Permalänk
Medlem

Diskbråck

Satt och kollade lite i sjukvårdstråden som finns här på ÖÄ men hittade inget direkt där om diskbråck eller folk som har/haft detta.

Som bakgrund kan jag bara säga att jag haft problem med ryggen mer eller mindre sedan tonåren. Är en rätt lång och tung människa (två meter lång och en bit över tresiffrigt i vikt) så besvären har alltid funnits där. Hade väldigt korta muskler genom tonåren då jag växte så fort och tränade en hel del hockey/fotboll. Har haft kortare episoder med ryggskott och kramper i ländryggen de senaste 10-15 åren.
Det senaste åren har det dock gått fort utför, efter att ha burit en skrivare som vägde tresiffrigt felaktigt på jobbet förra hösten, vart det snabbt mycket sämre.
Fick då starkt strålande smärta ned i båda benen. Detta gick då över efter några besök hos sjukgymnast och någon veckas sjukskrivning. Så här i efterhand så misstänker jag att det jag fick då förra hösten av en disk som började bukta ut och trycka på ischasnerverna.

Mina nuvarande bekymmer började för snart två månader sedan, var i mitten av maj i år (2013) som jag började få väldigt ont i ländryggen och strålande smärtor ut i höger ben och nedåt. För någon som inte upplevt nervsmärtor kan man väl enklast beskriva det (iaf i mitt fall) som om du slår "kärringnerven" i armbågen in i något VÄLDIGT hårt och du får en skarpt brännande smärta från armbågen ned i fingrarna, fast ÄNNU starkare.
Första tre-fyra veckorna efter att problemet blommat ut så kunde jag faktiskt sköta mig någorlunda bra, hade väldigt ont första 15-20 minuterna när jag klivit/krälat ur sängen, kunde under den perioden inte röra mig det minsta utan att det gjorde fruktansvärt ont. Men efter de inledande smärtorna gick det att röra sig rätt bra så länge jag var i stående position. Satte jag mig t.ex och ställde mig upp igen så var det samma sak, immobilisera i en stund innan jag igen kunde börja försiktigt röra mig.

Har under den här perioden kunnat jobba någorlunda så länge jag inte behövt böja mig eller bära saker, har kunnat stå vid skrivbordet och kunnat lägga mig på ett liggunderlag på golvet på rasterna för att vila benen.
Men för några veckor sedan hände något när jag blivit tvungen att sätta mig i en bil, fick väldigt ont i ländryggen och ned i benet också för den delen. Efter den dagen har allt blivit mycket mycket värre. Har hela tiden haft konstant värk i benet och foten, detta blev aningens värre. Har en hel del domningar från knäet och nedåt i smalbenet, både framsida och utsida, även foten har fått en hel del domningar. De känns ungefär som när man får "sockerdricka i benet", lätt domnat och lite stickande.

Det värsta är att ingen av dessa smärtor har jag kunnat lindra med smärtstillande. Har dock bara provat tradolan och citodon i kombination med t.ex alvedon.
Sedan det blev värre har jag inte kunnat gå längre heller, måste använda kryckor för att kunna ta mig runt i lägenheten. Kan ibland halvgå/halta fram men det går snabbt över för att ryggen krampar ihop sig och jag blir som en ostkrok. Är för det mesta sängliggandes nu. Ett stort problem är också att sömnen påverkas rätt negativt, vaknar så fort jag rör mig, ofta håller värken i benet och foten mig vaken.
Fått muskelavslappnande för att försöka lindra kramperna men de hjälper inte. Värktabletterna hjälper inte mot nervsmärtorna, blir bara luddig i skallen av dem, gör lika ont i benet och foten för det.
Läkaren har också skrivit ut Saroten som är ett antidepressivt som inte används som just det längre utan används för att dämpa nervsmärtor, dock tar det 1-2 veckor innan det har någon effekt och man måste även börja med väldigt låg dos för att sedan trappa upp den. Är i dag på 50mg/dag sedan en vecka tillbaka så effekten av den höjningen från 2 till 5 tabletter lär väl då komma under den här veckan, om det ens gör någon skillnad. Just den antidepressiva delen tycker jag funkar lite sisådär om jag ska vara ärligt, känner mig rätt deprimerad över hela situationen. :/
Varit i kontakt med läkaren och varit och besökt honom vid flera tillfällen men var har egentligen inte kommit någon vart ännu. Ett av problemen är att ortopeden inte tänker göra något alls innan det gått 8-10 veckor, har det inte blivit bättre då eller att man inte kan tömma sig själv på skit/piss blir det operation.
Läkaren skrev förra veckan en remiss iaf till ortopeden och det leder då till en magnetröntgen, vilket det är en 2-3 månaders kö på...
Så än så länge kan läkaren inte göra mer än den fysiska undersökningen (lyfta i benen, böja/trycka/känna osv) för att konstatera att det är ett, med största sannolikhet, diskbråck. MRI är för att kunna bekräfta detta, eller se om det mot all förmodan är något annat fel.

Många som har diskbråck får inte ens ont. Majoriteten läker ihop själva inom de första kanske 6-10 veckorna, iaf så pass att smärtan avtar, det är väl därför sjukvården är så skeptiska att göra något initialt. Väldigt tråkigt att man ska behöva lida så fruktansvärt i flera månader bara för att kunna ta en röntgen bild för att sedan kunna utforma en behandling hos sjukgymnaster/kiropraktiker/naprapater eller kanske operation.

Har googlat mig varv efter varv runt på internet och läst artiklar/blogginlägg och på forum tills ögonen börjat blöda nästan, så mycket skit har man fått läsa.

Det jag är ute efter är att få höra om vi har fler här som lider av eller har lidit av diskbråck här på SweC? Hur har det gått för er? Har ni något sätt att lindra nervsmärtorna? Något läkemedel som fungerat för er? Träningstips? Tips på övningar? Någon som behövt operera sig?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Skrivet av devour:

Satt och kollade lite i sjukvårdstråden som finns här på ÖÄ men hittade inget direkt där om diskbråck eller folk som har/haft detta.

Som bakgrund kan jag bara säga att jag haft problem med ryggen mer eller mindre sedan tonåren. Är en rätt lång och tung människa (två meter lång och en bit över tresiffrigt i vikt) så besvären har alltid funnits där. Hade väldigt korta muskler genom tonåren då jag växte så fort och tränade en hel del hockey/fotboll. Har haft kortare episoder med ryggskott och kramper i ländryggen de senaste 10-15 åren.
Det senaste åren har det dock gått fort utför, efter att ha burit en skrivare som vägde tresiffrigt felaktigt på jobbet förra hösten, vart det snabbt mycket sämre.
Fick då starkt strålande smärta ned i båda benen. Detta gick då över efter några besök hos sjukgymnast och någon veckas sjukskrivning. Så här i efterhand så misstänker jag att det jag fick då förra hösten av en disk som började bukta ut och trycka på ischasnerverna.

