670 blå / gröna fyrkanter vid belastning

Permalänk
Medlem

670 blå / gröna fyrkanter vid belastning

Tjena!
När jag spelar planetside 2 eller andra lite mer krävande spel så får jag blåa eller gröna 1 * 1 cm kuber över skärmarna och datorn låser sig och blir tvungen att trycka på knappen.
Jag läste någon stans att man att man skulle höja volt:en på kortet, jag höjde det 25 mV (vågade inte höja det mer)
men det hjälper inte, så sänkte Memory clock ca 500 Mhz och boost clock ca 250.

Då började det fungera någorlunda men ungefär var 30 min så hände det igen, dock kom det tillbaka efter 10 sec så jag slapp starta om datorn.

Jag har senaste mjukvaran...
kör med 3 skärmar, men det ska väl inte ställa till det?

i5-2500K
8 GB RAM
Windows 7 Ultimate 64 bit
Geforce Gtx 670

------------------------------------------------------------------------------------

(Detta kom från försäljaren, efter jag skickat in det)
Åtgärd:
Vi har verifierat felet på ditt grafikkor med grafikfel och artefakter. Vi
kommer att byta ut det på garantin.

Visa signatur

Intel i5 2500K, 290x Lightning, Corsair Dominator 16GB 2133MHz, Samsung EVO 840 250GB, San Disk Ultra plus 256GB, Corsair Obsidian 350D, Custom Water Cooling, Corsair CX 600M, Windows 10, ASUS VG248QE 3st BenQ GW2450, Corsair K70, Func MS-3

Permalänk
Medlem

Låter lite som det är sönder..inte säker dock. Har du garanti kvar?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk

Testat att klocka ned grafikkortet ordentligt?
För om du får grafiska artefakter så är det till 99% troligt att du har fel på ditt grafikkort.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Låter lite som det är sönder..inte säker dock. Har du garanti kvar?

Tror det, inet har 2 år på sina grejer va? har nog haft det i lite mer än 7 månader

Skrivet av Slaktardej:

Testat att klocka ned grafikkortet ordentligt?
För om du får grafiska artefakter så är det till 99% troligt att du har fel på ditt grafikkort.

hur mycket ska det ner isf?
låter ju inget vidare!

Visa signatur

Intel i5 2500K, 290x Lightning, Corsair Dominator 16GB 2133MHz, Samsung EVO 840 250GB, San Disk Ultra plus 256GB, Corsair Obsidian 350D, Custom Water Cooling, Corsair CX 600M, Windows 10, ASUS VG248QE 3st BenQ GW2450, Corsair K70, Func MS-3

Permalänk
Skrivet av Loxip:

Tror det, inet har 2 år på sina grejer va? har nog haft det i lite mer än 7 månader

hur mycket ska det ner isf?
låter ju inget vidare!

Testa att sänka base och boost clock med 30%, om du fortfarande får artefakter så är det mysko. Oavsett resultat är det dock fel på grafikkortet.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxip:

Tjena!
När jag spelar planetside 2 eller andra lite mer krävande spel så får jag blåa eller gröna 1 * 1 cm kuber över skärmarna och datorn låser sig och blir tvungen att trycka på knappen.

Jag har haft ett liknande problem. Fick också blåa eller gröna små kuber över hela skärmen i krävande spel. De kunde komma och gå litegran. Men oftast var det så att spelet gick fint ett litet tag när jag startat det för att sen gå över till kuberna på heltid. Jag var ganska säker på att det var grafikkortet.

Men när jag då bytte ut min typ 8 år gamla hdd så försvann problemet. Kan va värt att kolla.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk

Hur ligger det till med damm, ventilation och temperaturen?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Testa att sänka base och boost clock med 30%, om du fortfarande får artefakter så är det mysko. Oavsett resultat är det dock fel på grafikkortet.

Låg väl på ca50 % men kom fortarande vid ungefär 30 mins mellanrum...

Skrivet av MacPain:

Jag har haft ett liknande problem. Fick också blåa eller gröna små kuber över hela skärmen i krävande spel. De kunde komma och gå litegran. Men oftast var det så att spelet gick fint ett litet tag när jag startat det för att sen gå över till kuberna på heltid. Jag var ganska säker på att det var grafikkortet.

Men när jag då bytte ut min typ 8 år gamla hdd så försvann problemet. Kan va värt att kolla.

min kanske är 2 år gammal, men känns inte som att det kan vara det? men kan ha det i bak tanke

Skrivet av anton_mjor:

Hur ligger det till med damm, ventilation och temperaturen?

Inte alls mycket damm, luftflödet funkar väldigt fint!
Temp, jo... kan väl ligga runt 45-60 grader när det kommer, lite olika...

