som vardagsdator, alltså en som jag kan bära med mig lite överallt och som håller måttet.
Nu står valet mellan dessa två..

http://www.netonnet.se/art/dator/apple/macbook/apple-macbooka...

och denna

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/tunn-och-latt/ultrabo...

som ni ser så är prisskillnaden rätt så rejäl, jag ser inga problem med U310 då den verkar ha allt.. men är det värt att köpa den? kommer den behöva lämnas in då o då, ska jag satsa på mac istället. Vad är det Mac har som inte U310 har.. inte så mkt?

Permalänk

Kommer du behöva program som endast finns till en av plattformarna?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av mike91:

Vad är det Mac har som inte U310 har.. inte så mkt?

För det första är det inte samma operativsystem, inte ens samma tillverkare. Vad ska den användas till? Bara surfa och skriva dokument på? Då funkar vilken som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Kommer du behöva program som endast finns till en av plattformarna?

nej det tror jag inte, frågan är om Lenovan håller ut under dessa år utan trubel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mike91:

nej det tror jag inte, frågan är om Lenovan håller ut under dessa år utan trubel..

Fördelen med PC är att när den blir seg går man över till linux och behåller den två år till. När en mac blir seg köper man en ny dator.
Min lenovo är minst 4 år gammal och drar fortfarande runt ubuntu skitfint. XP likaså. Dock gillar den inte riktigt w7.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Fördelen med PC är att när den blir seg går man över till linux och behåller den två år till. När en mac blir seg köper man en ny dator.
Min lenovo är minst 4 år gammal och drar fortfarande runt ubuntu skitfint. XP likaså. Dock gillar den inte riktigt w7.

Men sluta... För det första blir Windows segt snabbare än OSX pga att Windows har registret, något som OSX inte har. För det andra är OSX baserat på Unix. För det tredje går det precis lika fint att installera Linux om man vill det på en Mac som på en Windows-PC. Om du inte har en aning om de här grundläggande sakerna (eller någon erfarenhet av Mac, vilket jag misstänker på dina uttalanden) så bör du inte göra rekommendationer om dem. Eller iaf skriva det, att du har noll erfarenhet av Mac...

Till TS: Skulle rekommendera dig att känna på datorerna i verkligheten och testa dem lite kort. Om du inte ser några fördelar alls med en Mac så funkar förmodligen Lenovon precis lika bra för dig, och då bör du köpa den!

Lenovo är kända för att ha relativt bra kvalitet, så att den går sönder så snabbt tror jag inte.

Värt att notera för dig kan vara att Lenovon väger en del mer och inte är lika slimmad, och att nya modellerna av Macbook Air har nya Intel processorerna vilket gör att de har 12h batteritid.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Men sluta... För det första blir Windows segt snabbare än OSX pga att Windows har registret, något som OSX inte har. För det andra är OSX baserat på Unix. För det tredje går det precis lika fint att installera Linux om man vill det på en Mac som på en Windows-PC. Om du inte har en aning om de här grundläggande sakerna (eller någon erfarenhet av Mac, vilket jag misstänker på dina uttalanden) så bör du inte göra rekommendationer om dem. Eller iaf skriva det, att du har noll erfarenhet av Mac...

Till TS: Skulle rekommendera dig att känna på datorerna i verkligheten och testa dem lite kort. Om du inte ser några fördelar alls med en Mac så funkar förmodligen Lenovon precis lika bra för dig, och då bör du köpa den!

Man kan inte testa datorerna på netonnet men får gå över till elgigangen och testa den där fastän det är en u410.. tycker bara att mac är så jä*a snygg! men lenovan är inte så dålig heller.. problemet med mac är då att jag måste köpa en extern hårddisk och hela köpet kmr att gå mot ca 11000 medans lenova kmr att kosta mig ca 6000 med hdmi kabel och försäkring. Det är liksom 5 tusen där

Permalänk
Skrivet av mike91:

Man kan inte testa datorerna på netonnet men får gå över till elgigangen och testa den där fastän det är en u410.. tycker bara att mac är så jä*a snygg! men lenovan är inte så dålig heller.. problemet med mac är då att jag måste köpa en extern hårddisk och hela köpet kmr att gå mot ca 11000 medans lenova kmr att kosta mig ca 6000 med hdmi kabel och försäkring. Det är liksom 5 tusen där

Du kan ju alltid köpa U310 på Elgiganten och prova under öppet köp? http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Är du nöjd med den så kanske den är bäst då det låter som att Mac är lite utanför din budget? Men de är läckra det håller jag med om

Lade till några meningar i mitt förra inlägg också om du missade det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Du kan ju alltid köpa U310 på Elgiganten och prova under öppet köp? http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Är du nöjd med den så kanske den är bäst då det låter som att Mac är lite utanför din budget? Men de är läckra det håller jag med om

Lade till några meningar i mitt förra inlägg också om du missade det.

haha jag hittar inte dessa meningar :/ men ah jag ska ta och testa de o se ifall den är bra! tack på förhand

Permalänk
Skrivet av mike91:

haha jag hittar inte dessa meningar :/ men ah jag ska ta och testa de o se ifall den är bra! tack på förhand

Om du tittar på inlägget jag skrev och jämför med samma inlägg i ditt citat av mig så ser du att de sista meningarna saknas i ditt citat (du svarade mig medan jag ändrade mitt inlägg. Tänkte därför att du kanske missade dem?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Om du tittar på inlägget jag skrev och jämför med samma inlägg i ditt citat av mig så ser du att de sista meningarna saknas i ditt citat (du svarade mig medan jag ändrade mitt inlägg. Tänkte därför att du kanske missade dem?

aha nu såg jag det, men det var fel av mig att länka fel dator.. det var den nya air jag menade.. http://www.netonnet.se/art/dator/apple/macbook/apple-macbooka... denna alltså..

är så sjukt sugen på den, men är den värd 11600kr.. (försäkring, hårddisk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mike91:

aha nu såg jag det, men det var fel av mig att länka fel dator.. det var den nya air jag menade.. http://www.netonnet.se/art/dator/apple/macbook/apple-macbooka... denna alltså..

är så sjukt sugen på den, men är den värd 11600kr.. (försäkring, hårddisk)

Det låter som om du redan har bestämt dig, men du väntar bara på att någon ska bekräfta att du "gör rätt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mike91:

aha nu såg jag det, men det var fel av mig att länka fel dator.. det var den nya air jag menade.. http://www.netonnet.se/art/dator/apple/macbook/apple-macbooka... denna alltså..

är så sjukt sugen på den, men är den värd 11600kr.. (försäkring, hårddisk)

Hade personligen inte lagt dom pengarna på en Mac om det inte var så att jag behövde en just sådan. Lägg 11K på en Zenbook så får du betydligt mer dator för pengarna enligt min mening.

Men om det nu står mellan mb air och lenovon tycker jag du ska ta den sistnämnda. Då kan du ju med gott samvete köpa en i samma prisklass om 1,5 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Fördelen med PC är att när den blir seg går man över till linux och behåller den två år till. När en mac blir seg köper man en ny dator.
Min lenovo är minst 4 år gammal och drar fortfarande runt ubuntu skitfint. XP likaså. Dock gillar den inte riktigt w7.

Vad hindrar från att lägga in Linux på en Mac?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.