Mina nuvarande bekymmer började för snart två månader sedan, var i mitten av maj i år (2013) som jag började få väldigt ont i ländryggen och strålande smärtor ut i höger ben och nedåt. För någon som inte upplevt nervsmärtor kan man väl enklast beskriva det (iaf i mitt fall) som om du slår "kärringnerven" i armbågen in i något VÄLDIGT hårt och du får en skarpt brännande smärta från armbågen ned i fingrarna, fast ÄNNU starkare.
Första tre-fyra veckorna efter att problemet blommat ut så kunde jag faktiskt sköta mig någorlunda bra, hade väldigt ont första 15-20 minuterna när jag klivit/krälat ur sängen, kunde under den perioden inte röra mig det minsta utan att det gjorde fruktansvärt ont. Men efter de inledande smärtorna gick det att röra sig rätt bra så länge jag var i stående position. Satte jag mig t.ex och ställde mig upp igen så var det samma sak, immobilisera i en stund innan jag igen kunde börja försiktigt röra mig.

Har under den här perioden kunnat jobba någorlunda så länge jag inte behövt böja mig eller bära saker, har kunnat stå vid skrivbordet och kunnat lägga mig på ett liggunderlag på golvet på rasterna för att vila benen.
Men för några veckor sedan hände något när jag blivit tvungen att sätta mig i en bil, fick väldigt ont i ländryggen och ned i benet också för den delen. Efter den dagen har allt blivit mycket mycket värre. Har hela tiden haft konstant värk i benet och foten, detta blev aningens värre. Har en hel del domningar från knäet och nedåt i smalbenet, både framsida och utsida, även foten har fått en hel del domningar. De känns ungefär som när man får "sockerdricka i benet", lätt domnat och lite stickande.

Det värsta är att ingen av dessa smärtor har jag kunnat lindra med smärtstillande. Har dock bara provat tradolan och citodon i kombination med t.ex alvedon.
Sedan det blev värre har jag inte kunnat gå längre heller, måste använda kryckor för att kunna ta mig runt i lägenheten. Kan ibland halvgå/halta fram men det går snabbt över för att ryggen krampar ihop sig och jag blir som en ostkrok. Är för det mesta sängliggandes nu. Ett stort problem är också att sömnen påverkas rätt negativt, vaknar så fort jag rör mig, ofta håller värken i benet och foten mig vaken.
Fått muskelavslappnande för att försöka lindra kramperna men de hjälper inte. Värktabletterna hjälper inte mot nervsmärtorna, blir bara luddig i skallen av dem, gör lika ont i benet och foten för det.
Läkaren har också skrivit ut Saroten som är ett antidepressivt som inte används som just det längre utan används för att dämpa nervsmärtor, dock tar det 1-2 veckor innan det har någon effekt och man måste även börja med väldigt låg dos för att sedan trappa upp den. Är i dag på 50mg/dag sedan en vecka tillbaka så effekten av den höjningen från 2 till 5 tabletter lär väl då komma under den här veckan, om det ens gör någon skillnad. Just den antidepressiva delen tycker jag funkar lite sisådär om jag ska vara ärligt, känner mig rätt deprimerad över hela situationen. :/
Varit i kontakt med läkaren och varit och besökt honom vid flera tillfällen men var har egentligen inte kommit någon vart ännu. Ett av problemen är att ortopeden inte tänker göra något alls innan det gått 8-10 veckor, har det inte blivit bättre då eller att man inte kan tömma sig själv på skit/piss blir det operation.
Läkaren skrev förra veckan en remiss iaf till ortopeden och det leder då till en magnetröntgen, vilket det är en 2-3 månaders kö på...
Så än så länge kan läkaren inte göra mer än den fysiska undersökningen (lyfta i benen, böja/trycka/känna osv) för att konstatera att det är ett, med största sannolikhet, diskbråck. MRI är för att kunna bekräfta detta, eller se om det mot all förmodan är något annat fel.

Många som har diskbråck får inte ens ont. Majoriteten läker ihop själva inom de första kanske 6-10 veckorna, iaf så pass att smärtan avtar, det är väl därför sjukvården är så skeptiska att göra något initialt. Väldigt tråkigt att man ska behöva lida så fruktansvärt i flera månader bara för att kunna ta en röntgen bild för att sedan kunna utforma en behandling hos sjukgymnaster/kiropraktiker/naprapater eller kanske operation.

Har googlat mig varv efter varv runt på internet och läst artiklar/blogginlägg och på forum tills ögonen börjat blöda nästan, så mycket skit har man fått läsa.

Det jag är ute efter är att få höra om vi har fler här som lider av eller har lidit av diskbråck här på SweC? Hur har det gått för er? Har ni något sätt att lindra nervsmärtorna? Något läkemedel som fungerat för er? Träningstips? Tips på övningar? Någon som behövt operera sig?

Har inte så mycket tid just nu då jag ska iväg, men mycket av det du skriver stämmer in hos mig. Ska på magnetröntgen nästa vecka och se om det är diskbråck eller inte. Har du riktigt jävla ont kan du lägga dig direkt på golvet med benen på en stol (samma vinkel som att du skulle sitta på en stol med dina ben) och sen drar du ut ryggen så mycket du kan. Då har du ingen belastning på ryggen och det funkar iaf för mig när jag har så ont att jag inte kan somna (försök att inte somna så dock, är ett helvete på morgonen efter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Universalia:

Har inte så mycket tid just nu då jag ska iväg, men mycket av det du skriver stämmer in hos mig. Ska på magnetröntgen nästa vecka och se om det är diskbråck eller inte. Har du riktigt jävla ont kan du lägga dig direkt på golvet med benen på en stol (samma vinkel som att du skulle sitta på en stol med dina ben) och sen drar du ut ryggen så mycket du kan. Då har du ingen belastning på ryggen och det funkar iaf för mig när jag har så ont att jag inte kan somna (försök att inte somna så dock, är ett helvete på morgonen efter).

Försökt detta tidigare men det fungerade tyvärr inte för mig. Försökt med bara typ en kudde eller något under benet/benen men det fungerar inte heller. Vet inte om det är för att min disk buktar på ett speciellt vis som gör att det inte fungerar för mig eller om det är något annat som felar.

Hur länge har du fått vänta på din röntgen? Jag har inte ens hört något om när de kan göra min, mer än att remissen ska vara iväg skickad.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Mot nervsmärtor hjälper få läkemdel, men på Danderydsortopeden hade vi några riktlinjer;

Morfintolerqnt smärta som sammanfaller med en viss nervrot ska opereras.
Smärta som går att hantera med smärtlindring, opiat eller andra, ,och träning måste ha sjukgymnastik, vid akut försämring enl ovan till operation.