Visa signatur

Intel i5 2500K, 290x Lightning, Corsair Dominator 16GB 2133MHz, Samsung EVO 840 250GB, San Disk Ultra plus 256GB, Corsair Obsidian 350D, Custom Water Cooling, Corsair CX 600M, Windows 10, ASUS VG248QE 3st BenQ GW2450, Corsair K70, Func MS-3

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med grafikkort där minneskretsarna gått sönder eller överhettats väldigt mycket.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Att höja spänningen gör ingenting alls om den är låst.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Att höja spänningen gör ingenting alls om den är låst.

ingen anning! bara vad jag läste mig till...

Men det bästa hade kanske varit att ta kontakt med inet och se om dom kan lösa det?

Visa signatur

Intel i5 2500K, 290x Lightning, Corsair Dominator 16GB 2133MHz, Samsung EVO 840 250GB, San Disk Ultra plus 256GB, Corsair Obsidian 350D, Custom Water Cooling, Corsair CX 600M, Windows 10, ASUS VG248QE 3st BenQ GW2450, Corsair K70, Func MS-3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxip:

ingen anning! bara vad jag läste mig till...

Men det bästa hade kanske varit att ta kontakt med inet och se om dom kan lösa det?

Ja, om det nu är ett problem med grafikkortet så är det den bästa lösningen. Fast jag själv hade gjort vad jag kunnat för att försäkra mig om att det verkligen var fel på kortet först, men du kanske inte har saker för att göra det.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxip:

min kanske är 2 år gammal, men känns inte som att det kan vara det? men kan ha det i bak tanke

Det finns ju mjukvara som kollar hälsan på hårddiskar. Kan ju vara värt att kolla om du har tid. Men är den så pass ny är den kanske inte problemet.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Ja, om det nu är ett problem med grafikkortet så är det den bästa lösningen. Fast jag själv hade gjort vad jag kunnat för att försäkra mig om att det verkligen var fel på kortet först, men du kanske inte har saker för att göra det.

Skrivet av MacPain:

Det finns ju mjukvara som kollar hälsan på hårddiskar. Kan ju vara värt att kolla om du har tid. Men är den så pass ny är den kanske inte problemet.

Jag har inga sånna program...
menar du att det tar lång tid?

Visa signatur

Intel i5 2500K, 290x Lightning, Corsair Dominator 16GB 2133MHz, Samsung EVO 840 250GB, San Disk Ultra plus 256GB, Corsair Obsidian 350D, Custom Water Cooling, Corsair CX 600M, Windows 10, ASUS VG248QE 3st BenQ GW2450, Corsair K70, Func MS-3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxip:

Jag har inga sånna program...
menar du att det tar lång tid?

Du kan ta ur grafikkortet och prova med ett annat grafikkort eller den integrerade grafiken och se om du får samma problem.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Är något i datorn överklockat, CPU eller grafikkort? Om något är överklockat testa att köra allting på default.

Kolla tempen på grafikkortet med t.ex. Msi Afterburner.

GPU-Z är ett alternativ men Afterburner kan visa data via ett overlay så att man ser vad som händer ingame.

Testa att köra t.ex. prime95 för att se att datorn är stabil rent allmänt. (CPU och minne)

Om inget är överklockat och du inte har pillat på fläktprofilerna på grafikkortet så låter det som det antingen blir överhettat eller är trasigt. Bra luftflöde i burken rent allmänt?

Hade ett kort som alltid kraschade vid ungefär 80 grader, det var inga problem att få det utbytt när skickade med tydliga instruktioner på hur man fick fram felet.

Du kan även kolla temp på CPU med t.ex. Real Temp

Skrivet av Loxip:

Tjena!
När jag spelar planetside 2 eller andra lite mer krävande spel så får jag blåa eller gröna 1 * 1 cm kuber över skärmarna och datorn låser sig och blir tvungen att trycka på knappen.
Jag läste någon stans att man att man skulle höja volt:en på kortet, jag höjde det 25 mV (vågade inte höja det mer)
men det hjälper inte, så sänkte Memory clock ca 500 Mhz och boost clock ca 250.

Då började det fungera någorlunda men ungefär var 30 min så hände det igen, dock kom det tillbaka efter 10 sec så jag slapp starta om datorn.

Jag har senaste mjukvaran...

i5-2500K
8 GB RAM
Windows 7 Ultimate 64 bit
Geforce Gtx 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Är något i datorn överklockat, CPU eller grafikkort? Om något är överklockat testa att köra allting på default.

Kolla tempen på grafikkortet med t.ex. Msi Afterburner.

GPU-Z är ett alternativ men Afterburner kan visa data via ett overlay så att man ser vad som händer ingame.

Testa att köra t.ex. prime95 för att se att datorn är stabil rent allmänt. (CPU och minne)

Om inget är överklockat och du inte har pillat på fläktprofilerna på grafikkortet så låter det som det antingen blir överhettat eller är trasigt. Bra luftflöde i burken rent allmänt?

