Permalänk

MSI bios settings Inet dator

Hej, jag köpte en Taurus Experienced Gamer för lite mindre än 2 år sedan, sommaren 2011. Jag har en I5, 460 GTX och 4 gb ram etc.
Tyvärr slutade grafikdrivrutinerna fungera för några dagar sedan. Jag antar att det är bios som har ställt om inställningarna, liknande hände för ungefär ett år sedan då jag ringde Inet support och de hjälpte mig att ändra bios inställningarna. Något som vet hur dessa inställningarna ska se ut? Inet support öppnar inte fören imorn, så inga större problem men tänkte jag kan försöka här om någon ändå vet.

Mer information: Vid start av datorn syns det grönt flimmer och vid start av windows får jag bluescreen, jag kan försöka ta kort på bluescreen för mer information om problemet.

Hjälp uppskattas. Jag tror att CPU/GPU är överklockat.

Teknisk Information på bluescreen: *** STOP: 0X0000007b

Permalänk
Medlem

Har du varit inne och ändrat på inställningarna i BIOS ?

Tycker det är märkligt att BIOS skulle få för sig att börja ändra sig självt, något sådant har aldrig hänt mig (förutom när batteriet tagit slut då.. men då får man larm på detta).

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Har du varit inne och ändrat på inställningarna i BIOS ?

Tycker det är märkligt att BIOS skulle få för sig att börja ändra sig självt, något sådant har aldrig hänt mig (förutom när batteriet tagit slut då.. men då får man larm på detta).

Nepp. Aldrig varit inne och pillat på bios förutom när support på Inet hjälpte mig ställa till de rätta inställningarna.
Vet inte om de senaste grafikdrivrutinerna till nvidia geforce har påverkat.

Permalänk
Medlem

Svårt att hjälpa dig med bios så länge vi inte vet EXAKT vilket moderkort och vilka minnen du har. Ännu enklare blir det om du direkt skriver/visar oss hur det ser ut i bios (sidor, alternativ du kan välja mellan osv).

Om var mer kunnig i engelska och datortermer så skulle vi ha bett dig nollställa bios ordentligt. Sen läsa alla rader vänster till höger. uppifrån och ned och ställa in det du behövde. Tex datum, tid, USB stödet, minnena (timing, volt) och välja rätt hårddisk i boot listan.

Nollställa bios finns det flera sätt. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel.

Grönt skimmer kan vara skärmen, skärmkabeln, grafikkort, nätagg mm.

Blåskärmen kan vara något som sabbat Windows som tex virus, buggar, korrupta drivrutiner, något gick snett när Windows Uppdate jobbade osv. Du kan alltid ge upp och installera om Windows. Innan dess kan du testa att starta datorn i felsäkert läge (F8) eller stoppa in Windows DVD skivan och försöka laga.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Svårt att hjälpa dig med bios så länge vi inte vet EXAKT vilket moderkort och vilka minnen du har. Ännu enklare blir det om du direkt skriver/visar oss hur det ser ut i bios (sidor, alternativ du kan välja mellan osv).

Om var mer kunnig i engelska och datortermer så skulle vi ha bett dig nollställa bios ordentligt. Sen läsa alla rader vänster till höger. uppifrån och ned och ställa in det du behövde. Tex datum, tid, USB stödet, minnena (timing, volt) och välja rätt hårddisk i boot listan.

Nollställa bios finns det flera sätt. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel.

Grönt skimmer kan vara skärmen, skärmkabeln, grafikkort, nätagg mm.

Blåskärmen kan vara något som sabbat Windows som tex virus, buggar, korrupta drivrutiner, något gick snett när Windows Uppdate jobbade osv. Du kan alltid ge upp och installera om Windows. Innan dess kan du testa att starta datorn i felsäkert läge (F8) eller stoppa in Windows DVD skivan och försöka laga.

Jag kör in windows 7 skivan men den startar inte. Dessutom går det inte att starta i felsäkert läge, de enda alternativ som finns är startreparation och starta windows normalt, startreparationen kan inte laga problemet.
Därför tror jag det är BIOS, eftersom samma grej har hänt en gång tidigare.

Jag har ställt om BIOS till en tidigare tidpunkt innan de slutade fungera med ingenting ändrades. Så jag antar att det är inställningar som är fel.
Grafikkortet ser jag inga fel på, CPUn går bra och skärmen fungerar. Jag gjorde ett minnes-test och det var inga problem på minnet.

Jag har hört om nollställning, kan se om jag får ut det runda batteriet men vill gärna inte prova något jag inte har gjort tidigare med erfarenhet. Blir väl att vänta till imorn och ringa inet support isånafall.

Minnena är Corsair XMS 3 4GB (2x2GB), väldigt lite minne jag vet, funderar på att uppgradera.
Moderkortet är ett Micro-Star MS-7673

Ediit: Tog precis lithium batteriet ur moderkortet och drog ut strömkabeln innan. Hur länge ska den vara ute innan den nollställs?

Permalänk

Nollställde bios men fungerar inte endå. Antagligen fel inställningar i overcklocking som inte stämmer med hårdvaran.
Får kolla lite på det.

Aja vet inte vad felet är.