Vid cauda equina, dvs att en disk tränger på så pass att man tappar känsel i skrevet, inte kan kissa, inte känner sig kissnödig så är det indikation för inläggning och snar utredning och åtgärd, tex operation.
Diffusa smärtor i ett område är inte nervrotspåverkan, ett riktigt diskbråck ska man kunna markera in exakt var i benet smärtan sitter, vilka reflexer som är påverkade och ilka muskler som är svagare.
De flesta besvär ger vika med sjukgymnastik, men då tar det ett par månader innan man mår bra.

Ett läkemedel som fungerade bra på nervsmärta var tryptizol, mn de har slutat tillverka det så nu vet jag tyvärr inte vad som hjälper.

Km ihåg att ni alltid har vårdgarantin, dvs 90 dagar till besök, annars får ni leta upp ett annat landsting/sjukhus som kan ta emot er tidigare.
Finns även privata alternativ.

Och sist men inte minst; en MR-undersökning är förvisso bra, men den förändrar inget. Så påbörja sjukgymnastiken redan nu, skulle du bli bättre så är det bra, skulle du inte bli det så vet du dt när du väl har läkarbesök.

Och det går bra att skriva i SweCaretråden även om frågan inte är upptagen tidigare, jag håller koll där och det är få som faller mellan stolarna

Permalänk
Medlem

Du har säkert provat detta men stretcha framsida lår 3 ggr per dag, detta hjälper mig och efter en vecka med stretching 3ggr per dag så är besvären borta. Anledningen till min smärta enligt sjukgymnast var att framsida lår var för starka vilket gjorde att min rygg inte blev rak och nerver kom i kläm. Efter stretching av musklerna så blev ryggen mer rak och nerverna kom inte längre i kläm.

Funkade iaf för mig så tänkte att det kan vara värt att prova! (Glömmer jag att stretcha på några dagar så kommer värken ganska snabbt igen)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Kanske inte hjälper dig, men om någon annan har ryggbesvär som ej är något direkt "fel" på skiten, utan det gör bara ont, ryggskott osv..

Promenera, är om det inte är akut diskbråck, det sättet bästa få bukt med värkande rygg.

Har haft enorma bekymmer i tio år, var inget diskbråck, men stickningar ibland, ryggskott, gick på gymnastik, ortoped, kiropraktiker, akupunktur, tills en gammal läkare sa det till mig. Började varje dag på lunchen, sedan blev det morgon/lunch/middags promenader 5ggr per vecka. Har inte haft några bekymmer på 3 år, samt gick ner en hel del i vikt.. :}

Det värsta man kan göra är att sitta stilla, samt att ligga ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Mot nervsmärtor hjälper få läkemdel, men på Danderydsortopeden hade vi några riktlinjer;

Morfintolerqnt smärta som sammanfaller med en viss nervrot ska opereras.
Smärta som går att hantera med smärtlindring, opiat eller andra, ,och träning måste ha sjukgymnastik, vid akut försämring enl ovan till operation.

Vid cauda equina, dvs att en disk tränger på så pass att man tappar känsel i skrevet, inte kan kissa, inte känner sig kissnödig så är det indikation för inläggning och snar utredning och åtgärd, tex operation.
Diffusa smärtor i ett område är inte nervrotspåverkan, ett riktigt diskbråck ska man kunna markera in exakt var i benet smärtan sitter, vilka reflexer som är påverkade och ilka muskler som är svagare.
De flesta besvär ger vika med sjukgymnastik, men då tar det ett par månader innan man mår bra.

Ett läkemedel som fungerade bra på nervsmärta var tryptizol, mn de har slutat tillverka det så nu vet jag tyvärr inte vad som hjälper.

Km ihåg att ni alltid har vårdgarantin, dvs 90 dagar till besök, annars får ni leta upp ett annat landsting/sjukhus som kan ta emot er tidigare.
Finns även privata alternativ.

Och sist men inte minst; en MR-undersökning är förvisso bra, men den förändrar inget. Så påbörja sjukgymnastiken redan nu, skulle du bli bättre så är det bra, skulle du inte bli det så vet du dt när du väl har läkarbesök.

Och det går bra att skriva i SweCaretråden även om frågan inte är upptagen tidigare, jag håller koll där och det är få som faller mellan stolarna

Önskar att jag kunde påbörja sjukgymnastiken, men just nu känner jag mig så pass smärtpåverkad att jag inte riktigt kan det. Varit till sjukgymnasterna här på vårdcentralen två gånger senaste månaden tror jag och de rör inte ens i mig, de knackade lite på knäet och hälen för att konstatera att mina reflexer var typ stendöda. Konstaterade att jag har känselbortfall i stora delar av benet från knäet och nedåt ända ut i tårna, precis samma sak som läkaren jag träffat dagen innan konstaterat....

Pratade med ortopeden idag och de hänvisade till röntgen som bara sa att vi har semester nu så vi gör bara akuta MRI:n under sommaren, du får en tid senare i höst/efter sommaren.

Som du säger, MRI löser inget. Men i min värld så kommer det iaf att kunna peka på/åt vilken typ av behandling jag bör kunna prova på. Samt även om det är opererbart eller inte. Nu önskar jag att inte behöver opereras utan att det kan lösas på annat sätt.

Skrivet av Nect:

Du har säkert provat detta men stretcha framsida lår 3 ggr per dag, detta hjälper mig och efter en vecka med stretching 3ggr per dag så är besvären borta. Anledningen till min smärta enligt sjukgymnast var att framsida lår var för starka vilket gjorde att min rygg inte blev rak och nerver kom i kläm. Efter stretching av musklerna så blev ryggen mer rak och nerverna kom inte längre i kläm.

Funkade iaf för mig så tänkte att det kan vara värt att prova! (Glömmer jag att stretcha på några dagar så kommer värken ganska snabbt igen)

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ärligt säga att jag inte har fått det rådet ännu och har således inte prövat det heller. Ska pröva och se om jag ens kan stretcha låren på något sätt. Kan som sagt knappt stå upp.

Skrivet av Liljagare:

Kanske inte hjälper dig, men om någon annan har ryggbesvär som ej är något direkt "fel" på skiten, utan det gör bara ont, ryggskott osv..

Promenera, är om det inte är akut diskbråck, det sättet bästa få bukt med värkande rygg.

Har haft enorma bekymmer i tio år, var inget diskbråck, men stickningar ibland, ryggskott, gick på gymnastik, ortoped, kiropraktiker, akupunktur, tills en gammal läkare sa det till mig. Började varje dag på lunchen, sedan blev det morgon/lunch/middags promenader 5ggr per vecka. Har inte haft några bekymmer på 3 år, samt gick ner en hel del i vikt.. :}

Det värsta man kan göra är att sitta stilla, samt att ligga ner.

