Håller mitt GTX 580 på att ge upp?

Permalänk

Håller mitt GTX 580 på att ge upp?

Tja,

Ursäkta om detta är fel forum - flytta isåfall gärna.

Notis 1: Jag har de senaste driversen, och de korrekta.
Notis 2: Kortet är ca 2 år gammalt, och garantin har tyvärr precis gått ut.

Till saken: Under några veckors tid har jag börjat uppleva problem med grafikkortet. Eller ja, det har alltid varit lite dumt på så vis att fläkten till och från dånat väldigt mycket. Ibland undrar jag nästan om den inte ibland stannat också.

Nu på sistone börjar jag efter några timmars användande av datorn att uppleva en sorts flimmer av diverse färger mot toppen av skärmen. Ibland står det att drivern har kraschat men återställts. När jag stänger av datorn och låter den vila en stund, så brukar problemen försvinna, utöver det att skärmen ibland kan stå tom några sekunder för länge innan Windows 8's inloggnings-skärm dyker upp.

Nu idag irriterar det mig extra mycket, då drivern kraschar så fort jag startar Civilization 5s nya DLC Brave New World. Detta brukar inte hända med andra spel, eller när datorn är nystartad.

Frågan kanske redan besvarat sig själv, men håller mitt 580 på att dö?

Permalänk

Låter som kortet överhettas ladda ner msi after burner och kolla temp. Om kortet blir för varmt kan du höja fan speed.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem

Kolla så kylaren inte är full med damm, kolla så fläkten snurrar som den ska samt byt ut kylpastan.

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Kolla så kylaren inte är full med damm, kolla så fläkten snurrar som den ska samt byt ut kylpastan.

Man har väl för tusan inte kylpasta på sitt grafikkort? Tack för tipsen i övrigt!

Permalänk
Skrivet av Rickybobby:

Låter som kortet överhettas ladda ner msi after burner och kolla temp. Om kortet blir för varmt kan du höja fan speed.

Har tankat AfterBurner, här är ett par screens: en från AfterBurners data då Civ 5 varit igång i typ 5 mins (med lite alt-tabbande involverat för att spåra datan), och en på hur Civ 5 såg ut in-game. Spacigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Man har väl för tusan inte kylpasta på sitt grafikkort? Tack för tipsen i övrigt!

Jo, det har man emllan kylarblocket och gpu:n.
Fast byta kylpasta brukar man inte behöva göra så tidigt för ett grafikkort, har ett AMD hd 4890 som gått i flera år utan att byta kylpasta, bara behövt damma av det.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Har tankat AfterBurner, här är ett par screens: en från AfterBurners data då Civ 5 varit igång i typ 5 mins (med lite alt-tabbande involverat för att spåra datan), och en på hur Civ 5 såg ut in-game. Spacigt.

http://img829.imageshack.us/img829/5484/mlzj.jpg

http://img801.imageshack.us/img801/2766/cxzo.jpg

Har egentligen ingen riktig erfarenhet, Men är inte det så det ser ut med 3D påslaget?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Jo, det har man emllan kylarblocket och gpu:n.
Fast byta kylpasta brukar man inte behöva göra så tidigt för ett grafikkort, har ett AMD hd 4890 som gått i flera år utan att byta kylpasta, bara behövt damma av det.

Där ser man. Det har jag aldrig tänkt på eller fipplat med på något av mina kort. Ber om ursäkt till Warrior28 för min arrogans tidigare!

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Har egentligen ingen riktig erfarenhet, Men är inte det så det ser ut med 3D påslaget?

Tyckte också det såg lite 3D-aktigt ut, så jag kikade i video settings men fann inget alternativ för 3D där.

Och är det inte lite skumt att GPUn har 99% användning hela tiden, i övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Tyckte också det såg lite 3D-aktigt ut, så jag kikade i video settings men fann inget alternativ för 3D där.

Och är det inte lite skumt att GPUn har 99% användning hela tiden, i övrigt?

Det är inte så konstigt att den går så högt, om du låser fps:en till 60 så kommer den inte belastas lika hårt. Kolla efter 3D inställningar i Nvidias kontrolpanel?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

Antagligen är 3D påslaget som tidigare nämnt, är nog även anledningen till 99% användande & den höga tempen, fixar du det problemet och hittar vart du stänger av om det nu är felet löser sig nog allt förövrigt ligger mitt GTX580 på 52c som max i load även under bench tester.

Permalänk

Har kikat i nVidia panelen och stereoscopic 3D var faktiskt av.

Så jag vet inte riktigt...

Permalänk
Inaktiv

Tror tyvärr att det är trasigt, sista saken du kan testa är att köra kortet i en annan dator!

Permalänk
Medlem

Testa först och främst att byta drivrutiner
Byt till tex 306.97 den kör jag med
Den enda av dom nyare som funkar utan buggar för mig

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Uppdatering:

Avinstallerade mina graphics drivers och installerade nya. Nu har jag 320.49. Tidigare hade jag någon som började på 325, vilka inte ens dyker upp på Nvidias hemsida för mig. Vet inte vad det var för skit.

Nu verkar det bra för stunden, men peppar peppar. Efter några timmar påslaget börjar problemen oftast för mig, so far.

När jag kör Civilization 5 nu så ligger jag regelbundet på mellan 62 och 84 i GPU användning, fast oftast kring 62. Tror 84 kan ha varit mellan turns när AIn gjorde sina drag, för jag ser regelbundna spikar. Tempen låg på ca 66 grader celsius när jag spelade. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Uppdatering:

Avinstallerade mina graphics drivers och installerade nya. Nu har jag 320.49. Tidigare hade jag någon som började på 325, vilka inte ens dyker upp på Nvidias hemsida för mig. Vet inte vad det var för skit.

Nu verkar det bra för stunden, men peppar peppar. Efter några timmar påslaget börjar problemen oftast för mig, so far.

När jag kör Civilization 5 nu så ligger jag regelbundet på mellan 62 och 84 i GPU användning, fast oftast kring 62. Tror 84 kan ha varit mellan turns när AIn gjorde sina drag, för jag ser regelbundna spikar. Tempen låg på ca 66 grader celsius när jag spelade. Vad tror ni?

Ja, det duger. GPU:n tar inte skada förarens den kanske går över 95 c. Annars kan du hu ändra fläktkurvan i MSI afterburner

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av MojoGurra:

Har kikat i nVidia panelen och stereoscopic 3D var faktiskt av.

Så jag vet inte riktigt...

Stereoskopisk 3D är det inte, eftersom den ena framen är grön/blå aktig, och den bredvid röd aktig, då är det 3D Vision Discover.

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

Stereoskopisk 3D är det inte, eftersom den ena framen är grön/blå aktig, och den bredvid röd aktig, då är det 3D Vision Discover.

Aha, okej!

Kanske var så att min gamla driver spökade och aktiverade saker hej vilt. Nu ser Civ helt normalt ut. Men jag skriver här igen ifall problemen dyker upp igen när datorn kört en stund.