Permalänk

Efter en snabb sökning på google så ser det ut som att 0x0000007B = INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE och att det oftast beror på fel SATA Mode i bios.
Kolla vad den står på just nu och ändra till samma som när Windows installerades om du inte vet testa bara byta från/till AHCI/IDE

Permalänk
Skrivet av Striker000:

Efter en snabb sökning på google så ser det ut som att 0x0000007B = INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE och att det oftast beror på fel SATA Mode i bios.
Kolla vad den står på just nu och ändra till samma som när Windows installerades om du inte vet testa bara byta från/till AHCI/IDE

Oj tack, tänkte inte på det så dum jag e. Ska testa detta.

Föresten, var hittar jag sata mode inställningar i bios?

Permalänk

Kolla under Integrated Peripherals > SATA Configuration > SATA Mode

Permalänk
Skrivet av Striker000:

Kolla under Integrated Peripherals > SATA Configuration > SATA Mode

Ändrade från IDE till AHCI, nu laddar den på windows startar ett tag sedan kommer 0x000000116 som tydligen är fel med grafikkortet enligt google.
och nvlddmkm.sys som är fel på drivrutinerna. Måste vara nvidias senaste drivrutin som varit korrupt.
Kommer nu in i felsäkert läge, så rekomenderas att göra en systemåterställning eller ladda ner drivrutiner?
Uppdaterade drivers till grafikkort timmar eller 1 dag innan krashen skedde i onsdags.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på att grafikkortet har blivit överhettat vid något skede och nu gett upp, spc eftersom du haft problem med grafikdrivrutinen och grönt flimmer.
Det kan visa bild även om det är trasigt.
Mycket vanligt problem, se om du kan låna ett kort av en kompis och testa.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk

Efter lite mer sökande kringående Nvidia geforce nya drivrutiner har jag kommit fram till att de är problemet. Läste på ett forum att flera har problem med frysningar, 0x000000116 bluescreen osv. Nedgraderar till en tidigare version nu och ska se om det fungerar. Nån med exakt samma grafikkort (GTX 460 som fått bluescreen som mig.

Nvdidia vad håller ni på med..

PelleRell, mjo CPUn var väldigt varm innan, har dock städat datorn idag så betydligt kyligare nu. Damm ökar värmen något enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikileaks:

Efter lite mer sökande kringående Nvidia geforce nya drivrutiner har jag kommit fram till att de är problemet. Läste på ett forum att flera har problem med frysningar, 0x000000116 bluescreen osv. Nedgraderar till en tidigare version nu och ska se om det fungerar. Nån med exakt samma grafikkort (GTX 460 som fått bluescreen som mig.

Nvdidia vad håller ni på med..

PelleRell, mjo CPUn var väldigt varm innan, har dock städat datorn idag så betydligt kyligare nu. Damm ökar värmen något enormt.

Dock så hänger det inte på cpun, grafikkortet är listat som Gpu.
Även om du har det svalare i datorn nu än tidigare så löser det inte problemet om kortet har blivit överhettat och tagit skada.
Men vi kan ju hoppas på att det hjälper att nedgradera drivrutin, tror dock inte det med tanke på flimret.
Fast hur ska du nedgradera om du inte ens kommer in i windows? :s

Ja damm ska man akta sig för (:

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Skrivet av PelleRell:

Dock så hänger det inte på cpun, grafikkortet är listat som Gpu.
Även om du har det svalare i datorn nu än tidigare så löser det inte problemet om kortet har blivit överhettat och tagit skada.
Men vi kan ju hoppas på att det hjälper att nedgradera drivrutin, tror dock inte det med tanke på flimret.
Fast hur ska du nedgradera om du inte ens kommer in i windows? :s

Ja damm ska man akta sig för (:

Well, grejen är att flimmret har hänt för andra som uppgraderat till den nya drivern så tror detta har med det att göra, verkligen. Vill inte köpa nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikileaks:

Well, grejen är att flimmret har hänt för andra som uppgraderat till den nya drivern så tror detta har med det att göra, verkligen. Vill inte köpa nytt

Ja vi kan hoppas, dock så borde du kunna starta i felsäkert läge eftersom att grafikdrivrutinerna inte läses in då.
Men du borde låna ett kort innan du köper ett nytt för att vara helt säker.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Skrivet av PelleRell:

Ja vi kan hoppas, dock så borde du kunna starta i felsäkert läge eftersom att grafikdrivrutinerna inte läses in då.
Men du borde låna ett kort innan du köper ett nytt för att vara helt säker.

Japp. Nedgraderade till en tidigare version men får samma bluescreen ändå.
Tycker du jag ska göra en systemåterställning?

Edit: Såg nu också att överklockade grafikkort har tagit mest skada, till och med gått sönder av den nya drivrutinen. Så har jag otur får jag köpa nytt, men då blir det kanske 2, tror mitt moderkort stödjer dubbla och blir även mer RAM. Får ju lön nästa månad

Permalänk
Medlem

Har bara kollat snabbt i tråden, men har läst att nvidias senaste drivare t.o.m. bränt kort för en del (har därför INTE installerat dom!). Testa med äldre drivare och hoppas på det bästa och nollställ bios!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Skrivet av pirpen:

Har bara kollat snabbt i tråden, men har läst att nvidias senaste drivare t.o.m. bränt kort för en del (har därför INTE installerat dom!). Testa med äldre drivare och hoppas på det bästa och nollställ bios!

Jag kommer inte ens in på felstart längre, måste vara grafikkortet som behöver bytas.

Permalänk

Det var grafikkortet som hade lagt av, fick det utbytt mot ett GTX 660.