För mig så hjälpte det från början, som jag försökte skriva så gick första veckorna relativt bra, jag kunde då gå och stod i stort sett hela tiden. Men sedan så hände något och efter det kan jag inte gå längre, mer än några få steg haltandes. Men som du säger, att hålla sig i rörelse om man kan hjälper mycket. Man får igång cirkulationen i ryggen och detta hjälper. Gick en del på jobbet från mitt kontor till olika byggnader runt om på området, gick som du sa också även på rasterna, men i dag kommer jag knappt runt i lägenheten.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Inaktiv

Ja fy, ditt bekymmer låter inte kul åt något håll, hoppas du har en bra VC så de fixar hjälp åt dig snabbt.. Tar ju evigheter att få något gjort inom sjukvården nu för tiden, samtidigt som man ska ha ork medans man väntar... :\

Vårdgarantin är ett skämt, säger man att man vill prompt ha behandling kan du få resa långt till där de fixar en tid. Sista problemet vi hade, tyckte de att vi minsann kunde åka till Göteborg, ifrån Stockholm.. naturligtvis fick det bara ta 1 arbetsdag. :} lite OT nu men, Helst ska man veta själv vad som är fel, tycker läkarna idag är vääääääldigt dåliga på diagnoser. Men, hintar du åt något så fixar de kur och medecin på sina 20 minuter.. Känns som man helst ska googla sina bekymmer och chansa på något, annars tar det evigheter att få faktisk diagnos/behandling.

Skulle vart djur, en veterinär MÅSTE iaf kolla allt, eftersom djur inte kan prata.. tycker det är helt fantastiskt med diagnos, kur, och medecin, *fast på riktigt*, på 30 minuter.

Hoppas det löser sig bra och snabbt för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Önskar att jag kunde påbörja sjukgymnastiken, men just nu känner jag mig så pass smärtpåverkad att jag inte riktigt kan det. Varit till sjukgymnasterna här på vårdcentralen två gånger senaste månaden tror jag och de rör inte ens i mig, de knackade lite på knäet och hälen för att konstatera att mina reflexer var typ stendöda. Konstaterade att jag har känselbortfall i stora delar av benet från knäet och nedåt ända ut i tårna, precis samma sak som läkaren jag träffat dagen innan konstaterat....

Pratade med ortopeden idag och de hänvisade till röntgen som bara sa att vi har semester nu så vi gör bara akuta MRI:n under sommaren, du får en tid senare i höst/efter sommaren.

Som du säger, MRI löser inget. Men i min värld så kommer det iaf att kunna peka på/åt vilken typ av behandling jag bör kunna prova på. Samt även om det är opererbart eller inte. Nu önskar jag att inte behöver opereras utan att det kan lösas på annat sätt.

fast har du sådana kraftiga besvär så hade jag nog begett mig till en akutmottagning. Som sagt, morfinkänslig smärta är en opindikation. Besöutar man att du har så pass kraftiga smärtor att morfin inte biter så ska man rekommendera operation och då får du MR när du ligger inne.
Ska det skötas polikliniskt så finns det privata aktörer som kan ordna dig en MR, alternativt om du har någon sjukförsäkring via jobb eller privat som kan täcka en sådan kostnad.

Tredje alternativet är att du ber din familjeläkare skriva en akutremiss. Säger hen att det inte går så är det skitsnack, när det gäller polikliniska undersökningar så kan det i vissa fall gå snabbare via familjeläkaren än via akuten.

Det är alltså dessa alternativ du har att välja mellan, och så givetvis att härda ut... Har inte undersökt dig men av det du beskriver så låter det ganska kraftigt. Vill du kan du ringa 1177 och se om de rekommenderar akutbesök eller ej.

Skrivet av anon173292:

Ja fy, ditt bekymmer låter inte kul åt något håll, hoppas du har en bra VC så de fixar hjälp åt dig snabbt.. Tar ju evigheter att få något gjort inom sjukvården nu för tiden, samtidigt som man ska ha ork medans man väntar... :\

Vårdgarantin är ett skämt, säger man att man vill prompt ha behandling kan du få resa långt till där de fixar en tid. Sista problemet vi hade, tyckte de att vi minsann kunde åka till Göteborg, ifrån Stockholm.. naturligtvis fick det bara ta 1 arbetsdag. :} lite OT nu men, Helst ska man veta själv vad som är fel, tycker läkarna idag är vääääääldigt dåliga på diagnoser. Men, hintar du åt något så fixar de kur och medecin på sina 20 minuter.. Känns som man helst ska googla sina bekymmer och chansa på något, annars tar det evigheter att få faktisk diagnos/behandling.

Skulle vart djur, en veterinär MÅSTE iaf kolla allt, eftersom djur inte kan prata.. tycker det är helt fantastiskt med diagnos, kur, och medecin, *fast på riktigt*, på 30 minuter.

Hoppas det löser sig bra och snabbt för dig!

Ursäkta mig men tycker det du skriver är ren rappakalja och inget annat. Du jämför äpplen med päron när du jämför djur med människor.
Skulle behandlingen på ett djur skita sig och det dör så är det väldigt lite skada skedd. Och hade du betalat samma summa till en privat läkare så hade du fått tid, diagnos, vård och en piggelin. Visst, sjuvården har sina brister, men att ta i och generalisera på det sätt du gör är... Ja, jag vet inte vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Ursäkta mig men tycker det du skriver är ren rappakalja och inget annat. Du jämför äpplen med päron när du jämför djur med människor.
Skulle behandlingen på ett djur skita sig och det dör så är det väldigt lite skada skedd. Och hade du betalat samma summa till en privat läkare så hade du fått tid, diagnos, vård och en piggelin. Visst, sjuvården har sina brister, men att ta i och generalisera på det sätt du gör är... Ja, jag vet inte vad.

Det finns en liten poäng i det han skriver tyvärr, jag drar mig in i det sista från att besöka en VC. Sist jag hade kontakt med dom var jag illa tvungen då jag fick en stor knöl som växte i halsen, men det tog ju evigheter och bara få en diagnos och sen vidare till operation efter det.