Hade ett kort som alltid kraschade vid ungefär 80 grader, det var inga problem att få det utbytt när skickade med tydliga instruktioner på hur man fick fram felet.

Du kan även kolla temp på CPU med t.ex. Real Temp

Dold text

Temraturen går inte upp mer än 60 grader, kanske kan gå upp till 70 om man pressar det riktigt hårt...
Kör med speedfan, och även 3 skärmar, så inga problem där...

hängde inte med riktigt med prime hur det funkade... men jag skulle nog inte säga att det är några problem annars som är märkvärdiga...

Inget är Clockat, men har ju som tidagare sagt att Grafikkortet är nersatt och höjt mV...

och även som innan så är luftflödet helt okej!

Visa signatur

Intel i5 2500K, 290x Lightning, Corsair Dominator 16GB 2133MHz, Samsung EVO 840 250GB, San Disk Ultra plus 256GB, Corsair Obsidian 350D, Custom Water Cooling, Corsair CX 600M, Windows 10, ASUS VG248QE 3st BenQ GW2450, Corsair K70, Func MS-3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Loxip:
Dold text

Temraturen går inte upp mer än 60 grader, kanske kan gå upp till 70 om man pressar det riktigt hårt...
Kör med speedfan, och även 3 skärmar, så inga problem där...

hängde inte med riktigt med prime hur det funkade... men jag skulle nog inte säga att det är några problem annars som är märkvärdiga...

Inget är Clockat, men har ju som tidagare sagt att Grafikkortet är nersatt och höjt mV...

och även som innan så är luftflödet helt okej!

Som någon tidigare skrivit så låter det som ditt V-Ram har gjort sitt, alltså blivit bränt typ. Hör med Inet som du själv föreslog så ni kan hitta en lösning på detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog minsann att det "luktar" som att kortet är bränt, det grundar jag på egen erfarenhet & att du nämner volten näst intill direkt så...

testa om du har möjlighet med ett annat G-kort eller om du har ett integrerat kort på mobo kanske?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Okey! drar iväg ett mail till inet och se vad dom säger!

Åter kommer med svar

Visa signatur

Intel i5 2500K, 290x Lightning, Corsair Dominator 16GB 2133MHz, Samsung EVO 840 250GB, San Disk Ultra plus 256GB, Corsair Obsidian 350D, Custom Water Cooling, Corsair CX 600M, Windows 10, ASUS VG248QE 3st BenQ GW2450, Corsair K70, Func MS-3

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått reda på felet!
Detta är svar från inet...

Åtgärd:
Vi har verifierat felet på ditt grafikkor med grafikfel och artefakter. Vi
kommer att byta ut det på garantin.

Tackar för hjälpen ifrån er!

Och jag var väldigt nöjd med inet innan, men blev paff när det tog 3 dagar från det jag skickade det gamla till att jag hade det nya i datorn!
10/10 för inet!

Visa signatur

Intel i5 2500K, 290x Lightning, Corsair Dominator 16GB 2133MHz, Samsung EVO 840 250GB, San Disk Ultra plus 256GB, Corsair Obsidian 350D, Custom Water Cooling, Corsair CX 600M, Windows 10, ASUS VG248QE 3st BenQ GW2450, Corsair K70, Func MS-3

Permalänk
Skrivet av Loxip:

Nu har jag fått reda på felet!
Detta är svar från inet...

Åtgärd:
Vi har verifierat felet på ditt grafikkor med grafikfel och artefakter. Vi
kommer att byta ut det på garantin.

Tackar för hjälpen ifrån er!

Och jag var väldigt nöjd med inet innan, men blev paff när det tog 3 dagar från det jag skickade det gamla till att jag hade det nya i datorn!
10/10 för inet!

De är verkligen grymma, har fått otroligt bra bemötande från dem.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Loxip:

Nu har jag fått reda på felet!
Detta är svar från inet...

Åtgärd:
Vi har verifierat felet på ditt grafikkor med grafikfel och artefakter. Vi
kommer att byta ut det på garantin.

Tackar för hjälpen ifrån er!

Och jag var väldigt nöjd med inet innan, men blev paff när det tog 3 dagar från det jag skickade det gamla till att jag hade det nya i datorn!
10/10 för inet!

Försvann problemet?

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | FD Integra R2 750 W 80+ | MSI MPower | i7 3770k@4,2 GHz (OC Genie) | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance 16 GB | ASUS GTX 1060 OC 6GB | Intel 520 180 GB SSD, Samsung 840 Basic 250 GB SSD | Seagate 2 TB HDD | ASUS VG248 24 " 144 Hz • Bärbar: ASUS ZenBook UX305 • Surfplatta: Lenovo Yoga tab 3 pro wifi/4G • Telefon: Samsung Galaxy S7 Edge •