ONTOPIC

Angående Diskbråck så har jag liknande problem som du och haft problem med rygg sedan 15-16 års ålder (nu 30), brukar få akut ryggskott ett par gånger om året. Då är man i princip orörlig i fosterställning under en veckas tid tills det börjar avta. Vissa dagar är hemska, andra bättre en del ok. Allt blev mycket värre en dag under mitt förra jobb som innebar väldigt mycket tunga lyft och på något sätt sträckte ryggen bärandes på en stor bordskiva. Jag förstår fullständigt hur det känns att gå med detta. Ska fylla in mer input sen, ska hem från jobbet nu

Men överlag diverse ryggproblem, smärtor och diffusa symptom får man gå med, det är inte ens värt att gå till VC.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dblood:

Det finns en liten poäng i det han skriver tyvärr, jag drar mig in i det sista från att besöka en VC. Sist jag hade kontakt med dom var jag illa tvungen då jag fick en stor knöl som växte i halsen, men det tog ju evigheter och bara få en diagnos och sen vidare till operation efter det.

ONTOPIC

Angående Diskbråck så har jag liknande problem som du och haft problem med rygg sedan 15-16 års ålder (nu 30), brukar få akut ryggskott ett par gånger om året. Då är man i princip orörlig i fosterställning under en veckas tid tills det börjar avta. Vissa dagar är hemska, andra bättre en del ok. Allt blev mycket värre en dag under mitt förra jobb som innebar väldigt mycket tunga lyft och på något sätt sträckte ryggen bärandes på en stor bordskiva. Jag förstår fullständigt hur det känns att gå med detta. Ska fylla in mer input sen, ska hem från jobbet nu

Men överlag diverse ryggproblem, smärtor och diffusa symptom får man gå med, det är inte ens värt att gå till VC.

Ja, en liten poäng hade personen, men den var eller är på inget sätt så stor som det ges sken av.

De flesta ryggproblem blir hjälpta med sjukgymnastik. Haft ryggskott flertalet gånger och bästa boten och det som förhindrar att man får nya är regelbunden träning, ergonomi och korrekta lyft. När man väl har ryggskott så är det smärtlindring och rörelseträning. Vilken VC som helst kommer säga detta.

Gillar inte hur generaliserar grovt. Man får inte alls gå med smärtor, oftast har de en förklaring men som är svår att pinpointa, därmed inte sagt att man är helt lost och oftast får man faktiskt hjälp, även om den är i form av smärtatillande.

Likaså med diffusa symtom, vad betyder det egenligen?

Säger inte att man vet allt inom medicinen eller att sjukvården är det bästaste av det bästa, men nån måtta får det vara på häcklandet och generaliseringarna. Dt är flera hundra tusen läkarbesök varje dag i vårt land och att majoriteten av dessa skulle falla in i de kategorier eller utsättas för den underdiagnostik som ni påstår är ju inte sant.

OnT:

RÖRELSETRÄNING är A och O i ryggbesvär, oavsett vad. Man tar smärtstillande inte för att bli av med besvären, utan för att kunna träna. Det är träningen som botar besvären. Även om det bara är att lyfta benet från madrassen en gång i timmen så är det bättre än inget. Man ska ABSOLUT inte ligga still i fosterställning i en vecka när man har ryggskott, det är kontraproduktivt och förlänger bara sjukdomen.

Så regelbunden smärtlindring och rörelseträning. Sen när ryggen är frisk så fortätter man med rörelseträningen för att förhindra framtida anfall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CSM101:

Ursäkta mig men tycker det du skriver är ren rappakalja och inget annat. Du jämför äpplen med päron när du jämför djur med människor.
Skulle behandlingen på ett djur skita sig och det dör så är det väldigt lite skada skedd. Och hade du betalat samma summa till en privat läkare så hade du fått tid, diagnos, vård och en piggelin. Visst, sjuvården har sina brister, men att ta i och generalisera på det sätt du gör är... Ja, jag vet inte vad.

Sverige har 2,7 vårdplatser per 1 000 invånare. Tyskland har 8,3. Genomsnittet i EU är 5,3, enligt en ny rapport från OECD som DN rapporterar om.

Är svenskar alltså friskare än tyskar? Eller är den svenska vården tre gånger så effektiv som den tyska?

Knappast, även om skillnader i välfärdssystem och arbetssätt kan ha sin betydelse.

Hoppas du aldrig behöver bli allvarligt sjuk, i Sverige, om du är människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Sverige har 2,7 vårdplatser per 1 000 invånare. Tyskland har 8,3. Genomsnittet i EU är 5,3, enligt en ny rapport från OECD som DN rapporterar om.

länk?

Du blandar äpplen med päron. Atalet sängplatser, utveckla gärna hur dt återspeglar diagnostik eller behandlingen, vilket var det du klankade ner på.

Citat:

Är svenskar alltså friskare än tyskar? Eller är den svenska vården tre gånger så effektiv som den tyska?

Knappast, även om skillnader i välfärdssystem och arbetssätt kan ha sin betydelse.

belägg för att Sverige de facto inte är effektivare än Tyskland, annars kan det mycket möjligt vara så.

Citat:

Hoppas du aldrig behöver bli allvarligt sjuk, i Sverige, om du är människa.

De som är allvarligt sjuka är de som klagar minst på själva vården, istället är det tex FK och liknande som strular. Sverige hamnar bland topp varje gång man jämför hälsosystem och outcome men det är klart att man inte kan få alla nöjda och vissa alltid gillar att klaga.

http://www.businessinsider.com/best-healthcare-systems-in-the...
http://thepatientfactor.com/canadian-health-care-information/...
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4460098.stm
http://www.medicalbillingandcoding.org/blog/top-9-health-care...

Kan rota fram mer källor om du vill.
Svensk vård är inte bäst i världen, men den ligger där på topp.

Antalet sängplatser säger alltså inte ett skit om vilken vård man får.

Permalänk
Medlem

Jag lever med diskbråck och ischias, kan inte opereras p.g.a. en hjärtinfarkt som ökar riskerna med kirurgi så nära inpå. Har gjort några mindre ingrepp tidigare efter magnetröntgen och nervknippet i ryggen klämdes. (cauda equina)

Värme funkar för mig (va försiktig, kan komma surt efter och bli värre), utsidan på vänsterbenet har konstant känsla av förfrysning, som när man varit ute i kylan och får sån stickande känsla när man väl kommer in i värmen igen. Har provat diverse liniment och krämer men de är inget som lirar.
Smärta har också funkat, inget jag rekommenderar däremot.
Men jag testade med sån kam för hundar med metallpiggar som jag tryckte mot låret och det dämpade fasiken ett tag. Det går upp och ner och är olika påfrestande för mig, så när de blir olidligt riktar man en lårkaka eller småhugger lite med en nyckel och går vidare med vardagen
Rörelse och träning är som nämnts bästa, funkar inte för mig dock med mina smärtor.
Börja i tid är mitt tips

För mig började det som någon skrev ovanför, några veckor per år då det slog till ordentligt. 2010 hände det igen, men det släppte aldrig.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Jag lever med diskbråck och ischias, kan inte opereras p.g.a. en hjärtinfarkt som ökar riskerna med kirurgi så nära inpå. Har gjort några mindre ingrepp tidigare efter magnetröntgen och nervknippet i ryggen klämdes. (cauda equina)

Värme funkar för mig (va försiktig, kan komma surt efter och bli värre), utsidan på vänsterbenet har konstant känsla av förfrysning, som när man varit ute i kylan och får sån stickande känsla när man väl kommer in i värmen igen. Har provat diverse liniment och krämer men de är inget som lirar.
Smärta har också funkat, inget jag rekommenderar däremot.
Men jag testade med sån kam för hundar med metallpiggar som jag tryckte mot låret och det dämpade fasiken ett tag. Det går upp och ner och är olika påfrestande för mig, så när de blir olidligt riktar man en lårkaka eller småhugger lite med en nyckel och går vidare med vardagen
Rörelse och träning är som nämnts bästa, funkar inte för mig dock med mina smärtor.
Börja i tid är mitt tips

För mig började det som någon skrev ovanför, några veckor per år då det slog till ordentligt. 2010 hände det igen, men det släppte aldrig.

Hur gammal är du? Tänkte på hjärtinfarktren som du nyligen gått genom(?).
Har du provat akupunktur?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CSM101:

länk?

Du blandar äpplen med päron. Atalet sängplatser, utveckla gärna hur dt återspeglar diagnostik eller behandlingen, vilket var det du klankade ner på.

belägg för att Sverige de facto inte är effektivare än Tyskland, annars kan det mycket möjligt vara så.

De som är allvarligt sjuka är de som klagar minst på själva vården, istället är det tex FK och liknande som strular. Sverige hamnar bland topp varje gång man jämför hälsosystem och outcome men det är klart att man inte kan få alla nöjda och vissa alltid gillar att klaga.

http://www.businessinsider.com/best-healthcare-systems-in-the...
http://thepatientfactor.com/canadian-health-care-information/...
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4460098.stm
http://www.medicalbillingandcoding.org/blog/top-9-health-care...

Kan rota fram mer källor om du vill.
Svensk vård är inte bäst i världen, men den ligger där på topp.

Antalet sängplatser säger alltså inte ett skit om vilken vård man får.

Eller hur?

Låt oss vända på det, får du ingen sängplats, spelar det någon roll vilken vård du får?

Tänk efter där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Hur gammal är du? Tänkte på hjärtinfarktren som du nyligen gått genom(?).
Har du provat akupunktur?

33
Genomlystes totalt i samma veva och har inga andra förträngningar, det var något anuerysm-liknande som orsakade det, fixades genom ljumsken.
Så man får prenumerera på smärtstillande istället tills kroppen pallar en operation.

Akupunktur kör jag en gång i månaden, de dämpar smärtorna rätt bra men funkar ingenting mot ischias.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av devour:

Försökt detta tidigare men det fungerade tyvärr inte för mig. Försökt med bara typ en kudde eller något under benet/benen men det fungerar inte heller. Vet inte om det är för att min disk buktar på ett speciellt vis som gör att det inte fungerar för mig eller om det är något annat som felar.

Hur länge har du fått vänta på din röntgen? Jag har inte ens hört något om när de kan göra min, mer än att remissen ska vara iväg skickad.

Sorry hade missat att du citerat mig. Tog ca 1 månad från att remissen skickades (och 9månader med 6 läkarbesök och 5 besök hos sjukgymnast). Har fått kraftiga domningar i benen de senaste dagarna, speciellt om jag sitter ner. Höll på att ramla omkull igår när jag reste mig från toaletten, högra benet var helt stendött, tog ca 1 minut innan jag kunde gå igen. Tack och lov att man har liten toa med väggar nära till hands

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Eller hur?

Låt oss vända på det, får du ingen sängplats, spelar det någon roll vilken vård du får?

Tänk efter där.

Nej, vi vänder inte på något, istället får du tänka efter ordentligt innan du argumenterar vidare; majoriteten av alla vårdtillfällen sköts polikliniskt och via öppenvården.
Slutsats: man får visst utredning, vård och behandling även om man inte har en sängplats.

Har du några vettiga argument att komma med så varsågod, i annat fall kan vi avsluta denna icke-diskussion nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CSM101:

Nej, vi vänder inte på något, istället får du tänka efter ordentligt innan du argumenterar vidare; majoriteten av alla vårdtillfällen sköts polikliniskt och via öppenvården.
Slutsats: man får visst utredning, vård och behandling även om man inte har en sängplats.

Har du några vettiga argument att komma med så varsågod, i annat fall kan vi avsluta denna icke-diskussion nu.

Ja, i Sverige just nu inte får någon vård överhuvudtaget vid liknade problem, eftersom diagnosen är "ickedödlig"?

Jag antar att du saknar personlig erfarenhet, samt arbetar inom vården?

Idag får man inte hjälp av den Svenska sjukvården om man bor i de större städerna, om man inte slåss för sig själv, punkt slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Ja, i Sverige just nu inte får någon vård överhuvudtaget vid liknade problem, eftersom diagnosen är "ickedödlig"?

Jag antar att du saknar personlig erfarenhet, samt arbetar inom vården?

Idag får man inte hjälp av den Svenska sjukvården om man bor i de större städerna, om man inte slåss för sig själv, punkt slut.

Substanslös dynga.
Du presenterar dina subjektiva åsikter som fakta.
Du är motbevisad i några inlägg tidigare, återigen, har du inget vettigt att skriva så är debatten, tja, frågan är om man ens kan kalla det för debatt, slut.
Du är välkommen tillbaka när du har någon som helst fakta för att vården i Sverige är så hemskt som du ljuger och gråter om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CSM101:

Substanslös dynga.
Du presenterar dina subjektiva åsikter som fakta.
Du är motbevisad i några inlägg tidigare, återigen, har du inget vettigt att skriva så är debatten, tja, frågan är om man ens kan kalla det för debatt, slut.
Du är välkommen tillbaka när du har någon som helst fakta för att vården i Sverige är så hemskt som du ljuger och gråter om.

Läser du inte dagens nyheter överhuvudtaget?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/patient-dog-i-va...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artik...
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kvinna-dog-i-vantan-pa-akuto...
https://www.realisten.se/2013/06/19/operation-flyttades-fram-...

Det tar ca 5 sekunder att googla svensk sjukvård, och hur folk dör höger och vänster medans de väntar på vård i Sverige.

Om vår svenska vård är så underbar som du tror, varför är våra större sjukhus i beredskapsläge så ofta? Varför saknar vi vårdplatser?

Karolinska, Sahlgrenska, Huddinge sjukhus, flera gånger per år, så blir det beredskapdsläge, vad händer då? Folk dör i väntan på våran "underbara" vård.

I övriga Europa, har jag redan påvisat, finns det sjukvårdsplatser till folk som är sjuka, i Sverige håller sjukvården på att kollapsa.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/sveriges-landsting-i-bere...
http://notnews.boringtech.com/svd/nyheter/inrikes/sjukvarden-...
http://www.proletaren.se/inrikes-socialt/beredskapslage-pa-ka...
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kvinna-dog-i-vantan-pa-akuto...
https://www.realisten.se/2013/06/19/operation-flyttades-fram-...
http://mobil.nsd.se/default.aspx?id=7724567&p=Lul

Sjukhus i Europa, befinner sig aldrig i beredskapsläge, medans i Sverige är det standard nu förtiden.

Om vi i Sverige idag åker på en epidemi, så är vi rökta, eftersom vi sparat in på vårdplatser, övriga Europa, kan rädda 100% mer folk, just för att de inte har demonterat sin beredskap.

Sjukt, sa kroppen, innan den dog, i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Läser du inte dagens nyheter överhuvudtaget?

Jo, dagligen.

Källa 1

Alltid tråkigt med sådana här händelser, men prioriteringssystem handlar om akutast sjuk får behandling först. Det är inte som ICA Maxi där först får vård först, oavsett vad. I detta enskilda fall kan jag inte uttala mig om något om mer än att det är oerhört tråkigt när människor dör pga sådana här saker.

Källa 2

Samma fall som Källa 1.

Källa 3

Nattetid går resusrserna ner, så är det på de flesta sjukhus världen runt. Man anpassar resurserna efter patientinflödena, inget konstigt med det, hur många service/företag erbjuder sina fulla tjänseter dygnet runt året runt?
Vidare så dör folk på sjukhus, det kommer du aldrig ifrån, vissa väntade, andra oväntade och vissa genom misstag. I detta fall kan vi heller inte uttala oss om något egentligen eftersom vi inte vet ålder på patienten, vilka andra sjukdomar denne hade, hur långt gången sjukdomen var när denne först sökte akuten etc etc etc.

Källa 4

Samma fall som Källa 1 och 2.

Citat:

Det tar ca 5 sekunder att googla svensk sjukvård, och hur folk dör höger och vänster medans de väntar på vård i Sverige.

Alla kan Googla, det är dock viktigare att vara källkritisk och kunna sålla bland länkarna, vilket du tyvärr misslyckades någopt med med dina ovanstående länkar. Vidare drar du upp enskilda fall och grundar din felaktiga ståndpunkt på dessa. Du har i ovanståënde länkar länkat till två fall som slutat olyckligt pga att vårdsystemet inte var optimalt.

Citat:

Om vår svenska vård är så underbar som du tror, varför är våra större sjukhus i beredskapsläge så ofta? Varför saknar vi vårdplatser?

Är du inte kapabel att begripa det där själv?!
Man sätter sjukhus i beredskapsläge i samband med händelser som kommer kräva extra resurser. I de flesta fall är det helt väntade tillstånd, tex efter monsterolyckan i Helsingborg som du länkar till nedan. Där visste man att XX antal fordon var i en olycka, då sätter man sjukhuset i beredskapsläge och riktar om resurserna till att kunna ta hand om så många allvarligt akuta fall som möjligt. Det innebär att man skjuter upp mormor Agdas knäoperation som hon vätat på i sju månader eftersom det kan komma in akut sjuka som är i behiv av akut operation.

Återigen blandar du äpplen med päron. Snälla, kan du inte sluta med att tjata om sängplatser? Du har ju själv bevisat att sängplatser inte betyder något i dina ovanstående länkar, varför envisas du om detta? Även om man har ett sjukhus som kan ta samtliga medborgare i Sverige så måste du ha rätt resurser för att kunna utreda och behandla dessa. Jag själlv tycker också att vården borde få mer resurser, inget snack om den saken, men få sängplatser är inte likställt med dålig vård, vilket du påstår. Lär dig det.

Citat:

Karolinska, Sahlgrenska, Huddinge sjukhus, flera gånger per år, så blir det beredskapdsläge, vad händer då? Folk dör i väntan på våran "underbara" vård.

Men herrejisses... Även ICA Maxi kör liknande system inför storhelger såsom jul, påsk, midsommar etc. Hade man inte planerat för ökat inflöde så hade all julskinska och sill varit slut på fem röda. Man tar in fler av vissa produkter vid vissa tillfällen. Inom sjukvården innebär det att man vid vissa få tillfllen riktar om hela systemet till att kunna ta hand om så många akuta som möjligt.

Citat:

I övriga Europa, har jag redan påvisat, finns det sjukvårdsplatser till folk som är sjuka, i Sverige håller sjukvården på att kollapsa.

Sängplatser betyder inte en jota. I dina egna länkar står det att avdelningar med 10 sängplatser hade 19 beläggningar. Dvs 90% fler sängar än vad de egentligen har. Dessa syns inte i statistiken som du påvisar. Överbeläggningar är inte bra, därför vill jag ha mer resurser till sjukvården. Men sängplatser visar inget om vilken vård man får.
Är det sjunde eller åttonde gången jag försöker få fram detta budskap till dig?

Källa 5

Ja, katastrof i Asien, svenskar är inblandade och sjukvården förbereder sig inför deras hemkomst så att dessa får optimal vård så snabbt det går. Gud vilka idioter dessa sjukhus är, varför ska de ha beredskapsläge när sjukhus i Europa har fler sängplatser? (Ja, sarkasmen flödar).

Källa 6

Vette fan om denna ens är värdig att kallas för källa, men ämnet har svarats för ovanför. Masskrock med dödsfall och du tycker det är fel med att sjukhuset sätts i beredskapsläge för att ta emot alla de akut sjuka.

Källa 7

Första vettiga källan med substans. Har men många vårdplatser som står tomma är det klart det är lättare att hantera dessa tillfälliga toppar med patienter. Men det skulle innebära att du och jag betalar extra året om för sängar som står oanvända och personal som har för lite att göra för att kunna täcka dessa få tillfällen som beredskapsläget införs. Hålsovården har inte bara ansvar gentemot enskilda patienter, utan även mot hela samhället då det är samhällets pengar som förbrukas.

Källa 8

Samma som källa 8.

Källa 9

Samma som källa 1, 2 och 4.

Källa 10

Små sjukhus har mindre marginaler att leka med, i synnerhet under sommaren då många ska vara lediga. Förväntar du dig att Sunderbyn ska ha samma kapacitet som tex Sahlgrenska eller Danderyds? ANnars har vi redan pratat om beredskapsläge.

Citat:

Sjukhus i Europa, befinner sig aldrig i beredskapsläge, medans i Sverige är det standard nu förtiden.

Källa på detta.

Citat:

Om vi i Sverige idag åker på en epidemi, så är vi rökta, eftersom vi sparat in på vårdplatser, övriga Europa, kan rädda 100% mer folk, just för att de inte har demonterat sin beredskap.

Källa på detta.

Citat:

Sjukt, sa kroppen, innan den dog, i Sverige.

Klart det är dålig vård om man lever med vanföreställningen att ingen får dö på sjukhus.

Människor dör på sjukhus. Händer flera gånger varje dag. Att en patient dör beror inte på att vården varit dålig eller att denne inte fått en sängplats.
I dina två exempel under de senaste tre fyra åren så var det pga olyckliga missförhållanden utifrån vad vi kan utläsa från nyhetsartiklarna. Men det betyder fortfarande inget, folk dör på samma premisser även i Europa och i alla andra länder.

Bra inlägg denna gång, du kom med några källor, dock så var det inget som är övertygande, har du någon studie som visar att Svensk vård är så dålig som du påstår så fram med den, annars kan jag klistra in diverse nyhetsartiklar om allt möjligt jag med.
Du har än så länge inte kunnat producera en endaste vettig källa som stödjer ditt påstående att Svensk vård är så fruktansvärd dålig.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Och trots att det går sämre så hamnar Sverige på plats 8.
Citat från källan
"Kvaliteten består men det gör dessvärre även den usla svenska tillgängligheten."

Flashback?! Driver du?

Ja, han körde en rad, mycket bra, artiklar till DN som blev väldigt uppmärksammade där han påpekade bristerna i systemet.

Systemet har brister, om jag har varit luddig eller påstått annat får du gärna visa mig det.

Ja du, vad exakt ska denna artikel tillföra mer än en anekdot? Jag vill ha riktiga källor, inte halsvkumma sidor med anekdoter.

Vad syftar denna artikel till? Att påvisa att ekonomin är tight inom sjukvården? Surprise surprise, alla vet redan detta. Det är trots detta som svensk vård fortfarande ligger bland de böättre glkobalt sett, trots dina anekdoter.

Sängplatser säger inget.

Men fine, go ahead, bli sjuk och sök sjukvård i Etiopien du så får du se hur vården är bättre där eftersom de har fler sängplatser. Läser du ens något av det jag skriver?

Återigen, svensk sjukvård är inte bäst på allt och man har alltid något att förbättra. Men du kan heller inte leva i en utopi där du tror att du kommer få vård för vad som helst direkt på studs och bli frisk på fem röda.
Så funkar inte verkligheten eller livet.
Förbättringspotential finns överallt inom vården, då är det bra att man själv börjar granska hur man ska förbättra inom dessa områden.

Intetsägande och vinklad blogg där man får "samma rättigheter till vård och behandling" som något negativt då denna, enligt bloggaren, givetvis ska vara person anpasad, tex efter hur mycket man tjänar...

Bra anekdoter.

Återigen misslyckas du med att presentera fakta som tål mer än fem sekunders granskning.

Visa mig en studie som säger att svensk vård är så urusel som du ljuger om och försöker verifiera med dina bloggar, anekdoter och... Flashback...

Om din nästa inlägg ska innehålla skitlänkar kan du skita i att skriva helt. Ge mig riktiga källor, inte skit som inte ens hade dugit att finnas i referenslistan till ett mellanstadiearbete.

FÖr att det inte ska vara några missförstånd:

Jag vill se en studie eller jämförelse där man uttryckligen säger att svensk vård är så dålig som du ljuger om. Jag bryr mig inte om sängplatser och ahde du läst mina tidigare inlägg hade du förstått varför. Jag vill inte se källor som drar fram anekdoter eller påpekar brister inom sjukvården, för dessa vet jag om. Jag har aldrig sagt att sjukvården är felfri.

Däremot säger jag att svensk sjukvård är på topp globalt sett och du ljuger om motsatsen. Jag bevisade med jämförande globala studier, du kontrar med Flashback och kristna republikanska bloggar. DU har än så länge misslyckats och försöker istället få mig att tröttna genom att länka till otaliga skitlänkar.
Skärpning.

Permalänk
Inaktiv

Tror inte jag bryr mig särskilt mycket om eftersom du formulerar dig som du gör, samt, jag tror inte du läser alla länkar, utam snabbt formulerar en respons utan att ens ha tittat på dem.

Men, här är en rolig google sak för övriga, prova googla "beredskapsläge" och sedan kan du ju själv se hur det ser ut i svenska storstäder.

Senast igår hade DN en bra artikel om hur våra Lex Mariah anmälningar bara ökar och ökar, hur cancer patienter feldiagnoseras, gång, på, gång.

Btw,

http://www.thelocal.se/42140/20120720/

"Where to start...?

"The diagnosis made with antiquated equipment in Sweden determines the method.

"the methods are not the same..." Yes, that's why those who are able to travel prefer to seek the methods practiced in France, Germany, Spain, Italy, Greece, the USA.... "

Inga anekdoter, läs källorna själv.

Rcftw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Tror inte jag bryr mig särskilt mycket om eftersom du formulerar dig som du gör, samt, jag tror inte du läser alla länkar, utam snabbt formulerar en respons utan att ens ha tittat på dem.

Men, här är en rolig google sak för övriga, prova googla "beredskapsläge" och sedan kan du ju själv se hur det ser ut i svenska storstäder.

Senast igår hade DN en bra artikel om hur våra Lex Mariah anmälningar bara ökar och ökar, hur cancer patienter feldiagnoseras, gång, på, gång.

Btw,

http://www.thelocal.se/42140/20120720/

"Where to start...?

"The diagnosis made with antiquated equipment in Sweden determines the method.

"the methods are not the same..." Yes, that's why those who are able to travel prefer to seek the methods practiced in France, Germany, Spain, Italy, Greece, the USA.... "

Inga anekdoter, läs källorna själv.

Rcftw.

Snälla, du hade själv inte läst dina källor, jag läste varenda en av dem och skrev om varje, hade jag bara läst rubrikerna hade det ju varit ganska uppenbart.
Länken du klistrar in nu har jag ingen aning om vad den ska påvisa, att olika länder har olika metoder är ju lika självklart som... Att olika biltillverkare producerar bilar med olika metoder men som ändå alla går att köra med...

Du har fortfarande (!!!) inte producerat några bra källor för det du ljugit om och istället försöker du leta efter en källa här och en källa där i ett desperat försök att rädda ansiktet.

Bryr du dig inte om vad jag tycker eller skriver kan du ju sluta sprida dyngan och desperat försöka få det att verka som fakta med källor som inte ens en mellanstadieelev skulle få för sig att använda sig av.

Återkom när du har en studie som visar att svensk vård är så dålig som du ljuger om, tills dess, trevlig kväll.